francúzsky osvietenský učenec G. de Buffon (1707 –1788)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Kvalita života – filozofické a ekonomické faktory vplyvu
Advertisements

Abstrakt Mgr. Imrich IŠTVAN, PhD..
Posudzovanie vplyvov na životné prostredie a krajinný vzhľad
ČITATEĽSKÁ GRAMOTNOSŤ
Štylistika lexikálnych prostriedkov
JUDr. Zuzana Adamová, PhD. Mgr. Richard Bednárik
Kaskádové štýly, CSS 2. časť.
Internet a www.
Meno a priezvisko učiteľa
Dokument pápežskej Rady pre rodinu Príprava na manželstvo
OUTPLACEMENT – PRÍPRAVA NA HĽADANIE NOVÉHO PRACOVNÉHO MIESTA
Štruktúra semestra – Surveillance (dohľad) nad infekčnými ochoreniami
Zelená škola Mgr. Eduard Gemza
Štylistika syntaktických prostriedkov
MANAŽMENT ĽUDSKÝCH ZDROJOV
Návrh projektu Téma: Zlepšovanie odbornej grafickej pripravenosti žiakov Oblasť vzdelávania: Práca s PC Cieľová skupina: rokov (3 - 4 ročník)
Market – trh Ing – dej, činnosť
Deň otvorených dverí Vás srdečne pozýva na:
Podnadpis Rozloženie nadpisu.
Starostlivosť o rodiny profesionálnych vojakov
Správa o mládeži 2018 Dobrovoľníctvo.
Maturita 2013.
Imrich Fuhl Skúsenosti zakladateľa portálu Slovákov v Maďarsku
Názov aktivity: Alenkine obliečky
Štruktúra semestra – Surveillance (dohľad) nad infekčnými ochoreniami
Tvorba a manažment projektov
Databázové systémy.
Deklinácia substantív úvod do problematiky
PSYCHOLÓGIA A UČITELIA
EU project guidelines Mgr. Mária Tunová
Prozodické vlastnosti reči I. Časová modulácia reči (PD č. 4)
Slovenský jazyk Štylistika
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti
Tvorba a manažment projektov
Maturitná skúška zo sjl – písomná časť
Lahôdky ALFA s. r. o..
* Politické ideológie II. (smery v politike)
Informačné zdroje v heterogénnom prostredí a KIS nového tisícročia
Pedagogická a sociálna akadémia Turč. Teplice
* Politológia, politika a politický systém
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE Biológia Osmtické javy v bunke
Dopady aktívnych opatrení trhu práce na zvyšovanie zamestnanosti
Hierarchická a sieťová koordinácia v relevantných politikách pre lesníctvo: aktéri, vzťahy a procesy Zuzana Dobšinská.
Baroková literatúra  MARTIN BORNEMISA v.hB.
Didaktika jazykovej a literárnej výchovy slovo v detskej reči I
Regióny a regionálny rozvoj
ZNALOSTNÉ SYSTÉMY prednáška č. 1
Stredná odborná škola - Szakközépiskola Rákocziho 23, Kráľovský Chlmec
Prehľad projektu Oblasti vzdelávania Veková skupina Vzdelávacie ciele
ZŠ Park Angelinum Košice
Osláv aj ty Európsky deň jazykov
Mária Hrnčárová, Marek Mažáry 3.E
ontogenéza detskej reči a výskumy reči po slovensky hovoriacich detí
Moderná škola rodinného typu
(Vieme) Kam kráča svet vedeckého publikovania?
Tvorba a manažment projektov
Gavalcová, Králiková, Slemenská, Strečková 2.A, 2010
4. SVIATOSŤ POKÁNIA.
Vzdelávanie.
Sneh a ľad v slovenskom jazyku a literatúre
Základné informácie Naše služby Naše aktivity Niečo z nášho života
Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre
Aktuálna situácia, ktorú poznáme z praxe:
1. Lexikálna sémantika substantív
Informačné popoludnie SAEC
Teórie ekonomického rastu Ing. Magdaléna Hajtmanková
Projekt „Bezpečnejšie školy pre deti”
Ako zobrazujeme skutočnosť
Obsah prezentácie digitálna prezentácia Desatoro
Prepis prezentácie:

francúzsky osvietenský učenec G. de Buffon (1707 –1788) Štýl „štýl je človek“ francúzsky osvietenský učenec G. de Buffon (1707 –1788)

Má štýl, je štýlový... Je štýlový a praktický zároveň. Košík z morskej trávy vám poslúži ako kvetináč. Rifľová košeľa je štýlový kúsok, ktorý sa hodí naozaj ku všetkému. Galaxy Tab A 10.1 je štýlový tablet s kovovým dizajnom. Z Ondreja Havelku je štýlový dôchodca. Starne s gráciou! Mercedes G je štýlový, elegantný a nadčasový. Plánovanie so štýlom!

Kolokácie slova štýlový v slovenčine prídavné meno štýlový sa asociuje s pozitívnym hodnotením

Čo prezrádza kontextové okolie slova štýl? výraz štýl sa používa v súvislosti so zámernou ľudskou činnosťou

Štýl spôsob výberu a usporiadania výrazových prostriedkov utvárajúcich celok princíp, ktorý tvorí z jednotlivostí celok vyhovujúci komunikačnému zámeru autora (Krčmová, M. Styl a stylistika. 2003) toto vymedzenie nadväzuje na Pražský lingvistický krúžok, hlavne na práce Bohuslava Havránka

B. Havránek (PLK) štýl ako spôsob využitia (výber) jazykových prostriedkov v prejavoch podľa cieľa, formy a situácie uvažovanie o štýle nadväzuje na uvažovanie o funkciách jazyka rozlišuje funkciu spisovného a ľudového jazyka spisovný jazyk – výraz kultúrneho, vedeckého, politického, filozoficko-náboženského, administratívno-právneho života a myslenia od funkcií jazyka sa odvíja uvažovanie o funkčných jazykových štýloch (=funkčné jazyky) pôvodne sa rozlišuje: hovorový pracovný vedecký básnický

J. Mistrík spôsob prejavu, ktorý vzniká cieľavedomým výberom, usporiadaním a využitím jazykových i mimojazykových prostriedkov so zreteľom na funkciu, situáciu, zámer autora, tematiku a obsah prejavu. už tu sú prítomné prvky sociolingvistického prístupu, nielen čisto štylistického

J. Findra štýl ako textový model, ktorý má svoje systémové vlastnosti štýl je daný súborom vlastností štýlotvorné činitele vlastnosti výrazových prostriedkov vlastnosti, ktoré vyplývajú z použitého slohového postupu štýl je princíp výberu a organizácie štylém

Čo je spoločné v doterajších prístupoch? tzv. výberová, selektívna koncepcia štýlu štýl sa chápe ako výsledok výberu z alternatívnych možností, ktoré jazyk ponúka

Iný pohľad na štýl...

D. Slančová východisko vydeľovania jednotlivých druhov štýlu koncepcii D. Slančovej spočíva vo vymedzení štýlu na komunikačnom, resp. širšie, interakčnom základe „základnou podobou štýlu je to, čo voláme ‚autorským‘ (osobným) štýlom... Človek je tu teda rozhodujúcim faktorom“. (F. Miko)

Štýl s atribútom príslušnej kvality didaktický, enumeratívny, exaktný, expresívny, ironizujúci, komický, kritický, numerický, patetický, poetický, pojmový, pompézny, primitívny, rozvláčny, satirický, sentimentálny, servilný, vulgárny... keďže tento druh štýlu je odvodený od štylistickej výrazovej kvality textu, nazývame tento druh štýlu výrazový štýl

Individuálny osobný štýl ak abstrahujeme smerom k jednotlivému tvorcovi textu a jeho identite, hovoríme o individuálnom personálnom individuálnom (osobnom) štýle konfigurácia štylém, ktoré majú tendenciu opakovať sa v prehovore jednotlivého tvorcu štýlové konštanty konfigurácia = zoskupenie, rozloženie

Individuálny skupinový štýl rodinný štýl štýl média (štýl novín, rozhlasovej/televíznej stanice...) štýl politickej strany firemný štýl ...

Konverzačný štýl tento typ sa vydeľuje v zvukovo realizovanom dialógu skúma sa, ako sa jednotlivec správa v bežných rozhovoroch preferované témy rozhovoru (osobné a neosobné témy); aktivita dialogického správania tolerancia voči rečovému prejavu partnera (tiché počúvanie, skákanie do reči); rýchlosť vstupu do dialógu; komunikačné stratégie (empatické, asertívne, agresívne, zdvorilé); spôsob rozprávania príbehov miera používania hodnotiacich a komentujúcich výrazov používanie tzv. slovnej vaty; využívanie humoru, ironizácie v dialógu; frekvencia a charakter smiechu...

D. Slančová socio-funkčný štýl „medzi základné štylistické kategórie nezaraďujeme v našej koncepcii funkčný štýl“ na označenie špecifického používania jazyka v rozličných oblastiach života ľudí vyspelej society D. Slančová navrhuje termín socio-funkčný štýl

Literatúra SLANČOVÁ, D. (2007): Štýl v jazykovej interakcii a jeho druhy. In: Slovo o slove 13. Prešov: Katedra komunikačnej a literárnej výchovy Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity, s. 118–126. https://www.unipo.sk/public/media/11314/Slovo%20o%20slove%2013 %20-%202007.pdf