Vplyv cudzích jazykov na profesionálny a ekonomický rozvoj Helena Šajgalíková Ekonomická univerzita v Bratislave Bratislava 2007
Timeo hominem unius libri... Bojím sa človeka, ktorý prečítal jedinú knihu...
Znalostná spoločnosť Centrom je človek = znalostný pracovník (nepredáva svoju prácu, predáva znalosti, t.j. predstavuje pružný prenosný intelektuálny kapitál) Investície do: ľudského a sociálneho kapitálu školstva knižníc a databáz aktuálnych informácií
Znalostná spoločnosť Biela kniha Podpora získavania nových znalostí, t.j. zvýšenie všeobecnej úrovne znalostí Užšia spolupráca školy a podnikateľskej komunity Boj proti vylúčeniu Znalosť troch jazykov = značka kvality Rovnaké zaobchádzanie s hmotnými investíciami a investíciami do vzdelávania
Znalostná spoločnosť Autonómia učiaceho sa Učiť sa učiť Učiť sa vyhľadávať informácie Učiť sa spracovávať informácie do znalostí
Znalostná spoločnosť Úskalia Nájsť informáciu, ktorú práve pracovník potrebuje Zistiť, či je informácia pravdivá, spoľahlivá a možno jej dôverovať
Význam jazykových kompetentností Znalostná spoločnosť a. Na úrovni ekonomiky spoločenstva (EÚ) b. Na úrovni národnej ekonomiky c. Na úrovni podniku d. Na úrovni jednotlivca
Význam jazykových kompetentností Zamestnateľnosť Na úrovni ekonomiky spoločenstva (EÚ) Na úrovni národnej ekonomiky Na úrovni podniku Na úrovni jednotlivca
Význam jazykových kompetentností Mobilita Na úrovni ekonomiky spoločenstva (EÚ) Na úrovni národnej ekonomiky Na úrovni podniku Na úrovni jednotlivca
Význam jazykových kompetentností Nevyhnutné predpoklady úspešnej implementácie Štandardizácia Transparentnosť Benchmarking
Jazykové kompetentnosti Závery - dnešný stav Tlak na zvyšovanie jazykových kompetentností (kvalitatívne a kvantitatívne) Tlak na zvyšovanie komunikačných kompetentností Tlak na zvýšenie kultúrnej vnímavosti Spojenie výučby jazykov, komunikácie, kultúrnych aspektov správania
Jazykové kompetentnosti Závery - blízka budúcnosť Analýza potrieb z hľadiska jazykových kompetentností (čo ich konštituuje, ako ich dosiahnuť) vývoja dynamických ekonomických vzťahov zdrojov informácií
Jazykové kompetentnosti Závery - budúcnosť Definovanie profilu držiteľa pracovného miesta Zabezpečenie saturovania identifikovaných potrieb identifikácia profilu učiteľa jazykov, interkultúrnej komunikácie, kultúrnej senzitivity materiálno-technické zabezpečenie rozvoja jednotlivých kompetentností (zmena profilu učiteľa, stanovenie kritérií kvality programov, stanovenie štandardov výučby
Srdečná vďaka za pozornosť