Stredná odborná škola automobilová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
=MESIAC PRIRODZENÁ DRUŽICA ZEME =
Advertisements

Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Marek Babinec Myšiak Hôrny.
Odpad: problém či nepríjemnosť?
Mária Straňáková 3.A Banská Bystrica 2009
Priama a nepriama úmernosť
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Svet bublín Martina Ľuptáková, 3.A Šk. rok: 2008/2009.
Afinita Perspektívna afinita roviny  na rovinu .
Deskriptívna geometria
Kruh a Kružnica.
ZVUK Marián Pitel.
Gymnázium Pavla Jozefa Šafárika - Pavol Jozef Šafárik Gimnázium Rožňava Kód ITMS projektu: Názov projektu: Kvalitou vzdelávania otvárame brány.
Kónická perspektíva Margita Vajsáblová
DESKRIPTÍVNA GEOMETRIA MONGEOVO PREMIETANIE
Inovácia obsahu a metód vzdelávania prispôsobená potrebám vedomostnej spoločnosti EFEKT VODOVÝCH FARIEB VYPRACOVAL: MGR.ART. BARBORA ČISÁRÍKOVÁ.
Optika. Optické zobrazovanie
Učíme efektívne a moderne – inovácia vyučovacieho procesu
MODERNIZÁCIA VZDELÁVANIA NA SÚKROMNEJ HOTELOVEJ AKADÉMII
5.2 ZÁPICHY Tvar a rozmery stanovuje norma STN Zápichy sú technologické prvky, ktoré uľahčujú opracovanie rotačných a rovinných plôch.
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Mechanické vlnenie Matúš Lauko 3.C.
Pravdepodobnosť podmienená.
Rovnice a ich riešenia Dušan Vágner 3.B.
Povrch KVÁDRA A KOCKY.
Povrchy a objemy hranatých a rotačných telies
Gymnázium Jozefa Gregora Tajovského, Tajovského 25,
Analytická geometria kvadratických útvarov
Zobrazenie pravidelného ihlana v kótovanom premietaní
ŠTVORUHOLNÍKY spracovala Mgr. Jaroslava Lošáková
Vzájomná poloha dvoch priamok v priestore a ich zobrazenie v kótovanom premietaní a Mongeovom zobrazení Eva Merčiaková 3.C 2010/2011.
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
TROJUHOLNÍKY Matematika 6. a 7. ročník
Gravitačné pole Zuzana Fraňová III. E.
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Matematika – VIII. ročník
MODEL METEOROLOGICKÉHO
H u s t o t a l á t k y Dva rovnako veľké valčeky.
H u s t o t a l á t k y Dva rovnako veľké valčeky.
Magnetické pole PaedDr. Jozef Beňuška
Dopyt, ponuka, rovnovážna cena
Letecké vlastnosti vrtuľníkov
Vesmír Rasťo Korčičiak 2.A.
Technické kreslenie REZY A PRIEREZY TELESAMI Ing. Mária Gachová.
EU project guidelines Mgr. Mária Tunová
MODERNIZÁCIA VZDELÁVANIA NA SÚKROMNEJ HOTELOVEJ AKADÉMII
Čierne diery.
Terézia Šeligová 2.A GSF v Žiline
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Trojuholníky a ich konštrukcie
„šírkové spojenia - lepené“
Priamky a kružnice Vzájomné polohy
Analytická geometria lineárnych útvarov
Optika Optické zobrazovanie
Balistika.
Terestriálne PLANÉTY Merkúr a Venuša.
Ako prednášať fyziku Ivan Melo
Stereometria, rezy telies
Miroslav Hudák 1.D.
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Teplo TEPLO - úlohy.
Vplyv stavebných úprav na všeobecnú hodnotu bytu
Mystická sila pyramíd Dávid Lupták III.A.
Hans Christian Oersted, Oerstedov pokus
Opakovanie Zmesi a chemicky čisté látky.
Vzájomná poloha priamok v rovine
OBJEM KVÁDRA A KOCKY.
Aerodynamika u áut D.Jesenovský.
Ukážky z inovácie výučby v predmete
Nepriama úmernosť – tabuľka, rovnica a graf
Prepis prezentácie:

Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice Učíme efektívne a moderne – inovácia vyučovacieho procesu v súlade s modernizáciou ŠkVP Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ. Moderné vzdelávanie pre modernú spoločnosť.

ROVNOVÁŽNE POLOHY TELESA, ŤAŽISKO TELESA, STABILITA MGR. NIGUTOVÁ Gallileo

OBSAH ŤAŽISKO ROVNOVÁŽNE POLOHY STABILITA POKUS PRÍKLADY

1. ŤAŽISKO Tuhé teleso je zložené z veľkého počtu hmotných bodov, ktorých vzájomné vzdialenosti sa nemenia. Ak je v homogénnom tiažovom poli, sú tiažové sily pôsobiace na všetky hmotné body navzájom rovnobežné a ich zložením vznikne výsledná tiažová sila, ktorej pôsobisko je v ťažisku telesa. Jeho polohu môžeme určiť zavesovaním telesa v rôznych bodoch jeho povrchu. Priamka prechádzajúca ťažiskom je ťažnica. Priesečník ťažníc je ťažisko telesa. Poloha ťažiska je daná rozložením látky v telese. Ťažisko rovnorodých telies (guľa, kocka) je v strede. Ťažisko rovnorodého rotačného kužeľa leží na osi súmernosti. Ťažisko dutej gule leží mimo látky telesa.

2. ROVNOVÁŽNE POLOHY Teleso zavesené nad ťažiskom alebo podopreté pod ťažiskom je v rovnovážnej polohe. Keď teleso vychýlime z rovnovážnej polohy, môžu nastať tieto prípady: a/ Stála ( stabilná ) rovnovážna poloha – ak sa teleso po vychýlení vracia do pôvodnej polohy. Pri vychýlení sa zvyšuje výška ťažiska a jeho potenciálna tiažová energia. Napríklad teleso zavesené nad ťažiskom. b/ Vratká ( labilná ) rovnovážna poloha – ak sa po vychýlení výchylka ešte viac zväčšuje a teleso sa nevráti do rovnovážnej polohy. Pri vychýlení sa výška ťažiska znižuje a klesá potenciálna tiažová energia. Napríklad teleso podopreté pod ťažiskom.

c/ Voľná ( indiferentná ) rovnovážna poloha – pri vychýlení sa výška ťažiska nemení. Napríklad teleso zavesené v ťažisku.

3. STABILITA TELESA Práca, ktorú musíme vykonať, aby sme teleso premiestnili zo stálej do vratkej rovnovážnej polohy, určuje stabilitu telesa. Stabilita je tým väčšia, čím väčšia je tiažová sila, čím je ťažisko telesa v rovnovážnej polohe stálej nižšie a čím väčšia je vzdialenosť ťažiska od preklápacej hrany. FG = m . g h = h2 – h1 W = m . g . ( h2 – h1 )

4. POKUS - VIDLIČKY POSTUP : Plastovú fľašu naplníme vodou a uzavrieme korkovou zátkou. Doprostred zátky zatlačíme do hĺbky 1 cm špendlík hlavičkou hore. Do druhej zátky zatlačíme tiež špendlík. Do tejto zátky zapichneme ešte symetricky dve vidličky sklonom k špičke špendlíka. Túto zostavu umiestnime na hlavičku špendlíka vo fľaši. VYSVETLENIE , PRINCÍP : Ťažisko sústavy leží pod dotýkajúcimi sa hrotmi špendlíkov, vektorová priamka tiažovej sily pôsobiacej v ťažisku prechádza miestom styku hrotov.

5. PRÍKLADY Na vodorovnom stole stojí kocka s hranou a = 20 cm a hmotnosťou 20 kg. Akou veľkou vodorovnou silou môžeme kocku preklopiť okolo hrany, ak pôsobí vo výške a/ h = a/ 2, b/ h= ¾ a, c/ h= a? 2. Dve rovnaké debny stoja na vodorovnej podlahe. Jedna z nich je naplnená pieskom až po okraj, do polovice druhej je nasypaný oceľový odpad. Hmotnosti debien s obsahom sú rovnaké. Ktorá z nich má menšiu stabilitu a prečo? 3. Na vodorovnej podložke stojí hliníkový valec s polomerom základne 0,1 m a výškou 0,3 m. Hmotnosť valca je 26 kg. Akú veľkú prácu musíme vykonať, aby sme tento valec preklopili ?

Rozmery tehly sú a = 0,3 m, b = 0,15 m, c = 0,06 m a jej hmotnosť je 5 kg. Vypočítajte prácu, ktorú treba vynaložiť na prevrátenie tehly okolo hrany b zo stálej do vratkej polohy. W = m.g.(r – h) W = 5kg.10m.s-2.(0,1529m – 0,03m) W = 50 kg.m.s-2.0,1229m = 6,145 J W = 6,145 J Na prevrátenie tehly treba vynaložiť prácu W = 6,145 J.

© SOŠA Košice www.sosake.sk Jún 2010