Zamestnanosť, samostatná zárobková činnosť a podnikanie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Kvalita života – filozofické a ekonomické faktory vplyvu
Advertisements

Chceš mať vlastné peniaze už počas štúdia?
Miroslav Jakubec, Peter Kardoš
Centrum projektovej podpory
OUTPLACEMENT – PRÍPRAVA NA HĽADANIE NOVÉHO PRACOVNÉHO MIESTA
Miestna akčná skupina STREDNÝ LIPTOV
Miestna akčná skupina Stredný Liptov
TUR (trvalo udržateľný rozvoj), objektívna stratégia MSP na Slovensku a vo svete. Semestrálna práca č. 1 Vypracovala: Bc. Lucia Temiaková Vedúci práce/školiteľ:
Základné ukazovatele vývoja národného hospodárstva
Academic Internet Television Network Showcases
Správa mládeže 2018 Zamestnanosť Miroslav Hajnoš
OBČIANSKE ZDRUŽENIE PRIMA ROK 2003
Nástroj pomoci pri zamestnávaní
Učíme efektívne a moderne – inovácia vyučovacieho procesu
MANAŽMENT ĽUDSKÝCH ZDROJOV
Bratislavský proces prechodu na zelené hospodárstvo (Transition to Green Economy – T2gE) Barbora Bondorová odbor politiky životného prostredia sekcia.
PhDr. Marta Hanečáková, PhD.
Manažment športu Predmet: Manažment športu – 4. prednáška
Politika súdržnosti EÚ 2014 – 2020
Market – trh Ing – dej, činnosť
Kariérne možnosti v spoločnosti STRABAG.
Súťaž „Kariérové poradenstvo 2011“
Podopatrenie 19.3 Príprava a vykonávanie činností spolupráce miestnej akčnej skupiny PRV SR 2014 – 2020.
24.apríl 2019 Bratislava "Polícia pre 21. storočie"
Agenda pre nové zručnosti a povolania
Štokholmská deklarácia
Prioritná os č. 6: TECHNICKÁ POMOC Odbor technickej pomoci
Informačná a propagačná podpora prechodu Slovenskej republiky
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Predstavenie Projektu Rudolf Horváth Združenie DEUS
Právne normy upravujúce podnikateľskú činnosť na Slovensku
Inštitút zamestnanosti
Manažment kultúry Predmet: Manažment športu – 8. prednáška
Posilňovanie rovnosti LGBTI osôb v Európskej únii
FP7: Výskum v prospech MSP
Tvorba a manažment projektov
PODNIKOVÉ STRATÉGIE, RAST A ROZVOJ PODNIKU, DIVERZIFIKÁCIA PODNIKANIA
Výstupy a podnety zo sekcie Mládež a svet
Plán na zvyšovanie spokojnosti zákazníkov
Tvorba a manažment projektov
Využitie informácií pri verejnej kontrole
Migrácia, utečenci – podpora samospráv
Participácia a štruktúrovaný dialóg
Študijný program Kvalita produkcie strojárskej techniky I. stupeň.
All-Hands Meeting Pezinok 2.0 Porada zamestnancov MsÚ
Právna úprava podnikania
JUDr. Miroslava Benediková
Dopady aktívnych opatrení trhu práce na zvyšovanie zamestnanosti
Možné zdroje financovania lesného hospodárstva
Európsky sociálny fond
Kvalita a uznávanie neformálneho vzdelávania
Regióny a regionálny rozvoj
KATEGORIZÁCIA MSP EURÓPSKEJ ÚNIE.
Daňové raje a schránkové firmy
ŠTRUKTÚRA TURISTICKEJ PONUKY. Bezpečnostné faktory turizmu
Podnikanie a podnikateľský plán
Zakladanie živností v Maďarsku 1. prednáška
Ex-post hodnotenie NSRR 2007–2013
Tvorivosť a podnikavosť
Tvorba a manažment projektov
Národné fórum pre rozvoj celoživotného vzdelávania Košice,
PREPOJENIE EURÓPSKYCH
SPŠ STAVEBNEJ a GEODETICKEJ na Lermontovovej 1 KOŠICE
PRECARIR meeting, September 17-18, 2015, Bratislava
Informačné systémy vo verejnej správe
Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre
Aktuálna situácia, ktorú poznáme z praxe:
Európsky kontaktný bod pre program Európa pre občanov
OBČIANSKE ZDRUŽENIE PRIMA ROK 2012
Informačné popoludnie SAEC
Prepis prezentácie:

Zamestnanosť, samostatná zárobková činnosť a podnikanie

Zhrnutie: Čo je podnikanie? Chýbajúci podnikatelia Príležitosti pre podnikanie a samostatnú zárobkovú činnosť v EÚ

1. časť: Čo je podnikanie?

1. časť: Čo je podnikanie? ČO JE PODNIKANIE Podnikanie je, keď reagujete na príležitosti a myšlienky a premieňate ich na hodnotu pre iných. Hodnota, ktorá sa vytvorí, môže byť finančná, kultúrna alebo sociálna. (Moberg a Stenberg, 2012) Ľudia si často myslia, že byť úspešným podnikateľom znamená transformovať svet riešením veľkých problémov, napr. iniciovaním spoločenských zmien, vytvorením inovatívneho produktu alebo predstavením nového riešenia, ktoré mení život.

1. časť: Čo je podnikanie? To nie je pravda a môže to byť zavádzajúce. Podnikanie nemusí mať formu revolučného produktu, podnikania alebo koncepcie. Nemusíte byť brilantným mysliteľom alebo vizionárom, aby ste sa stali podnikateľom.

1. časť: Čo je podnikanie? Podnikanie znamená schopnosť urobiť prvý krok k zlepšeniu vlastného života a nie nevyhnutne riešenie veľkých problémov a premena celého sveta na lepšie miesto pre život. Čo je naozaj dôležité pre podnikateľa - nie mať najpozoruhodnejšiu myšlienku, ale uspokojiť dopyt na trhu. Môžete sa stať úspešným podnikateľom, ak dokážete identifikovať potreby ľudí a uspokojiť ich.

1. časť: Čo je podnikanie? Ľudia si tiež myslia, že: podnikanie si vyžaduje veľké investície podnikanie znamená lepšiu rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom podnikanie je iba o peniazoch a rýchlom zbohatnutí podnikanie je pre mladších ľudí podnikanie sa zameriava na činnosť, ktorú nevykonáva nikto iný.

1. časť: Čo je podnikanie? Podnikateľská činnosť sa môže tiež zaoberať aj kultúrnymi alebo sociálnymi otázkami, ktoré nie sú v žiadnom prípade spojené so ziskom, alebo nepotrebujú obrovské investície. Ďalej, podnikanie nie vždy znamená lepšiu rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom, pretože: podnikateľ je prvý zodpovedný za podnikateľský výsledok byť podnikateľom znamená dosiahnuť úspech v podnikaní bez ohľadu na to, čo to stojí.

1. časť: Čo je podnikanie? SOCIÁLNE PODNIKANIE Podnikanie nie je nevyhnutne zisková činnosť. Sociálne podnikanie je zamerané na rozvoj, financovanie a implementáciu riešení sociálnych, kultúrnych alebo environmentálnych problémov. Mohamed Yunus (2009) definoval sociálny podnik ako podnikanie: vytvorené a určené na riešenie sociálneho problému finančne sebestačné zisky realizované podnikom sa reinvestujú do samotného podniku (alebo sa používajú na založenie iných sociálnych podnikov).

1. časť: Čo je podnikanie? Sociálne podnikanie je zamerané na zvyšovanie sociálneho vplyvu svojich činností tak, že investuje zisk do: rozšírenia vplyvu spoločnosti zlepšovania produktov alebo služieb inými spôsobmi podporuje sociálne poslanie.

1. časť: Čo je podnikanie? Hlavným cieľom sociálneho podnikania nie je maximalizovať zisky (aj keď je generovanie ziskov žiadúce), ale maximalizovať sociálny vplyv. Okrem toho majitelia firiem nedostávajú žiadne dividendy z podnikateľských ziskov, ak nejaké existujú.

PODNIKANIE vs. SOCIÁLNE PODNIKANIE 1. časť: Čo je podnikanie? PODNIKANIE vs. SOCIÁLNE PODNIKANIE Sociálne podnikanie sa líši od neziskových podnikov, pretože nie je závislé od darov alebo príjmov zo súkromných alebo verejných grantov. Ako akýkoľvek iný podnik, je udržateľný iba vtedy, ak je schopný vytvárať zisk. Zisky sa opätovne investujú do sociálnych aktivít na zvýšenie a zlepšenie podnikateľských operácií a nie na rozdelenie akcionárom.

AKO SA STAŤ PODNIKATEĽOM 1. časť: Čo je podnikanie? AKO SA STAŤ PODNIKATEĽOM Bez ohľadu na oblasť činnosti, odvetvie, typ podnikania a lokalitu, podnikateľ musí mať také schopnosti a postoje, ktoré z neho robia správnu osobu nielen na začatie podnikania, ale aj na jeho riadenie a prevádzku v dlhodobom horizonte.

1. časť: Čo je podnikanie? Schopnosti podnikateľa: iniciatívnosť ochota pracovať organizačné schopnosti rozhodovacie schopnosti vodcovstvo podstupovanie rizika motivácia

1. časť: Čo je podnikanie? Schopnosti podnikateľa: nezávislé/ autonómne rozhodovanie sústredenosť predvídavosť nadšenie / vášeň ambicióznosť pragmatizmus optimizmus / pozitivizmus

1. časť: Čo je podnikanie? Schopnosti podnikateľa: tvorivosť sebadôvera viera v iných spolupráca obozretnosť vitalita a zdravie sebaovládanie

1. časť: Čo je podnikanie? ZNAKY PODNIKANIA Ďalšie dôležité veci o podnikaní: Môže zahŕňať nový produkt, službu alebo dokonca proces, ktorý nie je nevyhnutne zameraný na zisk (sociálne podnikanie). Môže byť orientované na:   spotrebitelia: podnikanie pre spotrebiteľov (B2C – Business to Customer)   iní podnikatelia: podnik pre podnik (B2B – Business to Business)   vlády: podnikanie pre vládu (B2G – Business to Government)

1. časť: Čo je podnikanie? Môže začať už z existujúcej myšlienky: dôležité je zdokonaliť a upraviť ju tak, aby vyhovovala rôznej klientele, životnému prostrediu a okolnostiam väčšina "nových nápadov" môže pochádzať z niečoho, čo sa objavilo alebo existovalo už v minulosti. Je užitočné mať odborné znalosti v určitej oblasti, priemysle, o trhoch, lebo podnikateľ je lepšie pripravený na odhalenie príležitostí v týchto oblastiach a na prípravu riešení.

1. časť: Čo je podnikanie? Počiatočná myšlienka alebo hodnota ponuky sa môže meniť v priebehu celého procesu: pre úspech v podnikaní je zásadné rozvíjať myšlienku a podnikanie okolo nej podnikanie sa musí vyvíjať a prispôsobovať vonkajším okolnostiam.

2. časť: Podnikatelia zo znevýhodnených skupín

2. časť: Podnikatelia zo znevýhodnených skupín CHÝBAJÚCI PODNIKATELIA Chýbajúci podnikatelia sú všetky osoby, ktorým hrozí vylúčenie z trhu práce z dôvodu ich príslušnosti k znevýhodneným a nedostatočne zastúpeným skupinám, ako sú: ženy mládež seniori nezamestnaní prisťahovalci ľudia so zdravotným postihnutím nízko kvalifikovaní ľudia

2. časť: Podnikatelia zo znevýhodnených skupín Je dôležité vybaviť ich viacerými zručnosťami a skúsenosťami, aby sa zvýšila ich hodnota na trhu práce. Verejné inštitúcie im poskytujú osobitnú podporu prostredníctvom:   podnikateľského vzdelávania   podnikateľských tréningov a mentoringu   finančnej podpory   zlepšeného prístupu k počiatočnému financovaniu.

2. časť: Podnikatelia zo znevýhodnených skupín PODPORA EÚ CHÝBAJÚCIM PODNIKATEĽOM Európska únia spustila v roku 2017 Európsky pilier sociálnych práv. Jeho cieľom je poskytnúť občanom EÚ nové a účinnejšie práva. Obsahuje 20 kľúčových princípov rozdelených do troch kategórií: I. Rovnosť príležitostí a prístup na trh práce II. Spravodlivé pracovné podmienky III. Sociálna ochrana a začlenenie.

2. časť: Podnikatelia zo znevýhodnených skupín Cieľom Európskeho piliera sociálnych práv je reagovať na súčasné a budúce výzvy, ktoré sú priamo zamerané na uspokojovanie základných potrieb a na zabezpečenie lepšieho prijímania a uplatňovania sociálnych práv. Vyjadruje zásady a práva nevyhnutné pre spravodlivé a dobre fungujúce trhy práce a systémy sociálneho zabezpečenia v Európe 21. storočia.

2. časť: Podnikatelia zo znevýhodnených skupín Európsky pilier sociálnych práv má za cieľ poskytnúť súbor práv, ktoré pomôžu dosiahnuť plnú zamestnanosť, sociálny pokrok a rovnosť v rámci Únie. Tieto budú mať za následok lepšie pracovné podmienky pre znevýhodnené a nedostatočne zastúpené skupiny vrátane žien s nízkou úrovňou zručností.

2. časť: Podnikatelia zo znevýhodnených skupín Implementácia Európskeho piliera pre sociálne práva je spoločnou zodpovednosťou EÚ, členských štátov a všetkých príslušných zainteresovaných strán (sociálnych aktérov, tretieho sektora atď.). Členské štáty sú vyzvané, aby ich vykonávali v rámci svojich kompetencií berúc do úvahy odlišnú sociálno-ekonomickú situáciu a rôznorodosť vnútroštátnych systémov.

2. časť: Podnikatelia zo znevýhodnených skupín Ďalšie informácie o Európskom pilieri pre sociálne práva: https://ec.europa.eu/commission/priorities/deeper-and-fairer-economic-and-monetary-union/european-pillar-social-rights_sk

2. časť: Podnikatelia zo znevýhodnených skupín NÁRODNÁ PODPORA PRE PODNIKANIE Na vnútroštátnej úrovni existuje niekoľko verejných politík na pomoc bývalým zamestnancom po strate zamestnania, na podporu podnikania a riešenie nezamestnanosti: aktívne programy trhu práce: pomoc pri hľadaní zamestnania, školenia atď. pasívne programy trhu práce: predĺženie dávok v nezamestnanosti štrukturálne reformy, ktoré stimulujú dopyt po pracovnej sile opatrenia na posilnenie regionálnych mobilít.

2. časť: Podnikatelia zo znevýhodnených skupín Po strate zamestnania môžu bývalí zamestnanci prijať niekoľko rozhodnutí:   opustiť trh práce   hľadať novú pozíciu v novej firme   vytvoriť vlastnú firmu.

2. časť: Podnikatelia zo znevýhodnených skupín Bývalý zamestnanec, ktorý chce začať podnikať sa môže rozhodnúť: kúpiť firmu alebo oddelenie / jednotku využívať patentované technológie a produkty od firmy (prostredníctvom licenčných zmlúv) využiť svoje know-how a skúsenosti získané vo firme, aby začal súvisiace podnikanie začať nové, nesúvisiace podnikanie.

2. časť: Podnikatelia zo znevýhodnených skupín Pred začatím nového podnikania je vždy potrebné mať na pamäti, že verejné politiky môžu ovplyvňovať vytváranie podnikov buď pozitívnym alebo negatívnym spôsobom. Zvlášť, že zákon môže stanoviť množstvo administratívnych a právnych požiadaviek, ktoré môžu spôsobiť ťažšie (alebo jednoduchšie) vytváranie podnikov. Zvyčajne verejné orgány podporujú podnikanie iniciované zo strany znevýhodnených skupín (ženy, postihnutí, atď.).

2. časť: Podnikatelia zo znevýhodnených skupín Prekážky vyplývajúce z verejných politík pri začiatkoch podnikania a priamo počas podnikania: bariéry priameho vstupu: môžu obmedziť / zakázať vstup do určitých hospodárskych sektorov (potreba získať licencie alebo povolenia) nepriame prekážky vstupu: administratívne náklady alebo zaťaženie nových podnikov.

2. časť: Podnikatelia zo znevýhodnených skupín Pomoc verejnej politiky pri vytváraní podnikov a v podnikaní: priame stimuly: zvýšené možnosti byť konkurencie schopní nepriame stimuly: zjednodušená administratívna a legislatívna záťaž.

2. časť: Podnikatelia zo znevýhodnených skupín PRÍKLAD: GRÉCKO Sú k dispozícii viaceré iniciatívy zamerané na posilnenie podnikania (zamerané aj na znevýhodnené skupiny). Program na podporu začínajúcich podnikateľov (2016): podpora vytvárania mikropodnikov a malých podnikov. Prístup k financovaniu znevýhodnených skupín (2016): Európsky investičný fond a Kooperatívna banka Karditsa podpísali prvú záručnú dohodu na podporu mikropodnikov v Grécku.

2. časť: Podnikatelia zo znevýhodnených skupín PRÍKLAD: TALIANSKO Nový Zákonník práce (2015) bol prijatý, aby poskytol samostatne zárobkovo činným osobám väčšiu istotu. Najmä: zabraňuje možnosti zneužitia zmluvných foriem samostatne zárobkovo-činnej osoby (tj zmluvy o nepretržitej a koordinovanej spolupráci a zmlúv založených na projektoch) zavádza povinné sociálne zabezpečenie aj pre čiastočne zamestnaných pracovníkov zavádza nové opatrenie na podporu príjmu pre samostatne zárobkovo činné osoby, ktorým vypršala platnosť pracovnej zmluvy.

2. časť: Podnikatelia zo znevýhodnených skupín PRÍKLAD: RUMUNSKO Zákon zaviedol službu poradenstva a pomoci pre začínajúce podnikateľské iniciatívy, ktoré sú k dispozícii zamestnancom, ktorí majú byť prepustení: zamestnávatelia sú zo zákona povinní informovať miestnu agentúru pre zamestnanosť najmenej 30 dní pred informovaním zamestnancov o tom, že budú prepustení v tomto časovom horizonte pripravuje pracovná agentúra pre zamestnancov súbor podpory zamestnanci dostanú bezplatnú konzultáciu a rady o tom, ako pripraviť obchodný plán a začať podnikať.

2. časť: Podnikatelia zo znevýhodnených skupín Podpora podnikania zvlášť s cieľom začlenenia je k dispozícii pre tri kľúčové cieľové skupiny: ženy, mládež, nepoľnohospodárske podnikateľské subjekty vo vidieckych oblastiach.   Poskytujú niekoľko podporných foriem, vrátane odborných školení v oblasti podnikania a grantov.

2. časť: Podnikatelia zo znevýhodnených skupín PRÍKLAD: SLOVENSKO Národný politický rámec pre inkluzívne podnikanie ešte nebol vypracovaný.   Avšak bolo predstavených niekoľko zámerov a opatrení týkajúcich sa vytvárania podnikov a samostatnej zárobkovej činnosti.

2. časť: Podnikatelia zo znevýhodnených skupín PRÍKLAD: ŠPANIELSKO Zákon o podnikateľoch (2013): vytváranie podnikateľskej motivácie, daňových a sociálnych stimulov, flexibilnejšia finančná podpora, podpora rastu a rozvoja, medzinárodná mobilita   Strategický plán pre rovnosť príležitostí (2014 - 2014): špecifické opatrenia na podporu podnikania žien.

3. časť: Príležitosti pre podnikanie a samostatnú zárobkovú činnosť v EÚ

SYSTÉM PODPORY EÚ PRE PODNIKANIE 3. časť: Príležitosti pre podnikanie a samostatnú zárobkovú činnosť v EÚ SYSTÉM PODPORY EÚ PRE PODNIKANIE Na propagáciu a podporu podnikania poskytuje EÚ kľúčové podporné siete, nástroje a zdroje. 1. Portál - má za cieľ poskytnúť malým a stredným podnikom jasný a ľahký prístup k širokej škále existujúcich verejných služieb. V súčasnosti je pokrytých 35 trhov po celom svete. Obsahuje užitočnú Market Access Database (Databázu prístupu na trh) - ktorá je bezplatná, otvorená pre verejnosť a obsahuje približne 300 poskytovateľov služieb, ktorí poskytujú približne 1200 podporných služieb. https://ec.europa.eu/growth/tools-databases

3. časť: Príležitosti pre podnikanie a samostatnú zárobkovú činnosť v EÚ Na propagáciu a podporu podnikania poskytuje EÚ kľúčové podporné siete, nástroje a zdroje. Európska platforma pre spoluprácu klastrov, ktorá sa zameriava na podporu internacionalizácie európskych podnikov a MSP. https://www.clustercollaboration.eu/ Európska sieť podnikov, ktorá poskytuje informácie o trhoch a partnerstve. http://een.ec.europa.eu/

3. časť: Príležitosti pre podnikanie a samostatnú zárobkovú činnosť v EÚ Na propagáciu a podporu podnikania poskytuje EÚ kľúčové podporné siete, nástroje a zdroje. Európsky obchodný portál: sprievodca podnikaním / malými a strednými podnikmi v Európe. http://ec.europa.eu/small-business/index_en.htm Všetky sú čiastočne k dispozícii v 24 úradných jazykoch Európskej únie.

1. „Internacionalizačný“ portál 3. časť: Príležitosti pre podnikanie a samostatnú zárobkovú činnosť v EÚ 1. „Internacionalizačný“ portál Nástroje zahŕňajú: príručky pre podporu internacionalizácie pre mikropodniky rozsiahlu služba Export Helpdesk tvorbu siete Enterprise Europe Network ako podporného nástroja pre internacionalizáciu mikropodnikov, ktorá poskytuje poradenstvo pre medzinárodný rast. http://een.ec.europa.eu/

3. časť: Príležitosti pre podnikanie a samostatnú zárobkovú činnosť v EÚ Databáza Nástroje zahŕňajú: možnosti partnerstva, rozdelené na krajiny a sektory kalendár medzinárodných podujatí pre nadväzovanie spolupráce obchodné stretnutia, informácie o obchodných misiách, konferenciách a workshopoch. http://een.ec.europa.eu/content/events-0

2. Európska platforma pre spoluprácu klastrov 3. časť: Príležitosti pre podnikanie a samostatnú zárobkovú činnosť v EÚ 2. Európska platforma pre spoluprácu klastrov vytvorená Generálnym riaditeľstvom pre rast poskytuje prehľad nástrojov EÚ prispievajúcich k internacionalizácii európskeho podnikania s cieľom pomôcť zlepšiť poznatky potenciálnych účastníkov internacionalizácie podnikov o možnostiach financovania a existujúcich nástrojoch (priamych i nepriamych) a podporiť internacionalizáciu MSP mimo EÚ. http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/21750 https://www.clustercollaboration.eu/international-cooperation

3. SIEŤ PODNIKANIA V EURÓPE podporuje 3. časť: Príležitosti pre podnikanie a samostatnú zárobkovú činnosť v EÚ 3. SIEŤ PODNIKANIA V EURÓPE podporuje export výrobkov alebo služieb na nové trhy získanie označenia CE pre výrobky finančné poradenstvo a mentoring pre plány rastu ochranu práv duševného vlastníctva v inej krajine. Sieť má približne 600 partnerov (poskytovateľov podpory MSP) vo viac ako 50 krajinách. http://een.ec.europa.eu/

4. Praktická príručka o podnikaní v Európe 3. časť: Príležitosti pre podnikanie a samostatnú zárobkovú činnosť v EÚ 4. Praktická príručka o podnikaní v Európe jednoduchá príručka pre mikropodniky, ktoré chcú ísť do zahraničia a plne využívajú možnosti jednotného trhu EÚ plánuje poskytovať praktické informácie o právach, povinnostiach a príležitostiach pre podnikateľov, ktorí chcú podnikať v celej EÚ zahŕňa širokú škálu tém, napríklad elektronické verejné obstarávanie, práva duševného vlastníctva, štandardizácia, financovanie EÚ založená v rámci EÚ programu COSME.

4. Praktická príručka o podnikaní v Európe (pokračovanie) 3. časť: Príležitosti pre podnikanie a samostatnú zárobkovú činnosť v EÚ 4. Praktická príručka o podnikaní v Európe (pokračovanie) Je rozdelená na 7 hlavných častí: 1. Prevádzkovanie podniku 2. Dane 3. Predaj v EÚ 4. Ľudské zdroje 5. Požiadavky na výrobky 6. Finančné prostriedky a financovanie 7. Zaobchádzanie so zákazníkmi https://europa.eu/youreurope/business/index_sk.htm http://europa.eu/youreurope/business/index_en.htm

3. A časť: Príležitosti Európskeho sociálneho fondu EURÓPSKY SOCIÁLNY FOND (ESF) ESF je hlavným nástrojom Európy na podporu zamestnanosti a sociálneho začlenenia. Pomáha ľuďom získať prácu, integrovať znevýhodnených ľudí do spoločnosti a zabezpečiť spravodlivejšie životné príležitosti pre všetkých. Fond každoročne pomáha zamestnať približne 10 miliónov ľudí, alebo zlepšiť ich zručnosti pri hľadaní práce v budúcnosti.

3. A časť: Príležitosti Európskeho sociálneho fondu Ciele ESF sú: zmierniť dôsledky súčasnej hospodárskej krízy, najmä rast nezamestnanosti a úrovne chudoby vytvoriť inkluzívnu spoločnosť ako súčasť európskej stratégie premeny jej hospodárstva Európsky sociálny fond Plus, ktorý bude súčasťou rozpočtu EÚ od roku 2021 do 2027, bude hlavným finančným nástrojom na posilnenie európskeho sociálneho rozmeru. V tomto období poskytne ESF približne 80 miliárd EUR na financovanie školení a na pomoc ľuďom pri zamestnaní sa.

3. A časť: Príležitosti Európskeho sociálneho fondu ESF má podporiť zamestnanosť vo všetkých sektoroch a skupinách obyvateľstva, ktoré z toho môžu profitovať. Avšak prednostne sa zameriava na skupiny, ktoré najviac trpia, alebo ktoré môžu výrazne profitovať z činností ESF v týchto oblastiach: 1. podpora podnikania 2. otváranie možností zamestnania.

3. A časť: Príležitosti Európskeho sociálneho fondu Podpora podnikania ESF pomáha podnikateľom a samostatne zárobkovo činným osobám v mnohých ohľadoch vrátane školení na získanie manažérskych, právnych a finančných zručností pri zakladaní podniku. Napríklad projekt Vedenie pre rast (Growth by Leadership) (Dánsko, 2012-2015) http://ec.europa.eu/esf/main.jsp?catId=46&langId=en&projectId=2879

3. A časť: Príležitosti Európskeho sociálneho fondu Prostredníctvom projektu „Vedenie pre rast" sa účastníci naučili premeniť svoje strategické zámery do aktivít a vytvorili potrebný rámec pre rast spoločnosti. Tiež absolvovali školenia o osobnom rozvoji, učili sa o rôznych štýloch vedenia a pracovali s mentormi a konzultantmi, aby získali hlbšie pochopenie svojho podnikania a vlastného prínosu k úspechu.

3. A časť: Príležitosti Európskeho sociálneho fondu 2. Otváranie možností zamestnania ESF financuje projekty, ktoré pomáhajú miliónom ľudí nájsť si prácu. Pomoc ESF okrem toho kladie osobitný dôraz na tých, ktorí si z rôznych dôvodov ťažšie hľadajú prácu, napríklad preto, že ich zručnosti sú zastarané alebo preto, že nemajú kvalifikáciu. Projekt Cesta z kruhu nezamestnanosti (Slovenská republika, 2015-2018) http://ec.europa.eu/esf/main.jsp?catId=46&langId=en&projectId=2860

3. A časť: Príležitosti Európskeho sociálneho fondu Zamestnávatelia v siedmich menej rozvinutých regiónoch Slovenska boli povzbudení k tomu, aby pomohli nezamestnaným ľuďom s novou iniciatívou - a už sa zamestnalo tisíce ľudí. Projekt „Cesta z kruhu nezamestnanosti" ponúka zamestnávateľom značný finančný príspevok za vytváranie pracovných príležitostí pre dlhodobo nezamestnaných a uchádzačov o zamestnanie s nízkou kvalifikáciou. Je predpoklad, že najmä veková skupina nad 50 rokov by mala mať prospech z novovytvorených miest v celej krajine.

3. A časť: Príležitosti Európskeho sociálneho fondu Koho kontaktovať kvôli ESF podpore a aktivitách Viac informácií o projektoch ESF v EÚ krajinách: http://ec.europa.eu/esf/main.jsp?catId=45&langId=en Na Slovensku: https://www.upsvr.gov.sk/europsky-socialny-fond.html?page_id=214 https://podnikam.sk/europsky-socialny-fond/ http://www.partnerskadohoda.gov.sk/

3. B časť: Centralizované podporné programy EÚ FINANČNÉ NÁSTROJE EÚ PRE MSP Program COSME InnovFin - Financie EÚ pre inovátorov Program Kreatívna Európa Program EÚ pre zamestnanosť a sociálnu inováciu

3. B časť: Centralizované podporné programy EÚ Program COSME Program pre zvýšenie konkurencieschopnosti malých a stredných podnikov (COSME) zlepšuje prístup MSP k financiám prostredníctvom dvoch finančných nástrojov. COSME má na financovanie týchto nástrojov rozpočet vo výške viac ako 1,3 miliardy EUR, čo uľahčuje prístup k pôžičkám a financovaniu vlastného imania pre MSP, kde sa identifikovali medzery na trhu.

3. B časť: Centralizované podporné programy EÚ INNOVFIN – EU FINANCOVANIE PRE INOVÁTOROV Finančné nástroje InnovFin pokrývajú širokú škálu pôžičiek, záruk a financovania majetku, ktoré môžu byť prispôsobené potrebám inovátorov. InnovFin je k dispozícii vo všetkých oprávnených odvetviach v členských štátoch EÚ a asociovaných krajinách v rámci programu EÚ pre výskum a inovácie - Horizon 2020. Prostredníctvom programu InnovFin - Financie EÚ pre inovátorov môže skupina EIB poskytnúť spoločnostiam a iným subjektom všetkých veľkostí a dĺžky činnosti finančné prostriedky vo výške 25 000 EUR na investície do výskumu a inovácií (VaI).

3.B časť: Centralizované podporné programy EÚ Program KREATÍVNA Európa Program Kreatívna Európa, ktorý funguje od roku 2016, vytvoril garančný nástroj vo výške 121 miliónov EUR na zlepšenie prístupu MSP k financovaniu v oblasti kultúry a tvorivej činnosti. Podporuje rozvíjanie a rast kultúrnych a kreatívnych projektov a pomáha tomuto sektoru, aby sa stal konkurencieschopnejším. Európska komisia sa zaviazala čiastočne pokryť možné straty finančných sprostredkovateľov pri zapájaní sa do kultúrnych a kreatívnych projektov. Pokrytie dosiahne až 70% strát jednotlivých úverov a až 25% pre portfóliá.

3.B časť: Centralizované podporné programy EÚ Program EÚ pre zamestnanosť a sociálnu inováciu (EASI) Program EaSI je finančným nástrojom na úrovni EÚ na podporu kvalitnej a udržateľnej zamestnanosti, zabezpečujúc primeranú a dôstojnú sociálnu ochranu, boj proti sociálnemu vylúčeniu a chudobe a zlepšenia pracovných podmienok. Propaguje ciele EÚ a koordináciu aktivít na európskej aj národných úrovniach v oblasti zamestnanosti, sociálnych vecí a inklúzie.

3.B časť: Centralizované podporné programy EÚ Program EaSI podporuje rozvoj primeraných systémov sociálnej ochrany, politík trhu práce, geografickej mobility a podporuje pracovné príležitosti vytváraním otvoreného trhu práce.