Kognitívne schopnosti a ich špecifiká u detí s intelektovým narušením

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Centrálny Dátový Archív
Advertisements

Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Abstrakt Mgr. Imrich IŠTVAN, PhD..
Kristína Fejková VIII.A
V 95 rokoch sa, Don Juan rozhodne oženiť.
Využívanie metódy meraní ložísk u výťahoch
HUBBLOV VESMÍRNY ĎALEKOHĽAD
ČITATEĽSKÁ GRAMOTNOSŤ
Štylistika lexikálnych prostriedkov
Dedičné choroby človeka
Spánok Michaela Šalková 3.L.
Ďalšie sekvenčné obvody
Vybrané návykové látky a ich dopad na ľudský organizmus
Komunikačná gramotnosť v primárnom vzdelávaní
Ako sú na tom naši štvrtáci v čítaní, matematike a prírodovede?
Rozdiely medzi mužom a ženou!
Tomáš Peprný Filip Wagner 3.C
Riešenie krízových situácií
Nádorové ochorenie prsníka
Rekurzívne funkcie.
Mgr. Slávka Pariláková Gymnázium J. G. Tajovského Banská Bystrica
Starostlivosť o rodiny profesionálnych vojakov
VYUČOVACIE METÓDY.
Psychické zdravie a stres
Kam na strednú školu ? Kde hľadať informácie o strednej škole?
Viem, že robot nie je človek.
Schizofrénia Lea Uhliarová, III.L.
Vyššia nervová činnosť
Najťažšie je naučiť sa merať úspech iným metrom Lýdia Šuchová
Metódy používané na vyučovaní
Učiteľ v novej epoche.
Tvorba a manažment projektov
APLIKÁCIA METODIKY SFUMATO® V 1.ROČNÍKU ZŠ
Konštruktivistický prístup k edukácii
Vplyv vína na ľudský organizmus
Bloková schéma procesora
Pamäť a učenie spotrebiteľa
PSYCHOLÓGIA A UČITELIA
Prozodické vlastnosti reči I. Časová modulácia reči (PD č. 4)
Geneticky podmienené choroby
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti
Maturitná skúška zo sjl – písomná časť
Exponenciálna rovnica
Papier z chemického hľadiska
Komplexná technická starostlivosť o dopravnú techniku
Zmes čudáctva a talentu
Internet, sociálne siete a kyberšikana
JUDr. Miroslava Benediková
Dopady aktívnych opatrení trhu práce na zvyšovanie zamestnanosti
Posudky.
Didaktika jazykovej a literárnej výchovy slovo v detskej reči I
ZNALOSTNÉ SYSTÉMY prednáška č. 1
Autizmus a spôsoby terapie
Kamila Ambrošová Šk. r 2011/ D
D I F E R E N C O V A N É V Y U Č O V A N I E
Poruchy vývinu osobnosti
Vplyv stavebných úprav na všeobecnú hodnotu bytu
ontogenéza detskej reči a výskumy reči po slovensky hovoriacich detí
Simplexová metóda Algoritmus primárne simplexovej metódy možno ideovo vyjadriť nasledovným spôsobom: Stanovenie bázického prípustného riešenia (bázy s.
Vyhľadávanie informácii
Komunikácia činom.
TURISTICKÁ A INFORMAČNÁ MAPA MESTA LUČENEC
PhDr. Tatiana ARBE, OEMP ÚM STU
PRECARIR meeting, September 17-18, 2015, Bratislava
Prevencia kriminality
Rozpoznávanie obrazcov a spracovanie obrazu
Vyučovanie prírodopisu / biológie na Slovensku
PRAVDEPODOBNOSTNÝ POJEM doc. Ing. Kristína Machová, CSc.
Obsah prezentácie digitálna prezentácia Desatoro
Prepis prezentácie:

Kognitívne schopnosti a ich špecifiká u detí s intelektovým narušením Mgr. Tatiana Dubayová Katedra špeciálnej pedagogiky PF PU

Psychologická charakteristika detí s MP Hučík a kol., 2013

Myslenie = proces vedomého odrazu skutočnosti, ktoré zahrňuje aj objekty nedostupné bezprostredným zmyslovým vnímaním (Hartl, Hartlová, 2004) podmienené zmyslovým vnímaním Delenie 1: zámerné a pozornosťou kontrolované bez účasti vôle prebiehajúce proti vôli jedinca Delenie 2: konkrétne (2. vývin. štádium myslenia, Piaget) abstraktné (3. vývin. štádium myslenia, Piaget)

Myslenie osôb s MP Nedokonalé vnímanie a spracovanie podnetov → spomalenie vývinu myslenia Nedostatky v myšlienkových operáciách – analýze a syntéze, porovnávaní a abstrakcii Nedôslednosť myslenia Oslabenie exekutívnych funkcií v myslení (vôľa, plánovanie, účelné jednanie, sebamonitorovanie a pod.) Nekritické myslenie Narušenie orientácie v úlohe Voľba nevhodných postupov riešenia Metóda pokus-omyl Neschopnosť vysvetliť súvislosť medzi priebežným a konečným výsledkom (Požár, 2007)

Pamäť = schopnosť prijať, podržať a znovu si vybavovať informácie (Ebbinghaus) - dôležitosť emócií pri zapamätávaní Delenie 1: mechanická (asociatívna) a logická (triedenie a kategorizácia) Delenie 2: senzorická, citová, pohybová (motorická), slovno-logická Delenie 3: dlhodobá (LTM, 5-8 hodín) a krátkodobá (STM, 10 sek.-niekoľko minút, 7 položiek)

Cvičenie 1 Wechlerova skúška pamäte: 2-5 4-1-3 8-5-1-4 9-2-6-4-7 8-3-5-2-4-6 7-4-9-6-8-2-5 2-6-3-8-9-5-4-1-7

Cvičenie 2 Zapamätanie obrázkov

Pamäť osôb s MP Spomalené tempo tvorby pamäť. spojení Krátka trvácnosť uchovávania informácií Nepresnosť pri vybavovaní uložených informácií Výrazné zaostávanie v logickej pamäti oproti š. p. V mechanickej pamäti výkon porovnateľný so š. p. Lepší výkon pamäte pri zapamätávaní si vonkajších charakteristík než vnútorných súvislostí Pri úmyselnom zapamätávaní len o málo vyšší výkon ako pri neúmyselnom

Pozornosť osôb s MP = zameranosť a sústredenosť duševnej činnosti na určitú činnosť (Hartl, Hartlová, 2004) Pri pozornosti hrajú úlohu: novosť, neočakávanosť, nápadnosť, postoj osoby, jej záujem, očakávania a únava Mimovoľná (spontánna) a zámerná (úmyselná) pozornosť U osôb s MP sú narušené tieto charakteristiky: Trvácnosť Delenie pozornosti Prenášanie pozornosti medzi podnetmi

Reč Dieťa zo štandardnej populácie Dieťa s MP Vek 4 roky: schopné správne vyslovovať všetky hlásky, výrazná redukcia agramatizmov, používanie súvetí aktívna a pasívna slovná zásoba sú vyvážené - Vek 4 roky: 40% detí s MP ešte len začína rozprávať, jednoslovné pomenovania, jednoduché vety agramatizmy pretrvávajú až do dospelosti nesprávna reprodukcia slov problémy s fonetickým rozlišovaním jednoduchý slovný prejav nízka slovná zásoba prevládanie nevýznamových slov pasívna slovná zásoba je vyššia (Jakabčic, Požár, 1996; Požár, 2007, Atkinsonová a kol., 2012)