Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

doc. JUDr. Marek Domin, PhD.

Podobné prezentácie


Prezentácia na tému: "doc. JUDr. Marek Domin, PhD."— Prepis prezentácie:

1 doc. JUDr. Marek Domin, PhD.
Volebná kampaň Volebné právo a volebné systémy (externé štúdium) ak. r. 2018/2019 doc. JUDr. Marek Domin, PhD.

2 Právna úprava volebnej kampane pred r. 2014
VK upravená zákonmi aj pred kodifikáciou VP v r. 2014 roztrieštenosť pre rôzne druhy volieb v rôznych zákonoch (5) rôzna miera detailnosti úpravy rôzna miera podrobností zákonnej úpravy najpodrobnejšie kampani pri voľbách prezidenta obsahová nejednotnosť (ne)definovanie pojmu volebná kampaň rôzna úprava volebného moratória rôzna dĺžka volebnej kampane

3 Právna úprava volebnej kampane po r. 2014
zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani (zákon o VK) prijatý spolu so zákonom č. 180/2014 Z. z. kodifikácia pravidiel VK unifikácia pravidiel VK vzťahuje sa na všetky druhy volieb upravené zákonom č. 180/2014 Z. z. NR SR EP prezident orgány územnej samosprávy

4 Problematickosť právnej úpravy vol. kampane
najproblematickejšia časť objektívneho VP negatíva obmedzuje základné práva a slobody sloboda prejavu právo na informácie obmedzuje slobodnú súťaž politických síl pozitíva sleduje férovosť súťaže politických síl sleduje rovnosť (pasívneho) VP potreba nájsť určitý „kompromis“ v právnej úprave

5 Pojem volebná kampaň (1)
výslovná legálna definícia v zákone (§ 2 ods. 1) novinka v porovnaní s predchádzajúcou úpravou „... akákoľvek činnosť politickej strany, politického hnutia, koalície politických strán a politických hnutí, kandidátov a tretích strán podľa par. 8, za ktorú sa obvykle platí úhrada, smerujúca k propagácii ich činnosti, cieľov a programu za účelom získania volenej funkcie podľa osobitného predpisu. Rozumie sa tým činnosť v prospech aj v neprospech subjektov podľa prvej vety.“ vymedzenie z časového hľadiska (§ 2 ods. 2) od vyhlásenia volieb v Z. z. do 48 hod. pred začatím volieb mimo tohto času zákaz viesť VK

6 Pojem volebná kampaň (2)
činnosť určitých subjektov akákoľvek činnosť účel, ku ktorému činnosť subjektov VK smeruje účel-prostriedok = propagácia činností, cieľov a programu subjektov konečný účel = získanie volenej funkcie podľa zákona č. 180/2014 Z. z. odplatnosť obvykle sa platí úhrada činnosť v prospech aj neprospech aj „antikampaň“

7 Pojem volebná kampaň (3)
volebné moratórium pojem právnej teórie / politickej praxe zákon o VK s ním nepracuje čas, počas ktorého nie je možné viesť VK začína 48 hodín predo dňom volieb (štvrtok 00:01) trvá až do skončenia hlasovania osobitné volebné moratórium => zverejňovanie volebných prieskumov - zakázané už 14 dní pred začiatkom volieb

8 Subjekty vedúce volebnú kampaň (1)
zákon obsahuje taxatívny výpočet iné subjekty nemôžu viesť (1) politické strany a politické hnutia (2) koalície pol. strán a pol. hnutí (3) kandidáti len nezávislý kandidát ? aj kandidát PS ? výklad v závislosti od druhu volieb kandidát na funk. prezidenta; na funk. v samospr. voľbách... (4) tretie strany

9 Subjekty vedúce volebnú kampaň (2)
tretia strana (1) novinka v právnej úprave existovali de facto aj v minulosti, bez právnej regulácie subjekt kt. vedie VK v prospech / neprospech iného subjektu sám ale nemá záujem o získanie volenej funkcie vymedzená v § 8 zákona o VK pozitívne vymedzenie FO, FO podnikateľ, PO kt. zaregistrovaná Štátnou komisiou pre voľby

10 Subjekty vedúce volebnú kampaň (3)
tretia strana (2) negatívne vymedzenie FO s TP mimo SR PO so sídlom mimo SR štát, obec, VÚC PO zriadená štátom, obcou, VÚC... v praxi napr. FO príbuzní kandidátov FO členovia PS kt. sami nekandidujú PO občianske združenia, obchodné spoločnosti PO politické strany kt. nekandidujú

11 Iné subjekty zúčastnení na volebnej kampani
nevedú VK ani v prospech seba ani v prospech iných subjektov nenapĺňajú definíciu VK len sprostredkúvajú vedenie VK právny poriadok ich účasť predpokladá a reguluje napr. Rozhlas a Televízia Slovenska rozhlasoví a televízni vysielatelia na základe licencie vydavatelia tlače (...)

12 Spôsoby vedenia volebnej kampane (1)
zákon o VK neobsahuje taxatívny výpočet spôsobom akákoľvek činnosť, ktorá spĺňa definíciu VK ktorá sleduje účel vymedzený v zákone o VK úprava len osobitné dôležité vyžadujúce si podrobnejšiu zákonnú úpravu zákon o VK výslovne upravuje: (1) vysielanie politickej reklamy (2) umiestňovanie volebných plagátov (3) zverejňovanie volebných prieskumov

13 Spôsoby vedenia volebnej kampane (2)
Vysielanie politickej reklamy Vysielanie pol. reklamy – reklamné spoty RTVS povinnosť v prípade samosprávnych volieb možnosť max 30 min, celkovo 10 hod (voľby do NR SR) vysielatelia s licenciou možnosť princíp rovnosti kandidujúcich subjektov za úhradu Vysielanie diskusných programov

14 Spôsoby vedenia volebnej kampane (3)
Umiestňovanie volebných plagátov veľmi stručná úprava má zabezpečiť obec vyčleniť priestor v obci na umiestňovanie plagátov obec má upraviť aj podrobnosti princíp rovnosti kandidujúcich subjektov rovnako veľké plochy rovnako „lukratívne“ plochy

15 Spôsoby vedenia volebnej kampane (4)
Uverejňovanie volebných prieskumov objednávanie a zverejňovanie vol. prieskumov nesmeruje priamo k získaniu volenej funkcie môže však vplývať na rozhodovanie voličov veľmi stručná úprava len časový aspekt – osobitné moratórium zákaz zverejňovať 14 dní pred voľbami, až do skončenia hlasovania

16 Spôsoby vedenia volebnej kampane (5)
Ďalšie do úvahy prichádzajúce ktoré zákon o VK spomína platená inzercia v periodické publikácie neperiodické publikácie aj iné spôsoby pokiaľ spĺňajú definíciu VK (najmä účel) pokiaľ právne dovolené aj „antikampaň“

17 Transparentnosť volebnej kampane
v záujme transparentnosti kto vedie volebnú kampaň v prospech koho vedie volebnú kampaň povinnosť označiť prostriedok, prostredníctvom kt. sa volebná kampaň vedie údaje o objednávateľovi (PS, kandidát, tretia strana) údaje o dodávateľovi týka sa (napr.) bilbordy, volebné plagáty, inzercia v publikáciách... politická reklama v rozhlasovom a televíznom vysielaní...

18 Financovanie volebnej kampane (1)
jednotnosť a transparentnosť pravidiel VK ako jeden z cieľov kodifikácie volebného práva veľmi podrobná úprava rigídna úprava postihne všetky praktické situácie ? možnosť „odkontrolovania“ jej dodržiavania ? málo prehľadná 3 zásadné povinnosti (1) výška finančných nákladov na vedenie VK (2) osobitný účet (3) záverečná správa

19 Financovanie volebnej kampane (2)
Výška finančných nákladov na vedenie VK najvyššia prípustná výška nákladov osobitne pre jednotlivé druhy volieb osobitne pre jednotlivé subjekty vedúce VK účel limitácie ? rovnosť šancí kandidujúcich subjektov ? napríklad voľby do NR SR PS / koalícia max EUR voľby prezidenta kandidát max EUR tretia strana (PS) max EUR

20 Financovanie volebnej kampane (3)
Osobitný účet slúžiaci na financovanie VK banka / pobočka zahraničnej banky transparentný prístupný verejnosti na diaľku bezplatne účel ? transparentnosť VK kto poskytuje finančné prostriedky ? koľko ? na čo sa využijú ?

21 Financovanie volebnej kampane (4)
Záverečná správa povinnosť vypracovať záverečnú správu o financovaní VK voľby do NR SR listinná aj elektronická forma doručuje sa MV SR zverejňuje sa na webovom sídle MV SR na 5 rokov obsahom je prehľad nákladov na vysielanie pol. reklamy na volebné plagáty...


Stiahnuť ppt "doc. JUDr. Marek Domin, PhD."

Podobné prezentácie


Reklamy od Google