aktivity na rozvoj kritického myslenia

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Postup prípravy prezentácie
Advertisements

Hlasovacie zariadenie alebo čo sa práve deje v žiakovej mysli
Osnova prednášky Synchronizácia v Jave
Kristína Fejková VIII.A
Algorithmic Chemistry in Genetic Programming Informatics and Information Technologies Student Research Conference, 2006 Vojtech Szöcs Vedúci projektu:
Centrum projektovej podpory
Meno a priezvisko učiteľa
Dokument pápežskej Rady pre rodinu Príprava na manželstvo
POUŽITIE POČÍTAČOV V REGIONÁLNEJ GEOGRAFII (2)
OUTPLACEMENT – PRÍPRAVA NA HĽADANIE NOVÉHO PRACOVNÉHO MIESTA
Kruh a Kružnica.
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave
SPOLUPRÁCA RODINY Z MARGINALIZOVANÝCH RÓMSKYCH KOMUNÍT A ŠKOLY
PodpornÉ skupinkY pre smútiacich
Mikulov Bc. Ľuboš Berky Mgr. Simona Majerníková
Školiteľ: Ing. Helena Fidlerová, PhD.
Nástroj pomoci pri zamestnávaní
Týranie a zneužívanie detí
Manažment športu Predmet: Manažment športu – 4. prednáška
Návrh projektu Téma: Zlepšovanie odbornej grafickej pripravenosti žiakov Oblasť vzdelávania: Práca s PC Cieľová skupina: rokov (3 - 4 ročník)
Komunitné záhrady v Bratislave
Štátny rozpočet Anna Valachová 3.B
Ako môže manažér efektívne zdielať zamestnanecké dáta s personalistom a zapojiť sa tak do HR procesov? Peter Vilem.
Povrch KVÁDRA A KOCKY.
Súťaž „Kariérové poradenstvo 2011“
Tlačová konferencia 28.júna 2016 Vitajte!.
Partnerské vzťahy a rodina
Správa o mládeži 2018 Dobrovoľníctvo.
Permakultúra dizajnuje ekosystémy
Daňové veci mi rieši zamestnávateľ Daňové priznanie si robím sám
Najťažšie je naučiť sa merať úspech iným metrom Lýdia Šuchová
Stredná odborná škola obchodu a služieb
Kritériá vyhodnocovania investičných projektov
Bioelektronika a organická elektronika Úvod
Tvorba a manažment projektov
Konštruktivistický prístup k edukácii
Výstupy a podnety zo sekcie Mládež a svet
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti
EBSCO Discovery Service ~ Jednoduché vyhľadávanie
Analýza aktivity na počítači v pracovnom prostredí
Pedagogická a sociálna akadémia Turč. Teplice
B. Bystrica – Badín 2014 konferencia o pastorácii rodín vo farnosti
Názov aktivity: Letíme raketou
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE Biológia Osmtické javy v bunke
All-Hands Meeting Pezinok 2.0 Porada zamestnancov MsÚ
Priamky a kružnice Vzájomné polohy
Internet, sociálne siete a kyberšikana
Dopady aktívnych opatrení trhu práce na zvyšovanie zamestnanosti
Kognitívne schopnosti a ich špecifiká u detí s intelektovým narušením
ŠTRUKTÚRA TURISTICKEJ PONUKY. Bezpečnostné faktory turizmu
Prehľad projektu Oblasti vzdelávania Veková skupina Vzdelávacie ciele
ZŠ Park Angelinum Košice
Ex-post hodnotenie NSRR 2007–2013
optimálne programovanie
Didaktický projekt Traja králi
7 rokov Natália Molnárová Vývojárka Ciele
Rovnice a ich riešenia.
Komunikácia činom.
PREPOJENIE EURÓPSKYCH
Štandardy v procese spracovania bibliografických informácií i u nás.
ŠTATISTIKA A EFKÁRI IVONA MAGYAROVÁ 3.F BANSKÁ BYSTRICA 2006.
Základná Škola sv. Don Bosca Zlaté Moravce
cestovná kancelária Letom-svetom
Sopka z fyzikálneho hľadiska
Použitie počítačov v geografii (2)
Informačné popoludnie SAEC
Projekt „Bezpečnejšie školy pre deti”
Ako zobrazujeme skutočnosť
Obsah prezentácie digitálna prezentácia Desatoro
Prepis prezentácie:

aktivity na rozvoj kritického myslenia Keď myslenie (ne)bolí aktivity na rozvoj kritického myslenia

Aktivity (metódy) na prácu s informáciami a vyvodzovanie záverov. Prínos: aktívne učenie (sa) rozvíjanie schopností kategorizovať a posudzovať dôležitosť informácií využiteľné pri rôznych predmetoch a vekových skupinách žiakov hľadanie súvislostí tvorba rozhodnutí

metód, ktoré „nútia“ premýšľať Vennov diagram Diamond ranking Vyvodzovanie záverov Rozhodovací strom Trefa do čierneho

Vennov diagram Grafický organizér využívaný na vizuálne znázornenie vzájomných vzťahov. Porovnáva spoločné a odlišné znaky medzi dvomi, alebo viacerými skúmanými prvkami alebo javmi, ktoré zobrazuje v podobe množín. AB A B ABC A AB B AC BC C

Príklad využitia v geografii

Diamond ranking - - - -- ++ + + Metóda na hierarchizáciu (zoraďovanie) myšlienok, ktorá rozvíja aj schopnosť argumentácie. ++ + + - - - --

Príklad využitia v geografii

Vyvodzovanie záverov Metóda rozvíja schopnosť analyzovať informácie a klásť vhodné otázky, ktoré vedú k novým poznatkom.

O čom by som sa chcel dozvedieť viac O čom by som sa chcel dozvedieť viac? Aké ďalšie otázky sa potrebujem opýtať? Čo nedokážem na základe zdroja posúdiť? Čo sa na základe zdroja môžem domnievať? Čo viem vďaka zdroju s určitosťou?

O čom by som sa chcel dozvedieť viac O čom by som sa chcel dozvedieť viac? Aké ďalšie otázky sa potrebujem opýtať? Čo nedokážem na základe zdroja posúdiť? Čo sa na základe zdroja môžem domnievať? Čo viem vďaka zdroju s určitosťou?

https://www.youtube.com/watch?v=N52LX1GZYWs

Rozhodovací strom Metóda rozvíja schopnosť vyhľadávať, analyzovať, triediť a porovnávať informácie, klásť vhodné otázky, ktoré vedú k novým poznatkom.

Trefa do čierneho 1 Metóda Target Board rozvíja schopnosť vybrať vhodné rozhodnutie (z viace-rých možných) na základe stanovených kritérií. 2 3 4 5 4 3 2 1

Príklad: Otázka:  Kam pôjde dovolenkovať rodina Novákovcov?  Cieľ:  Na základe stanovených kritérií (predstáv o ideálnej dovolenke) a analýze opisov ponúkaných dovolenkových ponúk, rozhodnú žiaci o najvhodnejšej voľbe dovolenky pre rodinu Novákovcov Kritériá: 1. Aspoň sedemdňový pobyt pri mori s ubytovaním v bezprostrednej blízkosti kamienkovej pláže. V cene ubytovania je minimálne polpenzia. 2. Cena pobytu s leteckou dopravou by nemala byť vyššia ako  399 eur na jednu dospelú osobu.  3. Tichšie letovisko s menej rušným nočným životom vhodné pre rodiny s malými deťmi. 4. Možnosti poznávacích výletov za historickými pamiatkami a krátkou turistikou v blízkych horách. 5. Dostupnosť animátorov pre deti a potápačských kurzov pre rodičov.  Ponuka (možnosti):  Učiteľ žiakom pripraví stručný opis cca piatich ponúkaných dovolenkových pobytov tak, aby len jeden z nich spĺňal všetkých päť rodinou požadovaných kritérií. V prípade tohto zadania môže ísť o súvislý text, v ktorom žiaci vyhľadávajú a spracúvajú všetky potrebné informácie, alebo môžu žiaci pracovať s reálnymi ponukami cestovných kancelárií, ktoré im učiteľ pred hodinou vytlačí. Ak máte v škole tablety, žiakom stačí poslať linky na jednotlivé ponuky, ktoré si preštudujú online. 

HOAX Klamlivá, podvodná správa (informácia), ktorej cieľom je osobný zisk jej tvorcu, alebo cielená manipulácia so snahou ovplyvniť myslenie a presvedčenie prijímateľa. Funguje na princípe bulváru, jeho hranice však posúva do extrémov – namiesto preháňania pracuje napr. s čistým výmyslom. Zamoruje priestor sociálnych sietí a pre mnohých je mienkotvorným zdrojom poznatkov o svete.

Ako overiť pravdivosť a dôveryhodnosť informácií?

Príklad: Bilboardy v Afrike lákajú na beztrestné znásilňovanie vo Fínsku zdroj: manipulatori.cz

Odporúčané webstránky: manipulatori.cz hoax.cz hoax.sk hatefree.cz tineye.com