Hospodárstvo Slovenskej republiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Kvalita života – filozofické a ekonomické faktory vplyvu
Advertisements

Miroslav Jakubec, Peter Kardoš
Mgr. Ján Hlaváč, OBN – 1. ročník
OUTPLACEMENT – PRÍPRAVA NA HĽADANIE NOVÉHO PRACOVNÉHO MIESTA
Miestna akčná skupina STREDNÝ LIPTOV
Národný projekt Zvyšovanie transparentnosti neziskového sektora a kvality služieb poskytovaných neziskovými organizáciami cez mechanizmus akreditácie.
TUR (trvalo udržateľný rozvoj), objektívna stratégia MSP na Slovensku a vo svete. Semestrálna práca č. 1 Vypracovala: Bc. Lucia Temiaková Vedúci práce/školiteľ:
Rodinné právo prednáška č. 7.
Základné ukazovatele vývoja národného hospodárstva
Ako ušetriť peniaze a čas pomocou webového sídla a jeho služieb?
Reforma zdravotníctva na Slovensku
Zlepšiť vzdelávacie prostredie - vylepšiť prístup k CŽV pre všetkých
523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách
Rudolf Zajac Minister zdravotníctva Peter Pažitný
Mikulov Bc. Ľuboš Berky Mgr. Simona Majerníková
Register mimovládnych neziskových organizácií (R MNO)
Voľby, volebné právo a volebné systémy
Zákonník práce 311/2001 Z.z. a jeho novely
Vysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety
Podstata a členenie platobného styku
Učíme efektívne a moderne – inovácia vyučovacieho procesu
Hlavný kontrolór ako partner poslanca
Voľby a volebné právo v Slovenskej republike
4. prikázanie CTI OTCA I MATKU SVOJU
Bratislavský proces prechodu na zelené hospodárstvo (Transition to Green Economy – T2gE) Barbora Bondorová odbor politiky životného prostredia sekcia.
Štátny rozpočet Anna Valachová 3.B
REZERVAČNÁ ZMLUVA. REZERVAČNÁ ZMLUVA Rezervačná zmluva 1. krok k vysnívanému bývaniu výhoda RZ uzatvorenej cez sprostredkovateľa: nestrannosť – 3 stranná.
24.apríl 2019 Bratislava "Polícia pre 21. storočie"
Sekcia environmentálnych programov a projektov 11. decembra 2007
Prioritná os č. 6: TECHNICKÁ POMOC Odbor technickej pomoci
Ing. Alexandra Vašašová
Informačná a propagačná podpora prechodu Slovenskej republiky
Európska centrálna banka
Daňové veci mi rieši zamestnávateľ Daňové priznanie si robím sám
Všeobecná úprava organizácie a priebehu volieb
Predstavenie Projektu Rudolf Horváth Združenie DEUS
Právne normy upravujúce podnikateľskú činnosť na Slovensku
Slovensko v súčasnosti
EFEKTÍVNA VEREJNÁ SPRÁVA POWERPOINT PREZENTÁCIE OPERAČNÝ PROGRAM
Inštitút zamestnanosti
Posilňovanie rovnosti LGBTI osôb v Európskej únii
Nezdaniteľné časti základu dane
Tvorba a manažment projektov
SKLÁDKY ODPADOV NA ÚZEMÍ OBCE
Národný projekt: Kvalitnejšie verejné politiky prostredníctvom lepšieho poznania občianskej spoločnosti OP EVS: ,- euro Hlavným cieľom projektu.
doc. JUDr. Marek Domin, PhD.
Voľby do NR SR Voľby do EP
Národný projekt Zvyšovanie transparentnosti neziskového sektora a kvality služieb poskytovaných neziskovými organizáciami cez mechanizmus akreditácie.
Zákon o e-Governmente Oddelenie legislatívy, bezpečnosti a štandardov ISVS/ Odbor stratégie informatizácie spoločnosti a medzinárodnej agendy / Sekcia.
Využitie informácií pri verejnej kontrole
* Politické ideológie II. (smery v politike)
Migrácia, utečenci – podpora samospráv
Finančné riadenie projektov a kategorizácia výdavkov
Právna úprava podnikania
JUDr. Miroslava Benediková
Možné zdroje financovania lesného hospodárstva
Európsky sociálny fond
Regióny a regionálny rozvoj
Podnikanie a podnikateľský plán
Zakladanie živností v Maďarsku 1. prednáška
 Miriam Spodniaková Pfefferová
Vývoj spotreby liekov v Slovenskej republike
Tvorba a manažment projektov
PREPOJENIE EURÓPSKYCH
Softvérové riešenia pre samosprávu
Minimálna mzda za každú hodinu odpracovanú zamestnancom 46,60 Sk,
Prevencia kriminality
Informačné systémy vo verejnej správe
Vykonávacie predpisy ( nariadenia vlády a vyhlášky)
Informačné popoludnie SAEC
Prepis prezentácie:

Hospodárstvo Slovenskej republiky Lucia Berdisová

Outline Sociálnosť, ekologickosť, trhovosť Hospodárska súťaž a jej ochrana Výnimky z hospodárskej súťaže Rozpočet, dane, poplatky, ÚZ o rozpočtovej zodpovednosti NKÚ a kontrolná moc NBS

Horáková a právnické formulky „Milada Horáková - barva“ od Cassius Chaerea – Licencia pod CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons | foto: Wikipedia

Horáková a právnické formulky Sudca sa pýta: Cítite sa vinná tými skutkami, ktoré sú v obžalobe uvedené (velezrada a vyzvedačstvo)? MH: Cítim sa vinná činmi, ku ktorým som sa priznala, a ktoré podľa trestných des platných zákonov zakladajú jej skutkovú podstatu. K niektorým však vývodom štátnej obžaloby by so ešte mala svoje poznámky. ŠO: Pani obžalovaná, nehovorte v právnických formuláciách. Povedzte nám, či sa cítite vinnou, že ste pracovala protištátne zločineckým spôsobom proti ľudovo-demokratickej československej republike. MH: Áno, tým sa cítim vinná. ŠO: Tak, to je jasná reč

Svobodnej národ (Terry Pratchett, Talpress, 2003, s. 285-6) Nac-Mac-Fíglovia a ich obvinenie právnikmi (Kráľovnej pomsta) - Námietka! Žiadam súdne overený Habeas korpus. A vznášam námiestku Vis-ne faciem capite repletam (...) ... - Ďalej žiadam, aby bol tento prípad odročený siene die na základe Potest-ne mater tua suere, amice. Právnici vytiahli zo vzduchu tlsté zväzky a začali listovať: „Nie sme oboznámený s terminológiou obhajcov“. (...) Poznámka prekladateľa: „Ak nájdete v právnických výrazoch nejaké nepresnosti, ospravedlňujem sa. Snažil som sa konzultovať túto partiu s právnikmi a dozvedel som sa mnoho, bohužiaľ máločo konkrétne, a už vôbec nie to, čo som potreboval.“ (s. 287)

Sociálnosť, ekologickosť, trhovosť Kontext ako vymedzenie sa voči plánovanej ekonomike Plánovaná ekonomika ako dvojička spoločného vlastnenia „výrobných prostriedkov“; cieľ: koniec vykorisťovania človeka, benefit efektivity a zvýšenie životnej úrovne pracujúcich (Zdobinský, Peška: Československé štátne právo. 1981, s. 60) Ekonomika ako politická téma (Horáková – otázka na vlastníka továrne) – štátne socialistické vlastníctvo od „kapitalistov“ a družstevné ako dobrovoľné vstúpenie do kolektívneho hospodárenia plus osobné vlastníctvo plus drobné súkromné hospodárstvo RVHP – ako nadnárodná spolupráca Plánovaná ekonomika ako ústavný princíp – štátny plán sa vyhlasoval zákonom na 5 rokov

Sociálnosť, ekologickosť, trhovosť (1) Hospodárstvo Slovenskej republiky sa zakladá na princípoch sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky. (2) Slovenská republika chráni a podporuje hospodársku súťaž. Podrobnosti ustanoví zákon.

Trhovosť Laissez-faire (Adam Smith) Opak plánovanej ekonomiky Laissez-faire (Adam Smith) Presah do vlastníckych a podnikateľských vzťahov – čl. 20 a čl. 35 Reverzia znárodňovania – privatizácia Trhovosť ako konkurencia sociálnosti a ekologickosti (skôr Drgonec) ako sestrička – „korelát“ (skôr Svák)

Sociálnosť Sociálna inklúzia – sociálny zmier Realizácia aj cez sociálne práva (polit. realizácia zákonom) aj tripartita ako prostriedok Otázka 3 grošov – sociálne poistenie – dôchodky, zdravotné (progresívnosť, v. rovnaký odvod) – poistenie v. sporenie, solidarita

Sociálnosť Sociálna spravodlivosť ako princíp výkonu štátu a ako cnosť (F. A. Hayek – kritika konceptu, M. Novak - cnosť) Poľská doktrína sociálnej spravodlivosti: Štát nebyť pasívnym pozorovateľom diania v spoločnosti, ale aktívne zasahovať, regulovať spoločenské vzťahy, spoločnú existenciu indivíduí v štáte aj v otázke distribúcie dobier, a to s cieľom zabezpečiť rovnosť šancí, to však neznamená, že štát má byť opatrovníkom svojich obyvateľov, ktorí strácajú zodpovednosť za svoj osud a prenášajú ju na štát. (SARNECKI, P. (red.): Prawo konstytucyjne RP, s.77)

Ekologickosť Bratislava Nahlas ako „Slovenská Charta 77“ z 1987 ako ochranárska iniciatíva Čl. 4: Nerastné bohatstvo, jaskyne, podzemné vody, prírodné liečivé zdroje a vodné toky sú vo vlastníctve Slovenskej republiky. Slovenská republika chráni a zveľaďuje toto bohatstvo, šetrne a efektívne využíva nerastné bohatstvo a prírodné dedičstvo v prospech svojich občanov a nasledujúcich generácií. Ochrana ŽP a právo na informácie (čl. 44)

Hospodárska súťaž Ako princíp (podprincíp čl. 55 ods. 1) Z. č. 136/2001 Z.z. o ochrane hospodárskej súťaže: Ochrana HS, rozvoj HS a úloha protimonopolného úradu Povinné subjekty: podnikatelia a orgány štátnej správy Zakazuje sa: dohoda obmedzujúca súťaž (zosúladený postup – napr. dohoda o cenách, obmedzenie výroby, koordinácia vo verejnom obstarávaní), zneužitie dominantného postavenia na trhu (neprimerané ceny, povinnosť prijať ďalšie záväzky - microsoft – player), koncentrácia (trvalé ekonomické spájanie – kontrola PMÚ) – pojmy monopol, oligopol, kartel - EÚ kontext – aj štátna pomoc - Protimonopolný úrad (predseda, rada) – vyšetruje, vydáva rozhodnutia, stanoviská

Hospodárska súťaž - výnimky Verejný záujem vrátane ochrany práv cez realizáciu pozitívneho záväzku „Hospodársku súťaž štát chráni len tam a dovtedy, kde a dokiaľ nevzniknú dôvody pre obmedzenie alebo vylúčenie hospodárskej súťaže vo verejnom záujme“ (PL. ÚS 13/97 Príklad: základné zdravotné poistenie, sociálne poistenie, ochrana strategických záujmov

Národná banka Slovenska (1) Národná banka Slovenska je nezávislá centrálna banka Slovenskej republiky. Národná banka Slovenska môže v rámci svojej pôsobnosti vydávať všeobecne záväzné právne predpisy, ak je na to splnomocnená zákonom. (2) Najvyšším riadiacim orgánom Národnej banky Slovenska je Banková rada Národnej banky Slovenska. (3) Podrobnosti podľa odsekov 1 a 2 ustanoví zákon. - Zákon č. 566/1992 o NBS

Národná banka Slovenska Banková rada – guvernér, 2 viceguvernéri, 3 ďalší členovia Pôsobnosť a právomoc napr.: Spoločná menová politika Vydáva bankovky Podporuje fungovanie platobných systémov Kontroluje devízové rezervy Dohľad nad finančným trhom

Rozpočet – dane, poplatky (1) Finančné hospodárenie Slovenskej republiky sa spravuje jej štátnym rozpočtom. Štátny rozpočet sa prijíma zákonom. (2) Príjmy štátneho rozpočtu, pravidlá rozpočtového hospodárenia, vzťahy medzi štátnym rozpočtom a rozpočtami územných celkov ustanoví zákon. (3) Štátne účelové fondy zapojené na štátny rozpočet Slovenskej republiky sa zriaďujú zákonom. Čl. 59 (1) Dane a poplatky sú štátne a miestne. (2) Dane a poplatky možno ukladať zákonom alebo na základe zákona.

Rozpočet – dane, poplatky štátny rozpočet ako zákon roka (užitočné info a videá na webe MF SR - http://www.rozpocet.sk/web/#/cms/kategoria/1/SK/o- rozpocte) daň ako nenávratná, vynútiteľná, zvyčajne neúčelová platba: zákonom uložená napr. DPH (zákonom č. 222/2004 Z.z.), na základe zákona uložená napr. daň z nehnuteľností (na základe zákona č. 582/2004 Z.z.) poplatok ako zvyčajne účelová platba (napr. zákona č. 582/2004 Z.z. – jediný poplatok za komunálny odpad, zvyšok dane)

Ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti reakcia na hospodársku krízu a požiadavky na rozpočtovú stabilitu v práve EÚ cieľ: ustanoviť nové mechanizmy kontroly stabilného verejného rozpočtovania a nové mechanizmy sankcionovania príliš schodkového rozpočtovania (aby v hre nebola len reputácia) veľmi dobrá dôvodová správa: https://www.nrsr.sk/web/Dynamic/Download.aspx?DocID =361019

Ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti Rada pre rozpočtovú zodpovednosť - nezávislý orgán monitorovania a hodnotenia vývoja hospodárenia Slovenskej republiky a hodnotenia plnenia pravidiel rozpočtovej zodpovednosti. Členovia volení NR SR predseda až 3/5 väčšina zloženie: predseda (navrhuje vláda), člen/ka (navrhuje prezident), člen/ka (navrhuje guvernér NBS): http://www.rozpoctovarada.sk/svk/rozpocet/109/kto-sme Pôsobnosť: čl. 4 ÚZ Podľa výšky limitu dlhu verejnej správy sa aktivujú rôzne povinnosti dokonca aj taká, že vláda musí požiadať parlament o vyslovenie dôvery (čl. 5 ods. 8 ÚZ)

Najvyšší kontrolný úrad zákon č. 39/1993 Z.z. o NKÚ Kontrolná moc (kreácia) a jej nezávislosť – typicky obsadzovaná opozíciou - dôležitosť kontrolnej moci zjavná cez peripetie pri parlamentnej voľbe predsedu NKÚ v 2015 https://www.nku.gov.sk/home kontrolná pôsobnosť v skratke: každý (štátne aj samosprávne orgány, aj FO a PO) pri nakladaní s verejnými prostriedkami (aj EÚ zdroje) Úrad: predseda a (najmenej?) dvaja podpredsedovia

Najvyšší kontrolný úrad Činnosť: stanovisko k návrhu štátneho rozpočtu kontroly na základe plánu kontrolných činností (napr. https://www.nku.gov.sk/documents/10157/80042346-0086-42dd- 9a19-33df01dc7cea či https://www.nku.gov.sk/documents/10157/ca99aa39-9745-4a9b- aa5a-4df1813f0efb ) kontroly na základe uznesenia NRSR Správa o výsledkoch kontrolnej činnosti (https://www.nku.gov.sk/documents/10157/166625/Spr%C3%A1v a+o+v%C3%BDsledkoch+kontrolnej+%C4%8Dinnosti+NK%C3%9A+ SR+za+rok+2017/231e9dfe-2189-46fd-8ee3- 6a2ed10b80b5?version=1.0)

Najvyšší kontrolný úrad - Právomoci: odporúčania na odstránenie nedostatkov prerokovanie neodstránenia nedostatkov oznámenie o neplnení nariadení NKÚ orgánu „nadriadenému“ tomu, ktorý bol kontrolovaný uloženie pokuty pri marení kontroly alebo neplnení povinností pri kontrole