- Voľby prezidenta SR - Ľudové hlasovanie o odvolaní prezidenta

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
* Demokracia Politológia pre právnikov (externé štúdium)
Advertisements

Miroslav Jakubec, Peter Kardoš
Mgr. Ján Hlaváč, OBN – 1. ročník
ERASMUS MOBILITA - ŠTÚDIUM
Centrum projektovej podpory
doc. JUDr. Marek Domin, PhD.
Slovenská republika v skratke.
Rodinné právo prednáška č. 3.
Výzva na doplnenie disciplinárneho previnenia
Rodinné právo prednáška č. 7.
Mikulov Bc. Ľuboš Berky Mgr. Simona Majerníková
Register mimovládnych neziskových organizácií (R MNO)
Voľby, volebné právo a volebné systémy
Ústav výrobných technológií
Sprostredkovateľská zmluva
Vysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety
Podstata a členenie platobného styku
Hlavný kontrolór ako partner poslanca
Voľby a volebné právo v Slovenskej republike
ROEP REGISTER OBNOVENEJ EVIDENCIE PODY
PhDr. Marta Hanečáková, PhD.
1. princíp: Práva akcionárov, spravodlivé zaobchádzanie s akcionármi a kľúčové funkcie vlastníctva Michal Kotlárik.
Kupujúci (odberateľ) (objednávajúci)
Trestné právo využitie detektoru lži v trestnom práve
Podmienky spracúvania osobných údajov samosprávou podľa novej právnej úpravy Konferencia Asociácie prednostov úradov miestnej samosprávy v SR 15. –
Správa o činnosti a aktivitách APÚMS SR
doc. JUDr. Marek Domin, PhD.
Rodinné právo prednáška č. 6.
Všeobecná úprava organizácie a priebehu volieb
Mesto Prešov.
Predstavenie Projektu Rudolf Horváth Združenie DEUS
Slovensko v súčasnosti
REZIDENTSKÝ PROGRAM MZ SR pre všeobecných lekárov a pediatrov
PhDr. Tatiana Arbe OEMP ÚM STU
III. RIADNY SNEM ZVLD SR o.z.
Regionálna lekárska komora Prešov
SKLÁDKY ODPADOV NA ÚZEMÍ OBCE
doc. JUDr. Marek Domin, PhD.
doc. JUDr. Marek Domin, PhD.
doc. JUDr. Marek Domin, PhD.
Voľby do NR SR Voľby do EP
Sprostredkovateľská zmluva
Nebojte sa! Ján Pavol II..
Zákon o e-Governmente Oddelenie legislatívy, bezpečnosti a štandardov ISVS/ Odbor stratégie informatizácie spoločnosti a medzinárodnej agendy / Sekcia.
Využitie informácií pri verejnej kontrole
* Politické ideológie II. (smery v politike)
Mestské a obecné zastupiteľstvo DIGITÁLNE od A-Z
Gymnázium Jozefa Gregora Tajovského
pre potenciálnych žiadateľov a prijímateľov
Finančné riadenie projektov a kategorizácia výdavkov
Právna úprava podnikania
JUDr. Miroslava Benediková
ŠTRUKTÚRA TURISTICKEJ PONUKY. Bezpečnostné faktory turizmu
Odosielanie výmerov daní cez Zelenú poštu
Zelená Štatistika.
Transpozícia európskej legislatívy a jej vymáhateľnosť
Podnikanie a podnikateľský plán
Osobná Prezentácia Meno a priezvisko.
PrípadovÁ štúdiA Michal Piško Liptovský Ján, 2019 Eva Bilená
VOĽBY DO NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY.
PARTICIPATÍVNY ROZPOČET A JEHO UPLATNENIE V SAMOSPRÁVE
182 ZÁKON NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY z 8
Oprávnené výdavky a ich dokladovanie OPLZ-PO (MOPS 2)
vypracovala: RNDr. Bertová Oľga
Rada školy a výberové konanie
Minimálna mzda za každú hodinu odpracovanú zamestnancom 46,60 Sk,
Metafyzika Modalít Martin Vacek Filozofický Ústav
Informačné systémy vo verejnej správe
Informačné popoludnie SAEC
Projekt ROZÚZLENIE.
Prepis prezentácie:

- Voľby prezidenta SR - Ľudové hlasovanie o odvolaní prezidenta Volebné právo a volebné systémy (denné štúdium) ak. r. 2019/2020 doc. JUDr. Marek Domin, PhD.

Voľby prezidenta SR (1) zákonná úprava aktívne VP pasívne VP štvrtá časť VK (§ 98 - 115) aktívne VP občan SR + vek 18r právo voliť do NR SR => AVP pri voľbách do NR SR pasívne VP len Ústavná úprava (čl. 103 ods. 1 a 2, čl. 74 ods. 2, čl. 107) občan SR + vek 40 r + trvalý pobyt SR + aktívne VP absencia výkonu funkcie 2x po sebe absencia odsudzujúceho rozsudku ÚS SR nemusí byť nestranníkom (!)

Voľby prezidenta SR (2) registrácia kandidátnych listín VK používa pojem „návrh kandidáta“ podávajú sa predsedovi NR SR (nie Štátna komisia) 2 oprávnené subjekty poslanci NR SR (najmenej 15 poslancov) občania SR (najmenej 350.000 občanov) nie je vylúčená kumulácia subjektov u 1 kandidáta nemožno ale „započítať“ časť poslancov a časť občanov predseda NR SR posudzuje náležitosti kandidáta, návrhu kandidáta, petície...

Voľby prezidenta SR (3) registrácia kandidátnych listín (1) prijatie návrhu (2) odmietnutie návrhu ak nedostatky návrhu na kandidáta ak nedostatky kandidáta možnosť obrátiť sa na súd správne súdnictvo (Správny súdny poriadok) NS SR (žalobca – prezident; žalovaný – predseda NR SR) rozhodne uznesením do 5 dní žiadna volebná kaucia písomné doručenie rozhodnutia kandidátom

Voľby prezidenta SR (4) možnosť dispozície s KL možnosť vzdania sa kandidatúry len priamo kandidát; nie ten kto ho navrhol (?) doručuje sa priamo predsedovi NR SR kreácia volebných komisií okrskové + okresné (1) PS kt zastúpené v NR SR (2) petičný výbor kt. kandidát bol prijatý ak počet klesne pod 5 => vymenujú sa zvyšní podmienky na výkon funkcie vek 18r; spôsobilosť na PÚ; trvalý pobyt na území SR

Voľby prezidenta SR (5) zánik členstva vo volebnej komisii vzdanie sa odvolanie tým, kto nominoval márne uplynutie lehoty na zloženie sľubu spôsob hlasovania len na území SR (1) vo volebnom okrsku, v kt. má volič trvalý pobyt (2) na základe hlasovacieho preukazu (3) na základe cestovného dokladu nemožnosť voliť poštou (!)

Voľby prezidenta SR (6) hlasovanie vo volebnej miestnosti každý volič 1 HL – na ňom všetci kandidáti volič zakrúžkuje poradové číslo 1 kandidáta posudzovanie platnosti HL osobitné ustanovenia pri voľbách prezidenta HL neplatný ak ak HL nebol upravený zákonným spôsobom (viac / žiadny) ak HL nie na predpísanom tlačive ak v obálke viac HL

Voľby prezidenta SR (7) podmienky zvolenia VK upravuje len nepriamo upravuje predovšetkým Ústava SR ak sa uchádzajú viacerí kandidáti 1. kolo – kandidát kt. získa ½+ hlasov všetkých voličov - pochybnosti o výklade (?) - iný zákonný výklad v prípade ČR 2. kolo – kandidát kt. získal viac hlasov zúčastnených voličov - postupujú 2 najúspešnejší kandidáti z 1. kola

Voľby prezidenta SR (8) podmienky zvolenia ak sa uchádza len 1 kandidát už v 1. kole - hlasuje sa o 1 kandidátovi - zvolený ak získa ½+ platných hlasov zúčastnených voličov pre 2. kolo - napr. ak sa vzdá kandidatúry... - nehlasuje sa o ňom - predseda NR SR vyhlási nové voľby

Ľudové hlasovanie o odvolaní prezidenta (1) prečo výklad spolu s voľbami ? bližšie k voľbám (nepriama d.) ako k referendu (priama d.) priama demokracia – voliči (hlasujúci) prijímajú rozhodnutie nepriama demokracia – voliči rozhodujú o tom, kto bude v ich mene prijímať rozhodnutia ľudové hlasovanie „technicky“ a procesne blízko k referendu – priama demokracia podstatou však bližšie k voľbám – „antivoľby“ – rozhoduje sa o tom, kto nebude v mene voličov prijímať rozhodnutia

Ľudové hlasovanie o odvolaní prezidenta (2) zákonná úprava piata časť VK (§ 116 - 130) iniciovanie ľudového hlasovania len NR SR nie občania (nie analógia s prípadom volieb prezidenta) vyhlasuje predseda NR SR na základe uznesenia NR SR – 3/5 poslancov podrobnosti o postupe by mal upravovať zákon o rokovacom poriadku doposiaľ žiadne nebolo vyhlásené

Ľudové hlasovanie o odvolaní prezidenta (3) aktívne VP => právo hlasovať občan SR + 18 rokov žiadne osobitné podmienky pasívne VP neprichádza do úvahy neprichádza do úvahy z povahy veci rozhoduje sa o strate mandátu úradujúceho prezidenta

Ľudové hlasovanie o odvolaní prezidenta (4) kreácia volebných komisií okrskové + okresné PS kt zastúpené v NR SR prezident nenominuje členov VK aj keď má záujem na výsledkoch volieb ak počet klesne pod 5 => vymenujú sa zvyšní podmienky na výkon funkcie vek 18r; spôsobilosť na PÚ; trvalý pobyt na území SR

Ľudové hlasovanie o odvolaní prezidenta (5) zánik členstva vo volebnej komisii vzdanie sa odvolanie tým, kto nominoval márne uplynutie lehoty na zloženie sľubu spôsob hlasovania len na území SR (1) vo volebnom okrsku, v kt. má volič trvalý pobyt (2) na základe hlasovacieho preukazu (3) na základe cestovného dokladu nemožnosť voliť poštou (!)

Ľudové hlasovanie o odvolaní prezidenta (6) hlasovanie vo volebnej miestnosti každý volič 1 HL – na 1 otázka + 2 alternatívne odpovede „Ste za odvolanie prezidenta Slovenskej republiky z jeho funkcie ?“ – áno / nie posudzovanie platnosti HL osobitné ustanovenia pri ľudovom hlasovaní HL neplatný ak ak HL nebol upravený zákonným spôsobom (obe / žiadna) ak HL nie na predpísanom tlačive ak v obálke viac HL

Ľudové hlasovanie o odvolaní prezidenta (7) výsledky ĽH a ich dôsledky VK neupravuje kedy je / nie je prezident odvolaný úprava priamo v Ústave SR (čl. 106 Ústavy) odvolanie prezidenta ak za odvolanie v ĽH hlasovala ½+ všetkých s hlasovacím pr. nie len zúčastnených implicitná podmienka účasti (1/2+ oprávnených hlasujúcich)

Ľudové hlasovanie o odvolaní prezidenta (8) výsledky ĽH a ich dôsledky dôsledky odvolania 1 – zánik funkcie prezidenta ex constitutione, nie je potrebné žiadne rozhodnutie 2 – povinnosť predsedu NR SR vyhlásiť nové voľby prezidenta dôsledky neodvolania 1 – prezidentovi začína plynúť nové funkčné obdobie 2 – povinnosť prezidenta rozpustiť NR SR konflikt suveréna a jeho reprezentantov 3 – povinnosť predsedu NR SR vyhlásiť nové voľby do NR SR