VYUČOVACIE METÓDY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Hlasovacie zariadenie alebo čo sa práve deje v žiakovej mysli
Advertisements

Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Kurikulum pre výchovu a vzdelávanie
Algorithmic Chemistry in Genetic Programming Informatics and Information Technologies Student Research Conference, 2006 Vojtech Szöcs Vedúci projektu:
ČITATEĽSKÁ GRAMOTNOSŤ
Centrum projektovej podpory
Štylistika lexikálnych prostriedkov
Stredná odborná škola obchodu a služieb,Martin
Meno a priezvisko učiteľa
Dokument pápežskej Rady pre rodinu Príprava na manželstvo
POUŽITIE POČÍTAČOV V REGIONÁLNEJ GEOGRAFII (2)
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave
7., 8. Signalizácia realizovaná LED - diódou
ŠTUDIJNÝ ODBOR 2940 M 05 POTRAVINÁRSTVO – spracovanie mlieka
Učíme efektívne a moderne – inovácia vyučovacieho procesu
MANAŽMENT ĽUDSKÝCH ZDROJOV
Riešenie krízových situácií
Návrh projektu Téma: Zlepšovanie odbornej grafickej pripravenosti žiakov Oblasť vzdelávania: Práca s PC Cieľová skupina: rokov (3 - 4 ročník)
VŠETKOVEDKO   Naša škola sa zúčastnila celoslovenskej vedomostnej súťaže Všetkovedko pre žiakov 2. - 5. ročníka ZŠ.   Naši žiaci súťažili v  samostatných.
Globálne trendy a problémy vo vzdelávaní
Naša škola ZŠ A.Dubčeka.
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Metódy používané na vyučovaní
2. oddelenie školského internátu
Škola vzdelávania, zdravia a pohody, škola kvality.
Názov aktivity: Alenkine obliečky
Prírodovedné predmety
Učiteľ v novej epoche.
Kurz na ochranu človeka a prírody pre 3. ročník
FP7: Výskum v prospech MSP
Tvorba a manažment projektov
APLIKÁCIA METODIKY SFUMATO® V 1.ROČNÍKU ZŠ
Konštruktivistický prístup k edukácii
EU project guidelines Mgr. Mária Tunová
Zákon č. 390/2011 Z. z. Pedagogickí a odborní zamestnanci
Manažér a jeho funkcie Predmet: Manažment športu – 2. prednáška
Tvorba a manažment projektov
Maturitná skúška zo sjl – písomná časť
9., 10. Snímač realizovaný tlačidlom
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Migrácia, utečenci – podpora samospráv
Pedagogická a sociálna akadémia Turč. Teplice
Názov aktivity: Letíme raketou
Komplexná technická starostlivosť o dopravnú techniku
Zmes čudáctva a talentu
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE Biológia Osmtické javy v bunke
Hierarchická a sieťová koordinácia v relevantných politikách pre lesníctvo: aktéri, vzťahy a procesy Zuzana Dobšinská.
Kognitívne schopnosti a ich špecifiká u detí s intelektovým narušením
Stredná odborná škola - Szakközépiskola Rákocziho 23, Kráľovský Chlmec
Prehľad projektu Oblasti vzdelávania Veková skupina Vzdelávacie ciele
ZŠ Park Angelinum Košice
D I F E R E N C O V A N É V Y U Č O V A N I E
Komplexná technická starostlivosť o dopravnú techniku
Matematické vzdelávanie – zmeny pre budúcnosť Košice,
Didaktický projekt Traja králi
Moderná škola rodinného typu
Základná škola MARIANKA.
Tvorba a manažment projektov
Pracovné stretnutie poradenských zariadení - CPPPaP a CŠPP v zriaďovateľskej pôsobnosti OÚ Odbor školstva Prešov Prešov Kompetencie CPPPaP.
Prevencia sociálno-patologických javov u detí a mládeže ako integrovaný systém a miesto školských koordinátorov prevencie v ňom PhDr. Štefan Matula Výskumný.
Komunikácia činom.
ZÁSADY HLASOVEJ HYGIENY
Vzdelávanie.
Manažment športu Predmet: Manažment športu – 3. prednáška
vypracovala: RNDr. Bertová Oľga
Vyučovanie prírodopisu / biológie na Slovensku
Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre
Projekt „Bezpečnejšie školy pre deti”
prof. RNDr. Libor Vozár, CSc. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Prepis prezentácie:

VYUČOVACIE METÓDY

Pojem vyučovacia metóda spôsob, ako dosiahnuť stanovené ciele vzájomná súčinnosť učiva, učiteľa a žiaka, nepôsobí len na rozumovú stránku jedinca, ale na jeho osobnosť vôbec pôvod: gr. methodos (cesta, spôsob), . umožniť učiteľovi úspešne vyučovať a žiakovi úspešne sa učiť.

Vymedzenie pojmu vyučovacia metóda Zámerné usporiadanie obsahu vyučovania, činnosti učiteľa a žiaka, ktorého cieľom je dosiahnutie stanovených výchovných a vzdelávacích cieľov, a to v súlade so zásadami organizácie vyučovania. (Stračár) Vyučovacia metóda je pedagogická, špecificky didaktická aktivita subjektu a objektu vyučovania, rozvíjajúca vzdelanostný profil žiaka, ktorá súčasne pôsobí výchovne, a to v zmysle výchovných a vzdelávacích cieľov, v súlade s vyučovacími a výchovnými princípmi (Ľ. Mojžíšek)

Metóda vo vzťahu - k cieľu - k obsahu - k žiakovi Stránky vyučovacej metódy: vonkajšia vnútorná

Klasifikácia vyučovacích metód podľa: logického aspektu - prostriedkov, ktoré prevládajú vo vyučovaní - zdroja informácií - práce učiteľa a žiaka - počtu žiakov

Klasifikácia vyučovacích metód podľa: etáp vyučovacieho procesu: 1. motivačné 2. expozičné 3. fixačné 4. diagnostické a klasifikačné

Funkcie vyučovacích metód informatívne nosná formatívne účinná výchovne účinná ekonomická prirodzená svojím priebehom a výsledkami využiteľná v praxi v súlade so systémom vedy a poznávania motivačne pôsobivá, primeraná žiakovi primeraná učiteľovi hygienická

Logické postupy učenia – metódy logického postupu - vnútorná stránka metódy analýza syntéza indukcia dedukcia genetický (vývinový) postup dogmatický postup porovnávanie (synkritický) postup analógia (podobnosť)

vzbudenie záujmu o učebnú činnosť vnútorné motívy vonkajšie motívy 1. Motivačné vzbudenie záujmu o učebnú činnosť vnútorné motívy vonkajšie motívy

1. Motivačné vstupné motivačné metódy: motivačné rozprávanie motivačný rozhovor motivačná demonštrácia problém priebežné motivačné metódy: motivačná výzva aktualizácia obsahu učiva pochvala, povzbudenie a kritika

1. Motivačné FOCUS (G.Petty) F = fantázia O = ocenenie C = ciele U = úspech S = zmysel (čes. smysl)

2. Expozičné 2.1 Metódy priameho prenosu poznatkov 2.1.1 monologické Rozprávanie – učiteľ využíva vtedy, ak učivo nie je náročné, ak má predovšetkým výchovné poslanie, je zamerané prevažne na predstavy, city a fantáziu žiakov. Opis – žiaci sú zoznamovaní s charakteristickými znakmi predmetu alebo javu, je spojený s pozorovaním, dôležitý je plánovitý, systematický postup a sústredenie pozornosti na podstatné znaky. Vysvetľovanie – učiteľ využíva vtedy, keď je učivo náročné, keď iná metóda by bola neúčinná alebo časovo zdĺhavá, objasňuje rozličné zovšeobecnenia, spestrované využívaním pomôcok: obrazy, náčrty, ukážky predmetov, ... Prednáška - metóda uplatňovaná na vysokej škole, vyučujúci v ucelenej podobe zoznamuje žiaka s učivom,

2. Expozičné 2.1.2 dialogické Rozhovor – aktivizuje žiakov, uplatňujeme ho, ak u žiakov predpokladáme predbežné vedomosti, žiadúcu slovnú zásobu, ak si to vyžaduje priebeh vyučovania alebo povaha učiva. sokratovský, heuristický (objavovateľský) Beseda/diskusia – spoločné riešenie jednej alebo viacerých otázok celým kolektívom triedy, Dramatizácia – bezprostredne pôsobí na detské vnímanie a navodzuje citový vzťah detí k preberanému učivu, má charakter hry s veľkým didaktickým účinkom. Brainstorming Brainwriting Phillips 66 Vytváranie pojmových (myšlienkových, mentálnych máp)

2. Expozičné 2.2 Metódy sprostredkovaného prenosu poznatkov Demonštračné Pozorovanie Manipulácia s predmetmi

2. Expozičné 2.3 Metódy problémové Problémová Projektová 2.4 Metódy samostatnej práce a autodidaktické metódy Samostatná práca s knihou Samostatná práca v laboratóriu Samostatné štúdium Samostatné štúdium s využitím techniky 2.5 Metódy mimovoľného učenia preberanie názorov, postojov, záujmov, napodobňovanie činností

3. Fixačné - slúžia na dotváranie a spresňovanie vedomostí žiakov. 3.1 Metódy opakovania a precvičovania vedomostí a spôsobilostí ústne opakovanie učiva žiakom metóda otázok a odpovedí - katechetická metóda písomné opakovanie opakovací rozhovor opakovanie s využitím učebnice a inej literatúry domáca úloha

3. Fixačné 3.2 Metódy precvičovania a zdokonaľovania zručností motorický tréning metóda kontrastu

POJMY: diagnóza hodnotenie klasifikácia FUNKCIE: motivačná didaktická 4. Diagnostické POJMY: diagnóza hodnotenie klasifikácia FUNKCIE: motivačná didaktická výchovná

4. Diagnostické 4.1 Klasické didaktické diagnostické metódy Ústne skúšky Písomné skúšky Praktické skúšanie Didaktické testy Výkonové skúšky 4.2 Malé formy vedeckovýskumných diagnostických metód pozorovanie žiaka rozbor žiackych prác exploračné metódy klasifikácia

4. Diagnostické 4.3 Metódy triedenia diagnostických údajov - získané údaje treba analyzovať, syntetizovať, systematizovať, a tak dospieť ku komplexnému hodnoteniu. 4.4 Metódy vyhodnocovania a zovšeobecňovania diagnostických údajov - hľadanie a vysvetlenie vzájomných súvislostí, podstaty, - proces sa završuje interpretáciou a zovšeobecnením. 4.5 Slovné hodnotenie - má veľkú výpovednú hodnotu, motivujúci účinok, žiak nepociťuje strach zo zlej známky, odstraňuje normatívnosť hodnotenia, prispieva k humanizácii vzdelávania

Použitá a odporúčaná literatúra Petlák, E.:Všeobecná didaktika. Bratislava, Vydavateľstvo IRIS, 1997, 275 s., ISBN 80-88778-49-2. Turek, I.: Didaktika. Bratislava: Iura Edition, 2008, 596s., ISBN 978-80-8078-198-9 Baďuríková, Z. a kol.: Školská pedagogika. Univerzita Komenského v Bratislave, 256 s., ISBN 80-223-1536-2. Obdržálek, Z. a kol.: Didaktika pre študentov učiteľstva základnej školy. Univerzita Komenského v Bratislave, 1.vydanie, 180 s., 2003, ISBN 80-223-1772-1 Kalhous, Z.; Obst, O.: Školní didaktika. Portál, Praha, 2002, 448s., ISBN 80-7178-253-X.