Papier z chemického hľadiska

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Jadrový reaktor, jadrová elektráreň
Advertisements

ČITATEĽSKÁ GRAMOTNOSŤ
Odpad: problém či nepríjemnosť?
Priama a nepriama úmernosť
Meno a priezvisko učiteľa
Jadrová energia.
3D Technológie Michal Kubaľa III.A.
História PAPIERa Celík, Hajdu, Lukáčová, Luptáková, Moravčík 2010.
Základné ukazovatele vývoja národného hospodárstva
Gymnázium Pavla Jozefa Šafárika - Pavol Jozef Šafárik Gimnázium Rožňava Kód ITMS projektu: Názov projektu: Kvalitou vzdelávania otvárame brány.
Zlepšiť vzdelávacie prostredie - vylepšiť prístup k CŽV pre všetkých
charakteristika a biologický význam
ŠTUDIJNÝ ODBOR 2940 M 05 POTRAVINÁRSTVO – spracovanie mlieka
Bratislavský proces prechodu na zelené hospodárstvo (Transition to Green Economy – T2gE) Barbora Bondorová odbor politiky životného prostredia sekcia.
Ľad očami geografa Natália Bačíková Dagmar Cesnaková Veronika Ďatková
Návrh projektu Téma: Zlepšovanie odbornej grafickej pripravenosti žiakov Oblasť vzdelávania: Práca s PC Cieľová skupina: rokov (3 - 4 ročník)
Alternatívne zdroje energie
Kupujúci (odberateľ) (objednávajúci)
Správa o mládeži 2018 Dobrovoľníctvo.
VŠETKOVEDKO   Naša škola sa zúčastnila celoslovenskej vedomostnej súťaže Všetkovedko pre žiakov 2. - 5. ročníka ZŠ.   Naši žiaci súťažili v  samostatných.
Globálne trendy a problémy vo vzdelávaní
SOP pre prepuknutie epidémie cholery
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Víno TVORBA PROJEKTOV Téma: Dejepis - Víno.
Metódy používané na vyučovaní
Karin Blahová, II.B Gymnázium sv. Františka z Assisi v Žiline
Otestuj sa Kvízové otázky 3. ročník.
Názov aktivity: Alenkine obliečky
Cieľ : Príjem a výdaj vody rastlinnými pletivami, pri rôznych koncentrovaných roztokoch. Materiál a pomôcky : hľuza zemiaka , nôž , sklené nádoby (3ks),
Analytická chémia.
Prírodovedné predmety
Uhlíková stopa výroby drevených dosiek
Tvorba a manažment projektov
Znečistenie vody človekom
Sem zadajte názov projektu Vaše meno Meno vyučujúceho Vaša škola
Terézia Šeligová 2.A GSF v Žiline
Michal Mičuch, II.A GSF v Žiline.
Pedagogická a sociálna akadémia Turč. Teplice
Sopky z chemického hľadiska
Dominik Medvecký II.B GSF v Žiline
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE Biológia Osmtické javy v bunke
Dopady aktívnych opatrení trhu práce na zvyšovanie zamestnanosti
Gymnázium Jozefa Gregora Tajovského Banská Bystrica
Stredná odborná škola - Szakközépiskola Rákocziho 23, Kráľovský Chlmec
Prehľad projektu Oblasti vzdelávania Veková skupina Vzdelávacie ciele
Kamila Ambrošová Šk. r 2011/ D
Výsledky projektu „V našej škole je pohoda“ za šk. rok 2011/12
STREdisko odbornej praxe polygrafické
Iný pohľad na globálne otepľovanie
Papier z hľadiska fyziky
Ex-post hodnotenie NSRR 2007–2013
Vplyv stavebných úprav na všeobecnú hodnotu bytu
Didaktický projekt Traja králi
Základná škola MARIANKA.
Spoplatnenie obsahu na slovenskom internete JÚN 2010
Univerzita P. J. Šafárika, Košice
Univerzita P. J. Šafárika, Košice
Vzdelávanie.
Závislosť tráviaceho účinku trypsínu od teploty
Sneh a ľad v slovenskom jazyku a literatúre
ŠTATISTIKA A EFKÁRI IVONA MAGYAROVÁ 3.F BANSKÁ BYSTRICA 2006.
Kvantitatívny prieskum TV BA
Prevencia kriminality
Vyučovanie prírodopisu / biológie na Slovensku
Sopka z fyzikálneho hľadiska
ČOKOLÁDA Oblasť: Dejepis Vypracovali: Adam Bučko Ivana Dobríková
Štatistika Martin Čuka 2010/ B.
Projekt „Bezpečnejšie školy pre deti”
Prepis prezentácie:

Papier z chemického hľadiska Michal Biensky, Juraj Havlík, Martin Kender, Juraj Labant, Ján Vyšný 2.D

Teoretické východiská Výroba papiera Buničina – vláknitá hmota s dlhými a pružnými vláknami 3 hlavné postupy pri výrobe buničiny Sulfitovanie Sulfátovanie Nátronová výroba papiera Chemikálie použité pri výrobe buničiny

Teoretické východiská Recyklácia papiera Zdroje papiera na recykláciu Triedenie „Pulping“ Odfarbovanie Zjemňovanie a bielenie

Teoretické východiská RECYKLAČNÉ ŠTATISTIKY  drevo je ťažené rýchlosťou – 100 árov/min. rastline trvá zhruba 15 až 20 rokov, aby vyrástla na strom. Na jeho zrúbanie treba menej ako 10 minút. V priemere z jedného stromu vieme vyrobiť 700 papierových tašiek, ktoré jeden supermarket spotrebuje za menej ako hodinu každá zrecyklovaná tona papiera zachráni: 17 stromov 350 poundov vápenca 9000 poundov pary 60 000 poundov vody 225 kWh 3,3 kubických yardov znehodnoteného lesa pri výrobe recyklovaného papiera je spotrebované o 70% menej energie, ako pri výrobe papiera zo surového dreva a iných surových materiálov keď sa vyrobí množstvo recyklovaného papiera hodné množstvu papiera vyrobeného zo štrnástich stromom, zabráni sa znečisteniu ovzdušia v hodnote 165 142 ton

Teoretické východiská Starnutie papiera Príčiny Dôsledky starnutia papiera Prevencia starnutia Metóda Neschen C 900 Metóda Bookkeeper Slovenský program ochrany kníh pred starnutím – Kniha SK

Teoretické východiská Laboratórne využitie papiera pH papier Indikačné papiere Laboratórne filtre Papierová chromatorgrafia

Praktická časť Ciele práce 1. Dokázať alebo vyvrátiť možnosť recyklácie papiera v  podmienkach bežnej domácnosti 2. Potvrdiť alebo vyvrátiť hypotézu, že kyslé alebo zásadité prostredie výrazne ovplyvňuje kvalitu vzniknutého papiera 3. Mohol by byť tento pokus jeden zo spôsobov ako vzbudiť záujem o prírodné vedy v žiakoch na základných školách ?

Praktická časť Metodika výskumu Charakteristika pozorovaného súboru Prvé dva ciele – dôkaz pokusom Tretí cieľ – dotazník Metodika postupu Príprava pomôcok na pokus NaOH CH3COOH Novinový papier

Praktická časť Metodika výskumu Metodika postupu Realizácia pokusu – rozdelenie pokusu na 3 časti 1. iba s vodou 2. voda + ocot 3. voda + NaOH

šedá s ružovým nádychom Praktická časť Analýza výsledkov pokusu Žiadne výrazné zmeny v kvalite papiera Vzorky Farba Povrch Tuhosť Zápach Neutrálny (H2O) šedá s ružovým nádychom jemne zvlnený pomerne ohybný jemne cítiť noviny Kyslý (CH3-COOH) šedá so žltým nádychom menej ohybný výrazný za octom Zásaditý (NaOH) bielo-šedá výraznejšie zvlnený menej ohybný (praská) neutrálny

Praktická časť Metodika postupu Dotazník 5 otázok 1. Máš rád prírodné vedy 2. Bývajú vaše hodiny obohatené rôznymi experimentmi? Ak áno, uveď akými! 3. Páčilo by sa ti vyrobiť papier na vyučovaní Technickej výchovy? 4. Čo rozumieš pod pojmom „recyklácia papiera“? Popíš! 5. Poznáš nejakú papiereň blízko Banskej Bystrice? Ak áno, uveďte akú! Respondenti – žiaci 6. a 8. ročníka ZŠ

Praktická časť Analýza výsledkov dotazníka Reprezentatívna vzorka – 30 detí Škola – Základná škola SSV v Banskej Bystrici Vek Dievčatá Chlapci Spolu 11 3 12 7 5 13 4 14 6   20 10 30

Praktická časť 1. otázka 2. otázka

Praktická časť 4. otázka 3. otázka

Praktická časť 5. otázka

Praktická časť Výsledky a ich použitie pre prax Výroba papiera je možná aj v domácnosti Experiment je aj na použitie v škole Interpretácia a zhodnotenie Výroba papiera → uskutočniteľná Vplyv chem. na vyrobený papiere → malý Dotazník → dobré znalosti žiakov o recyklácii + ich záujem o prírodné vedy

Zoznam použitej literatúry 1. Hanus, J. Buničina a papier - technológie, vlastnosti, životné prostredie. Bratislava : Slovenská technická univerzita, 2001. 2. Švehlová, D.: Starnutie papiera. In: Knižnica, 2007, č. 9, s. 27-30. 3. Klapal, M. Ing.: Analytická chémia a laboratórne cvičenia. Bratislava : ALFA, n. p., 1970. 4. Korda, J.: Papierenská encyklopedie. Praha : SNTL, 1991 5. Rogers, K.: Čo by som mal vedieť o svete okolo nás. Prešov : Polygraf Print Prešov, 2005. 6. http://en.wikipedia.org/wiki/Wood_pulp#Chemithermomechanical_pulp. (2010-03-09) 7. http://www.knihask.eu/index.htm (2010-03-09) 8. http://www.sartorius-stedim.com/WW/en/filtration/kctwr3c3frf_artikel_liste.htm (2010-03-09) 9. http://www.scppapier.sk/sk/zaujimavosti/48(2010-03-09) 10. http://www.all-recycling-facts.com/paper-recycling-process.html (2010-02-05)

Ďakujeme za pozornosť