Mgr. Jozef Uríček Matematika - ôsmy ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Kvetinková matematika 2. ročník
Advertisements

„surovinová základňa dreva“
Mgr. Ján Hlaváč, OBN – 1. ročník
Pytagorova veta Autor: Matúš Halaj.
Deskriptívna geometria
Kruh a Kružnica.
7., 8. Signalizácia realizovaná LED - diódou
Ostrovy Talianska Kód ITMS projektu:
Španielsko Kód ITMS projektu:
Základná škola v Raslaviciach
Gymnázium Pavla Jozefa Šafárika - Pavol Jozef Šafárik Gimnázium Rožňava Kód ITMS projektu: Názov projektu: Kvalitou vzdelávania otvárame brány.
DESKRIPTÍVNA GEOMETRIA MONGEOVO PREMIETANIE
Škvarka, Moravčík.
Optické prístroje.
Sv. Don Bosko * 16. augusta 1815 v Becchi v Taliansku
Lineárna rovnica ax + b = 0.
Pravdepodobnosť podmienená.
Povrch KVÁDRA A KOCKY.
JEDNOTKY OBSAHU km2 ha a m2 dm2 cm2 mm2
Povrchy a objemy hranatých a rotačných telies
Gymnázium Jozefa Gregora Tajovského, Tajovského 25,
Matematika v umení a kultúre
VŠETKOVEDKO   Naša škola sa zúčastnila celoslovenskej vedomostnej súťaže Všetkovedko pre žiakov 2. - 5. ročníka ZŠ.   Naši žiaci súťažili v  samostatných.
Analytická geometria kvadratických útvarov
Zobrazenie pravidelného ihlana v kótovanom premietaní
Logaritmická rovnica.
ŠTVORUHOLNÍKY spracovala Mgr. Jaroslava Lošáková
Gymnázium Pavla Jozefa Šafárika - Pavol Jozef Šafárik Gimnázium Rožňava Kód ITMS projektu: Názov projektu: Kvalitou vzdelávania otvárame brány.
Finančná matematika Postupnosti.
TROJUHOLNÍKY Matematika 6. a 7. ročník
Matematika a Fyzika v umení
História matematiky Známi matematici.
Matematika – VIII. ročník
Magnetické pole PaedDr. Jozef Beňuška
Vesmír Rasťo Korčičiak 2.A.
TALIANSKO Kód ITMS projektu:
STAROVEK ORIENT (3. tisícročie p.n.l. až 5. storočie n.l.)
Kvadratická funkcia y = ax2 + bx + c.
Exponenciálna rovnica
(Digitálny prezentačný materiál)
PYRAMÍDA ZDRAVEJ VÝŽIVY
Trojuholníky a ich konštrukcie
Projekt na DSVM Štefan Bödök 4MF.
Názov aktivity: Letíme raketou
Priamky a kružnice Vzájomné polohy
Analytická geometria lineárnych útvarov
(Dátum poslednej aktualizácie: )
Opakovanie sekvencia postupnosť príkazov (príkaz je povel, ktorý počítač alebo iné zariadenie pozná a dokáže vykonať) vykonávanú v takom poradí, v akom.
Mgr. Jozef Uríček M a t e m a t i k a 8. r o č n í k
Ostrovy Španielska Kód ITMS projektu:
Taliansko- NAšA DOVOLENKA
Matematika 6. ročník Spracovala: Mgr. Jaroslava LOŠÁKOVÁ
Nemecko Kód ITMS projektu:
Mystická sila pyramíd Dávid Lupták III.A.
7 rokov Natália Molnárová Vývojárka Ciele
autor: Ing. Mgr. Peter SLÁVIK
Rovnice a ich riešenia.
Matematika a práca s informáciami
Leonhard Paul Euler Ján Murín, III.F.
Pomer prevrátený pomer postupný pomer.
Lineárne r o v n i c e Mgr. Ján Nandráži spracovala: E. Hlačinová.
PYTAGOROVA VETA.
27. Oblastnú výstavu zvierat Žiar nad Hronom 2018
PhDr. Tatiana ARBE, OEMP ÚM STU
Rozpoznávanie obrazcov a spracovanie obrazu
OBJEM KVÁDRA A KOCKY.
ZSSK CARGO Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s
ZSSK CARGO Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s
ZSSK SLOVENSKO Železničná spoločnosť Slovensko, a. s
Nepriama úmernosť – tabuľka, rovnica a graf
Prepis prezentácie:

Mgr. Jozef Uríček Matematika - ôsmy ročník Pytagorová veta Mgr. Jozef Uríček Matematika - ôsmy ročník http://portal.zselaniho.sk

Pravouhlý trojuholník http://portal.zselaniho.sk

Pravouhlý trojuholník http://portal.zselaniho.sk

Pravouhlý trojuholník ABC - s pravým uhlom pri vrchole C http://portal.zselaniho.sk

Pravouhlý trojuholník ABC - so stranami a, b, c -oproti pravému uhlu leží strana c, ktorá sa nazýva prepona B c a A C b http://portal.zselaniho.sk

Pravouhlý trojuholník ABC -kratšie strany pravouhlého trojuholníka sa nazývajú - odvesna a - odvesna b B c a A C b http://portal.zselaniho.sk

Pravouhlý trojuholník ABC s rozmermi: a = 3 cm b = 4 cm c = 5 cm B c a A C b http://portal.zselaniho.sk

Pravouhlý trojuholník ABC s rozmermi: a = 3 cm b = 4 cm c = 5 cm B c=5 cm a = 3 cm A C b=4 cm http://portal.zselaniho.sk

narysujeme štvorec nad preponou c 2 c 2 = 25 cm B c=5 cm a = 3 cm A C b=4 cm Obsah štvorca nad preponou c http://portal.zselaniho.sk

Obsah štvorca nad preponou c 2 c 2 = 25 cm B c=5 cm a = 3 cm A C b=4 cm Obsah štvorca nad preponou c http://portal.zselaniho.sk

narysujeme štvorec nad odvesnou a 2 c 2 = 25 cm B c=5 cm a =3cm 2 2 a = 9cm A C b=4 cm Obsah štvorca na odvesnou a 2 2 http://portal.zselaniho.sk

Obsah štvorca nad preponou c Obsah štvorca na odvesnou a 2 c 2 = 25 cm B c=5 cm a =3cm 2 2 a = 9cm A C b=4 cm Obsah štvorca nad preponou c Obsah štvorca na odvesnou a 2 2 http://portal.zselaniho.sk

narysujeme štvorec nad odvesnou b 2 c 2 = 25 cm B c=5 cm a =3cm 2 2 a = 9cm A C b=4 cm 2 2 b = 16 cm 2 2 Obsah štvorca nad odvesnou b http://portal.zselaniho.sk

Obsah štvorca nad odvesnou a 2 c 2 = 25 cm Obsah štvorca nad odvesnou a B Obsah štvorca nad preponou c c=5 cm a =3cm 2 2 a = 9cm A C b=4 cm 2 2 b = 16 cm 2 2 Obsah štvorca nad odvesnou b http://portal.zselaniho.sk

Obsah štvorca nad odvesnou : a = 9 cm 2 2 Obsah štvorca nad preponou : c = 25 cm Obsah štvorca nad odvesnou : a = 9 cm 2 2 2 2 Obsah štvorca nad odvesnou : b = 16 cm http://portal.zselaniho.sk

Znenie Pytagorovej vety: Obsah štvorca nad preponou pravouhlého trojuholníka sa rovná s ú č t u obsahov štvorcov nad oboma jeho odvesnami. http://portal.zselaniho.sk

Zápis Pytagorovej vety: - výpočet prepony c c = a + b 2 2 2 http://portal.zselaniho.sk

Zápis Pytagorovej vety: - výpočet odvesny b b = c - a 2 2 2 http://portal.zselaniho.sk

Zápis Pytagorovej vety: - výpočet odvesny a a = c - b 2 2 2 http://portal.zselaniho.sk

Použitie Pytagorovej vety na výpočty: Úloha č. 1 : výpočet prepony c a = 8 cm, b = 12 cm, c = ? B c 2 2 2 a C = a + b . 2 2 2 A C = 8 + 12 C b 2 = 64 + 144 C 2 C = 208 C = 208 . C = 14,4 cm. A http://portal.zselaniho.sk

Použitie Pytagorovej vety na výpočty: Úloha č. 2 : výpočet odvesny a C = 18 cm, b = 12 cm, a = ? B c 2 2 2 a a = c - b . 2 2 2 = 18 - 12 a A C b 2 a = 324 - 144 2 a = 180 a = 180 . a = 13,4 cm. http://portal.zselaniho.sk

Použitie Pytagorovej vety na výpočty: Úloha č. 3 : výpočet odvesny b C = 18 cm, a = 11 cm, b = ? B c 2 2 2 a b = c - a . 2 2 2 b = 18 - 11 A C b 2 b = 324 - 121 2 b = 203 b = 203 . b = 14,2 cm. A http://portal.zselaniho.sk

c-prepona a-odvesna b-odvesna C = a + b 13 = 8 + 7 169 = 64 + 49 Úloha č. 4 : Zistite, či trojuholník ABC so stranami a= 8 cm, b = 7 cm, c = 13 cm je pravouhlý. c-prepona a-odvesna b-odvesna 2 2 2 C = a + b 2 2 2 13 = 8 + 7 169 = 64 + 49 169 = 113 2 ABC nie je p r a v o u h l ý http://portal.zselaniho.sk

c-prepona a-odvesna b-odvesna C = a + b 10 = 8 + 6 100 = 64 + 36 Úloha č. 5 : Zistite, či trojuholník ABC so stranami a= 8 cm, b = 6 cm, c = 10 cm je pravouhlý. c-prepona a-odvesna b-odvesna 2 2 2 C = a + b 2 2 2 10 = 8 + 6 100 = 64 + 36 100 = 100 2 ABC je p r a v o u h l ý http://portal.zselaniho.sk

Uhlopriečka štvorca ABCD, meria približne 7,1 cm. Úloha č. 6: Vypočítajte dĺžku uhlopriečku u v štvorci ABCD so stranou a = 5 cm. a=5 cm D C 2 2 2 u = a + a a= 5 cm u 2 2 2 u = 5 + 5 B A 2 u = 25 + 25 2 u = 50 u = 50 a - odvesna . u - prepona D.. u = 7,1 cm . Uhlopriečka štvorca ABCD, meria približne 7,1 cm. http://portal.zselaniho.sk

Zopakujme si vedomosti: 1. Ako sa nazývajú strany pravouhlého trojuholníka? 2. Ktorá strana leží oproti pravému uhlu? 3. Pytagorová veta znie :....................................... http://portal.zselaniho.sk

4. Aký je zápis Pytagorovej vety pre výpočet strany c : B C . c b 2 A c = http://portal.zselaniho.sk

4. Aký je zápis Pytagorovej vety pre výpočet strany c : B C . c 2 2 2 b c A b - a = http://portal.zselaniho.sk

5. Aký je zápis Pytagorovej vety pre výpočet strany b : C . c 2 b b A = http://portal.zselaniho.sk

5. Aký je zápis Pytagorovej vety pre výpočet strany b : C . c 2 2 2 b b A a + c = http://portal.zselaniho.sk

7. Aký je zápis Pytagorovej vety pre výpočet strany a : B C . c 2 b a A = http://portal.zselaniho.sk

7. Aký je zápis Pytagorovej vety pre výpočet strany a : B C . c 2 2 2 b b c a A - = http://portal.zselaniho.sk

A toto je on... Pythagoras Grécky filozof a matematik. Študoval matematiku a astronómiu v Egypte a Babylone. Žil v južnom Taliansku a na Sicílii, kde založil pythagorovskú školu, ktorá významne prispela k rozvoju matematiky a astronómie. http://portal.zselaniho.sk

Spracoval: Mgr. Jozef Uríček ZŠ, Ul. E. Lániho, Bytča http://portal.zselaniho.sk