MOCNINOVÉ FUNKCIE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
=MESIAC PRIRODZENÁ DRUŽICA ZEME =
Advertisements

Základy Ethernetu Dávid Miľo 3.A.
POUŽITIE POČÍTAČOV V REGIONÁLNEJ GEOGRAFII (2)
OBJAVOVANIE VZOROV POHĽADU PRI NAVIGAČNÝCH ÚLOHÁCH NA WEBE
Kruh a Kružnica.
Zlomky Z.Tomová 7.a.
Interval.
Štatistika a spracovanie údajov
Štylistika syntaktických prostriedkov
Ako sú na tom naši štvrtáci v čítaní, matematike a prírodovede?
Lineárna rovnica ax + b = 0.
Nebojte sa! Ján Pavol II..
POMER RNDr. Marta Megyesiová.
Pravdepodobnosť podmienená.
Market – trh Ing – dej, činnosť
POČÍTAME S LIENKOU MARIENKOU
Kariérne možnosti v spoločnosti STRABAG.
Rovnice a ich riešenia Dušan Vágner 3.B.
Sústavy lineárnych rovníc
Kto som? Vyslobodíš ma? V.Jančová.
Nastavte sem na začiatok efekt prílet zhora zľava, ktorý pôjde automaticky a rýchlo. Na zvýraznenie použijete vlnu, ktorá pôjde automaticky a rýchlosť.
Podnadpis Rozloženie nadpisu.
Lineárna nerovnica.
Analytická geometria kvadratických útvarov
Zobrazenie pravidelného ihlana v kótovanom premietaní
Logaritmická rovnica.
Numerácia do 20 Spoznávame čísla 11 až 20 Autor: Mgr.Viera Jančová
Gymnázium Pavla Jozefa Šafárika - Pavol Jozef Šafárik Gimnázium Rožňava Kód ITMS projektu: Názov projektu: Kvalitou vzdelávania otvárame brány.
Finančná matematika Postupnosti.
TROJUHOLNÍKY Matematika 6. a 7. ročník
Sústavy lineárnych rovníc
Matematika a Fyzika v umení
História matematiky Známi matematici.
Dopyt, ponuka, rovnovážna cena
Binárne Relácie Szendreyová Alžbeta.
Odčítanie celých čísel
Kvadratická funkcia y = ax2 + bx + c.
Interpolačné metódy Medzi základné interpolačné metódy patria:
Sčítanie a odčítanie do 5
EXPONENCIÁLNE FUNKCIE
Exponenciálna rovnica
(Digitálny prezentačný materiál)
PYRAMÍDA ZDRAVEJ VÝŽIVY
klikaním na žlté políčka! Potom klikni na výsledok!
Hierarchická a sieťová koordinácia v relevantných politikách pre lesníctvo: aktéri, vzťahy a procesy Zuzana Dobšinská.
Analytická geometria lineárnych útvarov
Opakovanie sekvencia postupnosť príkazov (príkaz je povel, ktorý počítač alebo iné zariadenie pozná a dokáže vykonať) vykonávanú v takom poradí, v akom.
Mgr. Jozef Uríček M a t e m a t i k a 8. r o č n í k
Stredná odborná škola - Szakközépiskola Rákocziho 23, Kráľovský Chlmec
Y = log x y = x2 + 3x + 7 y = x Funkcia y = 3x+ 5 y = sin x y = x + 4.
Grafický výstup - 2D help plot
Bregmanove divergencie Využitie indexovacích štruktúr pre efektívne podobnostné vyhľadávanie Lukáš Holecy Bregmanove divergencie.
Matematika 6. ročník Spracovala: Mgr. Jaroslava LOŠÁKOVÁ
optimálne programovanie
Atóm a jeho stavba.
Simplexová metóda Algoritmus primárne simplexovej metódy možno ideovo vyjadriť nasledovným spôsobom: Stanovenie bázického prípustného riešenia (bázy s.
Rovnice a ich riešenia.
Formátovanie tabuliek
Pomer prevrátený pomer postupný pomer.
ŠTATISTIKA A EFKÁRI IVONA MAGYAROVÁ 3.F BANSKÁ BYSTRICA 2006.
Vzájomná poloha priamok v rovine
Rozpoznávanie obrazcov a spracovanie obrazu
Vyjadrovacie prostriedky v štatistike
OBJEM KVÁDRA A KOCKY.
Sopka z fyzikálneho hľadiska
Ukážky z inovácie výučby v predmete
Vytvorenie diagramu zasadacieho poriadku
1 O I Riešenie: Y-2 X4 Príklad:
Nepriama úmernosť – tabuľka, rovnica a graf
Prepis prezentácie:

MOCNINOVÉ FUNKCIE

Mocninová funkcia je daná predpisom y = xn, kde n je celé číslo Postupne zvolíme rôzne hodnoty exponentu n. Pozoruj, aké druhy mocninových funkcií vzniknú.

1. exponent je prirodzené číslo a) n - párne f: y = x2

f: y = x2 f: y = x4

f: y = x2 f: y = x4 f: y = x6

Do zošita načrtni grafy a odpovedz na otázky Ktorú z funkcií poznáš ? Aký je definičný obor funkcií? Urči obor hodnôt funkcií. Zisti monotónnosť funkcií. Sú uvedené funkcie párne alebo nepárne? Sú ohraničené? Nadobúdajú extrémne hodnoty? Sú prosté?

Správne výsledky f: y = x2 – kvadratická funkcia D(f) = R H(f) = funkcie sú rastúce na a klesajúce na párne funkcie ohraničené zdola, d = 0 minimum v x = 0 nie sú prosté

b) n - nepárne f: y = x1

f: y = x1 f: y = x3

f: y = x1 f: y = x3 f: y = x5

Do zošita načrtni grafy a odpovedz na otázky Ktorú z funkcií poznáš ? Aký je definičný obor funkcií? Urči obor hodnôt funkcií. Zisti monotónnosť funkcií. Sú uvedené funkcie párne alebo nepárne? Sú ohraničené? Nadobúdajú extrémne hodnoty? Sú prosté?

Správne výsledky f: y = x1 – lineárna funkcia D(f) = R H(f) = R funkcie sú rastúce nepárne funkcie nie sú ohraničené nenadobúdajú ani minimum ani maximum sú prosté

2. exponent je záporné číslo a) n - párne f: y = x -2

f: y = x -2 f: y = x -4

f: y = x -2 f: y = x -4 f: y = x -6

Do zošita načrtni grafy a odpovedz na otázky Aký je definičný obor funkcií? Urči obor hodnôt funkcií. Zisti monotónnosť funkcií. Sú uvedené funkcie párne alebo nepárne? Sú ohraničené? Nadobúdajú extrémne hodnoty? Sú prosté?

Správne výsledky D(f) = R – {0} H(f) = funkcie sú rastúce na a klesajúce na párne funkcie ohraničené zdola, d = 0 nenadobúdajú ani minimum ani maximum nie sú prosté

b) n - nepárne f: y = x -1

f: y = x -1 f: y = x -3

f: y = x -1 f: y = x -3 f: y = x -5

Do zošita načrtni grafy a odpovedz na otázky Aký je definičný obor funkcií? Urči obor hodnôt funkcií. Zisti monotónnosť funkcií. Sú uvedené funkcie párne alebo nepárne? Sú ohraničené? Nadobúdajú extrémne hodnoty? Sú prosté?

Správne výsledky D(f) = R – {0} H(f) = R – {0} funkcie sú klesajúce nepárne funkcie nie sú ohraničené nenadobúdajú ani minimum ani maximum sú prosté

3. Preskúmaj graf funkcie y = xn pre n = 0 f: y = x0 x0 = ? Aký je obor hodnôt tejto funkcie? Zisti monotónnosť funkcií.

Správne výsledky x0 = 1 H(f) = {1} konštantná funkcia

Pripomeň si ich na kadratickej funkcii. V nasledujúcej časti si zopakuj svoje poznatky o zostrojení grafov funkcií. Pripomeň si ich na kadratickej funkcii.

Zisti,čo sa stane, keď sa v predpise funkcie niečo zmení...

Parabola je užšia

Zisti,čo sa stane, keď sa v predpise funkcie niečo zmení...

Parabola je širšia

Zisti,čo sa stane, keď sa v predpise funkcie niečo zmení...

Parabola sa otočí o 180°

Zisti,čo sa stane, keď sa v predpise funkcie niečo zmení...

Parabola sa posunie o +2 dieliky po osi x

Zisti,čo sa stane, keď sa v predpise funkcie niečo zmení...

Parabola sa posunie o –3 dieliky po osi x

Zisti,čo sa stane, keď sa v predpise funkcie niečo zmení...

Parabola sa posunie o +2 dieliky po osi y

Zisti,čo sa stane, keď sa v predpise funkcie niečo zmení...

Parabola sa posunie o –3 dieliky po osi y

Skús rozpísať danú funkciu na jednotlivé časti a načrtni jej graf

Riešenie príkladu Predpis funkcie najprv upravíme na tvar mocninovej funkcie: Z tohto tvaru už vidíme, že ide o mocninovú funkciu s párnym záporným exponentom.

Blahoželám k úspešnému ukončeniu štúdia o mocninových funkciách!