Voľby, volebné právo a volebné systémy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Kvalita života – filozofické a ekonomické faktory vplyvu
Advertisements

Miroslav Jakubec, Peter Kardoš
Predštátnicová výučba Medzinárodné právo verejné
Mgr. Ján Hlaváč, OBN – 1. ročník
Centrum projektovej podpory
doc. JUDr. Marek Domin, PhD.
Miestna akčná skupina STREDNÝ LIPTOV
Miestna akčná skupina Stredný Liptov
Význam demokracie a EÚ pre kvalitu života
Komplexné služby pre váš web
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave
Mikulov Bc. Ľuboš Berky Mgr. Simona Majerníková
Register mimovládnych neziskových organizácií (R MNO)
Sprostredkovateľská zmluva
Vysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety
Podstata a členenie platobného styku
MANAŽMENT ĽUDSKÝCH ZDROJOV
Hlavný kontrolór ako partner poslanca
Voľby a volebné právo v Slovenskej republike
ROEP REGISTER OBNOVENEJ EVIDENCIE PODY
PhDr. Marta Hanečáková, PhD.
1. princíp: Práva akcionárov, spravodlivé zaobchádzanie s akcionármi a kľúčové funkcie vlastníctva Michal Kotlárik.
Štátny rozpočet Anna Valachová 3.B
Starostlivosť o rodiny profesionálnych vojakov
Trestné právo využitie detektoru lži v trestnom práve
Podmienky spracúvania osobných údajov samosprávou podľa novej právnej úpravy Konferencia Asociácie prednostov úradov miestnej samosprávy v SR 15. –
ANALÝZA OBSAHOVÉHO ZAMERANIA VÝZIEV NA PREDKLADANIE ŽIADOSTÍ O NFP
Prioritná os č. 6: TECHNICKÁ POMOC Odbor technickej pomoci
doc. JUDr. Marek Domin, PhD.
Rodinné právo prednáška č. 6.
Imrich Fuhl Skúsenosti zakladateľa portálu Slovákov v Maďarsku
Daňové veci mi rieši zamestnávateľ Daňové priznanie si robím sám
Všeobecná úprava organizácie a priebehu volieb
Predstavenie Projektu Rudolf Horváth Združenie DEUS
Slovensko v súčasnosti
Inštitút zamestnanosti
Posilňovanie rovnosti LGBTI osôb v Európskej únii
Prírodovedné predmety
Tvorba a manažment projektov
SKLÁDKY ODPADOV NA ÚZEMÍ OBCE
doc. JUDr. Marek Domin, PhD.
doc. JUDr. Marek Domin, PhD.
doc. JUDr. Marek Domin, PhD.
Voľby do NR SR Voľby do EP
Tvorba a manažment projektov
Sprostredkovateľská zmluva
Zákon o e-Governmente Oddelenie legislatívy, bezpečnosti a štandardov ISVS/ Odbor stratégie informatizácie spoločnosti a medzinárodnej agendy / Sekcia.
Využitie informácií pri verejnej kontrole
* Politické ideológie II. (smery v politike)
Migrácia, utečenci – podpora samospráv
* Politológia, politika a politický systém
Právna úprava podnikania
JUDr. Miroslava Benediková
Dopady aktívnych opatrení trhu práce na zvyšovanie zamestnanosti
Európsky sociálny fond
Regióny a regionálny rozvoj
ŠTRUKTÚRA TURISTICKEJ PONUKY. Bezpečnostné faktory turizmu
Odosielanie výmerov daní cez Zelenú poštu
Zakladanie živností v Maďarsku 1. prednáška
PrípadovÁ štúdiA Michal Piško Liptovský Ján, 2019 Eva Bilená
VOĽBY DO NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY.
PARTICIPATÍVNY ROZPOČET A JEHO UPLATNENIE V SAMOSPRÁVE
Vzdelávanie.
Rada školy a výberové konanie
PhDr. Tatiana ARBE, OEMP ÚM STU
Prevencia kriminality
Informačné systémy vo verejnej správe
Európsky kontaktný bod pre program Európa pre občanov
Pád komunistického režimu v roku 1989 a Slovensko
Informačné popoludnie SAEC
Prepis prezentácie:

Voľby, volebné právo a volebné systémy Ústavné právo (odbor Ekonómia a právo) ak. r. 2018/2019 doc. JUDr. Marek Domin, PhD.

Pojem voľby (1) princíp suverenity ľudu štátna moc pochádza od ľudu (občanov) spôsob realizácie p. suverenity ľudu priamo => priama demokracia (PD) nepriamo => nepriama / zastupiteľská / reprezentatívna voľby praktická nemožnosť permanentného uplatnenia PD „ohnisko“ reprezentatívnych demokracií umožňujú spojiť tézy 1. všetka moc pochádza od ľudu (p. suverenity ľudu) 2. fakticky nie je ale prevažne ľudom vykonávaná

Pojem voľby (2) jeden zo spôsobov obsadzovania verejných funkcií aj dedične, kooptácia, vymenovanie, žreb, uzurpácia... vymedzenie volieb (1) právom upravený (2) časovo zosúladený (3) miestne zosúladený (4) proces kreácie (volených) orgánov verejnej moci (kolektívne orgány) verejných funkcionárov (monokratické orgány) (5) výberom aspoň z 2 pozitívnych alternatív (minimálne 2 kandidáti / 2 KL)

Funkcie (význam) volieb (1) rôzne prístupy, nie taxatívny výpočet 1) legitimizačná funkcia odôvodnenie prečo vykonávatelia ver. moci túto moc vykonávajú vládnu pretože boli zvolení 2) kontrolná funkcia kontrola vykonávateľov moci výmena vykonávateľov moci po voľbách 3) výber politických elít obsadzovanie verejných funkcií osobami prezident, predseda vlády, ministri...

Funkcie (význam) volieb (2) rôzne prístupy, nie taxatívny výpočet 4) nástroj pokojného riešenia politických konfliktov alternatíva k násiliu a občianskej vojne 5) aktivizačná a integračná funkcia aktivizácia členov spoločnosti v prospech cieľov, programov, hodnôt mimo volieb (volebnej kampane) väčšina členov spoločnosti politicky pasívna 6) špecifický prieskum verejnej mienky podpora programu kandidáta / PS

Pojem volebné právo objektívne VP subjektívne VP aktívne VP pasívne VP súhrn právnych noriem kt. upravujú predmet VP organizácia, priebeh volieb a zisťovanie ich výsledkov uplatnenie subjektívneho volebného práva subjektívne VP vyplýva z objektívneho VP možnosť zúčastniť sa volieb aktívne VP možnosť zúčastniť sa volieb ako volič – právo voliť pasívne VP možnosť zúčastniť sa volieb ako kandidát – pr. byť volený

Princípy volebného práva (1) v koncentrovanej podobe vyjadrujú kvalitatívny obsah volebného práva aké by VP malo byť patriť každému, rovnaká váha hlasu, vykonávané tajne... interpretačná pomôcka ďalšie normy VP princípy VP konkretizujú a rozvíjajú týkajú sa aj aktívneho aj pasívneho VP všeobecnosť rovnosť priamosť tajné hlasovanie

Princípy volebného práva (2) všeobecnosť VP komu volebné právo patrí = okruh subjektov VP nie každému => nie absolútny zmysel každému kto splní určité podmienky => relatívny zmysel potreba skúmať prípustnosť podmienok neprípustnosť vylúčenia jednotlivca / skupiny bez dôležitého verejného záujmu

Princípy volebného práva (3) všeobecnosť VP nie historické cenzy ako: rasa, národnostný pôvod, pohlavie, majetok... akceptované cenzy / podmienky: štátne občianstvo, trvalý pobyt, vek vyjadrujú príslušnosť k politickému spoločenstvu štátne občianstvo, trvalý pobyt mentálnu spôsobilosť na výkon VP vek

Princípy volebného práva (4) rovnosť VP aká je váha hlasu / význam účasti voliča rovnosť aktívneho VP rovnaké právne postavenie voliča každý volič rovnaký počet hlasov každý hlas rovnaká váha rovnosť pasívneho VP každý kandidát má možnosť uchádzať sa o zvolenie za rovnakých podmienok

Princípy volebného práva (5) priamosť VP vzťah medzi voličom a kandidátom / kandidátmi medzi voličom a kandidátom nie je sprostredkovateľ volič uplatňuje svoje VP sám / priamo rozhodnutie voliča má priamy vplyv na výsledok volieb hlasovanie v zastúpení ako narušenie priamosti? alebo len princípu osobného výkonu VP zástupca by mal len mechanicky vykonať vôľu voliča zástupca by nemal vykonávať vlastnú vôľu „problém“ tajného výkonu VP

Princípy volebného práva (6) tajné hlasovanie nie je možné zisťovať a zistiť ako volič hlasoval ochrana slobodného výkonu VP ochrana slobodného charakteru volieb ak by bolo možné zistiť ako volič hlasoval => nemusel by byť pri svojom volebnom rozhodnutí slobodný povinnosť a nie právo voliča môže výnimočne ustúpiť v prospech všeobecnosti napr. hlasovanie za pomoci asistenta...

Pojem volebný systém (1) rôzne vymedzenie, rôzna šírka záberu sociologický prístup súhrn všetkých inštitúcií a jednotlivcov, vrátane vzťahov medzi nimi, kt. sa zúčastňujú volieb normatívny prístup súhrn všetkých pravidiel, kt. regulujú volebné vzťahy široké vymedzenie súbor pravidiel, podľa kt. sa organizujú a konajú voľby úzke vymedzenie spôsob, akým sa na základe získaných hlasov prerozdeľujú mandáty

Klasifikácia volebných systémov rôzne prístupy, rôzne klasifikačné kritériá podľa základného pravidla prevodu hlasov na mandáty väčšinové VS proporcionálne VS (VS pomerného zastúpenia) zmiešané VS (kombinované / hybridné) klasifikácia týkajúca sa volieb do kolektívnych orgánov pri voľbách monokratických orgánov nemožno použiť proporcionálny VS

Väčšinové volebné systémy (1) jednoduché, prehľadné „víťaz berie všetko“, systém „prvého v cieli“ väčší počet volebných obvodov (VO) 1-mandátové VO / menší počet mandátov hlasuje sa za konkrétneho kandidáta (personaliz. hl.) mandát získa ten, kto získa väčšinu hlasov relatívna väčšina (najväčší počet hlasov) absolútna väčšina (50% + 1 hlas) jednokolový (RV) / dvojkolový (AV) rôzne modely

Väčšinové volebné systémy (2) príklady I. VVS s relatívnou väčšinou jednomandátový volebný obvod hlasy pre kandidátov: A = 40, B = 25, C = 20, D = 15 mandát pre kandidáta A II. VVS s absolútnou väčšinou (dvojkolový) žiadny z kandidátov absolútna väčšina; do 2. kola kandidáti: A a B hlasy pre kandidátov v 2. kole: A = 60, B = 40

Proporcionálne volebné systémy (1) komplikovanejšie parlament = „politické zrkadlo“ štátu / spoločnosti menší počet VO / 1 VO viacmandátové VO hlasuje sa za kandidátnu listinu kandidátna listina = hlasovací lístok možnosť úpravy poradia voličom prísne viazané viazané voľné výhradne voľby kolektívnych orgánov

Proporcionálne volebné systémy (2) prerozdeľovanie mandátov % odovzdaných hlasov pre kandidátnu listinu ≈ % mandátov v zastupiteľskom zbore uzatváracia klauzula minimálny podiel hlasov pre postúpenie do procesu prerozdeľovania mandátov (napr. 5 %) vyššia => klesá proporcionalita výsledkov nižšia => stúpa porporcionalita rôzne systémy prerozdeľovania mandátov systém volebného čísla (kvóty, kvocientu) systém volebného deliteľa

Zmiešané volebné systémy kombinácia prvkov väčšinových VS a proporcionálnych VS využitie pozitívnych stránok / eliminácia negatívnych napr. Maďarsko (jednokomorový parlament) volič má 2 hlasy 1. uplatní vo väčšinovom VS hlas pre kandidáta 1-mandátové volebné obvody relatívna väčšina 2. uplatní v proporcionálnom VS hlas pre KL viacmandátové volebné obvody uzatváracia klauzula 5 % / 10 % / 15 %

Výhody / nevýhody volebných systémov (1) väčšinové volebné systémy nevýhody disproporcionálne výsledky = zloženie parlamentu nemusí odrážať politické rozdelenie spoločnosti prepad hlasov (odovzdaných nezvoleným kandidátom) menšia šanca pre nové politické strany, politické menšiny... možnosť manipulácie s volebnými obvodmi výhody menšia politická štruktúrovanosť parlamentu väčšia pravdepodobnosť vytvorenia stabilnej vlády bezprostredný kontakt volič – kandidát / poslanec možnosť individuálnych (nezávislých) kandidatúr

Výhody / nevýhody volebných systémov (2) proporcionálne volebné systémy nevýhody vyššia politická štruktúrovanosť parlamentu menšia pravdepodobnosť vytvorenia stabilnej vlády nemožnosť individuálnych (nezávislých) kandidatúr absencia / slabší kontakt volič – kandidát / poslanec výhody zloženie parlamentu odrzkadľuje politické rozvrstvenie spoločnosti menší prepad hlasov väčšia šanca pre nové politické strany, politické menšiny...

Objektívne VP v Slovenskej republike do r. 2014 viacero samostatných volebných zákonov (1) zákon SNR č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí (2) zákon č. 46/1999 Z. z. o spôsobe voľby prezidenta SR... (3) zákon č. 303/2001 Z. z. o voľbách do orgánov samosprávnych krajov (4) zákon č. 331/2003 Z. z. o voľbách do Európskeho parlamentu (5) zákon č. 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady SR kodifikácia volebného práva v r. 2014 (1) zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkone volebného práva (2) zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani účinné ako celok od 1. 7. 2014, v rozhodujúcej časti od 1. 7. 2015 prvý krát aplikované na voľby do NR SR v r. 2016

Voľby do Národnej rady SR (1) predmet volieb – 150 poslancov – 4 roky ústavná úprava - najmä čl. 73 – 76 Ústavy SR zákonná úprava - najmä 2. časť zákona č. 180/2014 Z. z. aktívne VP občan SR, vek najmenej 18 r nie podmienka trvalého pobytu (možnosť hlas. poštou) prekážky výkonu aktívneho VP obmedzenie os. slobody z dôvodu ochrany ver. zdravia výkon TOS za obzvlášť závažný zločin => neústavnosť pozbavenie spôsobilosti na pr. úkony => neústavnosť PL. ÚS 2/2016

Voľby do Národnej rady SR (2) pasívne VP občan SR, vek 21 rokov, trvalý pobyt na území SR prekážky výkonu pasívneho VP (1) výkon TOS (2) právoplatné odsúdenie za úmyselný TČ, ak nie zahladené (3) pozbavenie spôsobilosti na pr. úkony kandidátne listiny podáva politická strana (hnutie) / koalícia PS len 1 – SR = 1 volebný obvod nutnosť uhradiť volebnú kauciu 17.000 Eur hlasovanie volič zvolí 1 kandidátnu listinu; najviac 4 prednostné hlasy

Voľby do Národnej rady SR (3) kandidátne listiny počnúc voľbami vyhlásenými po 30. 6. 2019 => minimálny počet členov PS (1) dvojnásobok kandidátov uvedených na KL (2) počet členov najvyššieho orgánu = min. 5x počet členov výkonného orgánu (= min. 5 x 9 = 45) preukázanie reprezentatívnosti? ústavnosť ? obmedzenie slobodnej súťaže politických síl (čl. 31 Ú) ? najmä v kumulácii s ostatnými obmedzeniami

Voľby do Národnej rady SR (4) volebný systém proporcionálny VS 1 volebný obvod - viacmandátový mandáty sa medzi kandidátne listiny rozdeľujú podľa podielu získaných hlasov do procesu rozdeľovania mandátov postupujú len tie kandidátne listiny, ktoré prekročili uzatváraciu klauzulu 5 % - 1 PS 7 % - koalícia 2 alebo 3 PS 10 % - koalícia 4 a viac PS

Voľby do Európskeho parlamentu (1) predmet volieb – 14 poslancov – 5 rokov právo EÚ – zakladajúce zmluvy, rozhodnutie Rady EÚ... ústavná úprava – absentuje (!) zákonná úprava - najmä 3. časť zákona č. 180/2014 Z. z. aktívne VP (1) občan SR, vek najmenej 18 r, trvalý pobyt na území SR (2) občan iného čl. št. EÚ, 18 r, trvalý pobyt na území SR (3) občan SR, 18 r, trvalý pobyt ani SR ani iný čl. št. EÚ prekážky výkonu aktívneho VP rovnaké ako v prípade volieb do NR SR...

Voľby do Európskeho parlamentu (2) pasívne VP (1) občan SR, vek 21 rokov (2) občan iného čl. št., ak nie pozbavený PVP vo svojom čl. št. (3) TP na území SR prekážky výkonu pasívneho VP rovnaké ako pri voľbách do NR SR... kandidátne listiny rovnaké podmienky ako pri NR SR nutnosť uhradiť volebnú kauciu 1.700 Eur hlasovanie volič zvolí 1 kandidátnu listinu na nej vyznačí najviac 2 prednostné hlasy

Voľby do Európskeho parlamentu (3) volebný systém proporcionálny VS 1 volebný obvod - viacmandátový mandáty sa medzi kandidátne listiny rozdeľujú podľa podielu získaných hlasov do procesu rozdeľovania mandátov postupujú len tie kandidátne listiny, ktoré prekročili uzatváraciu klauzulu 5 % - 1 PS alebo koalícia PS

Voľby prezidenta SR (1) predmet volieb – prezident ako hl. štátu – 5 rokov ústavná úprava – najmä čl. 101 ods. 2 až 10 a čl. 103 zákonná úprava - najmä 4. časť zákona č. 180/2014 Z. z. aktívne VP tí, ktorí majú právo voliť poslancov NR SR občan SR, vek najmenej 18 r nie podmienka trvalého pobytu nie možnosť hl. poštou na základe cestovného dokladu v ktorejkoľvek vol. miestnosti prekážky výkonu aktívneho VP rovnaké ako v prípade volieb do NR SR...

Voľby prezidenta SR (2) pasívne VP prekážky výkonu pasívneho VP občan SR, vek 40 rokov, trvalý pobyt na území SR negatívne podmienky nie odsúdený ÚS SR za vlastizradu / úm. porušenie ústavy nie zvolený 2x po sebe prekážky výkonu pasívneho VP rovnaké ako v prípade volieb do NR SR... návrhy na kandidátov najmenej 15 poslancov NR SR najmenej 15.000 občanov (petícia) hlasovanie volič zvolí 1 kandidáta

Voľby prezidenta SR (3) volebný systém podmienky zvolenia v 1. kole absolútny väčšinový volebný systém potenciálne druhé kolo podmienky zvolenia v 1. kole nadpolovičná väčšina hlasov všetkých voličov (v prospech najmä systematický výklad) ak len 1 kandidát – väčšina hlasov zúčastnených voličov podmienky zvolenia v 2. kole postupujú 2 najúspešnejší z 1. kola nadpolovičná väčšina hlasov zúčastnených hlasov ak len 1 kandidát pre 2. kolo => nové voľby

Voľby do orgánov územnej samosprávy (1) predmet volieb poslanci obecných zastupiteľstiev + starostovia obcí – 4 r poslanci zastupiteľstiev SSK + predsedovia SSK – 4 r ústavná úprava - najmä čl. 69 Ústavy SR zákonná úprava - 6. a 7. časť zákona č. 180/2014 Z. z. aktívne VP trvalý pobyt v obci / SSK, vek najmenej 18 r prekážky výkonu aktívneho VP obmedzenie os. slobody z dôvodu ochrany ver. zdravia výkon TOS za obzvlášť závažný zločin => ústavnosť pozbavenie spôsobilosti na pr. úkony => neústavnosť PL. ÚS 2/2016

Voľby do orgánov územnej samosprávy (2) pasívne VP trvalý pobyt v obci / SSK, vek najmenej 18 / 25 r prekážky výkonu pasívneho VP rovnaké ako v prípade volieb do NR SR... kandidátne listiny podáva politická strana (hnutie) / koalícia PS podáva aj nezávislý kandidát podpisy podporovateľov ako nevyhnutná príloha hlasovanie volič zvolí 1 kandidáta na starostu / predsedu volič volí toľko kandidátov na poslancov, koľko poslancov sa volí v danom volebnom obvode

Voľby do orgánov územnej samosprávy (3) volebný systém poslanci – relatívny väčšinový VS (blokové hlasovanie) spravidla viac viacmandátových vol. obvodov starosta / predseda – relatívny väčšinový VS za poslancov zvolení tí kandidáti, ktorí získali najviac hlasov vo volebnom obvode pri rovnosti rozhoduje poradie na KL – ak tá istá PS / koal. pri rovnosti žreb – ak rôzne PS / nezávislí za starostu / predsedu zvolený ten kandidát, ktorí získal najviac hlasov nemusí nadpolovičnú väčšinu hlasov pri rovnosti nové voľby