Hlavný kontrolór ako partner poslanca

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Miroslav Jakubec, Peter Kardoš
Advertisements

Miestna akčná skupina STREDNÝ LIPTOV
Miestna akčná skupina Stredný Liptov
Rodinné právo prednáška č. 3.
Rodinné právo prednáška č. 7.
Ako ušetriť peniaze a čas pomocou webového sídla a jeho služieb?
523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách
EFEKTÍVNA VEREJNÁ SPRÁVA POWERPOINT PREZENTÁCIE OPERAČNÝ PROGRAM
Register mimovládnych neziskových organizácií (R MNO)
Voľby, volebné právo a volebné systémy
Zákonník práce 311/2001 Z.z. a jeho novely
Nástroj pomoci pri zamestnávaní
Sprostredkovateľská zmluva
Vysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety
Voľby a volebné právo v Slovenskej republike
ROEP REGISTER OBNOVENEJ EVIDENCIE PODY
1. princíp: Práva akcionárov, spravodlivé zaobchádzanie s akcionármi a kľúčové funkcie vlastníctva Michal Kotlárik.
Koncepcia a kompetencie komôr / lekárnikov, lekárov, sestier/
Kariérne možnosti v spoločnosti STRABAG.
Štátny rozpočet Anna Valachová 3.B
REZERVAČNÁ ZMLUVA. REZERVAČNÁ ZMLUVA Rezervačná zmluva 1. krok k vysnívanému bývaniu výhoda RZ uzatvorenej cez sprostredkovateľa: nestrannosť – 3 stranná.
Seminár pre prijímateľov malých projektov
Starostlivosť o rodiny profesionálnych vojakov
24.apríl 2019 Bratislava "Polícia pre 21. storočie"
Trestné právo využitie detektoru lži v trestnom práve
Podmienky spracúvania osobných údajov samosprávou podľa novej právnej úpravy Konferencia Asociácie prednostov úradov miestnej samosprávy v SR 15. –
Prioritná os č. 6: TECHNICKÁ POMOC Odbor technickej pomoci
Ing. Alexandra Vašašová
Rodinné právo prednáška č. 6.
Ochrana lesov a prírody pred požiarmi
Európska centrálna banka
Daňové veci mi rieši zamestnávateľ Daňové priznanie si robím sám
Všeobecná úprava organizácie a priebehu volieb
Predstavenie Projektu Rudolf Horváth Združenie DEUS
Slovensko v súčasnosti
EFEKTÍVNA VEREJNÁ SPRÁVA POWERPOINT PREZENTÁCIE OPERAČNÝ PROGRAM
Inštitút zamestnanosti
Posilňovanie rovnosti LGBTI osôb v Európskej únii
PhDr. Tatiana Arbe OEMP ÚM STU
Nezdaniteľné časti základu dane
Povinnosti obce ako právnickej osoby podľa zákona NR SR č. 314/2001 Z
SKLÁDKY ODPADOV NA ÚZEMÍ OBCE
doc. JUDr. Marek Domin, PhD.
Voľby do NR SR Voľby do EP
Zákon č. 390/2011 Z. z. Pedagogickí a odborní zamestnanci
Sprostredkovateľská zmluva
Využitie informácií pri verejnej kontrole
Migrácia, utečenci – podpora samospráv
pre potenciálnych žiadateľov a prijímateľov
Finančné riadenie projektov a kategorizácia výdavkov
Prednášky z Agrárneho práva EU
Právna úprava podnikania
JUDr. Miroslava Benediková
Dopady aktívnych opatrení trhu práce na zvyšovanie zamestnanosti
Stredná odborná škola - Szakközépiskola Rákocziho 23, Kráľovský Chlmec
Zelená Štatistika.
Zakladanie živností v Maďarsku 1. prednáška
VÝSTAVBA 2x400 kV VEDENIA Rimavská sobota – štátna hranica s Maďarskom
VOĽBY DO NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY.
182 ZÁKON NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY z 8
Oprávnené výdavky a ich dokladovanie OPLZ-PO (MOPS 2)
Rada školy a výberové konanie
Minimálna mzda za každú hodinu odpracovanú zamestnancom 46,60 Sk,
Informačný seminár – MOPS
EFEKTÍVNA VEREJNÁ SPRÁVA POWERPOINT PREZENTÁCIE OPERAČNÝ PROGRAM
Prevencia kriminality
Vykonávacie predpisy ( nariadenia vlády a vyhlášky)
Informačný seminár – MOPS
Informačné popoludnie SAEC
prof. RNDr. Libor Vozár, CSc. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Prepis prezentácie:

Hlavný kontrolór ako partner poslanca Adrián Macko Bešeňová 7. apríl 2019

Právne predpisy a literatúra Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z.n.p. Jozef Tekeli – Marian Hoffmann ZÁKON O OBECNOM ZRIADENÍ Komentár

§ 18 Postavenie hlavného kontrolóra Hlavného kontrolóra volí a odvoláva obecné zastupiteľstvo. Hlavný kontrolór nesmie bez súhlasu obecného zastupiteľstva podnikať alebo vykonávať inú zárobkovú činnosť a byť členom riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov právnických osôb, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť. Toto obmedzenie sa nevzťahuje na vedeckú činnosť, pedagogickú činnosť, lektorskú činnosť, prednášateľskú činnosť, prekladateľskú činnosť, publicistickú činnosť, literárnu alebo umeleckú činnosť a na správu vlastného majetku alebo správu majetku svojich maloletých detí. Kontrolnú činnosť vykonáva nezávisle a nestranne

Nezlučiteľnosť a) poslanca b) starostu c) člena orgánu právnickej osoby, ktorej zriaďovateľom alebo zakladateľom je obec d) iného zamestnanca obce e) podľa osobitného zákona

Predpoklady na výkon funkcie § 18a Minimálne úplné stredné vzdelanie vyštudovaný odbor nie je až tak dôležitý(nemusí byť ani právnik, ani ekonóm) záujem o vzdelávanie najdôležitejšia je ochota nezávisle a čestne pracovať

Voľba deň konania voľby vyhlási OZ najmenej 40 dní pred dňom konania voľby - úradná tabuľa a spôsob v obci obvyklý, voľba sa musí konať počas posledných 60 dní funkčného obdobia písomná prihláška najneskôr 14 dní pred konaním voľby 60 dní od zániku funkcie podľa ods. 8 písm. a), b), d)

prvé kolo – nadpolovičná väčšina všetkých druhé kolo v prípade nezvolenia – postupujú dvaja kandidáti s najväčším počtom hlasov v 1. kole, v prípade rovnosti viacerých postupujú všetci s najväčším počtom v druhom kole vyhráva kandidát s najväčším počtom platných hlasov v prípade rovnosti hlasov v druhom kole rozhoduje žreb

funkčné obdobie je šesť rokov a začína sa dňom nástupu do práce zvolením vzniká nárok na uzavretie zmluvy !!! starosta je povinný uzatvoriť s HK zmluvu – jedna z mála povinností bez priestoru na obštrukcie !!! pracovný pomer na kratší pracovný čas – POZOR – jeho dĺžku musí zastupiteľstvo určiť pred vyhlásením voľby - príklad

Zánik funkcie vzdaním odvolaním uplynutím funkčného obdobia smrťou rozsudok o pozbavení spôsobilosti na právne úkony rozsudok za úmyselný trestný čin dňom, keď začal vykonávať funkciu podľa § 18 ods. 2 - nezlučiteľnosť

Odvolanie opakovane alebo zvlášť hrubým spôsobom poruší povinnosti zamestnanca alebo vedúceho zamestnanca hrubo alebo opakovane zanedbáva povinnosti vyplývajúce z funkcie a bol aspoň raz písomne upozornený OZ uvedie nepravdivý údaj v čestnom vyhlásení, alebo v údajoch o svojich majetkových pomeroch

Hlavný kontrolór viacerých obcí volí a odvoláva ho zastupiteľstvo každej obce

Plat HK je súčin priemernej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve za predchádzajúci kalendárny rok a koeficientu podľa počtu obyvateľov obce k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho roka podľa údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky možnosť mesačnej odmeny do výšky 30 % platu

Rozsah kontrolnej činnosti kontrola zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri nakladaní s majetkom a majetkovými právami

Kontrolnej činnosti podlieha RO a PO zriadené Právnické osoby založené Osoby, ktorým boli poskytnuté účelové dotácie alebo finančné výpomoci

Pravidlá kontrolnej činnosti § 20 až 27 zákona č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite ďalšie podrobnosti môže ustanoviť obec uznesením.

Úlohy HK predkladá OZ návrh plánu kontrolnej činnosti raz za šesť mesiacov – musí byť zverejnený najmenej 15 dní pred prerokovaním vypracúva stanovisko k návrhu rozpočtu a k návrhu záverečného účtu predkladá správu o výsledku kontroly OZ na jeho najbližšom zasadnutí – žiadne komisie ani mestská a obecná rada – príklad zvedavosť

predkladá OZ správu o kontrolnej činnosti - do 60 dní po uplynutí kalendárneho roka spolupracuje so štátnymi orgánmi vybavuje sťažnosti, ak tak ustanovuje štatút obce ... je povinný vykonať kontrolu, ak ho o to požiada OZ alebo starosta obce, ak vec neznesie odklad – nezmysel – riziko straty autonómneho postavenia HK a možnosť znefunkčnenia kontroly zo strany starostu !!! nástroj poslancov sa čiastočne dostal do rúk starostu – HROMADNÁ PRIPOMIENKA !!!

zúčastňuje sa zasadnutí OZ a obecnej rady s hlasom poradným, môže sa zúčastňovať aj komisií je oprávnený nahliadať do dokladov a dokumentov v rozsahu kontrolnej činnosti je povinný na požiadanie bezodkladne sprístupniť výsledky kontrol poslancom alebo starostovi

Útvar HK § 18g väčšinou väčšie mestá útvar je súčasťou obecného úradu za jeho činnosť zodpovedá hlavný kontrolór

Partner alebo „nepriateľ“ ???????? ako pre koho nie všetci sme rovnakí

Typy samosprávneho fungovania starosta Poslanci (väčšina) kontrolór výsledok (stav ochrany) riešenia pre transparentnos ť čestný čestní Výborná (HK = šťastný človek) Nie sú potrebné lapaj Ochrana dobrá -stav pohotovosti ( HK sa nenudí) Zadávanie kontrol informovanie verejnosti beťári Ochrana značne narušená (HK nestíha) Kontroly, TO, podnety – v prípade volieb končí slepý – hluchý - nečestný KATASTROFA pre obec Aktívni občania – náhrada kontrolóra Jediné riešenie - voľby

Aktivita kontrolóra Chce kontrolovať Nechce kontrolovať Môže kontrolovať Musí kontrolovať

Rozdiel medzi kontrolórmi malých obcí a miest malá obec -výkon kontroly značne obmedzený úväzkom – HK tu zastáva aj funkciu akéhosi poradcu malé mesto – HK väčšinou bez útvaru – všetko musí zvládnuť sám alebo si pomáha prizvanými osobami veľké mestá – HK má väčšinou zriadený útvar a na kontrolách pracuje viac zamestnancov

Mierne nástroje hlavného kontrolóra informovanie a vzdelávanie poslancov po vykonaných kontrolách návrhy opatrení a odporúčaní v prípade nerešpektovania sú nástroje v rukách poslancov – VZN, obmedzenie kompetencií, plat starostu

Tvrdé nástroje hlavného kontrolóra V prípade závažných podozrení podnety na prokuratúru – veľká dávka trpezlivosti trestné oznámenia – presne to isté pri podvodoch s fondami EÚ – OLAF medializácia a informovanie verejnosti o závažných kauzách – najlepšie spoločne s poslancami Príklady

Smutná slovenská realita neinformovaná, resp. len jednostranne informovaná verejnosť (zo strany starostov a primátorov), zväčša pozitívnymi informáciami zmenu nepotrebuje ZMENA K TRANSPARENTNOSTI = OBROVSKÉ ÚSILIE

Ďakujem za pozornosť

Kontakty Tel: 0903 252086 Mail: adrianmacko.88@gmail.com kontrolor@krupina.sk