Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Prezentácia sa nahráva. Prosím počkajte

Aerodynamika u áut D.Jesenovský.

Podobné prezentácie


Prezentácia na tému: "Aerodynamika u áut D.Jesenovský."— Prepis prezentácie:

1 Aerodynamika u áut D.Jesenovský

2 Aerodynamika všeobecne
veda zaoberajúca sa správaním prúdenia plynov a ich interakciami s pevnými telesami. čelný odpor vztlak dopredný ťah Aerodynamika sa snaží vypočítať tieto hodnoty: čelný odpor, vztlak a dopredný ťah. Čelný odpor: odpor ktorý je vyvíjaný na pohybujúce sa teleso Dopredný ťah: ťah ktorý je je vyvinutý pri pohybe telesa dopredu Vztlak: fyzikálny jav spočívajúci v nadnášaní telesa v kvapaline alebo plyne v smere opačnom ako je gravitačná sila. Vztlaková sila: sila nadnášajúca teleso v kvapaline alebo plyne.

3 Typy aerodynamiky Podzvuková aerodynamika Supersonická aerodynamika
Hypersonická aerodynamika  Supersonická aerodynamika: -Zaoberá sa skúmaním prúdenia plynu pri nadzvukovźch rýchlostiach v rozsahu (1 mach = 1197km/h - 4 machov). -Nadzvukové telesá sa dajú spoznať podľa zašpicateného predku profilu. Hypersonická aerodynamika: -Pre extrémne vysoké rýchlosti (4 mach a viac), kde sa už plyn jonizuje alebo dokonca môže zmeniť na plazmu. -Najznámejším príkladom hypersonickej rýchlosti sú raketoplány pri vlete do atmosféry. (na dalšej snímke príklady na supersonickú a hypersonickú aerodynamiku) Vtejto prezentácii sa budeme zaoberat podzvukovej aerodynamike

4 Supersonická stíhačka
Prekonávajúca supersonický tresk Hypersonická raketa Vstupujúca do atmosféry

5 Podzvuková aerodynamika
Rýchlosť od 0 – 0,7 M Bernoulliho rovnica vzorec výpočtu odporovej sily - Oblasť aerodynamiky ktorá sa zaoberá prúdením plynov do rýchlosti 0 – 0,7 M. pre podzvukové rýchlosti a pre laminárne prúdenie sa pre výpočet vztlaku dá v jednoduchých prípadoch použiť napr. bernoulliho rovnica. Patrí tu aerodynamika zaoberajúca sa aerodynamikou áut. C =  koeficient aerodynamického odporu Q = je hustota prostredia S = čelný prierez telesa v = rýchlosť

6 Ostatné aerodynamické tvary
Kvapka Ostatné aerodynamické tvary Najaerodynamickejší tvar pre podzvukové rýchlosti je kvapka, kvapkovitý profil sa na lietadlách vyskytuje na cca 90 % prierezov. Preto sa autá snažia čo najviac okopírovať tento tvar

7 Spotreba Rýchlosť Aerodynamika v praxi
Spotreba: pri neaerodynamickom tvare je spotreby vyššia, pretože motor potrebuje prekonať väčšiu odporovú silu ako auto s aerodynamickým tvarom čo sa zobrazuje na spotrebe. - Rýchlosť: čím menší odpor tým väčšia rýchlosť. (rovnaký princíp ako pri spotrebe).

8 Auto s neaerodynamickým tvarom Auto s aerodynamickým tvarom
Na ďalšej snímke ukážky. Auto s aerodynamickým tvarom

9 Veterný tunel http://www.youtube.com/watch?v=sV_6E1Lh7yo
Veterný tunel: je to uzavretý kruh s veľkým zväčša leteckým motorom, nie všetky časti tohto kruhu majú rovnaký prierez, prierez smerom od rotora sa zužuje smerom ku sledovanému objektu, aby sa rýchlosť vzduchu čo najviac zväčšila. Má veľký význam pri vyvíjaní nových áut. - Na zistenie aerodynamiky sa do tunela púšťajú prúdy dymu. (ukážky)

10 Zdroje http://sk.wikipedia.org/wiki/Aerodynamika

11 Ďakujem za pozornosť


Stiahnuť ppt "Aerodynamika u áut D.Jesenovský."

Podobné prezentácie


Reklamy od Google