AUTIZMUS A ASPERGEROV SYNDRÓM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Postup prípravy prezentácie
Advertisements

“13 RÁD DO ŽIVOTA".
Posudzovanie vplyvov na životné prostredie a krajinný vzhľad
Múdry, kto rozumie iným, osvietený, kto rozumie sebe.
Dedičné choroby človeka
Fungovanie nervového systému počas vedomia a nevedomia
OBJAVOVANIE VZOROV POHĽADU PRI NAVIGAČNÝCH ÚLOHÁCH NA WEBE
Poruchy aktivity a pozornosti
ZVUK Marián Pitel.
Silvia Horáková Kontaktná kancelária pre Open Access NOAD Slovensko
PodpornÉ skupinkY pre smútiacich
3 X P alebo Prezentácia o úspešnej prezentácii /pre študentov 4. roč
Človek – chemická továreň
Makroekonomický jav „...a aby nám žiaci neutiekli...“
Meteorológia.
Štylistika syntaktických prostriedkov
som slobodný, ak nepoviem k ČOMU som slobodný.
4. prikázanie CTI OTCA I MATKU SVOJU
Genetické choroby človeka a možnosti ich prevencie
Tomáš Peprný Filip Wagner 3.C
Riešenie krízových situácií
Ľad očami geografa Natália Bačíková Dagmar Cesnaková Veronika Ďatková
Nádorové ochorenie prsníka
FARBOSLEPOSŤ.
Partnerské vzťahy a rodina
Starostlivosť o rodiny profesionálnych vojakov
Psychické zdravie a stres
Vplyv sociálnych sietí
Tehotenstvo Veronika Bajzíková 3.L , 2012.
Viem, že robot nie je človek.
Schizofrénia Lea Uhliarová, III.L.
Správanie sa spotrebiteľa Užitočnosť
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Vyššia nervová činnosť
2. oddelenie školského internátu
Dopyt, ponuka, rovnovážna cena
Tvorba a manažment projektov
PSYCHOLÓGIA A UČITELIA
Geneticky podmienené choroby
9/4/2019 Firemná knižnica 2000 Nadežda Andrejčíková N. Andrejčíková.
Sem zadajte názov projektu Vaše meno Meno vyučujúceho Vaša škola
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti
TAXONÓMIE CIEĽOV V PSYCHOMOTORICKEJ OBLASTI (A.J.HARROW)
ORGANIZAČNÝ VÝVIN VO VEREJNOM SEKTORE Robert Golembiewski
DEŇ VÝSKUMU RAKOVINY Nadácia Výskum rakoviny s cieľom upozorniť na priority a potenciál moderného onkologického výskumu na Slovensku sa v roku 2007.
Čierne Diery.
Vlak „život“ Pred časom som čítal knihu, v ktorej bol život prirovnaný k ceste vlakom. Je to výnimočne zaujímavé čítanie, pod podmienkou že ho správne.
Zmes čudáctva a talentu
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE Biológia Osmtické javy v bunke
Dopady aktívnych opatrení trhu práce na zvyšovanie zamestnanosti
Posudky.
Kognitívne schopnosti a ich špecifiká u detí s intelektovým narušením
Autizmus a spôsoby terapie
Mária Hrnčárová, Marek Mažáry 3.E
ontogenéza detskej reči a výskumy reči po slovensky hovoriacich detí
Ročníková práca – Adam Guláš (IV.D, 2014/2015)
Prevencia sociálno-patologických javov u detí a mládeže ako integrovaný systém a miesto školských koordinátorov prevencie v ňom PhDr. Štefan Matula Výskumný.
ZÁSADY HLASOVEJ HYGIENY
4. SVIATOSŤ POKÁNIA.
Štandardy v procese spracovania bibliografických informácií i u nás.
ŠTATISTIKA A EFKÁRI IVONA MAGYAROVÁ 3.F BANSKÁ BYSTRICA 2006.
Mutácie.
Rozpoznávanie obrazcov a spracovanie obrazu
Sopka z fyzikálneho hľadiska
Použitie počítačov v geografii (2)
MATKA A DCÉRA Vďaka ti, žena, za samotný fakt, že si ženou! sv.J.P.II.
Informačné popoludnie SAEC
Projekt „Bezpečnejšie školy pre deti”
Prepis prezentácie:

AUTIZMUS A ASPERGEROV SYNDRÓM Gabriela Mendelová, 3.C Gymnázium J. G. Tajovského, Banská Bystrica

AUTIZMUS autizmus → z gréckeho autós = sám pervazívna vývojová porucha, ktorú charakterizujú deficity v oblasti komunikácie → komunikácie zaŕhňa problémy porozumieť reči druhých a udržiavať zmysluplnú konverzáciu sociálnej interakcie → osoby s autizmom majú problémy udržiavať funkčnú komunikáciu s ostatnými predstavivosti→ jednotlivci s autizmom sa venujú limitovanému množstvu stereotypných činností autista má ťažkosti s rozoznaním a pochopením myšlienok, emócií, túžob a zámerov svojich a iných ľudí

Sú deti s autizmom mentálne postihnuté? úroveň inteligencie u detí s autizmom môže byť veľmi rozdielna mentálna retardácia sa vyskytuje zhruba u 2/3 autistov u niektorých detí (asi 5 – 10% autistov) možno sledovať tzv. syndróm „idiot savant“, čo znamená, že preukazujú nadpriemerné schopnosti len minimálny počet autistov vie tieto schopnosti prakticky využiť v bežnom živote, skôr s nimi zachádza nefunkčným spôsobom

Prejavy Správanie - zriedkavo a neochotne nadväzuje očný kontakt -     preferuje samostatnú hru -     nezaujíma sa o rovesníkov -     je veľmi nezávislé a samostatné Komunikácia -     vývin reči dieťaťa je oneskorený, príp. nerozpráva vôbec -     namiesto odpovede zopakuje otázku -     nereaguje na vlastné meno -     neplní inštrukcie -     niekedy pôsobí dojmom, akoby bolo nepočujúce -     neukazuje prstom alebo nezamáva pri odchode -     zvyklo používať niekoľko slov, ale teraz už nie -     rozpráva o svojej obľúbenej téme bez toho, aby sa dalo prerušiť a  často sa k nej vracia

Hra -     nehrá sa s hračkami adekvátnym spôsobom -     preferuje komplikované puzzle-skladačky -     zoraďuje hračky, predmety za sebou, vedľa seba Vnímanie   -     nereaguje na niektoré zvukové podnety, zdá sa, akoby bolo nepočujúce -     veľmi citlivo reaguje na niektoré zvukové, vizuálne, taktilné podnety -     často a pomerne dlho je zaujaté rôznymi povrchmi, materiálmi pozoruje určité vzory, predmety -     chodí po špičkách

Možné príčiny Genetické faktory   u autistických jednovaječných dvojčiat je veľmi vysoká pravdepodobnosť (95,7%) vzniku poruchy i u druhého dvojčaťa v rodinách s jedným autistickým dieťaťom môže byť pravdepodobnosť narodenia ďalšieho až 1:20 Mozgové poškodenia určité poškodenia mozgového tkaniva, najmä funkčné poruchy ľavej polovice mozgu a abnormálne zmeny v mozgovom kmeni výsledky sú však zatiaľ nejednoznačné a nemožno povedať, či sú príčinou autizmu alebo iba sprievodným javom Extrémne mužský typ mozgu odborník na autizmus Simon Baron-Cohen sa domnieva, že osoby s autizmom majú tzv. extrémne mužský typ mozgu je to spôsobené vysokou hladinou testosterónu v tele matky v priebehu tehotenstva

Liečba i keď sa konkrétny obraz v priebehu vývinu a vekom dieťaťa môžu meniť, pretrváva autizmus počas celého života prostredníctvom cielených, špecificky na autizmus zameraných terapeutických prístupov sa dá v mnohých prípadoch dosiahnuť výrazné zlepšenie doposiaľ najlepšie preskúmané a  z časti i vedecky overené sú v  starostlivosti o deti s autizmom programy, kt. vychádzajú z princípov tzv. behaviorálnej terapie tieto postupy majú jasnú štruktúru a  opierajú sa o individuálnu prácu s dieťaťom (1 terapeut – jedno dieťa)

Aspergerov Syndróm primárne sa líši od detského autizmu tým, že sa pri tejto poruche nevyskytuje celkové oneskorenie alebo retardácia reči ani kognitívneho vývinu jedincov s AS charakterizujú určité znaky Aspergerov syndróm je pomenovaný podľa rakúskeho lekára Hansa Aspergera ako 1. v r. 1944 publikoval článok popisujúci nezvyčajné vzory správania u svojich detských pacientov termín AS neexistoval až do r.1981, kedy ho zaviedla britská psychologička Lorna Wing

Kľúčové znaky AS veľa ľudí s AS sa veľmi snaží byť spoločenskými a nemajú nič proti ľudskému kontaktu → napriek tomu majú ťažkosti:  rozumieť správaniu ľudí, neverbálnym signálom /gestám, včítane výrazov tváre a reči tela /, a zvyklostiam so zaradením sa do spoločnosti a vytváraním vzájomných vzťahov s inými nemusia si uvedomovať, čo je spoločensky vhodné a môžu mať problém pri voľbe témy konverzácie neschopnosť si len tak nezáväzne povyprávať alebo poklebetiť problém porozumieť dvojzmyselným výrazom, napr. neuvedomenie si, ak si ich ľudia doberajú majú často tiky a problémy s rovnováhou abnormné vnímanie zvukov, obrazov, chutí, vôní

Príčiny vzniku AS sú stále skúmané veľa odborníkov verí, že vzorka správania, podľa kt. sa AS diagnostikuje, nie je výsledkom iba 1 príčiny je veľa dôvodov sa domnievať, že AS je spôsobený viacerými fyz. faktormi, kt. všetky ovplyvňujú vývoj mozgu nie je to ale vplyvom citového ukrátenia alebo spôsobu ako bola osoba vychovávaná existuje viacero téz o príčinách vzniku AS, ale ani jedna myšlienka by nemala byť braná ako 100 % -ný fakt nikto dnes ale nespochybňuje hypotézu, podľa ktorej je AS geneticky podmienený, aj keď zatiaľ sa nenašiel gén, ktorý by bol za to zodpovedný ide skôr o nejakú súhru génov

Liečba AS je vývojová anomália ovplyvňujúca mozog / podľa najnovších výskumov pravú hemisféru/ neexistuje liečba ani zázračný liek, deti s AS sa stanú dospelými s AS veľa sa dá dosiahnuť primeranou výchovou a podporou s dostatkom času a trpezlivosti ľudia s AS sa môžu naučiť zákl. umeniu, kt. je potrebné k bežnému každo- dennému životu napr. vhodne komunikovať s ľuďmi, (ich jediná slabina)

Ďakujem za pozornosť... Gabriela Mendelová, 3.C