Rétorika a rečnícky štýl

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Postup prípravy prezentácie
Advertisements

Prajem Ti, aby to bola inšpirácia aj pre Teba.
Prajem Ti, aby to bola inšpirácia aj pre Teba.
Hlasovacie zariadenie alebo čo sa práve deje v žiakovej mysli
December Nemudruj o minulosti, nesnívaj o budúcnosti, ale chop sa okamihu a uč sa od tejto chvíle.
Jar Adely Ostrolúckej ĽUDO ZÚBEK.
“13 RÁD DO ŽIVOTA".
Nebyť na trati ľahostajných
Múdry, kto rozumie iným, osvietený, kto rozumie sebe.
Mgr. Ján Hlaváč, OBN – 1. ročník
Meno a priezvisko učiteľa
OUTPLACEMENT – PRÍPRAVA NA HĽADANIE NOVÉHO PRACOVNÉHO MIESTA
Svet bublín Martina Ľuptáková, 3.A Šk. rok: 2008/2009.
Jadrová energia.
ZVUK Marián Pitel.
3 X P alebo Prezentácia o úspešnej prezentácii /pre študentov 4. roč
Zelená škola Mgr. Eduard Gemza
Mikulov Bc. Ľuboš Berky Mgr. Simona Majerníková
Sv. Don Bosko * 16. augusta 1815 v Becchi v Taliansku
Štylistika syntaktických prostriedkov
som slobodný, ak nepoviem k ČOMU som slobodný.
4. prikázanie CTI OTCA I MATKU SVOJU
Duchovné rozlišovanie
uvádza prezentáciu pre P. Pavlovovú
Starostlivosť o rodiny profesionálnych vojakov
24.apríl 2019 Bratislava "Polícia pre 21. storočie"
Psychické zdravie a stres
Tommy's Window Slideshow
Alkohol a alkoholické nápoje
Autá a Tuning Evvka 2005.
Tommy's Window Slideshow
Otestuj sa Kvízové otázky 3. ročník.
Posilňovanie rovnosti LGBTI osôb v Európskej únii
Buď napojený na Ježiša inak budeš mimo
APLIKÁCIA METODIKY SFUMATO® V 1.ROČNÍKU ZŠ
Databázové systémy.
Ako prezentovať prezentáciu?
PSYCHOLÓGIA A UČITELIA
Prozodické vlastnosti reči I. Časová modulácia reči (PD č. 4)
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti
Maturitná skúška zo sjl – písomná časť
História a vývoj telefónu a nácvik správneho telefonovania
Vlak „život“ Pred časom som čítal knihu, v ktorej bol život prirovnaný k ceste vlakom. Je to výnimočne zaujímavé čítanie, pod podmienkou že ho správne.
Zmes čudáctva a talentu
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE Biológia Osmtické javy v bunke
Jedného dňa sa učiteľ opýtal svojich žiakov: „Prečo na seba ľudia kričia, keď sú nahnevaní?“ Žiaci sa na chvíľu zamysleli. „Lebo sme rozčúlení – odpovedal.
Kognitívne schopnosti a ich špecifiká u detí s intelektovým narušením
VIEŠ, ČO MÁŠ ROBIŤ ? Denne seď aspoň 10 minút v tichosti.
ŠTRUKTÚRA TURISTICKEJ PONUKY. Bezpečnostné faktory turizmu
Rozprávka o nenásytnej Batérii
Prehľad projektu Oblasti vzdelávania Veková skupina Vzdelávacie ciele
D I F E R E N C O V A N É V Y U Č O V A N I E
#dofesk ZAŽI DOBRODRUŽSTVO A ROZVÍJAJ SA! ÚVOD DO PREZENTÁCIE
Pr. č. 7 Martin Heidegger.
Výsledky projektu „V našej škole je pohoda“ za šk. rok 2011/12
Osláv aj ty Európsky deň jazykov
ontogenéza detskej reči a výskumy reči po slovensky hovoriacich detí
Ročníková práca – Adam Guláš (IV.D, 2014/2015)
PrípadovÁ štúdiA Michal Piško Liptovský Ján, 2019 Eva Bilená
v európskej literatúre
Sv. Don Bosko * 16. augusta 1815 v Becchi v Taliansku
“Ja riadim tvoje kroky“
Komunikácia činom.
4. SVIATOSŤ POKÁNIA.
Štandardy v procese spracovania bibliografických informácií i u nás.
Použitie počítačov v geografii (2)
Informačné popoludnie SAEC
Ako zobrazujeme skutočnosť
Obsah prezentácie digitálna prezentácia Desatoro
Prepis prezentácie:

Rétorika a rečnícky štýl

Povedzte svoj názor So schopnosťou dobre komunikovať sa ľudia rodia, táto schopnosť sa nedá získať ani naučiť. Nezáleží na tom, ako niečo hovoríme, dôležité je, čo hovoríme. Rozhodujúce je umenie hovoriť, počúvať vie každý. Počujem presne to, čo druhý hovorí.

Rečnícky štýl a rétorika ústne realizovaný štýl verejných prejavov s hlavnou funkciou zaujať a presvedčiť publikum pomocou jazykových prostriedkov argumentov racionálnej i citovej povahy odbor, ktorý sa zaoberá rečníckym štýlom, je rétorika

Dve hlavné funkcie rečníckeho štýlu presvedčovacia (persuazívna) získavacia (apelová, sugestívna)

Semestrálna úloha urobiť video na tému Poď sa učiť slovenčinu do Užhorodu informovať o štúdiu slovenčiny v Užhorode získať študentov na štúdium slovenského jazyka najlepšie video prihlásime do súťaže

Kedy vznikala rétorika? vystupovanie na verejnosti úzko súvisí s politickým, kultúrnym a náboženským vývojom spoločnosti, a preto r. priťahovala pozornosť už od antiky vznik samostatného r. š. vyplynul z práva na slobodu slova vo verejnom živote rozvoj r. š. na Slovensku stimulovali spoločenské premeny po roku 1989 z práva i povinnosti občana osobne sa obhajovať pred súdom

Klasická rétorika fázy prípravy rečníckeho prejavu výber tém a argumentov (inventio) ich usporiadanie v reči (dispositio) štylizácia, t. j. voľba jazykových prostriedkov (elocutio) pamäťové osvojenie písomnej predlohy (emoria) spôsob podania, prednesu (pronuntiatio) zahŕňa aj zvukovú a neverbálnu komunikáciu

Čo všetko robíme, keď komunikujeme verejne?

vyjadrujeme postoj k obsahu i k poslucháčovi vysielame obsah vyjadrujeme postoj k obsahu i k poslucháčovi prejavujeme emócie i svoj spôsob uvažovania odhaľujeme svoje vlastnosti prezrádzame svoju predstavu o pokračovaní komunikácie reprezentujeme seba inštitúciu, v ktorej pracujeme

Komunikácia ako obsah a vzťah informácie

Prečo hovoríme o komunikácii? v komunikácii si utvárame vzťahy k ľuďom aj k sebe samému informačná lavína a časový tlak zvyšuje nároky na schopnosť človeka vyhľadávať, triediť, vyberať, sprostredkovávať informácie

Schopnosť komunikovať na verejnosti je na Slovensku stále vyhľadávanejšou vlastnosťou pracovníkov.

Rozdiel medzi efektívne a neefektívne komunikujúcim človekom vo výsledku výberového konania sebaisté/rozpačité vystupovanie na verejnosti predložený návrh bude akceptovaný/odmietnutý hovoriaci sa poslucháčom „vryje do pamäti“/bude im ľahostajný v pocite osobnej spokojnosti/nespokojnosti

Čo budeme trénovať? štyri aspekty rečníckeho prejavu jazykové prostriedky zvukové prostriedky intenzita, tempo, dôraz, pauza... neverbálne prostriedky gestá, mimika, vzdialenosť od poslucháčov, očný kontakt... prezentačné schopnosti vhodná a pútavá prezentácia, zladenosť prezentácie s obsahom a rečníkom

Je mi z toho nanič. Nechce sa mi do toho. Vôbec mi to nemyslí. To je otrava. Prečo zasa... Som unavená – unavený. Strápnim sa... Už len to mi chýba...

Ako znížiť napätie pri verejnom vystupovaní

Tri cesty ako znížiť napätie A: vecná príprava B: psychická príprava C: využitie reči tela

Namiesto slovných upírov dobíjače energie Mám toho po krk... Cítim sa nepríjemne. Obávam sa. Nechce sa mi do toho. Vôbec mi to nemyslí. To je otrava. Prečo zasa ja... Som unavená – unavený. Strápnim sa... Už len to mi chýba... Čo zasa chce... Som dobre pripravený. Hovoriť pred ľuďmi je dobrodružstvo. Mám na to. Je tu priateľské publikum. Verím si. Mám svoju hodnotu. Zlepšujem sa. Som rád, keď ma ostatní počúvajú. Som sústredený a pokojný. ......

Ešte pred oslovením... Pomyslím si: Poviem: Som rada, že som tu. Som rada, že ste tu vy. Som si istá tým, čo hovorím. Poviem: oslovenie

Vyhnime sa sebaspochybňujúcim úvodom: Mám len takú poznámku... Možno to nie je dôležité, ale... Ja v tejto oblasti zatiaľ nemám veľa skúseností... Som len praktik...

ventily napätia (technika ovládania tela) nájdi si povzbudzujúce oči pevný postoj + účelná chôdza=dynamický pokoj gestikulácia hlasný prejav

Zhrnutie: čo proti tréme Dobrá príprava Pozitívne naladenie Ventilácia napätia pomocou neverbálnych prostriedkov

Prvý dojem Prvú informáciu využívame ako zdroj všeobecnej predstavy o tom, aký je druhý človek Cez prvý dojem filtrujeme ďalšie informácie a formujeme si o ňom „úplný“ obraz

vizuálny kontakt s poslucháčmi sebavedomý postoj úsmev, gestá prejav empatie

Čo vám na hovoriacich ľuďoch najviac prekáža?

Čo väčšine poslucháčov prekáža Neexistujúci alebo rozbiehavý zrakový kontakt Nervózne prechádzanie sem a tam Strnulý postoj na jednom mieste Čítanie z poznámok Príliš rýchly a monotónny výklad Príliš veľa neusporiadaných informácií

cvičenie Oslovenie Predstavenie seba samého Predstavenie katedry slovenskej filológie