Mapy starostlivosti ako nástroj zvyšovania kvality

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Kvalita života – filozofické a ekonomické faktory vplyvu
Advertisements

Abstrakt Mgr. Imrich IŠTVAN, PhD..
Posudzovanie vplyvov na životné prostredie a krajinný vzhľad
Miroslav Jakubec, Peter Kardoš
Centrum projektovej podpory
Ekonomické ukazovatele v zdraví a zdravotníctve
Meno a priezvisko učiteľa
Bezpečnosť pacienta (predikcia bezpečnostných rizík, identifikácia, analýza a manažment rizík a udalostí súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti)
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave
Silvia Horáková Kontaktná kancelária pre Open Access NOAD Slovensko
Academic Internet Television Network Showcases
Rudolf Zajac Minister zdravotníctva Peter Pažitný
OBČIANSKE ZDRUŽENIE PRIMA ROK 2003
Mikulov Bc. Ľuboš Berky Mgr. Simona Majerníková
MANAŽMENT ĽUDSKÝCH ZDROJOV
Výzva WHO nemocniciam k aktivite: „Clean care is safer care“
Manažment športu Predmet: Manažment športu – 4. prednáška
Riešenie krízových situácií
Koncepcia a kompetencie komôr / lekárnikov, lekárov, sestier/
Kariérne možnosti v spoločnosti STRABAG.
Manažment ako veda - vývoj a základné pojmy
Podopatrenie 19.3 Príprava a vykonávanie činností spolupráce miestnej akčnej skupiny PRV SR 2014 – 2020.
Prof. Mgr. Katarína Žiaková, PhD. Mgr. Dominika Kalánková
Starostlivosť o rodiny profesionálnych vojakov
Správa o mládeži 2018 Dobrovoľníctvo.
24.apríl 2019 Bratislava "Polícia pre 21. storočie"
Štokholmská deklarácia
Prioritná os č. 6: TECHNICKÁ POMOC Odbor technickej pomoci
Ing. Alexandra Vašašová
SOP pre prepuknutie epidémie cholery
REZIDENTSKÝ PROGRAM MZ SR pre všeobecných lekárov a pediatrov
INTEGRITY GROUP © Integrity Group.
FP7: Výskum v prospech MSP
Hotel DIXON v Banskej Bystrici
Tvorba a manažment projektov
Integrované riešenia EPM (Enterprise Project Management)
Vzdelávanie sestier Prof. Mgr. Katarína Žiaková, PhD.
EU project guidelines Mgr. Mária Tunová
Plán na zvyšovanie spokojnosti zákazníkov
Manažér a jeho funkcie Predmet: Manažment športu – 2. prednáška
Tvorba a manažment projektov
DEŇ VÝSKUMU RAKOVINY Nadácia Výskum rakoviny s cieľom upozorniť na priority a potenciál moderného onkologického výskumu na Slovensku sa v roku 2007.
Migrácia, utečenci – podpora samospráv
Reforma zdravotníctva na Slovensku
Komplexná technická starostlivosť o dopravnú techniku
Študijný program Kvalita produkcie strojárskej techniky I. stupeň.
Vedúci diplomovej práce: prof. Ing. Stanislav Marchevský, Csc.
All-Hands Meeting Pezinok 2.0 Porada zamestnancov MsÚ
Internet, sociálne siete a kyberšikana
Implementácia a zabezpečenie prevádzky systému ARL – spolupráca knižnice a firmy Dobrý den, vážení a milí, dovolte mi aby som Vam v mene svojom i v mene.
Dopady aktívnych opatrení trhu práce na zvyšovanie zamestnanosti
Hierarchická a sieťová koordinácia v relevantných politikách pre lesníctvo: aktéri, vzťahy a procesy Zuzana Dobšinská.
Posudky.
Európsky sociálny fond
Kvalita a uznávanie neformálneho vzdelávania
Regióny a regionálny rozvoj
KATEGORIZÁCIA MSP EURÓPSKEJ ÚNIE.
ZŠ Park Angelinum Košice
Komplexná technická starostlivosť o dopravnú techniku
Ex-post hodnotenie NSRR 2007–2013
Tvorivosť a podnikavosť
Tvorba a manažment projektov
Vzdelávanie.
PREPOJENIE EURÓPSKYCH
PRECARIR meeting, September 17-18, 2015, Bratislava
MUDr.Eva Bérešová viceprezidentka RLK Prešov
Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre
Vykonávacie predpisy ( nariadenia vlády a vyhlášky)
OBČIANSKE ZDRUŽENIE PRIMA ROK 2012
prof. RNDr. Libor Vozár, CSc. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Prepis prezentácie:

Mapy starostlivosti ako nástroj zvyšovania kvality Prof. Mgr. Katarína Žiaková, PhD. Mgr. Dominika Kalánková Predmet: Ošetrovateľstvo

Systémy kvality Systém JCAHO Joint Commission on Accreditation of Healthcare Organisations Systém EFQM European Foundation for Quality Management Systém ISO International Organisation for Standardization

TQM-CQI Ciele TQM-CQI Zameranie na klientov /pacientov  Využívanie a riadenie ľudských a materiálnych zdrojov Odstránenie profesionálnych bariér Tímová, multidisciplinárna spolupráca Profesné štandardy stanovené regulačným orgánom, zo zákona vymedzené práva a povinnosti zdravotníkov Transformovať systém zdravotníckej starostlivosti – personál, služby Zamerať sa na identifikáciu a uspokojovanie potrieb klientov/pacientov Motivovať každého pracovníka – zlepšenie celkovej kvality služieb a ich náväznosti v prospech klientov/pacientov

Cyklus zabezpečenia kvality Identifikácia kľúčových oblastí Tvorba nástroja Stanovenie kritérií Overenie v praxi Modifikácia nástroja Zhodnotenie v praxi Cyklus zabezpečenia kvality

tvorba štandardizovaných plánov starostlivosti „Managed care“ Programy CQI, TQM Nástroje CQI Caremaps Guidelines

Nástroje zabezpečenia kvality Štandardy ošetrovateľskej starostlivosti Štandardné plány ošetrovateľskej starostlivosti Aplikácia klasifikačného systému ošetrovateľských diagnóz NANDA International do ošetrovateľskej dokumentácie Interdisciplinárne mapy starostlivosti (critical /clinical pathways)

Podmienky rozvoja máp v klinickej praxi prospektívne systémy financovania nemocníc riadená starostlivosť, DRG systém  case manažment redukcia nákladov pri udržaní, resp. zvýšení kvality starostlivosti nástroje CQI

DRG – systém Diagnosis related group Využitie DRG systému DRG – systém Diagnosis related group Štatistické účely (kliniky, nemocnice, regióny, štáty) Plánovanie Príprava rozpočtu Sledovanie kvality, efektivity a produktivity Ovplyvnenie celej zdravotníckej starostlivosti Prospektívne systémy financovania nemocníc Diagnózy - podobné hlavne vo veľkosti nákladov na liečbu, spotrebu zdrojov a v dĺžke hospitalizačnej doby Ciele DRG: ↓ Náklady v zdravotníckych zariadeniach Efektívnejšie využívať zdroje Vytvárať podmienky pre zmenu spôsobu poskytovanej starostlivosti Presunúť finančné riziká z príjemcu na poskytovateľa starostlivosti

Vývoj tvorby máp starostlivosti Mapy – nástroj kvality mimo systému zdravotnej starostlivosti (využívanie v priemyselnej sfére) Iniciátorom tvorby a implementácie máp v systéme zdravotníckych služieb – sestry Prvé mapy – vymedzenie v oblasti ošetrovateľskej praxe V ďalšom vývoji - rozvoj medicínskych máp (pre „high cost, high volume“ diagnózy) Rozvoj interdisciplinárnych máp

Mapy starostlivosti synonymá: „caremaps“, klinické mapy, kritické cesty, „critical pathways“, nástroje pre riadenie starostlivosti (managed care) o pacientov, vypracované pre špecifické skupiny diagnóz – DRG (diagnostic related groups, napr. astma bronchiale, IM), procedúry (napr. konkrétne chirurgické výkony; TEP) alebo problematiku (napr. neschopnosť matky dojčiť)

Charakteristika Predstavujú štandard starostlivosti na každý deň hospitalizácie až po prepustenie pacienta Sú vypracované skupinou zdravotníckych profesionálov v danom zdravotníckom zariadení príprava zaberá cca 2-3 hod. Práce tímu tvoreného z predstaviteľov jednotlivých zdravotníckych profesií → pilotný projekt (vyskúšanie máp) Pre väčšinu pacientov v danej špecifickej skupine – individuálny proces starostlivosti sa však prispôsobuje každému pacientovi zvlášť Opisujú jednotlivé kroky v starostlivosti o pacientov so špecifickými klinickými problémami Plán je v rámci dní rozdelený do kategórií (medikamentózna th., dg. testy, pohybový režim, diéta, konzíliá, edukácia, plánované prepustenie) Pri vypracovávaní – zohľadniť: osobné skúsenosti, intuícia, kultúra, tradície, etické princípy, vedecké poznatky, dostupné ekonomické možnosti, preferencie, výsledky výskumu (EBP)

Multidisciplinárne Štandardizované Vytvorené, schválené multidisciplinárnym tímom Vymedzujú úlohy a kompetencie každého zdravotníckeho pracovníka – vymedzenie, identifikácia ošetrovateľskej praxe Postupnosť, nadväznosť, časové vymedzenie jednotlivých intervencií členov tímu Výsledky starostlivosti a intervencie na ich dosiahnutie vopred stanovené Jeden zo spôsobov implementácie smerníc, klinických odporúčaní (guidelines) Údaje pre audit starostlivosti – hodnotenie reálnej úrovne výsledkov, Podpora evidence-based practice (EBP)

Diagnostické kategórie  Frekvencia výskytu Vysoko-nákladové diagnózy Fragmentácia starostlivosti Variabilita poskytovania starostlivosti Rutinné intervencie, opakujúce sa detaily Príklady: Koronárny syndróm Perioperačný manažment v rámci TEP Transplantácia Sekcia C a iné

Proces implementácie máp - CQI identifikácia oblasti, procesu, v ktorom chceme dosiahnuť zlepšenie organizácia tímu, skupiny ľudí odborníkov v danej oblasti objasnenie, zmapovanie aktuálnych poznatkov, súčasnej klinickej praxe, literatúry porozumenie príčinám výber procesu Plánuj Mapa starostlivosti Koriguj Realizuj Kontroluj

Proces vývoja máp starostlivosti 1. Výber oblasti –variabilita, rutinnosť, predpovedateľnosť procesu prebiehu 2. Výber tímu 3. Hodnotenie doterajšej starostlivosti 4. Hodnotenie evidence – based praxe 5. Zostavenie formátu mapy, 6. Dokumentácia a analýza odchýlok od mapy

Proces vývoja máp starostlivosti 1. Výber oblasti Koncentrácia na vysoko-nákladové diagnózy Jasná diagnóza Proces poskytovania starostlivosti rutinný Detaily v liečbe, variabilita poskytovanej starostlivosti Starostlivosť rozvrhnutá do menších celkov Príklady máp v klinickej praxi: Perioperačný manažment v kardiochirurgii, transplantácia obličiek, TEP, NCMP, IM, NAP... 2. Výber tímu Zaangažovanosť a participácia členov multidisciplinárneho tímu 3. Hodnotenie doterajšej starostlivosti Analýza dokumentácie – identifikovať a objasniť rozvrhnutie krokov a vysoko nákladových oblastí

Proces vývoja máp starostlivosti 5. Zostavenie formátu mapy Variabilné – elektronická forma 6. Dokumentácia a analýza odchýlok od mapy Rozdiel medzi tým, čo sa očakáva na základe plánu mapy starostlivosti a tým, k čomu v skutočnosti dôjde Dôvody vzniku, redukcia Modifikácia mapy Odchýlky - retrospektívna databáza v procese kontinuálneho zvyšovania kvality 4. Hodnotenie evidence – based practice Klinické intervenčné štúdie Tvorba smerníc a odporúčaní Implementácia v klinickej praxi Vyhľadávanie najlepších dôkazov Zdroje: EBN knihy EBN časopisy EBN databázy EBN Guidelines Internet – Google, Google Scholar...

Proces vývoja máp starostlivosti Na zníženie odchýlok – odpovede na otázky: Ktoré intervencie mali byť realizované a ktoré výsledky dosiahnuté počas tejto služby? Čo se deje s pacientom? K akému zlepšeniu zdravotného stavu nedošlo a prečo? Ako treba na to reagovať? Aká je cesta k náprave a kedy začať?

Príklad mapy starostlivosti Diagnostická kategória:   Priemerná dĺžka hospitalizácie: Zdravotnícke zariadenie: Oddelenie: Údaje o pacientovi: Príjem Deň 1 Deň 2 Deň 3 Prepustenie Výsledky Úroveň starostlivosti Diagnostické testy Procedúry, zákroky/výkony Konzíliá Medikamentózna liečba Pohybový režim Diéta Edukácia pacienta/rodiny Plánované prepustenie

Význam využitia máp Zníženie variability starostlivosti Identifikácia faktorov, súvisiacich s odchýlkami  intervencie na ich redukciu   kvality starostlivosti  Koordinácie starostlivosti  Zodpovednosti personálu a jeho ochrany v prípade súdnych sporov  Dokumentácie  Dĺžky hospitalizácie

Účel máp starostlivosti Organizácia, zoradenie a časové ohraničenie základných intervencií zdravotníckych profesionálov zúčastňujúcich sa starostlivosti o pacientov Koordinácia práce všetkých členov interdisciplinárneho tímu (tímová práca) Koordinácia starostlivosti - ↓ fragmentovanosti Podpora efektívnosti starostlivosti Sprehľadnenie zdravotnej dokumentácie Skrátenie doby hospitalizácie, ↓ výskytu a vážnosti komplikácií Zlepšenie kvality poskytovanej starostlivosti Zníženie nákladov na zdravotnú starostlivosť Riešenie problémov spojených s chybou, neskorou interpretáciou odchýlok od očakávaného priebehu liečby pacientov (vrátane ochrany pred súdnymi spormi a pod.)

Účel máp starostlivosti Zvyšujú pocit osobnej zodpovednosti za poskytovanú starostlivosť Pomáhajú sestrám nahrádzať vypracovanie individualizovaných ošetrovateľských plánov ako aj zdĺhavé zápisy v priebehu dňa Každý deň očakávanej hospitalizácie je rozpracovaný z hľadiska nasledovných dimenzií (jasné, presné kľúčové intervencie v každej dimenzii musia byť poskytnuté tak, aby bol pacient k určenému dňu prepustený), napr. posúdenie, konzultácie, diagnostika, liečba – zákroky, medikamentózna liečba, diéta, pohybový režim, edukácia, plánované prepustenie do domácej starostlivosti

Súhrn Cieľom moderného ošetrovateľstva je poskytnúť vysoko kvalitnú ošetrovateľskú starostlivosť Jedným z prostriedkov k jej zabezpečeniu patria mapy starostlivosti Proces vývoja máp starostlivosti sa skladá zo 6 krokov - identifikácia oblasti, procesu, v ktorom chceme dosiahnuť zlepšenie; organizácia tímu, skupiny ľudí odborníkov v danej oblasti; objasnenie, zmapovanie aktuálnych poznatkov, súčasnej klinickej praxe, literatúry; porozumenie príčinám; výber procesu Aj napriek náročnosti jej tvorby má široké využitie a účel

Literatúra GURKOVÁ, E. Vybrané kapitoly z ošetrovateľskej teórie I. [CDROM]. 1. vyd. Martin : JLF UK, 2010. 91 s. ISBN 978-80-88866-74-9. HLINKOVÁ, E., NEMCOVÁ, J. a kol. 2015. Multimediálna e-učebnica Ošetrovateľské postupy v špeciálnej chirurgii [online]. Univerzita Komenského Bratislava, Jesseniova lekárska fakulta v Martine, 2015. Dostupné na internete: http://oschir.jfmed.uniba.sk/. ISBN 978-80-89544- 72-1. KONTROVÁ, L. , ZÁČEKOVÁ, M., HULKOVÁ, V. a kol. Štandardy v ošetrovateľstve. Martin : Osveta, 2005, 215 s. ISBN 8080631980. MASKALÍKOVÁ, T. Systém zabezpečovania kvality ošetrovateľskej starostlivosti. Molisa 6: medicínsko-ošetrovateľské listy Šariša. Prešov,122-124. ISBN 978-80-555-0048-5. HULKOVÁ, V. Štandardizácia v ošetrovateľstve. Bratislava: Grada, 2016, 232s. ISBN 978- 80-8090-009-0.