Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Zákon o e-Governmente Oddelenie legislatívy, bezpečnosti a štandardov ISVS/ Odbor stratégie informatizácie spoločnosti a medzinárodnej agendy / Sekcia.

Podobné prezentácie


Prezentácia na tému: "Zákon o e-Governmente Oddelenie legislatívy, bezpečnosti a štandardov ISVS/ Odbor stratégie informatizácie spoločnosti a medzinárodnej agendy / Sekcia."— Prepis prezentácie:

1 Zákon o e-Governmente Oddelenie legislatívy, bezpečnosti a štandardov ISVS/ Odbor stratégie informatizácie spoločnosti a medzinárodnej agendy / Sekcia riadenia informatizácie

2 Úvodné informácie novela zákona č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente): NR SR schválila novelu zákona o e-Governmente dňa (238/2017) táto novela nadobudla účinnosť dňa niektoré ustanovenia zákona o e-Governmente nadobudnú účinnosť po , uvedené je upravené v prechodných ustanoveniach

3 Čo je kľúčové? Pojem verejná moc Orgán verejnej moci
neexistuje legálna definícia, je možné vychádzať z uznesenia Ústavného súdu ČSFR z roku 1992, podľa ktorého podľa ktorého verejnou mocou je taká moc, ktorá autoritatívne rozhoduje o právach a povinnostiach subjektov, či už priamo, alebo sprostredkovane. Subjekt, o ktorého právach alebo povinnostiach rozhoduje orgán verejnej moci, nie je v rovnoprávnom postavení s týmto orgánom a obsah rozhodnutia tohto orgánu nezávisí od vôle subjektu. Orgán verejnej moci kritériom pre určenie, či subjekt koná ako orgán verejnej moci je skutočnosť, či konkrétny subjekt rozhoduje o právach a povinnostiach iných osôb a tieto rozhodnutia sú štátnou mocou vynútiteľné, či môže štát do týchto práv a povinností zasahovať. vždy je potrebné posúdiť, či v konkrétnom prípade subjekt vykonáva verejnú moc alebo nie; na uvedenom linku nájdete Metodické usmernenie k aplikácii ZoEG z : stanoviska-a-usmernenia/

4 Okruh č. 1 – pôsobnosť ZoEG
ZoEG sa vzťahuje na výkon verejnej moci elektronicky (§ 2ods. 1 ZoEG) – pôsobnosť § 2 ods. 2 – prípady, na ktoré sa ZoEG nevzťahuje Tretia časť ZoEG: výkon verejnej moci elektronicky § 17 ods. 1 hovorí: „Orgán verejnej moci je povinný uplatňovať výkon verejnej moci elektronicky podľa tohto zákona, pričom túto povinnosť nemá, ak ide o úkony v konaní o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach osôb, a) o ktorých osobitný predpis výslovne ustanovuje, že ich orgán verejnej moci vykonáva výlučne v listinnej podobe,13) b) ktoré osobitný predpis ukladá alebo umožňuje vykonať ústne, konkludentným prejavom vôle alebo predložením veci, ktorá nemá listinnú podobu alebo elektronickú podobu, alebo c) ktoré spočívajú vo výkone činnosti, akou je ústne pojednávanie, miestne zisťovanie, výkon kontroly alebo dohľadu na mieste, obhliadka, nazeranie do spisov, predvedenie a iné obdobné úkony, ktoré sa vykonávajú mimo úradnej budovy, v ktorej sídli orgán verejnej moci.“

5 § 17 ods. 2 ZoEG: „Ak pri výkone verejnej moci elektronicky vzájomne komunikujú orgány verejnej moci, pričom nie sú navzájom v postavení orgánu aplikácie práva a účastníka konania, môžu komunikovať prostredníctvom modulu procesnej integrácie a integrácie údajov alebo priamou formou elektronickej komunikácie medzi sebou, a to aj automatizovaným spôsobom, bez toho, aby pri elektronickej komunikácii doručovali do elektronickej schránky orgánu verejnej moci...“ v týchto ustanoveniach sú upravené prípady, kedy OVM nemusí povinne aplikovať ZoEG, hoci vykonáva verejnú moc, ďalej je tu upravená vzájomná komunikácia medzi OVM; povinnosť postupovať podľa zákona má orgán iba vtedy, ak vykonáva verejnú moc (okrem výnimiek).

6 Okruh č. 2 - Elektronická úradná komunikácia podľa zákona o- Governmente
Postup: 1. Inštitúcia najprv posúdi, či je alebo nie je OVM ( v danom konkrétnom prípade) 2. OVM posúdi, či daný úkon je alebo nie je výkonom verejnej moci 3. Ak OVM zistí, že ide o výkon verejnej moci, aplikuje povinne ZoEG 4. Ak OVM zistí, že nejde o výkon verejnej moci neaplikuje ZoEG Čo keď OVM zistí povinnosť aplikácie ZoEG? Vykoná verejnú moc elektronicky nasledovne: podstatné je to, aby celý proces výkonu verejnej moci bol realizovaný elektronicky. Znamená to, že OVM vyhotovuje rozhodnutia a iné dokumenty súvisiace s daným konaním elektronicky. OVM je povinný v každom prípade pokiaľ vykonáva verejnú moc, vykonávať ju elektronicky. Táto veta znamená vyššie uvedené. ZoEG neustanovuje konkrétny postup, necháva istým spôsobom „voľnú ruku“ OVM, aký systém si nastavia interne na ich OVM. ZoEG od nich chce iba to, aby celý proces bol realizovaný elektronicky. Napr., ustanovuje len toľko, že keď v listinnom svete malo byť nejaké rozhodnutie opečiatkované a vlastnoručne podpísané, teraz použije OVM na autorizáciu tohto dokumentu príslušné ustanovenia ZoEG o autorizácii.

7 Je potrebné ozrejmiť, že elektronická komunikácia neznamená komunikáciu cez , ale prostredníctvom elektronických schránok; FO medzi sebou a ani FO voči PO a naopak nevedia komunikovať cez el.schránky; Ide o komunikáciu FO, PO voči štátnym orgánom a naopak (v prípade ak štátny orgán vykonáva verejnú moc); Zákl.schéma výkonu verejnej moci (VVM) elektronicky: 1. posúdim, že daný úkon je VVM, musím vyhotoviť elektronický úradný dokument (rozhodnutie) 2. znamená to, že ho vytvorím v počítači a autorizujem (podpíšem) buď KEpečaťou, alebo KEpodpisom s mandátnym certifikátom s pripojenou kvalifikovanou časovou pečiatkou 3. doručujem rozhodnutie buď elektronicky – čiže do el. schránky príjemcu, alebo listinný rovnopis (§31a) nikdy nescanujem perom podpísané dokumenty – vtedy nejde o VVM elektronicky taktiež keď raz vyhotovím el.úradný dokument a autorizujem ho, nemôžem ho vytlačiť a podpísať rukou – v opačnom prípade akoby dvakrát podpisujem ten istý dokument

8 Samospráva a prenesený výkon štátnej správy
prenesený výkon štátnej správy a takisto aj výkon samosprávy môže obsahovať procesy, ktoré sú výkonom verejnej moci (napr. stavebné konanie, štátna správa na úseku školstva a pod.) potreba posúdenia konkrétneho úkonu (agendy) či je výkonom verejnej moci ZoEG neupravuje odlišné postupy pri výkone verejnej moci ako takej a pri výkone samosprávy a prenesenom výkone štátnej správy pojem „prenesený výkon štátnej správy“ sa v ZoEG vyskytuje iba 4x aj to len v kontexte s úhradami a v kontexte s vytváraním elektronických formulárov na elektronické podanie a elektronické úradné dokumenty po posúdení, že daný úkon (či už vo veciach, v ktorých obec alebo VUC vykonáva samosprávu alebo prenesený výkon štátnej správy) je výkonom verejnej moci, musí postupovať podľa ustanovení ZoEG (vrátane autorizácie a doručovania týchto el.úradných dokumentov)

9 Okruh č. 3 - Autorizácia elektronických podaní a elektronických úradných dokumentov
Autorizáciu upravuje § 23 ZoEG: (1) Orgán verejnej moci vykoná pri výkone verejnej moci autorizáciu elektronického podania alebo elektronického úradného dokumentu kvalifikovaným elektronickým podpisom17)vyhotoveným s použitím mandátneho certifikátu20) alebo kvalifikovanou elektronickou pečaťou,18) ku ktorým pripojí kvalifikovanú elektronickú časovú pečiatku,19) a to spôsobom podľa odseku 3. Osoba, ktorá nie je orgánom verejnej moci, vykoná autorizáciu elektronického podania, a) ak sa podľa zákona podáva v elektronickej podobe a zákon neustanovuje iný spôsob autorizácie alebo ak je podľa osobitného predpisu náležitosťou podania vlastnoručný podpis 1. kvalifikovaným elektronickým podpisom17) alebo kvalifikovanou elektronickou pečaťou,18) 2. použitím na to určenej funkcie informačného systému prístupového miesta a po úspešnej autentifikácii osoby ktorá autorizáciu vykonáva, zodpovedajúcej najmenej úrovni zabezpečenia „pokročilá“ podľa osobitného predpisu,20a) ak sa zabezpečí uvedenie tejto osoby ako odosielateľa elektronickej správy, nemennosť obsahu autorizovaného dokumentu do momentu uloženia v elektronickej schránke adresáta, spojenie autorizovaného dokumentu s identifikátorom osoby odosielateľa a zachovanie väzby medzi nimi, ak to osobitný predpis nezakazuje alebo 3. uznaným spôsobom autorizácie, ak to osobitný predpis nezakazuje, b) ak podľa osobitného predpisu je náležitosťou vlastnoručný podpis, ktorý musí byť úradne osvedčený kvalifikovaným elektronickým podpisom17) alebo kvalifikovanou elektronickou pečaťou,18) ku ktorým pripojí kvalifikovanú elektronickú časovú pečiatku,19) alebo uznaným spôsobom autorizácie pre taký právny úkon, ak to osobitný predpis nezakazuje.

10 Nový odsek podpisovanie KEP a KEP a mandatny
§ 23 ods. 3 ZoEG upravuje a konkretizuje kedy sa vyžaduje iba KEP s mandátnym certifikátom a kedy má subjekt možnosť výberu medzi KEpečaťou alebo KEP s MC : Ak tento zákon alebo osobitný predpis20b) vyžaduje autorizáciu konkrétnou osobou alebo osobou v konkrétnom postavení, na autorizáciu sa použije kvalifikovaný elektronický podpis17) vyhotovený s použitím mandátneho certifikátu,20) ku ktorému sa pripojí kvalifikovaná elektronická časová pečiatka.19) Ak tento zákon alebo osobitný predpis20c)ustanovuje len povinnosť autorizácie bez označenia konkrétnej osoby alebo osoby v konkrétnom postavení, alebo autorizujúcu osobu označuje len všeobecne ako oprávnenú osobu, na autorizáciu sa použije kvalifikovaný elektronický podpis17) vyhotovený s použitím mandátneho certifikátu20) alebo kvalifikovaná elektronická pečať,18) ku ktorým sa pripojí kvalifikovaná elektronická časová pečiatka.19)

11 Okruh č. 4 - Elektronické schránky a doručovanie elektronických úradných dokumentov
OVM doručuje dokumenty v rámci výkonu verejnej moci, ktoré vyhotovil elektronicky do elektronickej schránky účastníka konania (príjemcu). Výnimkou sú len prípady ustanovené v § 31 ods. 2 ZoEG. „Ustanovenia o elektronickom doručovaní sa nepoužijú a doručovanie sa spravuje ustanoveniami o doručovaní podľa osobitných predpisov, ak a) osobitný predpis ustanovuje, že sa doručuje výlučne v listinnej podobe, alebo b) sa doručuje osobám vo výkone trestu odňatia slobody, vo väzbe, osobám umiestneným v zariadeniach pre výkon ústavnej starostlivosti a ochrannej výchovy alebo tomu, kto požíva diplomatické výsady a imunity, ak orgán verejnej moci vie, že doručuje takej osobe.“ Čo v prípade, keď OVM podľa ZoEG nemá použiť ustanovenia o elektronickom doručovaní? Alebo ak osoba nemá aktivovanú el. schránku. v tomto prípade OVM musí vyhotoviť rovnopis ním vydaného elektronického rozhodnutia. Rovnopis (listinné vyhotovenie pôvodného elektronického dokumentu) potom bude OVM doručovať účastníkovi konania (napr. prostredníctvom pošty, alebo osobne, že si pre tento rovnopis účastník príde na OVM, od cez centrálne úradné doručovanie). Podrobnejšie sa rovnopisom bude zaoberať aj vyhláška, ktorá ustanoví spôsob vyhotovovania rovnopisu (momentálne v leg. procese).

12 § 31a upravuje centrálne elektronické doručovanie, ktoré bude od 1. 11
§ 31a upravuje centrálne elektronické doručovanie, ktoré bude od povinné iba pre štátne rozpočtové organizácie, pre ostatné OVM platí, že ho budú môcť využívať po dohode so správcom modulu elektronického doručovania; Ďalej toto ustanovenie upravuje listinný rovnopis elektronického úradného dokumentu, konkrétne: „Listinným rovnopisom elektronického úradného dokumentu je vyhotovenie elektronického úradného dokumentu, vrátane jeho príloh, v listinnej podobe vrátane identifikácie toho, kto elektronický úradný dokument autorizoval a informácie o spôsobe autorizácie a čase autorizácie.“ Zodpovednosť je upravená v ods. 5: „Orgán verejnej moci zodpovedá za obsah elektronického úradného dokumentu do momentu jeho odoslania správcovi modulu elektronického doručovania. Správca modulu elektronického doručovania zodpovedá v rozsahu prevzatého elektronického úradného dokumentu orgánu verejnej moci, ktorý mu elektronický úradný dokument odoslal, za správne vyhotovenie jeho listinného rovnopisu a za včasné a riadne odovzdanie na poštovú prepravu. Ak sa listinný rovnopis elektronického úradného dokumentu doručuje prostredníctvom poštového podniku, správca modulu elektronického doručenia sa považuje za podávateľa a koná voči poštovému podniku na vlastný účet a v mene orgánu verejnej moci v rozsahu úkonov potrebných na zabezpečenie doručenia rovnopisu. Správca modulu elektronického doručovania zabezpečí, aby sa s obsahom elektronického úradného dokumentu a s jeho listinným rovnopisom do odovzdania na poštovú prepravu nemohla oboznámiť neoprávnená osoba.“

13 V prípade, ak by sa vyskytla situácia, že na OVM, ktorý rozhodnutie vydal sa príde informovať adresát tohto rozhodnutia, ktorý si ho v zákonom stanovenej lehote nestihol prevziať, platí nasledovné: „Ak ide o doručovanie listinného rovnopisu elektronického úradného dokumentu platí, že orgán verejnej moci si odoslaním elektronického úradného dokumentu podľa odseku 1 vyhradil, že poštová zásielka, ktorej obsahom je listinný rovnopis tohto dokumentu, nemá byť vrátená; poštový podnik takú poštovú zásielku, ak ju nemožno dodať adresátovi, zničí do 30 dní odo dňa doručenia informácie o výsledku doručenia.“ UPVII pripravilo vyhlášku k listinnému rovnopisu, kde je podrobnejšie popísané, ako má OVM vyhotovovať listinný rovnopis elektronického úradného dokumentu.

14 Povinnosti OVM podľa novely ZoEG
§ 10 ods. 2: povinnosť používať modul centrálnej elektronickej podateľne; § 10 ods. 13: povinnosť používať modul centrálnej elektronickej podateľne bude splnená aj vtedy, ak so súhlasom UPPVII bude orgán verejnej moci tento modul alebo jeho časti prevádzkovať vlastnými prostriedkami a v rámci svojich informačných systémov; § 17 ods. 3: povinnosť OVM ako účastníka konania podávať elektronické podania (okrem situácie, keď osobitný predpis ustanovuje výlučne listinnú komunikáciu); § 31a ods. 11: povinnosť využívať centrálne doručovanie; § 39 ods. 8: ustanovuje prípady, kedy je OVM povinný vykonať zaručenú konverziu; § 60d ods. 2: povinnosť zasielania údajov o evidencii záznamov o vykonanej zaručenej konverzii UPPVII; § 60f ods. 1: prechodné ustanovenie, ktoré upravuje, ktoré OVM nie sú do povinné používať modul centrálnej elektronickej podateľne; § 60f ods. 3: prechodné ustanovenie, podľa ktorého sa povinnosť OVM ako účastníka konania podávať elektronické podania (okrem situácie, keď osobitný predpis ustanovuje povinnú elektronickú komunikáciu) odkladá na ; § 60f ods. 4: ukladá sa povinnosť štátnym rozpočtovým organizáciám využívať centrálne doručovanie najneskôr od

15 Otázky k ZoEG v prípade otázok k ZoEG, prípadne v prípade potreby podania nejakého výkladu alebo stanoviska môžete kontaktovať UPPVII prostredníctvom u: v prípade technických otázok ku štandardom ISVS nás môžete kontaktovať prostredníctvom u:


Stiahnuť ppt "Zákon o e-Governmente Oddelenie legislatívy, bezpečnosti a štandardov ISVS/ Odbor stratégie informatizácie spoločnosti a medzinárodnej agendy / Sekcia."

Podobné prezentácie


Reklamy od Google