Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Vyučovanie prírodopisu / biológie na Slovensku

Podobné prezentácie


Prezentácia na tému: "Vyučovanie prírodopisu / biológie na Slovensku"— Prepis prezentácie:

1 Vyučovanie prírodopisu / biológie na Slovensku

2 Prírodopis Štátny vzdelávací program (2008) – vymedzuje základné ciele a kľúčové kompetencie. Je východiskom pre školské vzdelávacie programy Základný prvok – špirálovité usporiadanie učiva – v jednotlivých ročníkoch aj tematických celkoch

3 Ciele učebného predmetu
Ciele sú zamerané na poznávanie živej a neživej prírody ako celku, čo predstavuje: 1. Poznať a chápať život v prírodných celkoch a život organizmov v nich žijúcich. 2. Poznať väzby organizmov na životné prostredie v prejavoch života a vzájomných vzťahoch ako súčastí celku. 3. Chápať základné súvislosti a vzťahy prírodných objektov, ako výsledok vzájomného pôsobenia prírodných procesov a javov. 4. Chápať základné biologické procesy vo väzbe na živé a neživé zložky prírody. 5. Viesť k schopnosti triediť informácie a osvojené poznatky a využívať v praktickom živote.

4 Kompetencie Poznávať živé organizmy a ich význam v prírode a pre život človeka. Chápať lesný, vodný, trávny, poľný ekosystém a ľudské obydlia ako životný priestor organizmov, poznať typických predstaviteľov podľa vonkajších znakov, životných prejavov a potravových vzťahov, zásady prevencie a spôsob ochrany pred škodlivými druhmi. Poznať základnú stavbu, funkcie a životné prejavy rastlinných a živočíšnych buniek, jednobunkových a mnohobunkových organizmov. Poznať základnú stavbu a funkcie sústav orgánov človeka, zásady starostlivosti prvej predlekárskej pomoci pri bežných poraneniach. Rozvíjať poznatky o činnosti ľudského tela, ako celostného systému z hľadiska ochrany zdravia a zdravého životného štýlu. Porozumieť vzťahu neživej a živej prírody a význam jej poznávania. Poznať základnú stavbu a stavebné jednotky Zeme, podstatné zmeny v zemskej kôre, základné vonkajšie a vnútorné geologické procesy, súvislosti geologického vývoja Zeme, prírody a človeka.

5 Kompetencie Poznať základné podmienky života, faktory prostredia a vzťahy organizmov, následky vplyvu človeka na biosféru a možnosti ich odstránenia Poznať hlavné znaky základných životných procesov baktérii, rastlín, húb a živočíchov, podstatu a význam dedičnosti v prírode a pre človeka. Poznať zložky životného prostredia, ich vzájomný vzťah, význam pre podmienky života organizmov a človeka a faktory vplývajúce na kvalitu životného prostredia, zdravie a spôsob života človeka a organizmov, základné hľadiská ochrany životného prostredia a prírody.

6 Charakteristika učebného predmetu
5. – 6. ročník Usporiadanie v nadväznosti na osvojené poznatky z nižšieho stupňa a na základe skúsenosti Štruktúra orientovaná na konkrétne prírodné celky, poznávanie organizmov, zovšeobecňovanie poznatkov s pozornosťou na potravové vzťahy a vzťahy k prostrediu

7 Charakteristika učebného predmetu
7. ročník - Pochopenie človeka ako ako biologického objektu a na základe anatomicko-fyziologických poznatkov, smeruje k pochopeniu princípov individuality, biologickej a sociálnej podstaty človeka - Pochopeniu základných spoločenských vzťahov na základe etických noriem - Štruktúra učiva umožňuje pochopenie, osvojovanie si zdravého životného štýlu a ochranu pred škodlivými vplyvmi

8 Charakteristika učebného predmetu
8. ročník - Orientuje sa na zloženie Zeme, zemského povrchu v súčinnosti so živými zložkami prírody. - Predstavuje spolu s vedomosťami nadobudnutými v nižších ročníkoch komplexný pohľad na prírodu a jej vývoj. - Ďalej sa orientuje na poznanie vzťahov živej a neživej prírody so zameraním na základné ekologické poznatky. - Obsah ročníka je vcelku zameraný na komplexné poznanie a chápanie vzájomných vzťahov a súvislostí v prírode.

9 Charakteristika učebného predmetu
9. ročník Orientácia na základné životné procesy z hľadiska funkčných častí tela organizmov, poznatky o podstate života z hľadiska bunkovej štruktúry a dedičnosti. Záver tvorí problematika životného prostredia, ktorá smeruje k pochopeniu základných vzájomných vzťahov, vzťahov k prostrediu s vyústením do poznania vzťahov človeka k prírode a jej ochrane.

10 Obsah vyučovacieho predmetu
5. ročník (33 hodín) 1. Príroda a život 2. Život v lese 3. Život vo vode a na brehu 4. Život na poliach a lúkach 6. ročník (33 hodín) 1. Život s človekom a v ľudských sídlach 2. Základná štruktúra života 3. Živé organizmy a ich stavba 4. Stavba tela rastlín a húb 5. Stavba tela bezstavovcov

11 Obsah vyučovacieho predmetu
7. ročník (49 hodín) 1. Stavba tela stavovcov 2. Človek a jeho telo 3. Zdravie a život človeka 8. ročník (33 hodín) 1. Neživá príroda a jej poznávanie. 2. Zem a jej stavba. 3. Stavebné jednotky zemskej kôry 4. Geologické procesy a dejiny Zeme 5. Podmienky života a vzťahy organizmov 9. ročník (33 hodín) 1. Základné znaky a životné procesy organizmov 2. Základná stavba organizmov 3. Dedičnosť a jej podstata 4. Životné prostredie organizmov a človeka

12 Biológia – ciele učebného predmetu
Formovať ucelenú predstavu o rozmanitosti a jednote živej prírody, o javoch a procesoch, ktoré v nej prebiehajú, o zákonitostiach, ktorými sa riadia všetky živé organizmy. Poznávať praktický význam živých organizmov pre život človeka. Poskytnúť poznatky o fungovaní ľudského tela ako celostného systému. Rozvíjať zručnosti pri práci v teréne a v prírodovednom laboratóriu. Rozvíjať schopnosti a zručnosti pri riešení úloh a školských projektov najmä v oblasti ochrany živej prírody a zdravia človeka (samostatne alebo v skupinách).

13 Kompetencie schopnosť vnímať živú prírodu ako hierarchicky usporiadaný, neustále sa meniaci, dynamický systém; schopnosť chápať vzájomné vzťahy medzi organizmami a ich prostredím; vedieť odlišovať zákonité príčiny biologických procesov od ich vonkajších prejavov; poznať možnosti vyuţitia vlastností a životných prejavov organizmov v biotechnológiách; poznať nebezpečné a patogénne organizmy, ich účinok na ľudský organizmus, možnosti liečby, prevencie a poskytnutia prvej pomoci.

14 Kompetencie poznať pozitívne aj negatívne účinky životného prostredia na ľudský organizmus; poznať príčiny a možnosti prevencie najčastejších ochorení; schopnosť pozorovať biologické objekty vo voľnej prírode; bezpečne manipulovať s bežným biologickým materiálom pri jeho zbere a spracovaní v laboratóriu; schopnosť pracovať s bežnými laboratórnymi pomôckami a prístrojmi pri poznávaní biologického materiálu. rozvíjať čitateľskú gramotnosť v oblasti odborného biologického textu; schopnosť tvorivo riešiť úlohy, poukazovať na príčiny problémov, navrhovať ich riešenia;

15 Charakteristika učebného predmetu
ročník Svet živých organizmov v prvom ročníku nadväzuje na poznatky základnej školy. Východiskom je tematický celok „Život a voda“, kde vodný ekosystém slúži ako prostriedok pochopenia vzťahov medzi organizmami a prostredím ako aj organizmami navzájom. Tematický celok „Špecializácia rastlín a živočíchov“ vysvetľuje možnosti a formy adaptácií organizmov na rôzne životné podmienky a poskytuje priestor pre projektové vyučovanie. Poznávanie rozmanitosti sveta živých organizmov dopĺňa tematický celok „Mikrosvet“. Praktický význam poznatkov o živých organizmoch približuje tematický celok „Život s človekom“. Záver celej časti patrí systematickému prehľadu prebraných rastlín, húb a živočíchov.

16 Charakteristika učebného predmetu
2. ročník Zameranie na poznávanie spoločných znakov, vlastností a prejavov živých organizmov. Jednotlivé tematické celky približujú stavbu a organizáciu živých sústav, vysvetľujú podstatu procesov prebiehajúcich v organizmoch na všetkých úrovniach počnúc bunkou. Zdôrazňujú vzájomnú súvislosť medzi stavbou a funkciou orgánov, čoho výsledkom sú životné prejavy organizmov. Praktické cvičenia umožnia žiakom vyskúšať si a v praxi overiť teoretické poznatky rôznymi formami od klasických laboratórnych prác s prírodninami aţ po prácu s informáciami prostredníctvom IKT.

17 Charakteristika učebného predmetu
3. ročník Zameranie na biológiu človeka a ochranu zdravia. Jeho ťažisko predstavuje tematický celok „Orgánové sústavy človeka“, ktorý okrem informácií o stavbe a funkcii jednotlivých orgánov a orgánových sústav poskytne aj základné informácie o najčastejších poruchách ich činnosti, o ich príčinách, prejavoch, liečbe a prevencii. Nadväzujúci tematický celok „Zdravý životný štýl“ otvára možnosti pre projekty a samostatné práce žiakov. Umožní získať nielen ďalšie poznatky dôležité pre formovanie zodpovedného prístupu k vlastnému zdraviu, ale aj rozvíjať zručnosti pri práci s informáciami. Časť „Základy poskytovania prvej pomoci“ je možné realizovať formou cvičení v nadväznosti na jednotlivé kapitoly o orgánových sústavách človeka, prípadne v spolupráci s učebnou oblasťou Zdravie a pohyb.

18 Obsah vyučovacieho predmetu
Ročník Prehľad tematických celkov Odporúčaný počet hodín I. Svet živých organizmov (66 hodín) Životné prostredie a organizmy 4 Život a voda 30 Špecializácia rastlín a živočíchov 8 Mikrosvet 5 Život s človekom 15 Prehľad systému živej prírody II. Základné znaky, vlastnosti a prejavy živého (99 hodín) Všeobecné vlastnosti živých sústav 2 Stavba a organizácia tela živých organizmov Životné prejavy organizmov 24 Dedičnosť a premenlivosť - vývoj 25 Praktické cvičenia 33 III. Biológia človeka a ochrana zdravia (33 hodín) Orgánové sústavy človeka 20 Zdravý životný štýl Základy poskytovania prvej pomoci


Stiahnuť ppt "Vyučovanie prírodopisu / biológie na Slovensku"

Podobné prezentácie


Reklamy od Google