Pedagogika voľného času Mgr. Barbora Jaslovská, PhD

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Mgr. Ján Hlaváč, OBN – 1. ročník
Advertisements

Centrum projektovej podpory
Meno a priezvisko učiteľa
Dokument pápežskej Rady pre rodinu Príprava na manželstvo
OUTPLACEMENT – PRÍPRAVA NA HĽADANIE NOVÉHO PRACOVNÉHO MIESTA
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave
Zlepšiť vzdelávacie prostredie - vylepšiť prístup k CŽV pre všetkých
Správa mládeže 2018 Zamestnanosť Miroslav Hajnoš
ŠTUDIJNÝ ODBOR 2940 M 05 POTRAVINÁRSTVO – spracovanie mlieka
OBČIANSKE ZDRUŽENIE PRIMA ROK 2003
MANAŽMENT ĽUDSKÝCH ZDROJOV
4. prikázanie CTI OTCA I MATKU SVOJU
PhDr. Marta Hanečáková, PhD.
Manažment športu Predmet: Manažment športu – 4. prednáška
Riešenie krízových situácií
Návrh projektu Téma: Zlepšovanie odbornej grafickej pripravenosti žiakov Oblasť vzdelávania: Práca s PC Cieľová skupina: rokov (3 - 4 ročník)
Kariérne možnosti v spoločnosti STRABAG.
Občianske združenie Campanula
Súťaž „Kariérové poradenstvo 2011“
Tlačová konferencia 28.júna 2016 Vitajte!.
Starostlivosť o rodiny profesionálnych vojakov
Správa o mládeži 2018 Dobrovoľníctvo.
Maturita 2013.
Ochrana lesov a prírody pred požiarmi
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Škola vzdelávania, zdravia a pohody, škola kvality.
REZIDENTSKÝ PROGRAM MZ SR pre všeobecných lekárov a pediatrov
Názov aktivity: Alenkine obliečky
Manažment kultúry Predmet: Manažment športu – 8. prednáška
Kurz na ochranu človeka a prírody pre 3. ročník
Tvorba a manažment projektov
Národný projekt: Kvalitnejšie verejné politiky prostredníctvom lepšieho poznania občianskej spoločnosti OP EVS: ,- euro Hlavným cieľom projektu.
Vzdelávanie sestier Prof. Mgr. Katarína Žiaková, PhD.
PSYCHOLÓGIA A UČITELIA
Zákon č. 390/2011 Z. z. Pedagogickí a odborní zamestnanci
Manažér a jeho funkcie Predmet: Manažment športu – 2. prednáška
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti
Tvorba a manažment projektov
Migrácia, utečenci – podpora samospráv
Pedagogická a sociálna akadémia Turč. Teplice
* Politológia, politika a politický systém
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE Biológia Osmtické javy v bunke
Participácia a štruktúrovaný dialóg
Dopady aktívnych opatrení trhu práce na zvyšovanie zamestnanosti
Hierarchická a sieťová koordinácia v relevantných politikách pre lesníctvo: aktéri, vzťahy a procesy Zuzana Dobšinská.
Kognitívne schopnosti a ich špecifiká u detí s intelektovým narušením
Kvalita a uznávanie neformálneho vzdelávania
Stredná odborná škola - Szakközépiskola Rákocziho 23, Kráľovský Chlmec
Prehľad projektu Oblasti vzdelávania Veková skupina Vzdelávacie ciele
VYUŽITIE VÝSLEDKOV PROJEKTU EPANIL NA SLOVENSKU
Moderná škola rodinného typu
Tvorivosť a podnikavosť
Základná škola MARIANKA.
Tvorba a manažment projektov
Národné fórum pre rozvoj celoživotného vzdelávania Košice,
Pracovné stretnutie poradenských zariadení - CPPPaP a CŠPP v zriaďovateľskej pôsobnosti OÚ Odbor školstva Prešov Prešov Kompetencie CPPPaP.
Prevencia sociálno-patologických javov u detí a mládeže ako integrovaný systém a miesto školských koordinátorov prevencie v ňom PhDr. Štefan Matula Výskumný.
Vzdelávanie.
PREPOJENIE EURÓPSKYCH
Manažment športu Predmet: Manažment športu – 3. prednáška
PRECARIR meeting, September 17-18, 2015, Bratislava
Prevencia kriminality
Vyučovanie prírodopisu / biológie na Slovensku
Základné informácie Naše služby Naše aktivity Niečo z nášho života
Aktuálna situácia, ktorú poznáme z praxe:
OBČIANSKE ZDRUŽENIE PRIMA ROK 2012
Informačné popoludnie SAEC
Projekt „Bezpečnejšie školy pre deti”
Projekt ROZÚZLENIE.
Prepis prezentácie:

Pedagogika voľného času Mgr. Barbora Jaslovská, PhD Pedagogika voľného času Mgr. Barbora Jaslovská, PhD. Moskovská 3, miestnosť 308 e-mail: barbora.jaslovska@gmail.com jaslovska@fedu.uniba.sk Web: www.jaslovska-kurzy.estranky.sk Konzultačné hodiny: utorok 13:00 – 15:00 štvrtok 12:00 – 14.00

Obsah kurzu PgVČ Základné poznatky o PgVČ pojmy, funkcie, ciele, požiadavky Subjekty, ktoré sa podieľajú na výchove vo VČ rodina, škola, výchovné zariadenia V-V činnosť v čase mimo vyučovania Súčasné trendy a problémy vo výchove vo VČ

ZÁKLADNÉ POZNATKY O PgVČ Pedagogika voľného času ako vedný obor PgVČ je jednou z pedagogických disciplín Definícia: „Zaoberá sa výchovou vo voľnom čase, cieľmi, podmienkami a prostriedkami výchovy vo voľnom čase, pedagogickým ovplyvňovaním či zhodnocovaním voľného času.“

ZÁKLADNÉ POZNATKY O PgVČ Zaoberá sa deťmi, mládežou, dospelými v produktívnom veku, seniormi. Stanovuje teoretické východiská, vymedzuje základné pojmy, metodické postupy, praktické odporúčania pre realizáciu voľnočasových aktivít. Zahrňuje tiež otázky manažmentu voľného času a metodológiu výskumu. Veda o VČ skúma vznik voľného času, jeho historické premeny a súvislosti s vývojom spoločnosti.

Otázky na zamyslenie Ako sa odlišuje trávenie voľného času v minulosti a dnes? Akým spôsobom deti a mládež trávila/trávi svoj voľný čas? Aké problémy vyplývajú pre deti, prípadne rodičov z novodobých trendov trávenia voľného času?

ZÁKLADNÉ POZNATKY O PgVČ Vzťah PgVČ k iným vedám a vedným disciplínam pedagogika, sociálna a špeciálna pedagogika, didaktika, dejiny pedagogiky, psychológia, vývinová, sociálna a školská pedagogika, dôležité sú tiež aspekty sociologické, filozofické, politologické a zdravotnícke.

ZÁKLADNÉ POZNATKY O PgVČ PgVČ je mladý vedný odbor. Vznik sa datuje od 2. pol. 19. a 1. pol. 20. stor. V Európe vieme odlíšiť zvláštnosti systémov v krajinách západného a východného bloku. Západné krajiny kládli dôraz na pestrosť inštitúcii a ďalších subjektov, v ich autonómii – štát, súkromné subjekty, spolky, spoločnosti a pod. Krajiny východného bloku zdôrazňovali požiadavky jednotného systému, zriaďovateľov väčšiny inštitúcií pre výchovu vo VČ bol štát. V súčasnosti dochádza k zbližovaniu oboch systémov.

Základný pojmový aparát E. Kratochvílová (2010) definuje voľný čas: „ako čas voľnosti a slobody, ktorý má jednotlivec mimo svojich povinností na sebarealizáciu a sebavyjadrenie podľa vlastných záujmov a potrieb.“ „Je to čas na oddych, regeneráciu síl, na relaxáciu po skončení povinností, rekreáciu, zábavu, spoločenské kontakty ako u detí, tak aj u dospelých.“

DISKUSIA Video-link Ktoré inštitúcie zabezpečujú výchovu vo voľnom čase? Máte skúsenosti s týmito inštitúciami? Aké problémy sprevádzajú tieto inštitúcie?

Historický vývoj termínu Pedagogika voľného času Pedagogika VČ je podstatne novým termínom, ktorému predchádzali rôzne pojmy: mimotriedna výchova - prevzatá v 50. r. 20. stor. zo sovietskej školy a pedagogiky, mimoškolská výchova - spolu s ňou sa začala rozvíjať aj mimoškolská pedagogika, výchova mimo vyučovania - od 60. rokov 20. storočia ako novo navrhnutý termín, výchova v čase mimo vyučovania - začiatkom 90. rokov ako komplexnejšie chápanie tejto oblasti výchovy.

Základný pojmový aparát Výchovu vo VČ z hľadiska formálnosti delíme na: formálnu výchovu –ide o štátom podporovaný systém aktivít uskutočňovaných v školách alebo vo vzdelávacích zariadeniach, informálnu výchovu – ide o výchovu, ktorá nie je inštituciovaná, no nie je koordinovaná ani organizovaná, tvorí ju hlavne vplyv rodiny, rovesníckych skupín a pod., neformálnu výchovu – neprebieha v škole, ale mimo formálny výchovný systém (zároveň ide o štruktúrovanú a cielenú formu), realizuje sa prostredníctvom dobrovoľnej činnosti.

Základné pojmy PgVČ voľný čas, metodika výchovy vo VČ, výchova vo VČ, metodika výchovy mimo vyučovania, výchova mimo vyučovania, pedagóg voľného času, mimotriedna a mimoškolská výchova, vychovávateľ. výchova formálna, neformálna, informálna, teória výchovy vo VČ, teória výchovy mimo vyučovania,

Funkcie výchovy vo VČ výchovno-vzdelávacia, zdravotná, sociálna, preventívna.

Výchovno-vzdelávacia funkcia Spočíva v zámernom a cieľavedomom ovplyvňovaní osobnosti. Pôsobíme na psychickú, fyzickú i sociálnu stránku osobnosti. Slúži na uspokojovanie a kultiváciu potrieb (potreba seberealizácie, potreba sociálnych vzťahov) a i.

Zdravotná funkcia aktivity vo VČ podporujú zdravý telesný, duševný i sociálny vývin, vhodné usporiadanie režimu dňa podľa veku, individuálnych zvláštností, typu zariadenia, vedenie k zdravému stravovaniu, vytváranie zdravých stravovacích návykov, pestovanie hygienických návykov (staranie sa o telo, osobné veci, odev, obuv apod.), dodržiavanie zásad bezpečnosti práce, podpora vzťahov, riešenie konfliktov.

Sociálna funkcia zaisťuje bezpečnosť, dohľad nad deťmi, v čase mimo vyučovania, ktorý deti netrávia s rodičmi, spočíva v možnosti navažovať sociálne vzťahy, priateľstvá, účastníci zdokonaľujú svoje schopnosti sociálnej percepcie a komunikácie, prebieha sociálne učenie, Zariadenia (VČ) do určitej miery vyrovnávajú rozdielne podmienky rodinného prostredia.

Preventívna funkcia spočíva v predchádzaní negatívnych javov, ako sú nedisciplinovanosť, klamanie, krádeže, záškoláctvo, úteky z domova, agresivita, šikana, vandalizmus, experimentovanie s drogami, gemblerstvo, problémy v oblasti sexuality, prejavy netolerancie, rasizmu a pod. Vhodné voľnočasové aktivity slúžia ako primárna prevencia.

Otázky do diskusie Stretli ste sa už s negatívnymi prejavmi detí a mládeže v oblasti agresívneho správania, rôznych závislostí, nevhodného až extrémneho správania sa?

Ciele, podmienky a prostriedky výchovy vo VČ Všeobecný cieľ výchovy vo VČ: naučiť jedinca hospodáriť s VČ, rozumne ho využívať a oceňovať voľný čas ako významnú životnú hodnotu. Špecifické ciele výchovy vo VČ: naučiť jedinca efektívne odpočívať, vedieť zvoliť účinné formy rekreácie, rozvíjať záujmy, rozvíjať špecifické schopnosti, uspokojovať a kultivovať potreby, viesť k celoživotnému vzdelávaní.

Podmienky výchovy vo VČ Z hľadiska vnútorných podmienok: veľký význam má znalosť vekových špecifík, skupiny pre voľnočasové aktivity sú vekovo heterogénne (napr. oddiely na letnom tábore, rodinná skupina v detskom domove), činnosti musia byť primerané, prínosné a zaujímavé pre všetky zastúpené vekové skupiny. Z hľadiska vonkajších podmienok: Špecifické sú priestory, v ktorých výchova prebieha, požiadavky na vybavenie sú odlišné podľa typu zariadenia či inštitúcie. Tiež sociálne prostredie má svoje odlišnosti. Stretávajú sa tu jedinci starší s mladšími, z odlišného rodinného prostredia, s odlišnými skúsenosťami.

Prostriedky výchovy K dosahovaniu výchovných cieľov pri rešpektovaní podmienok volí pedagóg výchovné prostriedky. V širšom zmysle sú to predmety a javy, ktoré vychovávajúci využíva k dosiahnutiu stanovených cieľov. Výchovné subjekty (napr. školy, školské zariadenia), obsah výchovy, výchovné metódy a formy, materiálne prostriedky.

Zásady pre výchovu vo VČ Uvedené požiadavky (zásady) platia pre všetky oblasti výchovy - rodinnú, predškolskú, školskú výchovu, pre výchovu vo voľnom čase. Patria sem: z. pedagogického ovplyvňovania VČ, z. dobrovoľnosti, z. jednoty a špecifickosti vyučovania a výchovy mimo vyučovania, z. aktivity, z. sebarealizácie, z pestrosti a príťažlivosti, z. zaujímavosti, z. odpočinkového a rekreačného zamerania, z. citlivosti a citovosti, z. sociálneho kontaktu.

Prehľad subjektov, ktoré sa podieľajú na výchove vo VČ Význam rodiny pre utváranie vzťahu k voľnému času. Od rodičov nemôžeme očakávať profesionálny prístup, väčšinou nemajú pedagogické vzdelanie. Medzi členmi rodiny existujú silné emocionálne väzby. Kvalita týchto vzťahov je pre výchovné pôsobenie rodiny podstatná. Rodina určuje do značnej miery životný štýl členov. Využívanie VČ je jedným z jeho ukazovateľov. Od rodičov sa deti učia chápať VČ ako hodnotu, hospodáriť s ním a napĺňať ho určitými aktivitami.

Rodičia / rodina Majú pôsobiť ako pozitívny vzor. Spoločne trávia svoj VČ s deťmi. Podporujú záujmy detí.

Podiel školy na pedagogickom ovplyvňovaní VČ prepojenie vyučovania a záujmových činností, vyhranené záujmy sú významným činiteľom pri voľbe povolania, učitelia sú vzorom v plnení si povinností, ale aj vo využívaní VČ, okrem ZŠ a SŠ sa na pedagogickom ovplyvňovaní VČ podieľajú - základné umelecké školy a jazykové školy.

Prehlaď školských výchovných zariadení, ktoré sa podieľajú na výchove vo VČ Termín školské výchovné zariadenia vymedzuje školský zákon, poslanie jednotlivých zariadení určujú príslušné vyhlášky. Vieme ich rozdeliť do 3 skupín: školské zariadenia pre záujmové vzdelávanie, školské výchovné a ubytovací zariadenia, školské zariadenia pre ústavnú a ochrannú výchovu.

Školské výchovné zariadenia pre záujmové vzdelávanie školský klub detí školské stredisko záujmovej činnosti centrum voľného času školský internát školské hospodárstvo stredisko odbornej praxe

Školské výchovné zariadenia pre záujmové vzdelávanie táborová činnosť, záujmové činnosti pre talentovaných, Záujmová činnosť pre handicapovaných, osvetové činnosti – NOCKA Národné osvetové centrum http://www.nocka.sk/

IUVENTA SLOVENSKÝ INŠTITÚT MLÁDEŽE štátna inštitúcia, priamo riadená Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR. Predmetom jej činnosti je: práca s mládežou mimo školy a rodiny a mládežnícka politika na Slovensku aj mimo neho. Cieľom aktivít je: implementácia štátnej politiky voči deťom a mládeži. https://www.iuventa.sk/sk/IUVENTA-home.alej

Školské výchovné a ubytovacie zariadenia Domov mládeže – školský internát Škola v prírode

Školská zariadenia pre ústavnú a ochrannú výchovu Diagnostický ústav: zariadenie pre deti, ktoré zo závažných dôvodov nemôžu vyrastať v rodine (dočasná starostlivosť). Detské domovy: zariadenie, kde sa umiestňujú deti bez závažných porúch správania, o ktoré sa rodiča nedokážu, nemôžu alebo nechcú postarať. Výchovný ústav: zariadenie pre deti od 15r. so závažnými poruchami správania, u ktorých bola nariadená ústavná výchova alebo uložená ochranná výchova.

Ďalšie subjekty, ktoré zabezpečujú výchovou vo VČ Neštátne neziskové organizácie: Občianske združenia: SDA – Slovenská debatná asociácia Cirkev a náboženské spoločnosti: YMCA - Young Men's Christian Association http://www.ymca.sk/ Nízkoprahové zarazenia pre deti a mládež – sú určené pre deti a mládež, ktorá nemá zajem o pravidelné organizované voľnočasové aktivity. Navštevujú ich jedinci, ktorí majú osobné problémy s rodinou, partnerskými vzťahmi, vzdelávaním, pracovným uplatnením. Živnostenské podnikanie v oblasti voľného času Obce Dobrovoľníctvo

Výchovno-vzdelávacie činnosti v dobe mimo vyučovania Činnosti odpočinkové a rekreačné Odpočinkové činnosti - pokojné, pohybovo i psychicky nenáročné činnosti. Rekreační činnosti - majú podobu pohybových aktivít. Oba druhy činností slúžia k odstráneniu únavy.

Príklady pre odpočinkové činnosti pokoj na lôžku, koberci, spánok, pokojné hry (stolné, spoločenské hry), drobné individuálne záujmové činnosti (výtvarné, ručné práce, zberateľstvo), čítanie, počúvanie hudby, hra na hudobnom nástroji, sledovanie rozhlasových a TV relácií, práca s PC, rozhovory, prechádzky, relaxačné cvičenia s hudbou.

Príklady pre rekreačné činnosti pohybové hry na ihrisku, v prírode, v mastnosti, v telocvični s využitím chôdze, behu, skoku, hádzania, chytania, turnaje, športové hry podľa ročného obdobia, uvoľňovacie cviky, zdravotná a kondičná gymnastika, vychádzky, činnosti spojené s ochranou životného prostredia, pestovateľské práce, tanec, hudba, spev.

Zájmové činnosti Je to cieľavedomé prebudenie, uspokojovanie a rozvíjanie záujmov a schopností. Záujmy a záujmové činnosti vieme triediť a usporiadať do kategórii: hovoríme o záujmoch - aktívnych (produktívnych) a receptívnych. Záujmy delíme – hlboké a povrchné, krátkodobé a dlhodobé, jednostranné a mnohostranné. Z hľadiska spoločenských noriem: žiaduce a nežiaduce.

Zájmové činnosti Podľa počtu účastníkov hovoríme o - individuálnych, skupinových, hromadných formách práce. Podľa miery organizovanosti rozlišujeme činnosti- organizované a spontánne. Podľa pravidelnosti - na pravidelné a príležitostné.

Zájmové činnosti Záujmy sa realizujú a rozvíjajú pri záujmových činnostiach. Rozdeľujeme ich na základe obsahu činností: spoločenskovedné, pracovno-technické, prírodovedno-ekologické, estetickovýchovné, telovýchovné a športové.

Zájmové činnosti - metódy Pri vedení záujmových činností využívame rôzne metódy - slovné, názorné, praktické činnosti. rozprávanie, rozhovor, vysvetľovanie, výklad, popis, prednáška, demonštrácia, pozorovanie

Príklady záujmových činností Záujmové krúžky, súbory (tanečné, hudobné) kluby, oddiely (skautský), kurzy.

Zájmové činnosti: spoločenskovedné Ciele: poznávanie spoločenského diania, sledovanie a hodnotenie udalostí v spoločnosti, rozvíjanie vzťahu k vlasti, tradíciám národa, utváranie pozitívnych medziľudských vzťahov, rozvíjanie kultúrnych návykov.

Zájmové činnosti: spoločenskovedné Okruhy činností: poznávanie významných objektov v mieste bydliska, školy, regiónu, zoznamovanie sa s históriou regiónu, poznávanie života a diel osobností, oslavy sviatkov, významných dní, udalostí, dodržovanie tradícií, zoznamovanie sa s filozofickými a náboženskými smermi, publicistické činnosti, štúdium jazykov, zberateľstvo.

Zájmové činnosti: pracovno-technické Ciele: rozvíjanie pohybových, manuálnych zručností, rozvoj technického myslenia, formovanie pozitívneho vzťahu k manuálnej práci, upevňovanie vlastností - vytrvalosť a húževnatosť, zmysel pre estetiku, rozvíjanie spolupráce, rozhodovanie pri voľbe povolania.

Zájmové činnosti: pracovno-technické Okruhy činností: práce s rôznym materiálom (papier, textil, kartón, drevo, kov, sklo, plasty, modelovacie hmoty, konštrukčné práce, modelárstvo, činnosti súvisiace s dopravnou výchovou, práce s PC, fotografovanie, varenie, besedy, exkurze, filmy.

Zájmové činnosti: prírodovedno-ekologické Ciele: rozširovanie poznatkov o prírode, poznávanie prírody (podľa atlasu, kompasu, mapy), utváranie citového vzťahu k prírode, formovanie zodpovednosti za ochranu prírody, zvyšovanie fyzické zdatnosti, záujem o pestovateľské a chovateľské činnosti.

Zájmové činnosti: prírodovedno-ekologické Okruhy činností: pozorovanie prírodných objektov živej a neživej prírody, pašovateľstvo, chovateľstvo, činnosti zamarené na ochranu a tvorbu životného prostredia, práce s odbornou a náučnou literatúrou, spolupráca s inštitúciami (múzeá, botanické a zoologické záhrady, hvezdárne, planetáriá, meteorologické stanice).

Zájmové činnosti: estetickovýchovné Ciele: schopnosť vnímať krásu, výchova ku vkusu, utváranie vzťahu k umeniu, rozvíjanie a podpora fantázie, nápaditosti, tvorivosti, úprava zovňajšku a okolia.

Zájmové činnosti: estetickovýchovné Okruhy činností: výtvarné záujmové činnosti, práce s výtvarnými prostriedkami (dekoratívne práce, modelovanie a organizácia priestoru, výtvarné práce s materiálom), poznávanie výtvarného umenia (návštevy výstav).

Hudobné záujmové činnosti spev, hudobno-pohybové a tanečné hry, improvizácie pri hudbe, hra na hudobný nástroj, počúvanie hudby, zaobchádzanie so zvukovou technikou, besedy s umelcami, návšteva divadla, literárno-dramatické záujmové činnosti.

Zájmové činnosti: telovýchovné a športové Ciele: zvyšovanie fyzickej zdatnosti, zlepšovanie kondície, zdravotného stavu, otužovanie, získavanie vedomostí o význame pohybu, o pravidlách športov, zdravý životný štýl.

Zájmové činnosti: telovýchovné a športové Okruhy činností: pohybové hry, športové hry, atletika, gymnastika, tanec, kondičné cvičenia, turistika, lyže, vodné športy, bojové športy, návštevy športových súťaží.

Verejno - prospešné činnosti Príklady: zhotovovanie darčekov pre blízke osoby, pomoc jednotlivcom, ktorí to potrebujú (mladšie deti, hendikepovaní, staršie osoby), staranie sa o najbližšie prostredie (trieda, škola), činnosti samosprávneho charakteru, participácia na aktivitách.

Verejno - prospešné činnosti Činnosti spojené so životným prostredím - upratovanie verejného priestranstva, staranie sa o zeleň, zber lesných plodov, ochrana ohrozených rastlín a živočíchov, angažovanie sa (Červený kríž, Dobrovoľnícky hasičský zbor), zbierky.

Sebaoblužné činnosti Návyky: osobná hygieny, ochrana pred infekciou, chorobami, kazmi zubov, kultúrne stolovanie, účelné a vkusné obliekanie, staranie sa o odev a obuv, čistota a udržovanie poriadku, spoločenské návyky.

Súčasné trendy a problémy vo výchove vo VČ

Súčasné trendy v oblasti rešpektovania požiadaviek na výchovu vo VČ Základné požiadavky sú formulované v Dohovore o právach dieťaťa (je to medzinárodne platný dokument). Vymedzuje právo detí na odpočinok, voľný čas, účasť v hre. Výchova vo VČ si kladie za požiadavku: dobrovoľná účast na aktivitách. Kladie sa dôraz na pestrosť a príťažlivosť činností, odpočinkové, rekreačné a záujmové zamarenie.

Súčasné trendy v oblasti foriem výchovy vo VČ Najvhodnejšia je skupinová forma práce, snaha o individuálne výchovné pôsobenie, menej často sa odporúčajú hromadné formy práce, trend je vytváranie rôznorodých, heterogénnych výchovných skupín, snaha o integráciu, ponuka spontánnych aktivít.

Súčasné trendy v oblasti výchovných postupov Jedným z výchovných postupov, ktorý sa v rámci pedagogického ovplyvňovania VČ uplatňuje, je animácia. Hlavnými znakmi tohoto postupu je - nedirektivita, čo nejemnej zákazov a príkazov a povzbudzovanie vlastnej aktivity. S animáciou súvisí participácia. Významným trendom v oblasti výchovy vo VČ je výchova zážitkom - pedagogika zážitku.

Súčasné trendy v oblasti výchovných postupov Pedagogická a sociálna práce v teréne - streetworkeri. Ide o výchovné činnosti v oblasti pedagogiky voľného času, sociálnej pedagogiky, sociálnej práce. Podstatou je, že sa títo pracovníci snažia kontaktovať deti a mládež v ich prirodzenom prostredí, kde sa združujú do neformálnych sociálnych skupín.

Súčasné trendy v oblasti výchovných postupov Z výchovných postupov sa považujú za žiaduce spoločné aktivity rodičov pri organizácii rekreačných pobytov (tábory pre rodičov s deťmi). Vo VČ je vhodné využívať tvorivú dramatika, osobnostne-sociálnu výchovu, ekologickú a globálnu výchovu.

Súčasné trendy v oblasti vzťahu vyučovania a výchovy vo VČ Utváranie profesijnej orientácie. Voľba budúceho povolania.

Súčasné trendy v oblasti profesijnej prípravy vychovávateľov a pedagógov VČ Veľká náročnosť tejto práce vedie k snahe o zvyšovanie kvalifikácie. Vychovávatelia a pedagógovia VČ by postupne mali mať úplné vysokoškolské vzdelanie v obore.

Problémy v praxi VČ Spoločenské nedocenenie výchovy vo VČ a práca pedagógov, nevyhovujúce priestory a materiálne vybavenie, deti s výchovnými problémami, motivácia detí k aktivitám.

Praktická časť

OBČIANSKE ZDRUŽENIE SDA SDA – Slovenská debatná organizácia. Čomu sa venuje? http://www.sda.sk/ Analýza debaty. Argumentácia – tvorba argumentačnej línie. Z čoho sa skladá argument? Tvorba argumentov. Metóda 635. Panelová diskusia.

ÚLOHA Metóda 635 6 účastníkov 3 nápady 5 minút

Čo by bolo keby? 1. skupina 2. skupina 3. skupina 4. skupina Čo by sa stalo, ak by MŠ SR zrušilo maturitu zo Sj? 2. skupina Čo by sa stalo, ak by MŠ SR znížilo podiel prijatých žiakov na gymnáziá? 3. skupina Čo by sa stalo, ak by sa zaviedla povinná maturita z občianskej náuky a dejepisu? 4. skupina Čo by sa stalo, keby sa učiteľom zvýšil plat o 100%?