Systém celoživotného vzdelávania na Slovensku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Postup prípravy prezentácie
Advertisements

Chceš mať vlastné peniaze už počas štúdia?
Centrum projektovej podpory
OUTPLACEMENT – PRÍPRAVA NA HĽADANIE NOVÉHO PRACOVNÉHO MIESTA
Praktická matematika Percentá – daň, DPH.
Národný projekt Zvyšovanie transparentnosti neziskového sektora a kvality služieb poskytovaných neziskovými organizáciami cez mechanizmus akreditácie.
TUR (trvalo udržateľný rozvoj), objektívna stratégia MSP na Slovensku a vo svete. Semestrálna práca č. 1 Vypracovala: Bc. Lucia Temiaková Vedúci práce/školiteľ:
Základné ukazovatele vývoja národného hospodárstva
Zlepšiť vzdelávacie prostredie - vylepšiť prístup k CŽV pre všetkých
Rudolf Zajac Minister zdravotníctva Peter Pažitný
Správa mládeže 2018 Zamestnanosť Miroslav Hajnoš
Makroekonomický jav „...a aby nám žiaci neutiekli...“
Zákonník práce 311/2001 Z.z. a jeho novely
Učíme efektívne a moderne – inovácia vyučovacieho procesu
MANAŽMENT ĽUDSKÝCH ZDROJOV
Bratislavský proces prechodu na zelené hospodárstvo (Transition to Green Economy – T2gE) Barbora Bondorová odbor politiky životného prostredia sekcia.
PhDr. Marta Hanečáková, PhD.
Manažment športu Predmet: Manažment športu – 4. prednáška
Riešenie krízových situácií
Koncepcia a kompetencie komôr / lekárnikov, lekárov, sestier/
Kariérne možnosti v spoločnosti STRABAG.
...alebo o tom, pred čím presedíme hodiny a nekazí nám to oči
Súťaž „Kariérové poradenstvo 2011“
Správa o mládeži 2018 Dobrovoľníctvo.
Agenda pre nové zručnosti a povolania
Prioritná os č. 6: TECHNICKÁ POMOC Odbor technickej pomoci
Globálne trendy a problémy vo vzdelávaní
Daňové veci mi rieši zamestnávateľ Daňové priznanie si robím sám
Inštitút zamestnanosti
REZIDENTSKÝ PROGRAM MZ SR pre všeobecných lekárov a pediatrov
Manažment kultúry Predmet: Manažment športu – 8. prednáška
Dopyt, ponuka, rovnovážna cena
Vyrezávané sviečky V dss Tau
FP7: Výskum v prospech MSP
Regionálna lekárska komora Prešov
Tvorba a manažment projektov
PODNIKOVÉ STRATÉGIE, RAST A ROZVOJ PODNIKU, DIVERZIFIKÁCIA PODNIKANIA
Národný projekt: Kvalitnejšie verejné politiky prostredníctvom lepšieho poznania občianskej spoločnosti OP EVS: ,- euro Hlavným cieľom projektu.
Vzdelávanie sestier Prof. Mgr. Katarína Žiaková, PhD.
Výstupy a podnety zo sekcie Mládež a svet
Plán na zvyšovanie spokojnosti zákazníkov
9/4/2019 Firemná knižnica 2000 Nadežda Andrejčíková N. Andrejčíková.
Migrácia, utečenci – podpora samospráv
Finančné riadenie projektov a kategorizácia výdavkov
Participácia a štruktúrovaný dialóg
All-Hands Meeting Pezinok 2.0 Porada zamestnancov MsÚ
Dopady aktívnych opatrení trhu práce na zvyšovanie zamestnanosti
Možné zdroje financovania lesného hospodárstva
Európsky sociálny fond
Kvalita a uznávanie neformálneho vzdelávania
Regióny a regionálny rozvoj
Podnikanie a podnikateľský plán
ÚVOD Vychádzajúc z reálnej situácie úrovne vzdelania obyvateľstva v oblasti odpadov v spojitosti so životným prostredím vznikla spoločenská potreba systémovej.
Ex-post hodnotenie NSRR 2007–2013
Prognóza trhu práce - skúsenosť z Českej republiky
Tvorivosť a podnikavosť
 Miriam Spodniaková Pfefferová
Tvorba a manažment projektov
Národné fórum pre rozvoj celoživotného vzdelávania Košice,
4. SVIATOSŤ POKÁNIA.
Vzdelávanie.
PREPOJENIE EURÓPSKYCH
vypracovala: RNDr. Bertová Oľga
Štandardy v procese spracovania bibliografických informácií i u nás.
PRECARIR meeting, September 17-18, 2015, Bratislava
MUDr.Eva Bérešová viceprezidentka RLK Prešov
Aktuálna situácia, ktorú poznáme z praxe:
Informačné popoludnie SAEC
Projekt ROZÚZLENIE.
prof. RNDr. Libor Vozár, CSc. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Prepis prezentácie:

Systém celoživotného vzdelávania na Slovensku Ivan Pešout Fórum pre rozvoj celoživotného vzdelávania 20. september 2011 Bratislava

Spoločenské poslanie celoživotného vzdelávania Ne/vyjasnené poslanie celoživotného vzdelávania Ekonomizácia vzdelávania – človek je tovarom na trhu práce; LEN mať prípravu pre trh práce nestačí - Intelektuálny a morálny základ vzdelávania pre trh práce – kritické myslenie – ako sa máme vyznať v „mori“ informácií, ktoré sú všade naokolo a dostupné? Konať – myslieť; vieme AKO vzdelávať, ale otázkou je aj PREČO (morálka, etika) Vzdelanie (produkt) a vzdelávanie (proces) ako ekonomický diktát? Vzdelávame sa účelovo pre trh práce a prichádzame s očakávaniami, že po absolvovaní rekvalifikácie získame zamestnanie – zabúdame na prínos intelektuálnej funkcie vzdelávania; treba podporovať aj záujmové a občianske vzdelávanie, lebo EU: občania integrovanej Európy (komunikujú, demokratickí sú, tolerantní k inakosti, poznajú iné kultúry, sebarealizácia)

Spoločenské poslanie celoživotného vzdelávania Úzko sa profilujeme len pre trh práce, ale priestor pre to, čo sa chcem vzdelávať (záujmy) chýba; 60te roky – kritickí sociológovia – znižujúci sa intelektuálny a narastajúci akademický rozmer VŠ učiteľov – paralela s trhom práce (napr. kritické myslenie vo vzdelávaní) – odraz v štruktúre hospodárstva; Vzdelanie ako hodnota – klesá? rastie? Na vzdelanie sa nazerá cez ekonomiku – človek je na trhu výrobný prostriedok, vedomostná spoločnosť/vzdelanostná ekonomika vs. ekonomistická vízia spoločnosti; hodnota vzdelávania klesá a ekonomická hodnota vzdelania rastie; Štruktúra hospodárstva – je tu priestor na budovanie vedomostnej spoločnosti??? – SVK trh s luxusným tovarom, náchylný na trhové výkyvy, ťahá len výrobnú zložku, nie RandD; EU 2050 – nebudú povolania, len zamestnania – vykonávam len čiastkovú zložku povolania, Muhlfeit: 9 z 10 zamestnaní nebudú existovať v rovnakej štruktúre – hovoríme o ekonomizácii, ale sú tu veci, ktoré vysvetľujú dôvod priebehu ekonomizácie ale to neznamená, že my máme produkovať len pre trh práce – „Bulimic Learning“

Čo má garantovať štát v systéme CŽV?

Motivácia vs. demotivácia „aktéri“ vzdelávania – nie je priamočiara schéma medzi nimi, vzájomne sa ovplyvňujú Očakávania jednotlivca a zamestnávateľov – obaja sú klientmi systému; sú tu poskytovatelia vzdelávania a štát je regulujúci článok – nemá byť aj štát objednávateľom? Malo by mu záležať na zvyšovaní úrovne vzdelania; „Ak sa má stať človek človekom, musí sa vzdelávať.“ Ján Amos Komenský

POSKYTOVATEĽ VZDELÁVANIA „Aktéri“ systému CŽV JEDNOTLIVEC ZAMESTNÁVATEĽ POSKYTOVATEĽ VZDELÁVANIA ŠTÁT

Financovanie celoživotného vzdelávania Meniaci sa pomer zdroja výdavkov – ESF hrá kľúčovú/najväčšiu úlohu vo financovaní v SR; veľa platia aj jednotlivci, ale ich podiel na financovaní sa znižuje; Dnešná schéma – štát je hlavný „bankár“ vzdelávania prostredníctvom eurofondov; Deformácia ceny práce lektorov vplyvom eurofondov (napr. OP Vzdelávanie) – riziko nižšej kvality lektorov (ESF malo vyššiu cenu než bola trhová, dnes je to naopak) 2004 – 2006: 40€/hodinu mali excelentní lektori; lektori sú nositelia vzdelanosti a systém ich nerieši – sú to buď živnostníci (každý môže vzdelávať) alebo sú internými lektormi organizácií – komora lektorov? Záujmová samospráva lektorov? Lektori sa vzdelávajú ďalej len na vlastné náklady, nie je vytvorený opis kvalifikácie so štandardmi; V hodinovej cene lektora je viac ako prezentácia a „fyzický výkon“– je tam know how!!! Kto profituje najviac z ďalšieho vzdelávania? Opätovná deformácia prostredia? Dopytové výzvy bez ucelenej koncepcie pôsobia antisystémovo; Chýbajúca schéma podpory financovania – systém dnes nie je trvalo udržateľný; bariéra: ročné Výdavky jednotlivca na vzdelávanie v 2007: 40€ Financovanie ĎV – ako ďalej? Zákon č. 568/2009 o CŽV je jediná norma, ktorá neobsahuje finančné nástroje...

Úverový fond vzdelávania Správcovská spoločnosť Jednotlivci Úverový fond vzdelávania 5,10,15 rokov Úver na vzdelávanie Splátka, rovnaké časové obdobie ako sporenie pri výhodných úrokových sadzbách Vklad, sporenie Správcovská spoločnosť Zhodnotenie vkladov, manažment a riadenie Vzdelávacia inštitúcia Nadácia

Ivan Pešout sekretariat@nuczv.sk Ďakujem za pozornosť Ivan Pešout sekretariat@nuczv.sk