Rétorika a rečnícky štýl
Povedzte svoj názor So schopnosťou dobre komunikovať sa ľudia rodia, táto schopnosť sa nedá získať ani naučiť. Nezáleží na tom, ako niečo hovoríme, dôležité je, čo hovoríme. Rozhodujúce je umenie hovoriť, počúvať vie každý. Počujem presne to, čo druhý hovorí.
Rečnícky štýl a rétorika ústne realizovaný štýl verejných prejavov s hlavnou funkciou zaujať a presvedčiť publikum pomocou jazykových prostriedkov argumentov racionálnej i citovej povahy odbor, ktorý sa zaoberá rečníckym štýlom, je rétorika
Dve hlavné funkcie rečníckeho štýlu presvedčovacia (persuazívna) získavacia (apelová, sugestívna)
Semestrálna úloha urobiť video na tému Poď sa učiť slovenčinu do Užhorodu informovať o štúdiu slovenčiny v Užhorode získať študentov na štúdium slovenského jazyka najlepšie video prihlásime do súťaže
Kedy vznikala rétorika? vystupovanie na verejnosti úzko súvisí s politickým, kultúrnym a náboženským vývojom spoločnosti, a preto r. priťahovala pozornosť už od antiky vznik samostatného r. š. vyplynul z práva na slobodu slova vo verejnom živote rozvoj r. š. na Slovensku stimulovali spoločenské premeny po roku 1989 z práva i povinnosti občana osobne sa obhajovať pred súdom
Klasická rétorika fázy prípravy rečníckeho prejavu výber tém a argumentov (inventio) ich usporiadanie v reči (dispositio) štylizácia, t. j. voľba jazykových prostriedkov (elocutio) pamäťové osvojenie písomnej predlohy (emoria) spôsob podania, prednesu (pronuntiatio) zahŕňa aj zvukovú a neverbálnu komunikáciu
Čo všetko robíme, keď komunikujeme verejne?
vyjadrujeme postoj k obsahu i k poslucháčovi vysielame obsah vyjadrujeme postoj k obsahu i k poslucháčovi prejavujeme emócie i svoj spôsob uvažovania odhaľujeme svoje vlastnosti prezrádzame svoju predstavu o pokračovaní komunikácie reprezentujeme seba inštitúciu, v ktorej pracujeme
Komunikácia ako obsah a vzťah informácie
Prečo hovoríme o komunikácii? v komunikácii si utvárame vzťahy k ľuďom aj k sebe samému informačná lavína a časový tlak zvyšuje nároky na schopnosť človeka vyhľadávať, triediť, vyberať, sprostredkovávať informácie
Schopnosť komunikovať na verejnosti je na Slovensku stále vyhľadávanejšou vlastnosťou pracovníkov.
Rozdiel medzi efektívne a neefektívne komunikujúcim človekom vo výsledku výberového konania sebaisté/rozpačité vystupovanie na verejnosti predložený návrh bude akceptovaný/odmietnutý hovoriaci sa poslucháčom „vryje do pamäti“/bude im ľahostajný v pocite osobnej spokojnosti/nespokojnosti
Čo budeme trénovať? štyri aspekty rečníckeho prejavu jazykové prostriedky zvukové prostriedky intenzita, tempo, dôraz, pauza... neverbálne prostriedky gestá, mimika, vzdialenosť od poslucháčov, očný kontakt... prezentačné schopnosti vhodná a pútavá prezentácia, zladenosť prezentácie s obsahom a rečníkom
Je mi z toho nanič. Nechce sa mi do toho. Vôbec mi to nemyslí. To je otrava. Prečo zasa... Som unavená – unavený. Strápnim sa... Už len to mi chýba...
Ako znížiť napätie pri verejnom vystupovaní
Tri cesty ako znížiť napätie A: vecná príprava B: psychická príprava C: využitie reči tela
Namiesto slovných upírov dobíjače energie Mám toho po krk... Cítim sa nepríjemne. Obávam sa. Nechce sa mi do toho. Vôbec mi to nemyslí. To je otrava. Prečo zasa ja... Som unavená – unavený. Strápnim sa... Už len to mi chýba... Čo zasa chce... Som dobre pripravený. Hovoriť pred ľuďmi je dobrodružstvo. Mám na to. Je tu priateľské publikum. Verím si. Mám svoju hodnotu. Zlepšujem sa. Som rád, keď ma ostatní počúvajú. Som sústredený a pokojný. ......
Ešte pred oslovením... Pomyslím si: Poviem: Som rada, že som tu. Som rada, že ste tu vy. Som si istá tým, čo hovorím. Poviem: oslovenie
Vyhnime sa sebaspochybňujúcim úvodom: Mám len takú poznámku... Možno to nie je dôležité, ale... Ja v tejto oblasti zatiaľ nemám veľa skúseností... Som len praktik...
ventily napätia (technika ovládania tela) nájdi si povzbudzujúce oči pevný postoj + účelná chôdza=dynamický pokoj gestikulácia hlasný prejav
Zhrnutie: čo proti tréme Dobrá príprava Pozitívne naladenie Ventilácia napätia pomocou neverbálnych prostriedkov
Prvý dojem Prvú informáciu využívame ako zdroj všeobecnej predstavy o tom, aký je druhý človek Cez prvý dojem filtrujeme ďalšie informácie a formujeme si o ňom „úplný“ obraz
vizuálny kontakt s poslucháčmi sebavedomý postoj úsmev, gestá prejav empatie
Čo vám na hovoriacich ľuďoch najviac prekáža?
Čo väčšine poslucháčov prekáža Neexistujúci alebo rozbiehavý zrakový kontakt Nervózne prechádzanie sem a tam Strnulý postoj na jednom mieste Čítanie z poznámok Príliš rýchly a monotónny výklad Príliš veľa neusporiadaných informácií
cvičenie Oslovenie Predstavenie seba samého Predstavenie katedry slovenskej filológie