INTERAKCIA MYSLENIA A REČI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Frazeológia.
Advertisements

Postup prípravy prezentácie
Prajem Ti, aby to bola inšpirácia aj pre Teba.
Prajem Ti, aby to bola inšpirácia aj pre Teba.
“13 RÁD DO ŽIVOTA".
Abstrakt Mgr. Imrich IŠTVAN, PhD..
Dobrý pastier Žalm 23 (veršovaná parafráza - MBKB)
Lekcia od divých husí.
Malé dievČatko A zlatý balík.
Posudzovanie vplyvov na životné prostredie a krajinný vzhľad
Určovanie storočí STOROČIE – časová jednotka, ktorá má sto rokov
Fungovanie nervového systému počas vedomia a nevedomia
Internet a www.
Emocionálna inteligencia EQ
Dokument pápežskej Rady pre rodinu Príprava na manželstvo
OUTPLACEMENT – PRÍPRAVA NA HĽADANIE NOVÉHO PRACOVNÉHO MIESTA
ZVUK Marián Pitel.
Komunikačná gramotnosť v primárnom vzdelávaní
3 X P alebo Prezentácia o úspešnej prezentácii /pre študentov 4. roč
Ako čeliť Zlému.
Ako sú na tom naši štvrtáci v čítaní, matematike a prírodovede?
som slobodný, ak nepoviem k ČOMU som slobodný.
Mechanické vlnenie Matúš Lauko 3.C.
Riešenie krízových situácií
Sv. Don Bosko * 16. augusta 1815 v Becchi v Taliansku
Kto som? Vyslobodíš ma? V.Jančová.
Manažment ako veda - vývoj a základné pojmy
FARBOSLEPOSŤ.
24.apríl 2019 Bratislava "Polícia pre 21. storočie"
Psychické zdravie a stres
Tommy's Window Slideshow
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Vyššia nervová činnosť
Metódy používané na vyučovaní
Názov aktivity: Alenkine obliečky
Buď napojený na Ježiša inak budeš mimo
Tvorba a manažment projektov
Konštruktivistický prístup k edukácii
Ako prezentovať prezentáciu?
Deklinácia substantív úvod do problematiky
PSYCHOLÓGIA A UČITELIA
Prozodické vlastnosti reči I. Časová modulácia reči (PD č. 4)
Sem zadajte názov projektu Vaše meno Meno vyučujúceho Vaša škola
Tvorba a manažment projektov
Čierne diery.
Názov aktivity: Letíme raketou
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE Biológia Osmtické javy v bunke
Študijný program Kvalita produkcie strojárskej techniky I. stupeň.
Jedného dňa sa učiteľ opýtal svojich žiakov: „Prečo na seba ľudia kričia, keď sú nahnevaní?“ Žiaci sa na chvíľu zamysleli. „Lebo sme rozčúlení – odpovedal.
Dopady aktívnych opatrení trhu práce na zvyšovanie zamestnanosti
Kognitívne schopnosti a ich špecifiká u detí s intelektovým narušením
Didaktika jazykovej a literárnej výchovy slovo v detskej reči I
Stredná odborná škola - Szakközépiskola Rákocziho 23, Kráľovský Chlmec
D I F E R E N C O V A N É V Y U Č O V A N I E
Mária Hrnčárová, Marek Mažáry 3.E
ontogenéza detskej reči a výskumy reči po slovensky hovoriacich detí
Ročníková práca – Adam Guláš (IV.D, 2014/2015)
Tvorba a manažment projektov
Prevencia sociálno-patologických javov u detí a mládeže ako integrovaný systém a miesto školských koordinátorov prevencie v ňom PhDr. Štefan Matula Výskumný.
Štandardy v procese spracovania bibliografických informácií i u nás.
Sneh a ľad v slovenskom jazyku a literatúre
Sviatosť manželstva Diecézna škola viery.
Vyučovanie prírodopisu / biológie na Slovensku
Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre
Použitie počítačov v geografii (2)
Ukážky z inovácie výučby v predmete
Teórie ekonomického rastu Ing. Magdaléna Hajtmanková
Ako zobrazujeme skutočnosť
Egyptské pyramídy.
Prepis prezentácie:

INTERAKCIA MYSLENIA A REČI KOGNITÍVNY A REČOVÝ VÝVIN DIEŤAŤA PREDŠKOLSKÉHO A MLADŠIEHO ŠKOLSKÉHO VEKU

Prečo je dôležité pri stimulovaní reči dieťaťa poznať jeho kognitívny vývin? Možno aj vy ste si niekedy pri rozhovore s dieťaťom kládli podobné otázky: Prečo nepovie obchod, ale stále opakuje Idem do odchodu? Prečo topánku volá žaža? Prečo ma žiada Nakres snehuliaka! a nie nakresli? Prečo nepovie „normálne“, že ten kabát treba zvesiť, ale odvesiť? Prečo mi hovorí, že sa mi to nehyblo, keď správne je nepohlo, a taký tvar nikde nemohlo počuť? Možno vám to pripadalo smiešne a možno ste sa dokonca snažili dieťaťu vysvetliť, že to, čo povedalo a ako to povedalo, nie je správne. Napriek tomu ste neuspeli a dieťa trvalo na svojom. S veľkou pravdepodobnosťou dieťa nemohlo pochopiť, čo od neho chcete. Jeho myslenie totiž neprešlo všetkými vývinovými štádiami, ktorými ste prešli vy.

Čo je kognícia? súhrn všetkých štruktúr a procesov ľudskej mysle (myslenie, reč, vnímanie), ľudská kognícia je neoddeliteľne prepojená s prirodzeným jazykom, t. j. jazyk je súčasťou kognície – predstavuje špecificky ľudskú mentálnu schopnosť.

Štúdium kognitívneho vývinu a skúmanie vzťahu kognície, jazyka a reči Jean Piaget (švajčiarsky biológ) Lev Semionovič Vygotskij (ruský psychológ) Steven Pinker (americký psychológ)

Kognitívny vývin J. PIAGET L. S. VYGOTSKIJ kognitívny vývin je závislý predovšetkým na biologických faktoroch – procesoch dozrievania; vymedzil štádiá a štruktúry kognitívneho vývinu. kognitívny vývin je podmienený sociálnymi faktormi – učením vymedzil vývin pojmov v 3 štádiách; prišiel s teóriou o zóne najbližšieho vývinu. V súčasnosti sa zohľadňuje dôležitosť a interakcia vrodeného a získaného pri vývine kognície i osvojovaní jazyka.

každé štádium sa vyznačuje istou kognitívnou štruktúrou Kognitívny vývin podľa Piageta Senzomotorické štádium (0 – 2); Predoperačné štádium: 2 – 4 predpojmové subštádium, 4 – 7 intuitívne subštádium; Štádium konkrétnych operácií (7 – 11 rokov); Štádium formálnych operácií (12 a vyššie). každé štádium sa vyznačuje istou kognitívnou štruktúrou ↓ tá vzniká na základe vzťahu: kognitívna schopnosť a prostredie prostredníctvom vrodených kognitívnych procesov vr

Vrodené kognitívne pochody Asimilácia – predmety a ich vlastnosti (aj jazyk) sú prijímané do existujúcich kognitívnych štruktúr jednotlivca a sú týmito štruktúrami modifikované – jedinec si prispôsobí prostredie pre seba (napr. 2 – 3 ročné dieťa nemá vytvorenú pamäť, nepozná celý systém skloňovania v jazyku, preto najfrekventovanejšie prípony zovšeobecňuje a prenáša na nové situácie – Papám chlebík s maslom a pomazánkom. Teta ide s taškom.) Akomodácia – prispôsobenie vlastného správania veciam – prostrediu (rečovému) – jedinec sa prispôsobí prostrediu (napr. s vybudovaním pamäti a osvojením si skloňovacieho systému jazyka dieťa prispôsobí používanie tvarov slov tomu, ako ich používajú dospelí). Akomodácia a asimilácia prebiehajú vždy súbežne. Asimilovať môžeme z prostredia len to, voči čomu sme schopní sa akomodovať.

Štádium konkrétnych operácií Predoperačné štádium (predškolský vek) Štádium konkrétnych operácií (mladší školský vek) Egocentrizmus – neschopnosť dieťaťa vidieť svet ináč než zo svojho subjektívneho hľadiska, dieťa nedokáže byť kritické, logické či realistické.  Nonkonzervácia – v dôsledku centrovania dieťa nedokáže uplatniť zachovanie (konzerváciu) identity objektov, napr. veľkosti, množstva, objemu. Ireverzibilita – dieťa nevie postupovať spätne k východiskovému bodu. Centrácia – sústredenie pozornosti iba na jeden znak situácie a zanedbávanie ostatných, akokoľvek sú dôležité. Ubúdanie egocentrizmu znamená, že rastie realistickosť, logickosť a kritickosť detského uvažovania. Nonkonzervácia sa mení sa konzerváciu, teda deti chápu zachovanie niektorých vlastností objektu pri zmene jeho vzhľadu. Ireverzibilita sa mení sa reverzibilitu, teda deti začínajú chápať zvratnosť, návratnosť postupu. Hlavnou kognitívnou štruktúrou dieťaťa mladšieho školského veku je grupovanie, t. j., zoskupovanie vecí a javov do súborov podľa spoločných definičných znakov.

Teória o zóne najbližšieho vývinu (ZNV) Vygotského 3 štádiá vo vývine pojmov 1. Tzv. štádium synkretického myslenia alebo „nesúvisiace súvislosti“ – ide o difúzne rozšírenie významu slova na celý rad vecí, ktoré objektívne nemajú žiaden vnútorný súvis (napr. žaba – to, čo je zelené a má veľké oči). 2. Myslenie v komplexoch alebo „akékoľvek faktické súvislosti“ – zovšeobecnenia predstavujú svojou štruktúrou komplexy konkrétnych predmetov alebo vecí, spojené už na základe objektívnych súvislostí (napr. žaba – zelené a hnedé, slizké zviera, ktoré skáče, robí kvá, žije vo vode i na suchu ...) . 3. Myslenie v pojmoch (abstraktno-logické myslenie po 11. – 12. roku), napr. žaba – obojživelník, ktorý má zadné nohy prispôsobené na skákanie. Teória o zóne najbližšieho vývinu (ZNV)  vzdialenosť medzi aktuálnou úrovňou výkonu žiaka a jeho potenciálnou vývinovou úrovňou efektívne stimulovať kognitívne a učebné schopnosti žiaka znamená odhaľovať jeho latentnú kapacitu (napr. keď má dieťa rozvinuté synteticko- analytické myslenie, môžeme ho začať učiť písať a čítať)

Vzťah kognície a jazyka podľa S Vzťah kognície a jazyka podľa S. Pinkera na pozadí slovotvorby v slovenčine

Vrodené kognitívne pravidlá, uplatňujúce sa pri osvojovaní jazyka analógia implikácia podkolienky – nadkolienky dinosaurus – tatkosaurus; Kde je krva? Prečo je zatvorený lekáreň? hypergeneralizácia (Termín sa používa v zahraničnej literatúre na označenie zovšeobecňovania gramatických tvarov a pravidiel jazyka.)

VYSKÚŠAJTE SI: 1. V ktorom štádiu pojmov podľa Vygotského sa nachádza dieťa, a) pre ktoré je „lopta“ všetko guľaté, b) ktoré slovo „kniha“ vysvetľuje nasledovne: Kniha je na čítanie. Tam sú pekné obrázky. Aj na pozeranie je. 2. Vysvetlite na základe Piagetových štádií kognitívneho vývinu a Pinkerovej teórie o dvoch kognitívnych systémoch, prečo dieťa použije okazionalizmus ľadovať sa namiesto spojenia „šmýkať sa po ľade“.

Literatúra: FONTANA, D. 1997: Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997, s. 65 – 82. VYGOTSKIJ, L. S.: Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, s. r. o., 2004. LIPTÁKOVÁ, Ľ. – VUŽŇÁKOVÁ, K. 2009: Dieťa a slovotvorba. Prešov: PF PU, 2009, s. 103 – 104. VUŽŇÁKOVÁ, K.: Výskum kompozít v slovenčine a češtine ako východisko kognitívneho prístupu k vyučovaniu slovotvorby. In: Sborník příspěvků z konference s mezinárodní účastí. Čeština – Jazyk slovanský 4. Ed. R. Šink. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravskej univerzity v Ostrave, 2010, s. 208 – 219. Dostupné aj na WWW <http://konference.osu.cz/cestina/6_konference-sekce- 2.html>.