Hodnotenie operačných programov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Algorithmic Chemistry in Genetic Programming Informatics and Information Technologies Student Research Conference, 2006 Vojtech Szöcs Vedúci projektu:
Advertisements

Mgr. Ján Hlaváč, OBN – 1. ročník
Centrum projektovej podpory
OUTPLACEMENT – PRÍPRAVA NA HĽADANIE NOVÉHO PRACOVNÉHO MIESTA
Miestna akčná skupina Stredný Liptov
školiteľ Dária Juhásová
Vízia a stratégia rozvoja SR do roku 2030
Publicita malého projektu
Národný projekt Zvyšovanie transparentnosti neziskového sektora a kvality služieb poskytovaných neziskovými organizáciami cez mechanizmus akreditácie.
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave
TUR (trvalo udržateľný rozvoj), objektívna stratégia MSP na Slovensku a vo svete. Semestrálna práca č. 1 Vypracovala: Bc. Lucia Temiaková Vedúci práce/školiteľ:
Zlepšiť vzdelávacie prostredie - vylepšiť prístup k CŽV pre všetkých
EFEKTÍVNA VEREJNÁ SPRÁVA POWERPOINT PREZENTÁCIE OPERAČNÝ PROGRAM
Makroekonomický jav „...a aby nám žiaci neutiekli...“
EFEKTÍVNA VEREJNÁ SPRÁVA POWERPOINT PREZENTÁCIE OPERAČNÝ PROGRAM
Učíme efektívne a moderne – inovácia vyučovacieho procesu
MANAŽMENT ĽUDSKÝCH ZDROJOV

Bratislavský proces prechodu na zelené hospodárstvo (Transition to Green Economy – T2gE) Barbora Bondorová odbor politiky životného prostredia sekcia.
PhDr. Marta Hanečáková, PhD.
Riešenie krízových situácií
Politika súdržnosti EÚ 2014 – 2020
Kariérne možnosti v spoločnosti STRABAG.
Podopatrenie 19.3 Príprava a vykonávanie činností spolupráce miestnej akčnej skupiny PRV SR 2014 – 2020.
Seminár pre prijímateľov malých projektov
Finančné riadenie štrukturálnych fondov (ŠF)
Sekcia environmentálnych programov a projektov 11. decembra 2007
ANALÝZA OBSAHOVÉHO ZAMERANIA VÝZIEV NA PREDKLADANIE ŽIADOSTÍ O NFP
Prioritná os č. 6: TECHNICKÁ POMOC Odbor technickej pomoci
Aktuálny stav implementácie Operačného programu Životné prostredie
Ing. Alexandra Vašašová
Inštitút zamestnanosti
REZIDENTSKÝ PROGRAM MZ SR pre všeobecných lekárov a pediatrov
Posilňovanie rovnosti LGBTI osôb v Európskej únii
Tvorba a manažment projektov
Výstupy a podnety zo sekcie Mládež a svet
Štrukturálne fondy v SR
Verejné obstarávanie 2019, legislatívne zmeny, možnosti a postrehy z praxe APUMS 13. –
EU project guidelines Mgr. Mária Tunová
Plán na zvyšovanie spokojnosti zákazníkov
Manažér a jeho funkcie Predmet: Manažment športu – 2. prednáška
Sem zadajte názov projektu Vaše meno Meno vyučujúceho Vaša škola
Tvorba a manažment projektov
PROGRAM BUDOVANIA KAPACÍT PACIENTSKÝCH ORGANIZÁCIÍ NA SLOVENSKU
Migrácia, utečenci – podpora samospráv
Participácia a štruktúrovaný dialóg
All-Hands Meeting Pezinok 2.0 Porada zamestnancov MsÚ
Právna úprava podnikania
Dopady aktívnych opatrení trhu práce na zvyšovanie zamestnanosti
Možné zdroje financovania lesného hospodárstva
Európsky sociálny fond
Kvalita a uznávanie neformálneho vzdelávania
Regióny a regionálny rozvoj
Prehľad projektu Oblasti vzdelávania Veková skupina Vzdelávacie ciele
VÝSTAVBA 2x400 kV VEDENIA Rimavská sobota – štátna hranica s Maďarskom
Ex-post hodnotenie NSRR 2007–2013
Ing. Viera Petrášová, CSc. Lesnícky výskumný ústav Zvolen
Tvorivosť a podnikavosť
 Miriam Spodniaková Pfefferová
Tvorba a manažment projektov
Národné fórum pre rozvoj celoživotného vzdelávania Košice,
Vzdelávanie.
PREPOJENIE EURÓPSKYCH
PRECARIR meeting, September 17-18, 2015, Bratislava
Informačné systémy vo verejnej správe
Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre
Informačný seminár k pripravovaným výzvam pre mestá SR s počtom obyvateľov nad september 2019, Hotel Dixon, Banská Bystrica.
14. Rokovanie MONITOROVACIEHO VÝBORU pre operačný program Výskum a inovácie (MV OP VaI)
Informačné popoludnie SAEC
Projekt „Bezpečnejšie školy pre deti”
Prepis prezentácie:

Hodnotenie operačných programov školiteľ Martin Obuch 07. apríl 2017

Čomu sa budeme venovať na školení Lektori: Martin Obuch (1. časť) a Dária Juhásová (2. časť) Intervenčná logika EŠIF Systémy monitorovania a hodnotenia Hodnotenie v kontexte politiky súdržnosti EÚ/EŠIF Rozdelenie kompetencií a implementačný rámec Základná typológia hodnotení Plánovanie a príprava hodnotení EŠIF Realizácia (riadenie) hodnotení EŠIF Využívanie hodnotení v procese riadenia Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Čo je to hodnotenie? je to riadený a systematický proces konečným cieľom je stanoviť hodnotu/prínos má konkrétny účel/využitie rešpektuje princípy a pravidlá hodnotenia/skúmania nemá vopred určenú formu, metódy a postupy má jasne stanovený začiatok a koniec je (prirodzenou) súčasťou verejných politík poskytuje potrebné informácie/poznatky prispieva k pozitívnym zmenám „doing the best in imperfect world“ Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

V akom prostredí sa hodnotenie vykonáva Politické vplyvy Legislatíva Rozhod-nutie Kontrola / audit Fin. zdroje M&H Verejná správa Ekonomická situácia Reali-zácia Príprava Riade-nie Rozpočtové obmedzenia Verejná politika Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Verejná politika verejná politika je súbor cielených a konzistentných aktivít na riešenie identifikovaného problému/na poskytnutie potrebnej služby je založená vždy na optimistickom predpoklade, že s verejnými zdrojmi dokážu verejné inštitúcie dosiahnuť pozitívnu/želanú zmenu na to, aby verejná politika fungovala musí definovať: teóriu zmeny teóriu využiteľnosti teóriu implementácie ako často vytvárame nové verejné politiky/programy? Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Verejná politika - princípy identifikuje a reaguje na potreby občanov, resp. podnikateľov existuje politická podpora na jej realizáciu je založená na faktoch a poznatkoch (evidence based policy) má jasne formulované ciele a stratégiu má vytvorený vhodný implementačný mechanizmus implementácia je priebežne monitorovaná kvalitná verejná politika vždy obsahuje mechanizmy na nezávislé hodnotenie Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Verejná politika II. EFEKTY VÝSTUPY PROCESY VSTUPY VÍZIA IMPULZ výsledky dopady VÝSTUPY tovary služby PROCESY postupy aktivity spolupráca VSTUPY financie ľudia technológie VÍZIA ciele stratégia impl. systém IMPULZ problémy potreby možnosti Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Politika súdržnosti EÚ 2014-2020 je len verejnou politikou, avšak má niekoľko špecifík: nadnárodný charakter nadsektorový charakter špecifický implementačný systém (viacúrovňové riadenie) financovaná z verejných zdrojov (daňovými poplatníkmi EÚ) – 351,8 mld. EUR hlavnou investičnou politikou EÚ a priamo podporuje dosiahnutie cieľov v stratégii „Európa 2020“ dlhodobým cieľom je zníženie ekonomických, sociálnych a územných rozdielov (spôsob dosiahnutia sa čiastočne mení) Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Politika súdržnosti EÚ 2014-2020 PROGRAMOVÝ CYKLUS A HODNOTENIE Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Politika súdržnosti EÚ 2014-2020 II. zníženie významných ekonomických, sociálnych a územných rozdielov KF ESF Investovanie do rastu a zamestnanosti ERDF Európska územná spolupráca EPFRV EFNRH PD – členské štáty Operačné programy Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Politika súdržnosti EÚ 2014-2020 na Slovensku Partnerská dohoda SR 2014-2020 OP II OP KŽP IROP OP VaI OP ĽZ OP EVS OP TP PRV SK-CZ SK-AT HU-SK PL-SK ENPI Nadnárod. spolupr. Medzireg. spolupr. OP RH RO RO RO RO RO RO RO RO SO/národné orgány/kontaktné body Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Intervenčná logika EŠIF Programovanie Monitorovanie a hodnotenie Stratégia Špecifické ciele Očakávané výsledky Reálne výsledky Iné faktory Potreby Aktivity Prínos Alokované vstupy Reálne vstupy Očakávané výstupy Dosiahnuté výstupy Zdroj: DG REGIO Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Intervenčná logika EŠIF II. RO/SO ANALÝZA údaje poznatky skúsenosti ŠPEC. CIEĽ očakávaný výsledok (výstup) VSTUPY Prijímateľ Iné faktory fin. zdroje iné AKTIVITY aktivita 1 aktivita 2 aktivita n VÝSTUPY výstup 1 výstup 2 VÝSLEDKY výsledok 1 výsledok 2 Implementácia Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Intervenčná logika EŠIF III. Implementácia Efekty ANALÝZA VSTUPY AKTIVITY VÝSTUPY VÝSLEDKY VÝSLEDKY CIELE Dopad MONITOROVANIE HODNOTENIE Základná úloha hodnotenia je určiť: Atribúciu – čo spôsobilo zmenu Kontribúciu – do akej miery faktory prispeli k zmene Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Cvičenie V skupine spoločne vytvorte jednoduchú intervenčnú logiku pre ľubovoľnú oblasť verejnej politiky: POTREBA CIEĽ VSTUPY AKTIVITY VÝSTUPY VÝSLEDKY Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Monitorovanie (a hodnotenie) orientované na výsledky moderná verejná politika si vyžaduje funkčný systém priebežného monitorovania (a hodnotenia) orientovaného na výsledky na rozdiel od tradičných systémov monitorovania (a hodnotenia), ktoré sa sústredili na čerpanie a produkciu výstupov (implementáciu), sa tieto systémy sústredia na plnenie cieľov a dosahovanie efektov EK presadzuje, aby sa riadenie a implementácia politiky súdržnosti EÚ v PO 2014-2020 orientovali na výsledky (results oriented) kvalita monitorovania a hodnotenia indikuje kvalitu riadenia verejnej politiky/programu nástroje pre výsledkovo orientované monitorovanie (a hodnotenie) ostávajú nezmenené - ukazovatele Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Monitorovanie (a hodnotenie) orientované na výsledky II. monitorovanie a hodnotenie sú nástroje určené na podporu strategického (výsledkovo orientovaného) riadenia programu monitorovanie sa primárne sústredí na sledovanie plnenia cieľov, využívania zdrojov a produkcie výstupov na základe monitorovanie dokážeme povedať či plníme alebo neplníme stanovené ciele, ale nedáva nám informáciu o dôvodoch , to je úloha hodnotenia monitorovacie údaje sú dôležitým, ale nie jediným informačným zdrojom pre hodnotenie hodnotenie sa primárne sústredí na kvantifikáciu efektov (atribúcia/kontribúcia) a posúdenie kvality procesov/riadenia, objasnenie príčin Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Základné typy merateľných ukazovateľov PROGRAMOVÉ ÚROVEŇ MONITOROVANIA PROJEKTOVÉ VÝSLEDKOVÉ VÝSTUPOVÉ PREDMET MONITOROVANIA VSTUPOV PROCESNÉ KVANTITATÍVNE VYJADRENIE KVALITATÍVNE Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Merateľné ukazovatele EŠIF VÝSLEDKOVÉ CIELE OP/PO SPOLOČNÉ OP ŠPECIFICKÉ VÝSTUPOVÉ ŠPECIFICKÉ CIELE IP FINANČNÉ PROJEKTOVÉ UKAZOVATELE VÝSTUPOVÉ Pre každý ukazovateľ je potrebné určiť NÁZOV DEFINÍCIA MJ V. HODNOTA C. HODNOTA ZDROJ PERIODICITA Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Cvičenie V skupine spoločne zadefinujte ukazovateľ s názvom: „Miera uplatnenia absolventov SŠ na trhu práce“ NÁZOV DEFINÍCIA MJ V. HODNOTA C. HODNOTA ZDROJ PERIODICITA Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Subjekty zapojené do hodnotenia EŠIF 2014-2020 Európska komisia (gen. riaditeľstvá) kvalita hodnotení Centrálny koordinačný orgán Riadiaci orgán (SO) Relevantní partneri Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Európska komisia (generálne riaditeľstvá) pripravuje legislatívu pre EŠIF (nariadenia, delegované a vykonávacie nariadenia) vydáva metodické dokumenty pre oblasť monitorovania a hodnotenia (guidance) koordinuje sieť/network subjektov zodpovedných za hodnotenie v členských krajinách EÚ (stretnutia) vytvára help-desk poskytujúci aj podporu subjektom zodpovedným za hodnotenie môže iniciovať hodnotenie operačných programov z vlastného podnetu každá krajina má svojho country manažéra Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Centrálny koordinačný orgán (oddelenie hodnotenia) vytvára základný implementačný rámec pre hodnotenie (systém riadenia EŠIF) metodicky koordinuje a poskytuje podporu RO/SO (usmernia, štandardy kvality) vedie pracovnú skupinu pre hodnotenie organizuje vzdelávanie manažérov hodnotenia pripravuje vlastný plán hodnotenia – dôraz na PD, špecifické témy a horizontálne princípy riadi/realizuje hodnotenia v priebehu programového obdobia pripravuje správu o aktivitách hodnotenia a výsledkoch hodnotenia ďalšie aktivity? Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Riadiaci orgán (sprostredkovateľský orgán) vytvára pozíciu manažéra hodnotenia (zväčša kombinovaná činnosť s monitorovaním) zabezpečuje dostatočné kapacity pre hodnotenie pripravuje plán hodnotenia OP pripravuje zadávacie podmienky pre hodnotenia OP riadi/realizuje hodnotenia OP pripravuje správu o aktivitách hodnotenia a výsledkoch hodnotenia OP môže vytvárať pracovné skupiny pre hodnotenie ďalšie aktivity? Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Skúsenosti s hodnotením v 2007-2013 realizovaných viac ako 100 hodnotení, z toho približne 30% interných hodnotenia zamerané na procesy, pokrok v implementácii, ale minimum strategických hodnotení (hodnotení dopadov) kvalita/hĺbka vykonaných hodnotení nebola vo viacerých prípadoch dostatočná hodnoteniu sa venovala okrajová pozornosť – nestalo sa súčasťou riadenia OP okrajové využitie výstupov hodnotenia (dôraz na čerpanie, relevantnosť odporúčaní) Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Čo hodnotiť 2014-2020? časť potrieb v oblasti hodnotenia je možné vopred identifikovať EK jasne definovala požiadavky na hodnotenie na úrovni OP/prioritných osí kľúčovým faktorom je reálne využitie hodnotenia pre strategické riadenie OP – hodnotiť to, čo je potrebné a čo RO/SO potrebuje vedieť pre kvalitnú implementáciu do akej miery sú vytvorené väzby medzi strategickým riadením a hodnotením (monitorovaním)? aké hodnotenia sú uvedené v pláne hodnotení OP? Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Kedy hodnotiť? v predstihu, nie až v čase, kedy sú výstupy hodnotenia potrebné pre vykonanie dôležitých rozhodnutí o smerovaní OP hodnotenie (a monitorovanie) orientované na výsledky by mali byť vykonávané priebežne počas PO v súlade s programovým cyklom, resp. plánom implementácie OP (strategické plánovanie) keď existujú dostatočné kapacity na strane zadávateľa a na strane ponuky (hodnotiteľov) nie, keď hlavným dôvodom výkonu hodnotenia je formálne splnenie úlohy Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

„TOTAL QUALITY APPROACH“ Ako hodnotiť? „TOTAL QUALITY APPROACH“ Eliot Stern Školenie je spolufinancované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.