Vzdelávanie sestier Prof. Mgr. Katarína Žiaková, PhD.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Čo prináša prax lekára IV MUDr. Ľudmila Lysinová, MPH
Advertisements

Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Abstrakt Mgr. Imrich IŠTVAN, PhD..
ERASMUS MOBILITA - ŠTÚDIUM
Centrum projektovej podpory
Stredná odborná škola obchodu a služieb,Martin
OUTPLACEMENT – PRÍPRAVA NA HĽADANIE NOVÉHO PRACOVNÉHO MIESTA
Prezentácia FEMky.
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave
Reforma zdravotníctva na Slovensku
Zlepšiť vzdelávacie prostredie - vylepšiť prístup k CŽV pre všetkých
Správa mládeže 2018 Zamestnanosť Miroslav Hajnoš
ŠTUDIJNÝ ODBOR 2940 M 05 POTRAVINÁRSTVO – spracovanie mlieka
Mikulov Bc. Ľuboš Berky Mgr. Simona Majerníková
Školiteľ: Ing. Helena Fidlerová, PhD.
Vysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety
MANAŽMENT ĽUDSKÝCH ZDROJOV
PhDr. Marta Hanečáková, PhD.
Komunitné záhrady v Bratislave
Koncepcia a kompetencie komôr / lekárnikov, lekárov, sestier/
Kariérne možnosti v spoločnosti STRABAG.
Manažment ako veda - vývoj a základné pojmy
Ústav výrobných technológií
Súťaž „Kariérové poradenstvo 2011“
Správa o mládeži 2018 Dobrovoľníctvo.
Prioritná os č. 6: TECHNICKÁ POMOC Odbor technickej pomoci
Maturita 2013.
Kam na strednú školu ? Kde hľadať informácie o strednej škole?
ÚSTAV PRIEMYSELNÉHO INŽINIERSTVA, MANAŽMENTU A KVALITY
REZIDENTSKÝ PROGRAM MZ SR pre všeobecných lekárov a pediatrov
Názov aktivity: Alenkine obliečky
Prírodovedné predmety
Regionálna lekárska komora Prešov
Hotel DIXON v Banskej Bystrici
Tvorba a manažment projektov
Štrukturálne fondy v SR
EU project guidelines Mgr. Mária Tunová
Odporúčania na národnej úrovni
Tvorba a manažment projektov
Migrácia, utečenci – podpora samospráv
B. Bystrica – Badín 2014 konferencia o pastorácii rodín vo farnosti
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE Biológia Osmtické javy v bunke
Participácia a štruktúrovaný dialóg
Študijný program Kvalita produkcie strojárskej techniky I. stupeň.
Dopady aktívnych opatrení trhu práce na zvyšovanie zamestnanosti
ZDRAVOTNÝ STAV OBYVATEĽSTVA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Kvalita a uznávanie neformálneho vzdelávania
Stredná odborná škola - Szakközépiskola Rákocziho 23, Kráľovský Chlmec
VYUŽITIE VÝSLEDKOV PROJEKTU EPANIL NA SLOVENSKU
Kamila Ambrošová Šk. r 2011/ D
AGENDA: DVOJITÉ KARIÉRY V ŠPORTE
Prognóza trhu práce - skúsenosť z Českej republiky
Moderná škola rodinného typu
Tvorivosť a podnikavosť
(Vieme) Kam kráča svet vedeckého publikovania?
Vývoj spotreby liekov v Slovenskej republike
Národné fórum pre rozvoj celoživotného vzdelávania Košice,
Koordinátor pokladní Náplň práce:
Prevencia sociálno-patologických javov u detí a mládeže ako integrovaný systém a miesto školských koordinátorov prevencie v ňom PhDr. Štefan Matula Výskumný.
PREPOJENIE EURÓPSKYCH
vypracovala: RNDr. Bertová Oľga
PRECARIR meeting, September 17-18, 2015, Bratislava
Informačné systémy vo verejnej správe
MUDr.Eva Bérešová viceprezidentka RLK Prešov
Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre
Vykonávacie predpisy ( nariadenia vlády a vyhlášky)
HELLA SLOVAKIA Signal-Lighting s.r.o.
Súkromná stredná odborná škola
Informačné popoludnie SAEC
prof. RNDr. Libor Vozár, CSc. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Prepis prezentácie:

Vzdelávanie sestier Prof. Mgr. Katarína Žiaková, PhD. Mgr. Dominika Kalánková Predmet: Ošetrovateľstvo

Úvod Proces transformácie vzdelávania sestier od začiatku 90 rokov nie je ukončený Na začiatku transformácie vzdelávania - sestry (SZŠ) sa „rekvalifikovali“ na sestry diplomované, bakalárky – opakovanie štúdia Súčasní uchádzači – v prevažnej miere absolventi gymnázií, absolventi odboru zdravotnícky asistent Snaha o návrat vzdelávania sestier na SZŠ Nejednotnosť sestier v postoji ku vzdelávaniu

Ošetrovateľstvo Regulované povolanie Vek min. 17 rokov 4 600 hodín, pomer teórie a praxe min 50:50 Predpísané predmety Vzájomné uznávanie diplomov (Bc., Mgr., PhD.) Štúdium na SZŠ: diplomovaná sestra

Bakalársky študijný program nízka motivácia študentov pre povolanie sestry nižšia vedomostná úroveň záujemcov o vysokoškolské štúdium znižovanie nárokov na záujemcov o štúdium zo strany vysokých škôl Zníženie záujmu o povolanie sestra

Bakalársky študijný program realizácia ošetrovateľských postupov, metódy ošetrovateľského procesu, vedenie ošetrovateľskej dokumentácie preberanie kompetencií medzi jednotlivými kategóriami zdravotníckych pracovníkov rovnaké kompetencie sestier, bez akceptácie dosiahnutého vzdelania napĺňanie minimálnych personálnych štandardov / počet pacientov na jednu sestru napätie medzi jednotlivými kategóriami zdravotníckych pracovníkov negatívne nastavenie sestier bez vysokoškolského vzdelania voči študentom vysokoškolského štúdia problematika mentorstva Narastajúci rozpor medzi teóriou a klinickou praxou

Kompetencie Registrovaná sestra - sestra s dosiahnutým vzdelaním: SZŠ, vyššie odborné vzdelanie, I. st. vysokoškolského vzdelania v odbore ošetrovateľstvo Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky 95/2018 Z.z.

Magisterský študijný program Odchod absolventov bakalárskeho štúdia do ČR problematika roku praxe medzi bakalárskym a magisterským štúdium (v tomto roku podmienka zrušená) odchod študovať najmä v ČR, zotrvanie v ČR aj po ukončení školy absencia výchovy vedeckých a akademických pracovníkov v odbore Zameranie magisterských študijných programov orientácia na manažment (odporúčanie MZ SR) Chýbajúce kompetencie pre absolventov magisterského štúdia (okrem vedúcich sestier)

Kompetencie Sestra s pokročilou praxou - sestra 2. st. vysokoškolského vzdelania v odbore ošetrovateľstvo, špecializácia v niektorom zo špecializačných odborov + 5 ročná prax v danom odbore Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky 95/2018 Z.z.

Doktorandský študijný program Nízky záujem o doktorandské štúdium absencia denných doktorandov rozvoj odboru Ošetrovateľstvo ako vedného odboru komisia VEGA č. 9 pre lekárske vedy a farmaceutické vedy problematické financovanie výskumných štúdií realizovaných v rámci doktorandského štúdia Problematické zapojenie do výskumných grantových úloh (VEGA, APPV, KEGA)

Špecializačné študijné programy úzke zameranie špecializačných študijných programov – znížená flexibilita sestier definovanie potreby počtu sestier špecialistiek v praxi problematické odlíšenie špecialistiek od sestier bez špecializácie – rovnaké kompetencie absencia vzdelávacích programov zameraná na nové kompetencie sestier (napr. podávanie venóznej terapie, predpisovanie liekov atď.) prelínanie sa tém s bakalárskym študijným programom Špecializačné študijné programy nereflektujú súčasné potreby praxe

Kompetencie Sestra špecialistka - sestra, ktorá nadobudla odbornú spôsobilosť na výkon špecializovaných činností absolvovaním vzdelávania v niektorom špecializačnom odbore Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky 95/2018 Z.z.

Súhrn Ukončenie politických diskusií na tému vzdelávania sestier, realizovať odbornú diskusiu. Systém a stabilita profesionálnej prípravy sestier zabezpečí aj motiváciu pre výber povolania sestry. Komunikácia, spolupráca aktérov rozhodujúcich o vzdelávaní sestier. Zlepšenie pracovných podmienok pre sestry v klinickej praxi – stabilita pracovných síl.

Literatúra Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky 95/2018 Z. z., ktorou sa určuje rozsah ošetrovateľskej praxe poskytovanej sestrou samostatne a v spolupráci s lekárom a rozsah praxe pôrodnej asistencie poskytovanej pôrodnou asistentkou samostatne a v spolupráci s lekárom. Hanzlíková, A. Profesionálne ošetrovateľstvo a jeho regulácia. Vydavateľstvo: Osveta, 2011. 156 s. ISBN 97-880806336-0-8. Nariadenie vlády č. 296/2010 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o odbornej spôsobilosti na výkon zdravotníckeho povolania, spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností. Súbor dokumentov SZO pre sestry a pôrodné asistentky 1.,2. Bratislava: Slovenská komora sestier a pôrodných asistentiek, 2003. 456 s. ISBN 80-967818-5-5.