Voľby a volebné právo v Slovenskej republike

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Kvalita života – filozofické a ekonomické faktory vplyvu
Advertisements

(elektronické služby) (určené pre potreby účastníkov konzultácií)
Miroslav Jakubec, Peter Kardoš
Predštátnicová výučba Medzinárodné právo verejné
Predštátnicová výučba Medzinárodné právo verejné
Mgr. Ján Hlaváč, OBN – 1. ročník
doc. JUDr. Marek Domin, PhD.
Návrh kritérií výberu chránených druhov rastlín národného významu
Mikulov Bc. Ľuboš Berky Mgr. Simona Majerníková
Register mimovládnych neziskových organizácií (R MNO)
Voľby, volebné právo a volebné systémy
Sprostredkovateľská zmluva
Vysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety
Podstata a členenie platobného styku
MANAŽMENT ĽUDSKÝCH ZDROJOV
Hlavný kontrolór ako partner poslanca
4. prikázanie CTI OTCA I MATKU SVOJU
ROEP REGISTER OBNOVENEJ EVIDENCIE PODY
PhDr. Marta Hanečáková, PhD.
1. princíp: Práva akcionárov, spravodlivé zaobchádzanie s akcionármi a kľúčové funkcie vlastníctva Michal Kotlárik.
REZERVAČNÁ ZMLUVA. REZERVAČNÁ ZMLUVA Rezervačná zmluva 1. krok k vysnívanému bývaniu výhoda RZ uzatvorenej cez sprostredkovateľa: nestrannosť – 3 stranná.
Seminár pre prijímateľov malých projektov
Starostlivosť o rodiny profesionálnych vojakov
Trestné právo využitie detektoru lži v trestnom práve
Podmienky spracúvania osobných údajov samosprávou podľa novej právnej úpravy Konferencia Asociácie prednostov úradov miestnej samosprávy v SR 15. –
doc. JUDr. Marek Domin, PhD.
Aktuálny stav implementácie Operačného programu Životné prostredie
Rodinné právo prednáška č. 6.
Európska centrálna banka
Imrich Fuhl Skúsenosti zakladateľa portálu Slovákov v Maďarsku
Všeobecná úprava organizácie a priebehu volieb
Predstavenie Projektu Rudolf Horváth Združenie DEUS
Slovensko v súčasnosti
Inštitút zamestnanosti
Posilňovanie rovnosti LGBTI osôb v Európskej únii
PhDr. Tatiana Arbe OEMP ÚM STU
Regionálna lekárska komora Prešov
SKLÁDKY ODPADOV NA ÚZEMÍ OBCE
doc. JUDr. Marek Domin, PhD.
doc. JUDr. Marek Domin, PhD.
doc. JUDr. Marek Domin, PhD.
Voľby do NR SR Voľby do EP
Sprostredkovateľská zmluva
Zákon o e-Governmente Oddelenie legislatívy, bezpečnosti a štandardov ISVS/ Odbor stratégie informatizácie spoločnosti a medzinárodnej agendy / Sekcia.
Využitie informácií pri verejnej kontrole
* Politické ideológie II. (smery v politike)
Mestské a obecné zastupiteľstvo DIGITÁLNE od A-Z
* Politológia, politika a politický systém
Finančné riadenie projektov a kategorizácia výdavkov
Právna úprava podnikania
JUDr. Miroslava Benediková
Dopady aktívnych opatrení trhu práce na zvyšovanie zamestnanosti
Európsky sociálny fond
Regióny a regionálny rozvoj
ŠTRUKTÚRA TURISTICKEJ PONUKY. Bezpečnostné faktory turizmu
Stredná odborná škola - Szakközépiskola Rákocziho 23, Kráľovský Chlmec
Odosielanie výmerov daní cez Zelenú poštu
Zakladanie živností v Maďarsku 1. prednáška
PrípadovÁ štúdiA Michal Piško Liptovský Ján, 2019 Eva Bilená
VOĽBY DO NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY.
PARTICIPATÍVNY ROZPOČET A JEHO UPLATNENIE V SAMOSPRÁVE
182 ZÁKON NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY z 8
Rada školy a výberové konanie
Minimálna mzda za každú hodinu odpracovanú zamestnancom 46,60 Sk,
PhDr. Tatiana ARBE, OEMP ÚM STU
Prevencia kriminality
Informačné systémy vo verejnej správe
EDUZBER 2019 Zber údajov o počtoch žiakov škôl v školskom roku 2019/2020 prostredníctvom RIS (§ 7 ods. 4 zákona NR SR č. 597/ 2003 Z. z. o financovaní.
Európsky kontaktný bod pre program Európa pre občanov
Informačné popoludnie SAEC
Prepis prezentácie:

Voľby a volebné právo v Slovenskej republike Ústavné právo ak. r. 2018/2019 doc. JUDr. Marek Domin, PhD.

Volebné právo viacvýznamový pojem objektívne volebné právo subjektívne volebné právo aktívne volebné právo pasívne volebné právo

Objektívne volebné právo súbor právnych noriem upravujúcich spoločenské vzťahy súvisiace s voľbami organizácia, priebeh a zisťovanie výsledkov volieb podmienky výkonu (subjektívneho) volebného práva normy obsiahnuté vo (formálnych) prameňoch (objektívneho) volebného práva Ústava SR (čl. 1, čl. 2, čl. 30, čl. 31 a ďalšie) zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu VP zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani ďalšie súvisiace právne predpisy medzinárodné zmluvy, judikatúra ÚS SR

Subjektívne volebné právo vyplýva z objektívneho VP a ním garantované možnosť subjektu zúčastniť sa volieb ako volič => aktívne VP / ako kandidát => pasívne VP aktívne volebné právo možnosť spolupodielať sa na kreovaní volených orgánov verejnej moci pasívne volebné právo možnosť uchádzať sa o zvolenie do voleného orgánu verejnej moci súčasť práva zúčastňovať sa na správe verejných vecí priamo (referendum) / slobodnou voľbou zástupcov čl. 30 ods. 1 Ústavy

Kodifikácia volebného práva v SR do r. 2014 viacero samostatných volebných zákonov (1) zákon SNR č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí (2) zákon č. 46/1999 Z. z. o spôsobe voľby prezidenta SR... (3) zákon č. 303/2001 Z. z. o voľbách do orgánov samosprávnych krajov (4) zákon č. 331/2003 Z. z. o voľbách do Európskeho parlamentu (5) zákon č. 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady SR kodifikácia volebného práva v r. 2014 (1) zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkone volebného práva (2) zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani účinné ako celok od 1. 7. 2014, v rozhodujúcej časti od 1. 7. 2015 prvý krát aplikované na voľby do NR SR v r. 2016

Princípy volebného práva koncentrovane vyjadrujú aké by VP malo byť interpretačný význam všeobecnosť rovnosť priamosť tajné hlasovanie ďalšie princípy volieb periodicita volieb slobodný charakter volieb

Všeobecnosť volebného práva (1) týka sa aj aktívneho aj pasívneho VP hovorí o tom, komu volebné právo patrí pozitívne vymedzenie volebné právo patrí každému nie však absolútny charakter => relatívny charakter prípustné cenzy (obmedzenia) VP každý kto dovŕši určitý vek => mentálna spôsob.na výkon VP štátne občianstvo / trvalý pobyt => súčasť pol. spoločenstva volebná kaucia (majetkový cenzus ?) negatívne vymedzenie absencia osobitných kvalifikačných predpokladov pohlavie, rasa, farba pleti, majetok...

Všeobecnosť volebného práva (2) historické cenzy volebného práva stavovský cenzus majetkový cenzus cenzus vzdelania rasový cenzus cenzus pohlavia všeobecnosť volebného práva a vzdelanie neústavnosť podmienky min. stredného vzdelania pre kandidátov na funkciu starostu obce PL. ÚS 18/2014 rozpor (najmä) s čl. 30 a čl. 31 Ústavy SR

Rovnosť volebného práva týka sa aj aktívneho aj pasívneho VP hovorí o tom, aká je miera (význam) hlasu voliča aktívne volebné právo každý volič má rovnaké právne postavenie každý volič má rovnaký počet hlasov (formálna rovina) hlas každého voliča má rovnakú váhu (materiálna rovina) pasívne volebné právo každý má možnosť uchádzať sa o zvolenie za rovnakých podmienok každý má rovnakú šancu na získanie volenej funkcie PL. ÚS 19/98

Priamosť volebného práva nie je prítomný pri každých (dem.) voľbách napr. voľby prezidenta USA týka sa aj aktívneho aj pasívneho VP medzi voličom a kandidátom / viacero kandidátmi na kandidátnej listine nie je žiadny sprostredkovateľ voliteľ, elektor, delegát... volič uplatňuje volebné právo sám vôľa prejav. voličom má priamy účinok na výsledky volieb vylúčená možnosť zastúpenia (napr. plnomocenstvo) v niektorých štátoch prípustné (VB, Fra, Hol...) hlasovanie v zastúpení = porušenie priamosti ? zástupca totiž vykonáva vôľu voliča...

Tajné hlasovanie (1) týka sa len aktívneho VP nie je možné kandidovať „tajne“ volič odovzdáva hlas tak, aby nebolo možné zisťovať a zistiť aké volebné rozhodnutie prijal komu svoj hlas dal / nedal zabezpečenie slobodného rozhodnutia voliča vylúčenie strachu z príp. perzekúcie za vol. rozhodnutie zabezpečenie slobodného charakteru volieb materiálne zabezpečenie osobitný priestor vo volebnej miestnosti, hlasovací lístok do obálky...

Tajné hlasovanie (2) nie len oprávnenie voliča hlasovať tajne povinnosť voliča hlasovať tajne potvrdil ÚS SR – I. ÚS 76/2011 akési „nutné zlo“ nebolo by možné objektívne zistiť, či volič využil oprávnenie nehlasovať tajne dobrovoľne... obligatórnosť tajného hl. vo vertikálnych vzťahoch obligatórnosť tajného hl. aj v horizontálnych vzťahoch volič môže prezradiť svoje volebné rozhodnutie volič nemôže preukazovať svoje volebné rozhodnutie

Periodicita volieb (1) nie princíp VP ale požiadavka na voľby ako také povinnosť adresovaná org. ver. moci (zákonodarné, výkonné...) pravidelné opakovanie volieb vo vopred určených časových obdobiach ešte pred tým, ako volebné obdobie uplynie ak by sa voľby konali len raz / len raz za dlhé časového obdobie - nemá význam zabezpečovať všeobecné, rovné a priame VP princíp vlády na obmedzený čas pravidelné obnovovanie delegácie výkonu moci

Periodicita volieb (2) predlžovanie volebného obdobia vo všeobecnosti neprípustné len vo výnimočných prípadoch – vojna, vojnový stav... praktické skúsenosti aj v SR ústavný zákon č. 332/1998 Z. z. – predĺženie volebného obdobia orgánov samosprávy obcí ústavný zákon č. 44/2017 Z. z. – novela Ústavy – predĺženie volebného obdobia orgánov VÚC (2017 – 2022) - nie ad hoc ústavný zákon, priama novela Ústavy - predĺženie pro futuro - nie predĺženie „samému sebe“

Periodicita volieb (3) skracovanie volebného obdobia vo všeobecnosti prípustné ako Ústava predpokladá napr. abdikácia prezidenta... napr. rozpustenie NR SR prezidentom... nežiaduce ad hoc spôsobom tri ústavné zákony o skrátení volebného obdobia NR SR - ústavný zákon č. 70/1994 Z. z. - ústavný zákon č. 82/2006 Z. z. - ústavný zákon č. 330/2011 Z. z.

Voľby do Národnej rady SR (1) predmet volieb – 150 poslancov – 4 roky ústavná úprava - najmä čl. 73 – 76 Ústavy SR zákonná úprava - najmä 2. časť zákona č. 180/2014 Z. z. aktívne VP občan SR, vek najmenej 18 r nie podmienka trvalého pobytu (možnosť hlas. poštou) prekážky výkonu aktívneho VP obmedzenie os. slobody z dôvodu ochrany ver. zdravia výkon TOS za obzvlášť závažný zločin => neústavnosť pozbavenie spôsobilosti na pr. úkony => neústavnosť PL. ÚS 2/2016

Voľby do Národnej rady SR (2) pasívne VP občan SR, vek 21 rokov, trvalý pobyt na území SR prekážky výkonu pasívneho VP (1) výkon TOS (2) právoplatné odsúdenie za úmyselný TČ, ak nie zahladené (3) pozbavenie spôsobilosti na pr. úkony kandidátne listiny podáva politická strana (hnutie) / koalícia PS len 1 – SR = 1 volebný obvod nutnosť uhradiť volebnú kauciu 17.000 Eur hlasovanie volič zvolí 1 kandidátnu listinu; najviac 4 prednostné hlasy

Voľby do Národnej rady SR (3) kandidátne listiny počnúc voľbami vyhlásenými po 30. 6. 2019 => minimálny počet členov PS (1) dvojnásobok kandidátov uvedených na KL (2) počet členov najvyššieho orgánu = min. 5x počet členov výkonného orgánu (= min. 5 x 9 = 45) preukázanie reprezentatívnosti? ústavnosť ? obmedzenie slobodnej súťaže politických síl (čl. 31 Ú) ? najmä v kumulácii s ostatnými obmedzeniami

Voľby do Národnej rady SR (4) volebný systém listinný proporcionálny VS 1 volebný obvod - viacmandátový mandáty sa medzi kandidátne listiny rozdeľujú podľa podielu získaných hlasov do procesu rozdeľovania mandátov postupujú len tie kandidátne listiny, ktoré prekročili uzatváraciu klauzulu 5 % - 1 PS 7 % - koalícia 2 alebo 3 PS 10 % - koalícia 4 a viac PS

Voľby do Európskeho parlamentu (1) predmet volieb – 14 poslancov – 5 rokov právo EÚ – zakladajúce zmluvy, rozhodnutie Rady EÚ... ústavná úprava – absentuje (!) zákonná úprava - najmä 3. časť zákona č. 180/2014 Z. z. aktívne VP (1) občan SR, vek najmenej 18 r, trvalý pobyt na území SR (2) občan iného čl. št. EÚ, 18 r, trvalý pobyt na území SR (3) občan SR, 18 r, trvalý pobyt ani SR ani iný čl. št. EÚ prekážky výkonu aktívneho VP rovnaké ako v prípade volieb do NR SR...

Voľby do Európskeho parlamentu (2) pasívne VP (1) občan SR, vek 21 rokov (2) občan iného čl. št., ak nie pozbavený PVP vo svojom čl. št. (3) TP na území SR prekážky výkonu pasívneho VP rovnaké ako pri voľbách do NR SR... kandidátne listiny rovnaké podmienky ako pri NR SR nutnosť uhradiť volebnú kauciu 1.700 Eur hlasovanie volič zvolí 1 kandidátnu listinu na nej vyznačí najviac 2 prednostné hlasy

Voľby do Európskeho parlamentu (3) volebný systém listinný proporcionálny VS 1 volebný obvod - viacmandátový mandáty sa medzi kandidátne listiny rozdeľujú podľa podielu získaných hlasov do procesu rozdeľovania mandátov postupujú len tie kandidátne listiny, ktoré prekročili uzatváraciu klauzulu 5 % - 1 PS alebo koalícia PS

Voľby prezidenta SR (1) predmet volieb – prezident ako hl. štátu – 5 rokov ústavná úprava – najmä čl. 101 ods. 2 až 10 a čl. 103 zákonná úprava - najmä 4. časť zákona č. 180/2014 Z. z. aktívne VP tí, ktorí majú právo voliť poslancov NR SR občan SR, vek najmenej 18 r nie podmienka trvalého pobytu nie možnosť hl. poštou na základe cestovného dokladu v ktorejkoľvek vol. miestnosti prekážky výkonu aktívneho VP rovnaké ako v prípade volieb do NR SR...

Voľby prezidenta SR (2) pasívne VP prekážky výkonu pasívneho VP občan SR, vek 40 rokov, trvalý pobyt na území SR negatívne podmienky nie odsúdený ÚS SR za vlastizradu / úm. porušenie ústavy nie zvolený 2x po sebe prekážky výkonu pasívneho VP rovnaké ako v prípade volieb do NR SR... návrhy na kandidátov najmenej 15 poslancov NR SR najmenej 15.000 občanov (petícia) hlasovanie volič zvolí 1 kandidáta

Voľby prezidenta SR (3) volebný systém podmienky zvolenia v 1. kole absolútny väčšinový volebný systém potenciálne druhé kolo podmienky zvolenia v 1. kole nadpolovičná väčšina hlasov všetkých voličov (v prospech najmä systematický výklad) ak len 1 kandidát – väčšina hlasov zúčastnených voličov podmienky zvolenia v 2. kole postupujú 2 najúspešnejší z 1. kola nadpolovičná väčšina hlasov zúčastnených hlasov ak len 1 kandidát pre 2. kolo => nové voľby

Voľby do orgánov samosprávy obcí (1) predmet volieb poslanci obecných zastupiteľstiev + starostovia obcí – 4 r ústavná úprava - najmä čl. 69 Ústavy SR zákonná úprava - najmä 7. časť zákona č. 180/2014 Z. z. aktívne VP trvalý pobyt v obci, vek najmenej 18 r prekážky výkonu aktívneho VP obmedzenie os. slobody z dôvodu ochrany ver. zdravia výkon TOS za obzvlášť závažný zločin => ústavnosť pozbavenie spôsobilosti na pr. úkony => neústavnosť PL. ÚS 2/2016

Voľby do orgánov samosprávy obcí (2) pasívne VP trvalý pobyt v obci, vek najmenej 18 / 25 r prekážky výkonu pasívneho VP rovnaké ako v prípade volieb do NR SR... kandidátne listiny podáva politická strana (hnutie) / koalícia PS podáva aj nezávislý kandidát podpisy podporovateľov ako nevyhnutná príloha hlasovanie volič zvolí 1 kandidáta na starostu volič volí toľko kandidátov na poslancov, koľko poslancov sa volí v danom volebnom obvode

Voľby do orgánov samosprávy obcí (3) volebný systém poslanci – relatívny väčšinový VS (blokové hlasovanie) spravidla viac viacmandátových vol. obvodov starosta – relatívny väčšinový VS za poslancov zvolení tí kandidáti, ktorí získali najviac hlasov vo volebnom obvode pri rovnosti rozhoduje poradie na KL – ak tá istá PS / koal. pri rovnosti žreb – ak rôzne PS / nezávislí za starostu zvolený ten kandidát, ktorí získal najviac hlasov nemusí nadpolovičnú väčšinu hlasov pri rovnosti nové voľby

Voľby do orgánov samosprávnych krajov (1) predmet volieb poslanci zastupiteľstiev SSK + predsedovia – 4 r ústavná úprava - najmä čl. 69 Ústavy SR zákonná úprava - najmä 6. časť zákona č. 180/2014 Z. z. aktívne VP trvalý pobyt v obci v územnom obvode SSK , vek naj. 18 r prekážky výkonu aktívneho VP obmedzenie os. slobody z dôvodu ochrany ver. zdravia výkon TOS za obzvlášť závažný zločin => ústavnosť pozbavenie spôsobilosti na pr. úkony => neústavnosť PL. ÚS 2/2016

Voľby do orgánov samosprávnych krajov (2) pasívne VP trvalý pobyt v obci v územnom obvode SSK, vek 18 / 25 r prekážky výkonu pasívneho VP rovnaké ako v prípade volieb do NR SR... kandidátne listiny podáva politická strana (hnutie) / koalícia PS podáva aj nezávislý kandidát podpisy podporovateľov ako nevyhnutná príloha hlasovanie volič zvolí 1 kandidáta na predsedu volič volí toľko kandidátov na poslancov, koľko poslancov sa volí v danom volebnom obvode

Voľby do orgánov samosprávnych krajov (3) volebný systém poslanci – relatívny väčšinový VS predseda – relatívny väčšinový VS zmena v 2017; do r. 2017 absolútny väčšinový VS za poslancov zvolení tí kandidáti, ktorí získali najviac hlasov vo volebnom obvode pri rovnosti rozhoduje poradie na KL – ak tá istá PS / koal. pri rovnosti žreb – ak rôzne PS / nezávislí za predsedu zvolený ten kandidát, ktorí získal najviac hlasov nemusí nadpolovičnú väčšinu hlasov pri rovnosti nové voľby

Vybrané rozhodnutia Ústavného sudu SR týkajúce sa volebného práva (1) PL. ÚS 15/98 nastupovanie náhradníkov pri voľbách do NR SR volebná kampaň v súkromných elektronických médiách PL. ÚS 19/98 vymedzenie rovnosti volebného práva národnostné kvóty pri voľbách do orgánov samosprávy obcí PL. ÚS 6/08 volebná kaucia pri voľbách do NR SR (všeobecnosť VP) prekážky výkonu volebného práva (všeobecnosť VP) výkon TOS – aktívne VP neústavné výkon TOS – pasívne VP ústavné

Vybrané rozhodnutia Ústavného sudu SR týkajúce sa volebného práva (2) PL. ÚS 22/00 ústavne akceptovaný volebný systém pri voľbách do NR SR I. ÚS 76/2011 tajné hlasovanie ako povinnosť voliča PL. ÚS 18/2014 vzdelanie ako podmienka PVP pri voľbách starostov (všeobecnosť VP) PL. ÚS 2/2016 prekážky výkonu aktívneho VP (všeobecnosť VP) výkon TOS uložený za spáchanie obzvlášť závažného zločinu neústavné pri celoštátnych voľbách ale ústavné pri samosprávnych voľbách pozbavenie spôsobilosti na právne úkony neústavné