ontogenéza detskej reči a výskumy reči po slovensky hovoriacich detí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Hlasovacie zariadenie alebo čo sa práve deje v žiakovej mysli
Advertisements

Abstrakt Mgr. Imrich IŠTVAN, PhD..
Posudzovanie vplyvov na životné prostredie a krajinný vzhľad
Detská populárna pieseň
Algorithmic Chemistry in Genetic Programming Informatics and Information Technologies Student Research Conference, 2006 Vojtech Szöcs Vedúci projektu:
ČITATEĽSKÁ GRAMOTNOSŤ
Filozofická fakulta PU Prešov
Určovanie storočí STOROČIE – časová jednotka, ktorá má sto rokov
Centrum projektovej podpory
Štylistika lexikálnych prostriedkov
Meno a priezvisko učiteľa
OUTPLACEMENT – PRÍPRAVA NA HĽADANIE NOVÉHO PRACOVNÉHO MIESTA
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave
Komunikačná gramotnosť v primárnom vzdelávaní
Optika. Optické zobrazovanie
Štylistika syntaktických prostriedkov
Týranie a zneužívanie detí
MANAŽMENT ĽUDSKÝCH ZDROJOV
Ako sú na tom naši štvrtáci v čítaní, matematike a prírodovede?
Riešenie krízových situácií
Partnerské vzťahy a rodina
Správa o mládeži 2018 Dobrovoľníctvo.
RECYKLOHRY na našej ZŠ Ing. Milena Prušanská.
Štokholmská deklarácia
Psychické zdravie a stres
Vplyv sociálnych sietí
AUTIZMUS A ASPERGEROV SYNDRÓM
Tommy's Window Slideshow
Globálne trendy a problémy vo vzdelávaní
Vyššia nervová činnosť
Metódy používané na vyučovaní
Názov aktivity: Alenkine obliečky
Manažment kultúry Predmet: Manažment športu – 8. prednáška
APLIKÁCIA METODIKY SFUMATO® V 1.ROČNÍKU ZŠ
Databázové systémy.
Prozodické vlastnosti reči I. Časová modulácia reči (PD č. 4)
Slovenský jazyk Štylistika
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti
Maturitná skúška zo sjl – písomná časť
Migrácia, utečenci – podpora samospráv
Pedagogická a sociálna akadémia Turč. Teplice
Názov aktivity: Letíme raketou
Zmes čudáctva a talentu
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE Biológia Osmtické javy v bunke
Participácia a štruktúrovaný dialóg
Internet, sociálne siete a kyberšikana
Dopady aktívnych opatrení trhu práce na zvyšovanie zamestnanosti
Kognitívne schopnosti a ich špecifiká u detí s intelektovým narušením
Didaktika jazykovej a literárnej výchovy slovo v detskej reči I
Kamila Ambrošová Šk. r 2011/ D
Pr. č. 7 Martin Heidegger.
KLÁRA JARUNKOVÁ * Mgr. Dana Trebuľová.
Osláv aj ty Európsky deň jazykov
Mária Hrnčárová, Marek Mažáry 3.E
Ročníková práca – Adam Guláš (IV.D, 2014/2015)
Moderná škola rodinného typu
Základná škola MARIANKA.
v európskej literatúre
Jozef Gregor Tajovský    Jozef Gregor Tajovský sa narodil v roku 1874 v Tajove a zomrel v roku 1940 v Bratislave. Detstvo prežil v Tajove u starých rodičov.
Pracovné stretnutie poradenských zariadení - CPPPaP a CŠPP v zriaďovateľskej pôsobnosti OÚ Odbor školstva Prešov Prešov Kompetencie CPPPaP.
Komunikácia činom.
ZÁSADY HLASOVEJ HYGIENY
Základné teórie čítania a písania
Aktuálna situácia, ktorú poznáme z praxe:
Ukážky z inovácie výučby v predmete
Premeny školského dvora ZŠ Park Angelinum
Informačné popoludnie SAEC
Projekt „Bezpečnejšie školy pre deti”
Egyptské pyramídy.
Prepis prezentácie:

ontogenéza detskej reči a výskumy reči po slovensky hovoriacich detí doc. Mgr. Katarína Vužňáková, PhD. Katedra komunikačnej a literárnej výchovy

Takáto úloha sa objavila v jednom z časopisov pre deti Nahraďte neprávne slovesá správnymi: S farbičkami farbičkujeme. S legom legujeme. So štetcom štetcujeme. S autíčkom autíčkujeme. Spomeňte si na to, čo poznáte o vývine detskej reči a na základe toho uvažujte, ako by ste riešili danú úlohu s deťmi predškolského veku?

Riešenie úlohy Deti v predškolskom veku tvoria okazionalizmy, pretože nemajú dostatočne osvojenú slovnú zásobu (nemajú vytvorené trvalé pamäťové stopy). Tvorba okazionalizmov je preto prirodzeným vývinovým javom. S tvorbou pamäti sa okazionalizmy z detskej reči spontánne vytrácajú. Teda vysvetľovať dieťaťu, že použilo nesprávne slovo, a chcieť od neho „správne slovo“ nie je potrebné. Naopak, tým, že dieťa používa okazionalizmy, ukazuje, že má osvojené pravidlá tvorenia slov. Daná úloha je ukážkou toho, že poznanie vývinu detskej reči môže výrazne zmeniť postoj k spôsobu stimulácie a vyučovania materinského jazyka.

ČO VIEME O DETSKEJ REČI PO SLOVENSKY HOVORIACICH DETÍ Systematický lingvistický výskum detskej reči na Slovensku sa začal zhruba až koncom 90. rokov minulého storočia. Ak sa objasňovalo fungovanie detskej reči, išlo výlučne o zvukovú stránku jazyka, teda pozorovania súviseli predovšetkým s logopedickou problematikou.

Faktory ovplyvňujúce vývin reči genetika, resp. dedičnosť; nedostatky zrakového vnímania a stav sluchu, vývinové chyby hovoridiel; sociálne prostredie.

Úrovne ontogenézy reči (V. Lechta) 0. – 1. obdobie pragmatizácie 1. – 2. obdobie sémantizácie 2. – 3. obdobie lexémizácie 3. – 4. obdobie gramatizácie po 4. roku obdobie intelektualizácie

Obdobie pragmatizácie (0 – 1. rok) Obdobie nezámernej komunikácie Reflexný krik Emocionálny krik 0 – 8 mesiacov Komunikačný krik Obdobie zámernej komunikácie od 8. mesiacov „Rozumenie reči“ – správna reakcia na pokyny, inštrukcie, zákazy, komunikácia dieťaťa prostredníctvom gest. vyjadrovanie emocionálno- vôľového zámeru Komunikačný krik Hrkútanie – spontánna tvorba všetkých možných hlások Džavotanie – tvorenie tých foném, ktoré patria do segmentálneho systému materinského jazyka Obdobie pragmatizácie (0 – 1. rok)

Obdobie sémantizácie (1 – 2) gestá prvé slová prvá gramatika prvý vek otázok: Kde je? dieťa hovorí o sebe v 3. osobe dieťa hovorí o tom, čo je tu a teraz dieťa objavuje znakový charakter slova Obdobie sémantizácie (1 – 2)

Obdobie lexémizácie (2. – 3.) zdokonaľuje sa porozumenie prvé skúsenosti s ohýbaním slov používanie predložiek a spojok používanie minulého času a vyjadrovanie sa o veľmi blízkej budúcnosti používanie zámena „ja“ namiesto mena tvorba rozvitých viet a súvetí prudko narastá slovná zásoba Obdobie lexémizácie (2. – 3.)

Obdobie gramatizácie (3. – 4.) zdokonaľuje sa gramatika otázky: Prečo?, Kedy? spontánna tvorba rýmov reprodukcia básničky markantné skvalitnenie morfologicko -syntaktickej jazykovej roviny Obdobie gramatizácie (3. – 4.)

Obdobie intelektualizácie (po 4. roku) v reči sa vyskytujú všetky slovné druhy verbálny prejav sa vo všetkých jazykových rovinách čoraz viac približuje reči dospelých po 6. roku spontánne vedomie sa mení na poučené rastie zložitosť detských výpovedí Obdobie intelektualizácie (po 4. roku)

IMPLICITNÉ POZNÁVANIE JAZYKA EXPLICITNÉ POZNÁVANIE JAZYKA Dieťa a jazyk IMPLICITNÉ POZNÁVANIE JAZYKA EXPLICITNÉ POZNÁVANIE JAZYKA obdobie batoľaťa + predškolský vek deti sa učia intuitívne vycítiť používanie slov a pravidlá fungovania jazyka na základe sledovania reči v ich rečovom okolí počúvanie a hovorenie mladší školský vek a vyššie dieťa sa zámerne učí o jazyku a o jeho pravidlách písanie a čítanie

SÚČASNÉ POHĽADY NA DETSKÚ REČ – zdôrazňovanie vzťahu jazyka, reči a kognície Predpoklady rozvoja detskej reči vrodené univerzálne princípy (analógia, implikácia, systémovosť), zakotvené v kognitívnej báze dieťaťa; komunikačná interakcia dieťaťa s dospelým; interakcia: genetická vybavenosť jazykový input (komplex všetkých verbálnych a neverbálnych komunikačných podnetov, ktorým je dieťa vystavené od narodenia zo strany osôb, ktoré s ním nadväzujú kontakt).

Čo ovplyvňuje reč dieťaťa KOGNÍCIA JAZYK REČ DETSKÁ REČ JAZYKOVÝ INPUT REČ ORIENTOVANÁ NA DIEŤA

SÚČASNÝ STAV VÝSKUMU DETSKEJ REČI NA SLOVENSKU

Jana Kesselová MORFOLÓGIA V KOMUNIKÁCII DETÍ Jana Kesselová LINGVISTICKÉ ŠTÚDIE O KOMUNIKÁCII DETÍ

Katarína horňáková – Svetlana kapalková – Marína mikulajová http://www.detskarec.sk.

Štúdie o detskej reči – Ed. D. Slančová

VÝVIN A STIMULÁCIA DETSKEJ REČI V PREDŠKOLSKOM VEKU ELEKTRONICKÉ UČEBNÉ TEXTY   KATARÍNA VUŽŇÁKOVÁ PREŠOV 2013 ISBN 978-80-555-0982-2

PUBLIKÁCIE O REČI PO SLOVENSKY HOVORIACICH DETÍ Začiatky rečovej ontogenézy a predškolský vek Mladší školský vek Lingvistické štúdie o komunikácii detí Morfológia v komunikácii detí Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie Kniha o detskej reči ŠTÚDIE O DETSKEJ REČI Hodnotenie komunikačných schopností detí v ranom veku KOMPOZITÁ V SLOVENČINE KOMUNIKAČNÉ REGISTRE V ROLOVÝCH HRÁCH DETÍ Dieťa a slovotvorba Naratíva v detskej reči

UVAŽUJME Ako to asi vyzerá v školách pri stimulovaní a vyučovaní materinského jazyka vzhľadom na poznanie ontogenézy detskej reči? Ako asi riešia úlohu, ktorá bola na začiatku, učitelia s dlhodobou praxou?