Bezpečnosť pacienta (predikcia bezpečnostných rizík, identifikácia, analýza a manažment rizík a udalostí súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Centrálny Dátový Archív
Advertisements

Posudzovanie vplyvov na životné prostredie a krajinný vzhľad
ANALÝZY RIZIKA ZNEČISTENÉHO ÚZEMIA a PLÁN PRÁC
Algorithmic Chemistry in Genetic Programming Informatics and Information Technologies Student Research Conference, 2006 Vojtech Szöcs Vedúci projektu:
Miestna akčná skupina Stredný Liptov
Komplexné služby pre váš web
Kategorizácia a hodnotenie liekov
Reforma zdravotníctva na Slovensku
Rudolf Zajac Minister zdravotníctva Peter Pažitný
Správa mládeže 2018 Zamestnanosť Miroslav Hajnoš
OBČIANSKE ZDRUŽENIE PRIMA ROK 2003
Elektronizácia vo verejnom obstarávaní
Povinne hlÁsenÉ ochorenia
Učíme efektívne a moderne – inovácia vyučovacieho procesu
MANAŽMENT ĽUDSKÝCH ZDROJOV
J. Pertinačová, epidemiológ RÚVZ Bratislava
Výzva WHO nemocniciam k aktivite: „Clean care is safer care“
PhDr. Marta Hanečáková, PhD.
Ochrana súkromia medzi matfyzákmi
Riešenie krízových situácií
Nádorové ochorenie prsníka
Koncepcia a kompetencie komôr / lekárnikov, lekárov, sestier/
Vedúci práce: RNDr. Peter Gurský, PhD. Autor: Patrik Sedlák
Manažment ako veda - vývoj a základné pojmy
Tlačová konferencia 28.júna 2016 Vitajte!.
ANALÝZA OBSAHOVÉHO ZAMERANIA VÝZIEV NA PREDKLADANIE ŽIADOSTÍ O NFP
Prioritná os č. 6: TECHNICKÁ POMOC Odbor technickej pomoci
Ing. Alexandra Vašašová
SOP pre prepuknutie epidémie cholery
5 máj - Deň hygieny rúk Heslo kampane WHO 2019:
REZIDENTSKÝ PROGRAM MZ SR pre všeobecných lekárov a pediatrov
Posilňovanie rovnosti LGBTI osôb v Európskej únii
Tvorba a manažment projektov
Vzdelávanie sestier Prof. Mgr. Katarína Žiaková, PhD.
Verejné obstarávanie 2019, legislatívne zmeny, možnosti a postrehy z praxe APUMS 13. –
EU project guidelines Mgr. Mária Tunová
Intímna hygiena a pohlavné choroby
Zákon č. 390/2011 Z. z. Pedagogickí a odborní zamestnanci
Geneticky podmienené choroby
Manažér a jeho funkcie Predmet: Manažment športu – 2. prednáška
Sem zadajte názov projektu Vaše meno Meno vyučujúceho Vaša škola
Tvorba a manažment projektov
Národný projekt Zvyšovanie transparentnosti neziskového sektora a kvality služieb poskytovaných neziskovými organizáciami cez mechanizmus akreditácie.
DEŇ VÝSKUMU RAKOVINY Nadácia Výskum rakoviny s cieľom upozorniť na priority a potenciál moderného onkologického výskumu na Slovensku sa v roku 2007.
Migrácia, utečenci – podpora samospráv
Komplexná technická starostlivosť o dopravnú techniku
Participácia a štruktúrovaný dialóg
All-Hands Meeting Pezinok 2.0 Porada zamestnancov MsÚ
Implementácia a zabezpečenie prevádzky systému ARL – spolupráca knižnice a firmy Dobrý den, vážení a milí, dovolte mi aby som Vam v mene svojom i v mene.
JUDr. Miroslava Benediková
Dopady aktívnych opatrení trhu práce na zvyšovanie zamestnanosti
Hierarchická a sieťová koordinácia v relevantných politikách pre lesníctvo: aktéri, vzťahy a procesy Zuzana Dobšinská.
Európsky sociálny fond
WHO-HPH 2011 PRAHA HPH na Slovensku, perspektíva a prekážky rozvoja
Kvalita a uznávanie neformálneho vzdelávania
Komplexná technická starostlivosť o dopravnú techniku
Ex-post hodnotenie NSRR 2007–2013
Vývoj spotreby liekov v Slovenskej republike
Tvorba a manažment projektov
PREPOJENIE EURÓPSKYCH
Hygiena rúk v ambulantnej starostlivosti
Prevencia kriminality
MUDr.Eva Bérešová viceprezidentka RLK Prešov
Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre
Aktuálna situácia, ktorú poznáme z praxe:
Vykonávacie predpisy ( nariadenia vlády a vyhlášky)
OBČIANSKE ZDRUŽENIE PRIMA ROK 2012
Informačné popoludnie SAEC
Projekt „Bezpečnejšie školy pre deti”
Projekt ROZÚZLENIE.
Prepis prezentácie:

Bezpečnosť pacienta (predikcia bezpečnostných rizík, identifikácia, analýza a manažment rizík a udalostí súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti) Prof. Mgr. Katarína Žiaková, PhD. Mgr. Dominika Kalánková Predmet: Ošetrovateľstvo

Bezpečnosť pacienta Odhaduje sa, že 8-12 % hospitalizovaných pacientov v štátoch EÚ bude poškodených v súvislosti so starostlivosťou, ktorá im bude (resp. nebude) poskytnutá https://www.Rand.Org/content/dam/rand/pubs/research_briefs/2009/RAND_ RB9472.Pdf Bezpečnosť pacienta: Predchádzanie nežiaducim udalostiam počas obdobia poskytovania zdravotnej starostlivosti s cieľom minimalizovať poškodenie pacienta a dosiahnuť bezpečnú zdravotnú starostlivosť Právo pacienta neutrpieť ujmu alebo potenciálnu ujmu spojenú s hospitalizáciou (metodické usmernenie č. 3/2014) Identifikuje, analyzuje a manažuje riziká a udalosti súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, ktoré môžu viesť k zhoršeniu zdravotného stavu pacienta, respektíve k jeho nezlepšeniu Nedostatočná bezpečnosť pacienta je závažný problém pre verejné zdravie, avšak rovnako tak vysoké finančné zaťaženie v zdravotníctve Veľkej časti nežiaducich udalostí, ktoré vedú k narušenej bezpečnosti pacienta sa dá predísť; za väčšinu z nich zodpovedajú systémové faktory

Metodické usmernenie č Metodické usmernenie č. 3/2014 o zavádzaní systémov hlásení chýb, omylov a nežiaducich udalostí v ústavnej zdravotnej starostlivosti Zavedenie systémov hlásení chýb, omylov a nežiaducich udalostí, ktoré vzniknú pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti Význam hlavne pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, pre vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov Mapuje kultúru bezpečnosti pacienta v zdravotníckom zariadení, na podklade analýzy môže podporiť systémové zmeny

Nežiaduca udalosť Je každá udalosť, ktorá spôsobí neúmyselne pacientovi poranenie, ujmu alebo poškodenie čo vedie k predĺženej hospitalizácií pacienta, vzniku komplikácii, práceneschopnosti pacienta, finančnej strate až smrti Je výsledkom poskytovanej zdravotnej starostlivosti (neočakávaná udalosť, ktorá mohla spôsobiť alebo spôsobila neúmyselné poškodenie pacienta postupom zdravotníckeho i nezdravotníckeho personálu) Každá NU podlieha hláseniu podľa platnej legislatívy (metodické usmernenie č. 3/2014, údzs)

Nežiaduca udalosť - závažnosť Katastrofické nežiaduce udalosti Nežiaduce udalosti Incidenty Takmer pochybenia

Hlásenie nežiaducich udalostí

Manažment rizík Riziko – je očakávaná hodnota škody; udalosť, ktorá môže negatívne ovplyvniť zdravotnícke zariadenie – má určitú pravdepodobnosť a dôsledky; odchýlenie od skutočných a očakávaných výsledkov Systematický proces identifikácie, hodnotenia a realizácie činností vedúcich k prevencii alebo riadeniu klinických, administratívnych, zamestnaneckých bezpečnostných rizík v organizácii Plánovanie, organizovanie a riadenie komplexného programu aktivít, ktoré identifikujú, hodnotia a realizujú nápravné opatrenia voči rizikám, ktoré by mohli viesť ku zraneniu pacientov alebo zamestnancov, prípadne k poškodeniu majetku s následnou finančnou stratou Manažér rizík Riadi proces identifikácie rizík, vyhodnocovania rizík, vytvára preventívne stratégie a kontroluje efektivitu nápravných opatrení

Riadenie rizík Je sústavná systematická a metodická činnosť IDENTIFIKÁCIA RIZIKA Analýza rizík (pravdepodobnosť/závažnosť) Vyriešenie rizika Riadenie Zoznam rizík – ohodnotených Zoznam rizík vyžadujúcich najvyššiu pozornosť Plánovanie Sledovanie

Riešenie rizikových situácii Ohodnotenie rizika – (napr. finančná ujma) Stanovenie priorít (stanovenie významnosti rizika) Prevencia (minimalizovanie rizika) Plán riešenia rizikových situácii (napr. vzdelanie, technické zabezpečenie)

Stratégie prevencie nežiaducich udalostí bezpečná identifikácia pacienta prevencia pádov prevencia dekubitov bezpečná komunikácia protiepidemiologické opatrenia redukcia chýbajúcej starostlivosti

Bezpečná identifikácia pacienta prevencia zámeny pacienta, napr. pri podávaní liekov, odberoch glykémie, zaistenie bezpečnosti pacienta, označovanie novorodencov okamžite po narodení, identifikačný náramok s čiarovým kódom, môže byť farebne odlíšený, zo strany zdravotníckych pracovníkov – opakovanými otázkami zisťovať či sa daný výkon ide realizovať u pacienta, u ktorého sa má (dôraz u pacientov s rovnakými menami) – trojitá kontrola

Prevencia pádov všetkým pádom nie je možné zabrániť – je dôležitá voľba opatrení, včasná identifikácia rizikových pacientov (napr. prostredníctvom štandardizovaného hodnotiaceho nástroja Morse Fall Scale), kontinuálne znižovanie výskytu pádov, preventívne opatrenia vrátane edukácie pacientov o režime.

Prevencia dekubitov Preventívnymi opatreniami je možné zabrániť vzniku dekubitov až v 95%, aktívna identifikácii rizík spojených s hospitalizáciou, vyhľadávanie rizikových pacientov (napr. prostredníctvom štandardizovaného hodnotiaceho nástroja Norton Scale), pri vzniknutých dekubitoch – aplikácia moderných postupov liečby.

Bezpečná komunikácia Účinný postup pre ústnu a telefonickú komunikáciu pri ordinovaní liekov a hlásenie laboratórnych výsledkov vyšetrení Dôkladné a podrobné hlásenie všetkých informácií súvisiacich s poskytovania zdravotnej starostlivosti medzi všetkými zdravotníckymi pracovníkmi Zabezpečenie kontinuity informácií

Protiepidemiologické opatrenia Program prevencie nozokomiálnych nákaz (vstupy,zodpovednosť, právomoci, činnosti, výstupy, zdroje a kontrolné mechanizmy) Riadená dokumentácia, štandardy, manuály pre zavedenie a ošetrovanie zavedených zdravotníckych pomôcok, zásady ochrany zdravotníckych pracovníkov, všeobecné hygienické opatrenia Dezinfekčný plán Hlásenie nozokomiálnych nákaz Edukačný program pre zamestnancov (všeobecné údaje o dezinfekcii, hygiena rúk, dezinfekcia pokožky, dezinfekcia nástrojov a pomôcok, plošná dezinfekcia) Hygiena rúk ako základ protiepidemiologických opatrení, zníženie rizika vzniku a prenosu nozokomiálnych nákaz u pacientov a zdravotníckeho personálu

Redukcia chýbajúcej starostlivosti Chýbajúca starostlivosť je definovaná ako potrebná ošetrovateľská starostlivosť pre pacienta, ktorá sestrou nebola úplne alebo z časti poskytnutá, pričom pacient túto starostlivosť potreboval alebo vyžadoval Kalischová (2006) vymedzila 9 komponentov chýbajúcej ošetrovateľskej starostlivosti (napr. edukácia, chodenie s pacientom, polohovanie, hygienická starostlivosť) a 7 oblastí jej najčastejších dôvodov (napr. nedostatok personálu, nedostatočná tímová spolupráca, nedostatok času) v akútnej starostlivosti Na základe realizovaného výskumu bol vytvorený a testovaný nástroj MISSCARE Survey k meraniu chýbajúcej starostlivosti (Kalisch, Williams, 2009) Cieľom je zistiť prevalenciu chýbajúcej starostlivosti a identifikovať jej možné dôvody vzniku s cieľom ich následnej eliminácie

Súhrn Pacienti sú vystavení vplyvu nežiaducich udalostí na všetkých úrovniach poskytovanej zdravotnej starostlivosti Nežiaduca udalosť je akákoľvek udalosť, ktorá spôsobila alebo by mohla spôsobiť neúmyselné poškodenie pacienta (najčastejšie pády, dekubity, medikačné pochybenia, nozokomiálne infekcie a iné...) Manažment rizík sa zaoberá identifikáciou, hodnotením a realizáciou činností vedúcich k prevenciu alebo riadeniu rizík Prevencia najefektívnejší spôsob riešenia nežiaducich udalostí

Literatúra BENDOVÁ, J. a VAVERKOVÁ, I. Bezpečnosť pacienta v primárnej starostlivosti na Slovensku. Via pract. 2012;9(1):32-33. Dostupné z: http://www.viapractica.sk/index.php?page=pdf_view&pdf_id=5547&magazine_id=1 BÓRIKOVÁ, I. a TOMAGOVÁ, M. Pády u hospitalizovaných pacientov – posudzovanie rizika . Ošetrovateľstvo: teória, výskum, vzdelávanie. 2016;6(1):26-31. Dostupné z: http://www.osetrovatelstvo.eu/_files/2016/01/26-pady-u-hospitalizovanych-pacientov- posudzovanie-rizika.pdf ŠKRLA, P. a ŠKRLOVÁ, M. Řízení rizik ve zdravotnických zařízeních. Praha: Grada, 2008. 199 s. ISBN 978-80-247-2616-8. Metodické usmernenie č. 03/2014 o zavádzaní systémov hlásení chýb, omylov a nežiaducich udalostí v ústavnej zdravotnej starostlivosti. In: Bratislava: Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, 2014.