Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Prevencia sociálno-patologických javov u detí a mládeže ako integrovaný systém a miesto školských koordinátorov prevencie v ňom PhDr. Štefan Matula Výskumný.

Podobné prezentácie


Prezentácia na tému: "Prevencia sociálno-patologických javov u detí a mládeže ako integrovaný systém a miesto školských koordinátorov prevencie v ňom PhDr. Štefan Matula Výskumný."— Prepis prezentácie:

1 Prevencia sociálno-patologických javov u detí a mládeže ako integrovaný systém a miesto školských koordinátorov prevencie v ňom PhDr. Štefan Matula Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie „I. celoslovenská konferencia koordinátorov prevencie škôl a školských zariadení“ Žilina, Ooooo bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb

2 Vznik a vývoj výchovného a psychologického (školského) poradenstva (
Vznik a vývoj výchovného a psychologického (školského) poradenstva (... a prevencie) 1. februára 1957 bola zriadená inštitúcia - Psychologická výchovná klinika - v Bratislave, ktorej cieľom bolo predchádzanie, usmerňovanie a odstraňovanie rôznych porúch správania, ťažkostí v učení a negatívnych javov v sociálnom vývine mladého človeka ako prvá svojho druhu v Československej republike. Súbežne s ňou sa budovalo aj Stredisko pre voľbu povolania ako relatívne autonómne poradenské zariadenie zamerané na pomoc pri profesionálnom rozhodovaní sa žiakov. Ich súčasnou inštitucionálnou pokračovateľkou je Krajská pedagogicko- psychologická poradňa v Bratislave. Postupne začali pribúdať zariadenia v ďalších mestách - od roku pod názvom pedagogicko-psychologická poradňa

3 Historicko – inšpiračné a ideové zdroje výchovného a psychologického poradenstva v školstve
Wilhelm Wundt: Psychologický ústav v Lipsku – začiatok systematického rozpracúvania základných princípov vedeckej psychológie (Pardel, 1970) - začiatok merania psychologických javov v psychologickej vede Lightner Witmer: prvá psychologická klinika v USA Od 1907 – Child guidance clinics - čím sa položili základy na prepojenie klinickej psychológie s poradenskou (Kondáš, 2002) Pozn č. 1.: 50 rokov pred Psychologickou výchovnou klinikou v Bratislave

4 Etapy inštitucionalizácie
Psychologická výchovná klinika a Stredisko pre voľbu povolania v Bratislave - začiatok merania psychologických javov vo výchove a vzdelávaní a postupný vznik celoštátnej siete psychologických kliník a poradní reštrukturácia na pedagogicko – psychologické poradne - územná a organizačná štruktúra podľa pedagogických kritérií centrá výchovnej a psychologickej prevencie - svetovo unikátne legislatívne vymedzenie psychologickej prevencie expresis verbis (doposiaľ legislatívne platné) koncepcia pedagogicko - psychologického poradenského systému a jeho implementácie do praxe schválená uznesením vlády SR č. 283 schválená Pozn č. 2.: 50 rokov po vzniku Psychologickej výchovnej kliniky v Bratislave

5 Koncepcia pedagogicko-psychologického poradenského systému
Cieľom koncepcie pedagogicko-psychologického systému a jeho implementácie do praxe je zefektívnenie a skvalitnenie systému školského poradenstva transformáciou existujúcich pedagogicko-psychologických poradní tak, aby naďalej svoju činnosť vykonávali v súlade s územno-správnym členením Slovenskej republiky a zároveň aby mohli poskytovať starostlivosť, služby a pomoc deťom  až do ukončenia prípravy na povolanie čo najbližšie ich bydlisku, resp. škole, podľa výberu klienta.      Koncepcia je zároveň podkladom pre návrh  zákona o výchove a vzdelávaní so zámerom vytvoriť jednotný systém školského poradenstva, ktorého súčasťou bude pedagogicko- psychologické poradenstvo a špeciálnopedagogické poradenstvo s úpravou ich vzájomných vzťahov, väzieb a prepojení v záujme zabezpečenia integrovanej, komplexnej, dostupnej a kvalifikovanej starostlivosti o dieťa, ktorá zodpovedá jeho potrebám.     

6 Odborné a organizačné predpoklady úspešnej reformy
Metodológia a terminológia poradenstva s duchom doby Školská legislatíva rešpektujúca psychologickú podmienenosť regulácie správania Algoritmické modely základných fáz činnosti PPP a vykonávanie psychologickej činnosti v zhode s nimi Reformné kroky len na základe objektívneho poznania stavu problémov Reformy v hlavách a srdciach Medzirezortná komisia odborníkov na poradenstvo Viacúrovňový synergický systém metodického vedenia a supervízie Podpora nezávislých depistážnych a epidemiologických štúdií Systém organizačne i koncepčne otvorený potrebným zmenám

7 Základné fázy a oblasti pedagogického,
psychologického a sociálneho poradenstva a prevencie diagnostická fáza poradenská terapeutická preventívna a rehabilitačná xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx psychologická diagnostika psychologické poradenstvo psychoterapia psychologická prevencia a sociálno-psychologický tréning pedagogická diagnostika pedagogické poradenstvo liečebno –pedagogické metódy pedagogická prevencia, reedukácia a psychagogika sociálna diagnostika sociálne poradenstvo socioterapia sociálna prevencia a tréning sociálnej komunikácie komplexná diagnostika kompetencií jednotlivca kariérové poradenstvo (interdisciplinárne) reorientácia, rekvalifikácia komplexná príprava pre trh práce; doplnenie profesionál-nych informácií

8

9


Stiahnuť ppt "Prevencia sociálno-patologických javov u detí a mládeže ako integrovaný systém a miesto školských koordinátorov prevencie v ňom PhDr. Štefan Matula Výskumný."

Podobné prezentácie


Reklamy od Google