Mária Hrnčárová, Marek Mažáry 3.E

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Jar Adely Ostrolúckej ĽUDO ZÚBEK.
Advertisements

Lekcia od divých husí.
Marek Babinec Myšiak Hôrny.
Posudzovanie vplyvov na životné prostredie a krajinný vzhľad
Miroslav Jakubec, Peter Kardoš
Fungovanie nervového systému počas vedomia a nevedomia
OUTPLACEMENT – PRÍPRAVA NA HĽADANIE NOVÉHO PRACOVNÉHO MIESTA
NA VIANOCE PAT A MAT.
OBJAVOVANIE VZOROV POHĽADU PRI NAVIGAČNÝCH ÚLOHÁCH NA WEBE
SPOLUPRÁCA RODINY Z MARGINALIZOVANÝCH RÓMSKYCH KOMUNÍT A ŠKOLY
ZVUK Marián Pitel.
Základy jadrovej Fyziky
Štylistika syntaktických prostriedkov
Ako čeliť Zlému.
Lineárna rovnica ax + b = 0.
Mechanické vlnenie Matúš Lauko 3.C.
Riešenie krízových situácií
Duchovné rozlišovanie
Market – trh Ing – dej, činnosť
Rekurzívne funkcie.
FARBOSLEPOSŤ.
Elektromagnetické vlnenie
ZNALOSTNÉ SYSTÉMY prednáška č. 6
PROTOLYTICKÉ REAKCIE.
Permakultúra dizajnuje ekosystémy
Psychické zdravie a stres
Tommy's Window Slideshow
Numerácia do 20 Spoznávame čísla 11 až 20 Autor: Mgr.Viera Jančová
Viem, že robot nie je človek.
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Imrich Fuhl Skúsenosti zakladateľa portálu Slovákov v Maďarsku
Vyššia nervová činnosť
Buď napojený na Ježiša inak budeš mimo
JA ZLODUCH 1.
Vesmír Rasťo Korčičiak 2.A.
Tvorba a manažment projektov
Binárne Relácie Szendreyová Alžbeta.
Výstupy a podnety zo sekcie Mládež a svet
Pamäť a učenie spotrebiteľa
Odčítanie celých čísel
vo svetovej literatúre 1. polovica 19. storočia –koniec 19. storočia
Geneticky podmienené choroby
Manažér a jeho funkcie Predmet: Manažment športu – 2. prednáška
Tvorba a manažment projektov
TAXONÓMIE CIEĽOV V PSYCHOMOTORICKEJ OBLASTI (A.J.HARROW)
Čierne Diery.
Inštalácia Windows verzie
(Digitálny prezentačný materiál)
Imunitný systém človeka
Zmes čudáctva a talentu
Vedúci diplomovej práce: prof. Ing. Stanislav Marchevský, Csc.
Jedného dňa sa učiteľ opýtal svojich žiakov: „Prečo na seba ľudia kričia, keď sú nahnevaní?“ Žiaci sa na chvíľu zamysleli. „Lebo sme rozčúlení – odpovedal.
Dopady aktívnych opatrení trhu práce na zvyšovanie zamestnanosti
Hierarchická a sieťová koordinácia v relevantných politikách pre lesníctvo: aktéri, vzťahy a procesy Zuzana Dobšinská.
Opakovanie sekvencia postupnosť príkazov (príkaz je povel, ktorý počítač alebo iné zariadenie pozná a dokáže vykonať) vykonávanú v takom poradí, v akom.
Pr. č. 7 Martin Heidegger.
Výsledky projektu „V našej škole je pohoda“ za šk. rok 2011/12
Rovnice a ich riešenia.
VYHĽADÁVANIE LETECKÝCH ZÁJAZDOV
Sv. Don Bosko * 16. augusta 1815 v Becchi v Taliansku
Mosty k (ekonomickej) sebestačnosti
Štandardy v procese spracovania bibliografických informácií i u nás.
Mutácie.
Rozpoznávanie obrazcov a spracovanie obrazu
Vyučovanie prírodopisu / biológie na Slovensku
1. Lexikálna sémantika substantív
Teórie ekonomického rastu Ing. Magdaléna Hajtmanková
Projekt „Bezpečnejšie školy pre deti”
Nepriama úmernosť – tabuľka, rovnica a graf
Egyptské pyramídy.
Prepis prezentácie:

Mária Hrnčárová, Marek Mažáry 3.E Inteligencia zvierat Mária Hrnčárová, Marek Mažáry 3.E

Vrodený spúšťací mechanizmus Spúšťací mechanizmus (SM) reakcií u zvierat sa vždy vzťahuje na špecifický podnet. Spája v sebe dve nasledujúce funkcie: 1) poznanie podnetu, ktorý môže spustiť určitý typ správania; 2) na rozpoznaný podnet nadväzuje určité správanie (motorická koordinácia). Ak je spustené správanie vrodené, t.j. priebeh funkcií nie je naučený a súčasne je vrodená aj znalosť spúšťacieho podnetu, t.j. reakcia prebieha bez predchádzajúcej skúsenosti s podnetom, môžeme hovoriť o vrodenom spúšťacom mechanizme.

Reflex Reflexy delíme na dva typy, podľa spôsobu reakcie: 1) Reakcie, pri ktorých organizmus prostredníctvom reflexu uniká vyvolávaciemu podnetu – takže dochádza len ku krátkotrvajúcim reakciám. 2) Reakcie, pri ktorých sa organizmus nevzďaľuje ani neuteká od spúšťacieho podnetu, takže môže dochádzať k dlhotrvajúcim reakciám.

Kľúčový podnet Pod kľúčovým podnetom chápeme každý podnet, ktorý je príznačný pre biologicky relevantnú situáciu prostredia a organizmus naň reaguje zmysluplným správaním plniacim funkciu zachovania rodu, pričom nejde o naučenú reakciu. Kľúčové podnety sa od podnetov, ktoré spúšťajú reflexy odlišujú relatívne vyšším stupňom komplexnosti, prechody sú však plynulé.

Reflex Dobrým príkladom tu môže by opatrovateľská reakcia moriek voči čerstvo vyliahnutýn kuriatkam (SCHLEIDT et al., 1960). Morky totiž poznajú svoje kuriatka vrodeným mechanizmom len pomocou ich hlasových prejavov. Keď je morka hluchá a nepočuje pípaní kuriatok, útočí na ne ako na nepriateľa a uďobe ich k smrti. Ak sa však počujúcej morke ukáže vypchatý tchor alebo kuna v ktorých sú schované amplióny vysielajúce pípanie kuriatok potom sa táto pokúša dostať ich do hniezda, schováva ich pod sebou presne tak, ako by to robila so svojimi mlád'atami.

Vrodené základy učenia (VSM) Pod učením všeobecne rozumieme, že znaky, ktoré nemajú charakter kľúčových podnetov, teda v terminológii teórie učenia tzv. "neutrálne podnety", získajú význam procesom učenia a až potom dokážu spustiť reakciu, prípadne môžu reakciu pozmeniť.

Skúsenosťou doplnené VSM (S-VSM) a získaný, naučený spúšťací mechanizmus (NSM) Fylogenetický i ontogeneticky sa každé naučené správanie vyvíja na základe vrodených spúšťacích mechanizmov. Na dvoch príkladoch ukážeme, akým spôsobom sa naučené znaky zaraďujú do výbavy predom vytvorených vrodených spúšťacích mechanizmov.

VSM, ktorý je doplnený skúsenosťou (S-VSM) Čajky strieborné vrodene kŕmia svoje mláďatá. Pretože prvé dni po vyliahnutí rodičia ešte nie sú schopní ich individuálne rozlišovať, kŕmia aj cudzie mláďatá, ktoré sa k nim priblížia a dožadujú sa nakŕmenia. Až okolo 5. dňa od vyliahnutia poznajú rodičia svoje mláďatá individuálne a cudzie mláďatá zaháňajú (TINBERGEN, 1963). Čajky strieborné majú teda VSM pre kŕmenie vlastných mláďat.

Získaný, alebo naučený spúšťací mechanizmus (NSM) Žaby (Erdkrote) reagujú na pohybujúce sa múčne červy vrodenými reakciami lovenia. Samotný pach múčnych červov nevedie u žiab, ktoré ešte nežrali múčne červy, k žiadnej reakcii. Naproti tomu žaby, ktoré ochutnali múčne červy ako potravu, sa už len pri samotnom ich pachu dostanú do takej pohotovosti k žraniu, že reakciu lovenia spustia i objekty, ktoré inak vyvolávajú útek (napr. ľudská ruka), len keď páchnu po múčnych červoch (EWERT, 1965).