Deskriptívna geometria

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Editovanie nových záznamov Modifikácia zadaní
Advertisements

Posudzovanie vplyvov na životné prostredie a krajinný vzhľad
Alexandre Dumas Traja mušketieri
Pytagorova veta Autor: Matúš Halaj.
Svet bublín Martina Ľuptáková, 3.A Šk. rok: 2008/2009.
Afinita Perspektívna afinita roviny  na rovinu .
Kruh a Kružnica.
Riziká informačných technológií
Optika Optika Lenka Heldová III.E Lenka Heldová III.E.
Dejiny Banskej Bystrice
Kónická perspektíva Margita Vajsáblová
DESKRIPTÍVNA GEOMETRIA MONGEOVO PREMIETANIE
Optické prístroje.
Optika. Optické zobrazovanie
MANAŽMENT ĽUDSKÝCH ZDROJOV
5.2 ZÁPICHY Tvar a rozmery stanovuje norma STN Zápichy sú technologické prvky, ktoré uľahčujú opracovanie rotačných a rovinných plôch.
Ako sú na tom naši štvrtáci v čítaní, matematike a prírodovede?
POMER RNDr. Marta Megyesiová.
Rovnice a ich riešenia Dušan Vágner 3.B.
FARBOSLEPOSŤ.
Povrchy a objemy hranatých a rotačných telies
Gymnázium Jozefa Gregora Tajovského, Tajovského 25,
Analytická geometria kvadratických útvarov
Zobrazenie pravidelného ihlana v kótovanom premietaní
ŠTVORUHOLNÍKY spracovala Mgr. Jaroslava Lošáková
Gymnázium Pavla Jozefa Šafárika - Pavol Jozef Šafárik Gimnázium Rožňava Kód ITMS projektu: Názov projektu: Kvalitou vzdelávania otvárame brány.
Viem, že robot nie je človek.
Vzájomná poloha dvoch priamok v priestore a ich zobrazenie v kótovanom premietaní a Mongeovom zobrazení Eva Merčiaková 3.C 2010/2011.
TROJUHOLNÍKY Matematika 6. a 7. ročník
Gravitačné pole Zuzana Fraňová III. E.
Matematika a Fyzika v umení
Srdcovo-cievna sústava človeka
Matematika – VIII. ročník
Kultúrne a historické pamiatky v krajoch Slovenska
Časti prenosovej sústavy
Metódy používané na vyučovaní
Magnetické pole PaedDr. Jozef Beňuška
Ing. Jana Ďurišová Grafika pre web.
Adriána Steinhübelová, III. A
Technické kreslenie REZY A PRIEREZY TELESAMI Ing. Mária Gachová.
Kvadratická funkcia y = ax2 + bx + c.
Čierne diery.
Brasília Patrik Kovaľ.
Trojuholníky a ich konštrukcie
Projekt na DSVM Štefan Bödök 4MF.
Vedúci diplomovej práce: prof. Ing. Stanislav Marchevský, Csc.
Priamky a kružnice Vzájomné polohy
Mgr. Jozef Uríček Matematika - ôsmy ročník
Gymnázium Jozefa Gregora Tajovského Banská Bystrica
Analytická geometria lineárnych útvarov
Deskriptívna geometria
Optika Optické zobrazovanie
Mgr. Jozef Uríček M a t e m a t i k a 8. r o č n í k
Terestriálne PLANÉTY Merkúr a Venuša.
Stereometria, rezy telies
Taliansko- NAšA DOVOLENKA
Počítačové siete Simona Diškanová III.D.
optimálne programovanie
Vplyv stavebných úprav na všeobecnú hodnotu bytu
Mystická sila pyramíd Dávid Lupták III.A.
Rovnice a ich riešenia.
Autori práce: Michal SPIŠIAK Jozef VARGA
ŠTATISTIKA A EFKÁRI IVONA MAGYAROVÁ 3.F BANSKÁ BYSTRICA 2006.
Vzájomná poloha priamok v rovine
Stredná odborná škola automobilová
Rozpoznávanie obrazcov a spracovanie obrazu
Čo s malými písmenkami vo Win10 ?
Nepriama úmernosť – tabuľka, rovnica a graf
sústava dvoch rovníc o dvoch neznámych
Prepis prezentácie:

Deskriptívna geometria LINEÁRNA PERSPEKTÍVA Mgr. Katarína Magyarová Gymnázium Jozefa Gregora Tajovského Banská Bystrica Ďalej

Definícia: LINEÁRNA PERSPEKTÍVA je premietacia metóda - stredové premietanie zo stredu S (oka O) na perspektívnu priemetňu    jednoznačnosť zobrazovania je možné zabezpečiť pravouhlým priemetom útvarov do roviny π – pomocným priemetom je to zobrazovanie, ktoré sa najviac podobá ľudskému videniu, vzniká obraz, ktorý je blízky obrazu vznikajúcemu pri procese videnia Útvary – objekty môžeme perspektívne zobrazovať: viazaná perspektíva - s využitím inej zobrazovacej metódy voľná perspektíva – len s využitím metód stredového premietania

Obsah Základné pojmy Zadanie LP DOLEŽITÉ PRIAMKY Vlastnosti PERSPEKTÍVY Druhy LP Zásady PERSPEKTÍVY Pavimento, sieť pre interiér Priečelné pavimento Video História Využitie Zdroje Ďalej

Základné pojmy stred premietania (oko pozorovateľa), niekedy označované aj ako O (oko) perspektívna priemetňa ν – rovina, do ktorej zobrazujeme, najčastejšie zvislá rovina H - hlavný bod - pravouhlý priemet stredu S do priemetne ν dištancia d – vzdialenosť bodu S od priemetne ν (veľkosť úsečky SH) os perspektívy s – priamka SH základná rovina π – pomocná rovina, vodorovná rovina, kolmá vzhľadom ku perspektívnej priemetni ν základnica z – priesečnica rovín π a ν stanovisko S1 – pravouhlý priemet stredu premietania S do základnej roviny π obzorová rovina π´- rovina prechádzajúca stredom premietania S a zároveň rovnobežná so základnou rovinou π horizont h – priesečnica rovín π´ a ν (vodorovná priamka)

hlavná vertikála v – priamka v rovine ν prechádzajúca hlavným bodom H kolmo na základnicu z základný bod Z – priesečník základnice z a hlavnej vertikály v výška perspektívy – vzdialenosť horizontu h od základnice z, vzdialenosť medzi základnou rovinou π a obzorovou rovinou π´ dištančná kružnica – kružnica so stredom v hlavnom bode H a polomerom veľkosti dištancie d dištančný kužeľ – kolmý (rotačný) kužeľ s podstavnou kružnicou – dištančná kružnica – v priemetni v a výškou SH, ktorá má veľkosť dištancie d dištančníky – všetky body dištančnej kružnice, dôležité sú štyri dištančníky: ľavý DĽ, pravý DP – priesečníky dištančnej kružnice s horizontom, horný DH, dolný DD – priesečníky dištančnej kružnice s hlavnou vertikálou v úbežníky (vlastné body) – priemety nevlastných bodov navzájom rovnobežných priamok hĺbkové priamky - priamky kolmé na perspektívnu priemetňu ν, ich úbežníkom je hlavný bod H priečelná rovina – je ktorákoľvek rovina rovnobežná s perspektívnou priemetňou ν zorný kužeľ – rotačný kužeľ s vrcholom v bode S, s výškou OH, ktorej veľkosť môže byť rôzna od dištancie d (vysvetlené neskôr), najčastejšie býva iný, ako je dištančný kužeľ

Úloha: Označte V obrázku všetky určujúce prvky

Zadanie LP Perspektíva je daná: horizontom h, hlavným bodom H ležiacom na horizonte, dištanciou d, výškou stredu premietania (oka) v Perspektívny kríž:  Perspektívny kríž zodpovedá ktorejkoľvek súradnicovej sústave používanej v niektorej z rovnobežných zobrazovacích metód. Zobrazovaný útvar – objekt sa nachádza na vodorovnej rovine (nad vodorovnou rovinou) π, najčastejšie za zvislou priemetňou ν, v opačnom polpriestore, ako stred pozorovania S (oko O) Zdroj štúdia napríklad TU

Dôležité priamky priečelné priamky – sú priamky rovnobežné s perspektívnou priemetňou, vertikálne priečelné priamky sú kolmé na základnú rovinu hĺbkové priamky – sú kolmé na perspektívnu priemetňu, ich úbežníkom je hlavný bod H (kolmý priemet stredu premietania)

Vlastnosti perspektívy horizont h je úbežnicou všetkých vodorovných rovín a zároveň obsahuje úbežníky všetkých vodorovných priamok, ktoré nie sú rovnobežné so základnicou z perspektíva zachováva rovnobežnosť priečelných priamok, t. j. priamok rovnobežných s perspektívnou priemetňou ν perspektíva zachováva deliaci pomer troch bodov (navzájom rôznych), ktoré ležia na priečelných priamkach pravý a ľavý dištančník sú úbežníky vodorovných priamok, ktoré zvierajú s perspektívnou priemetňou uhol 45° horný a dolný dištančník sú úbežníky priamok, ktoré sú kolmé na základnicu a zvierajú s perspektívnou priemetňou uhol 45°

DRUHY LINEÁRNEJ PERSPEKTÍVY

Druhy lineárnej perspektívy ÚLOHA: PRIRAĎTE NÁZVY KU OBRÁZKOM (kliknite na obrázok) trojúbežníková – vtáčia (na obrázku) alebo žabia perspektíva dvojúbežníková – nárožná jednoúbežníková – priečelná

Zásady perspektívy dištancia d > 20 cm zobrazované objekty ležia v zornom kuželi - je to rotačný kužeľ s vrcholom v strede premietania S, s osou SH, s odchýlkou α povrchových priamok kužeľa od osi kužeľa, α < , v niektorých prípadoch α < , podstavná kružnica zorného kužeľa leží v perspektívnej priemetni pre vzťah dištancie d a polomeru r podstavnej kružnice zorného kužeľa platí: r ≤ d ≤ 3r veľkosť dištancie volíme podľa druhu zobrazovaných objektov: r = d pre zobrazenie interiéru 2r = d pre zobrazenie skupiny budov 3r = d pre zobrazenie diaľníc, ciest, mostov,... Výšku oka volíme v rozpätí 160 – 165 cm.

Pavimento a sieť pre interiér Pavimento je štvorcová sieť v LP v základnej rovine, ktorá má nenahraditeľný význam pre zostrojovanie – konštrukciu telies v priestore – umiestňujeme ich práve na pavimente. Výšku nanášame v skutočnej veľkosti na zvislé priamky (ich úbežníkom je nevlastný bod) od bodov na základnici. Pomocou hĺbkových priamok sa výška skracuje – zmenšuje.

Pavimento v priečelnej polohe

História Základy lineárnej perspektívy sa objavovali už na gréckych a rímskych maľbách ako poznatok, že navzájom rovnobežné priamky sa v diaľke zdanlivo zbiehajú. Maliari v XIV. – XVI. storočí v dobe renesancie maľovali obrazy pomocou štvorcových sietí. ALBRECHT DURER (okolo roku 1500) – nemecký maliar - bol iniciátorom na konštruovanie rôznych zariadení, ktoré pomáhali nakresliť obraz tak, aby zodpovedal čo najvernejšie skutočnosti. Brook Taylor anglický matematik – vytvoril roku 1715 teoretické základy už v tom čase používaného zobrazenia tzv. lineárnej perspektívy. Zdrojom pre oboznámenie sa s históriou vývoja LP môže byť napríklad TÁTO práca

Využitie technická prax – architektúra, dizajn; umenie – maliarstvo, sochárstvo; ...

Zdroje MEDEK,V–ZÁMOŽÍK,J.: Konštruktívna geometria pre technikov, Bratislava 1978. SETZER,O.: Deskriptivní geometrie II, Praha 1980. práce žiakov Vlastné práce Internet ĎAKUJEM ZA POZORNOSŤ