Pozorovanie rastlinných buniek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Postup prípravy prezentácie
Advertisements

Povrch tela KOŽA Biológia 7. ročník.
Editovanie nových záznamov Modifikácia zadaní
Učivo z prírodovedy Stavovce.
Vyparovanie a var Gabriel Horos.
Vnútorné geologické procesy
Rast, vývin rastlín a Hydropónia
Peter Novák Viceprezident Contoso Pharmaceuticals
Všeobecná štruktúra bunky
Všeobecná štruktúra bunky
Tehotenstvo a pôrod Tehotenstvo a pôrod Simona Pinková III.L
Chlieb z hľadiska fyziky
Svet bublín Martina Ľuptáková, 3.A Šk. rok: 2008/2009.
Optika Optika Lenka Heldová III.E Lenka Heldová III.E.
Energia.
3 X P alebo Prezentácia o úspešnej prezentácii /pre študentov 4. roč
charakteristika a biologický význam
Optické prístroje.
Meteorológia.
Základy jadrovej Fyziky
Riasy Peter Magic, III.D.
4. prikázanie CTI OTCA I MATKU SVOJU
REGULAČNÉ SÚSTAVY ŽĽAZY S VNÚTORNOU SEKRÉCIOU Dária Šutáková, 3.C.
Alternatívne zdroje energie
Alternatívne zdroje energie - solárna energia
Týždeň zdravej výživy.
PROTOLYTICKÉ REAKCIE.
Praktický nácvik dezinfekcie rúk - manuál
Biologický experiment
„Každá kvapka sa počíta“
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Vírusové ochorenia Kristína Piliarová.
2. oddelenie školského internátu
Karin Blahová, II.B Gymnázium sv. Františka z Assisi v Žiline
Pomôcky: Úloha: igelitové vrecká (4 kusy) 6 kúskov chleba Chladnička Čas: 3 týždne Zistiť ,v ktorom prostredí sa najrýchlejšie vytvorí pleseň na chlebe.
Cieľ : Príjem a výdaj vody rastlinnými pletivami, pri rôznych koncentrovaných roztokoch. Materiál a pomôcky : hľuza zemiaka , nôž , sklené nádoby (3ks),
Magnetické pole PaedDr. Jozef Beňuška
Krv a krvné skupiny Ivana Petáková III.L.
Chorda – pevná, ohybná a pružná oporná os tela
Bloková schéma procesora
DO OKNA NIEČO NARAZILO. BOL TO VTÁČIK!
Sem zadajte názov projektu Vaše meno Meno vyučujúceho Vaša škola
Následky fajčenia na pľúca
Čierne diery.
Terézia Šeligová 2.A GSF v Žiline
Michal Mičuch, II.A GSF v Žiline.
9. Vodné bomby Niektorí študenti sú neefektívni pri bitkách s balónmi naplnenými vodou, pretože sa ich balóny od nepriateľa odrazia bez prasknutia.
Dominik Medvecký II.B GSF v Žiline
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE Biológia Osmtické javy v bunke
WHO-HPH 2011 PRAHA HPH na Slovensku, perspektíva a prekážky rozvoja
Živočíšna a rastlinná bunka
Chlorid sodný - užitočná, ale aj škodlivá látka pre ľudí
Iný pohľad na globálne otepľovanie
ZÁKLADNÉ ÚDAJE oblasť podnikania výroba organokremičitých prípravkov
Papier z hľadiska fyziky
I.Kupčová, L.Košalková, P.Parolková, T.Ballaschová, M.Mihalik 2010
Rovnice a ich riešenia.
Formátovanie tabuliek
Závislosť tráviaceho účinku trypsínu od teploty
Opakovanie Zmesi a chemicky čisté látky.
Aerodynamika u áut D.Jesenovský.
Vyučovanie prírodopisu / biológie na Slovensku
Sopka z fyzikálneho hľadiska
Použitie počítačov v geografii (2)
Ukážky z inovácie výučby v predmete
«Ako myslíš srdcom, taký si» Príslovia 23:7
OBČIANSKE ZDRUŽENIE PRIMA ROK 2012
Nikola Mečárová,2.B GSF v Žiline
Zrážky 7. ročník.
Stavba Baktérií Tomáš Poliačik, 3.E.
Prepis prezentácie:

Pozorovanie rastlinných buniek Sophia Stella Vargová

Pomôcky: cibuľa, 10% roztok chloridu sodného (kuchynská soľ), mikroskop, pomôcky na mikroskopovanie – podložné sklo, krycie sklíčko, kvapkadlo, skalpel, preparačná ihla, pinzeta, filtračný papier, kadička s destilovanou vodou.

Pracovný postup I: Prekrojila som pozdĺžne cibuľu skalpelom a oddelila od seba jej vnútorné časti. Z vnútornej strany dužinatej šupiny cibule som odlúpila priesvitnú pokožku veľkosti 5 x 5 mm. Vložila som do kvapky vody na podložnom skle pomocou pinzety oddelenú pokožku cibule.

Pracovný postup II: Prikryla som krycím sklíčkom a pozorovala pri malom zväčšení. Pozorovala som bunky pri väčšom zväčšení a z pozorovania som urobila nákres. (Nákres 1) K pozorovanému preparátu som pridala niekoľko kvapiek roztoku chloridu sodného. Pozorovala som zmeny, ktoré sa udiali s bunkou. Nakreslila som pozorované zmeny. (Nákres 2)

Nákres 1: – bunky pokožky cibule pred pridaním roztoku chloridu sodného bunková stena

Nákres 2: – bunky pokožky cibule po pridaní roztoku chloridu sodného vakuola bunková stena

Pracovný postup III: Odsala som filtračným papierom vodný roztok chloridu sodného z podložného skla, pridala k preparátu buniek pokožky cibule 2 kvapky vody a opätovne pozorovala pod mikroskopom zmeny v bunke. Vyhotovila som nákres z pozorovaných zmien v bunke pokožky cibule. (Nákres 3)

Nákres 3: – bunky pokožky cibule po odsatí roztoku chloridu sodného bunková stena

Záver: V pozorovanej bunke prebiehali životné procesy: príjem a výdaj látok. Rastlinná bunka prijímala aj vylučovala vodu. Bunková stena chráni bunku pred vplyvmi vonkajšieho prostredia a zároveň jej dodáva potrebný tvar a pevnosť. Cytoplazmatická membrána reguluje príjem a výdaj látok rastlinnou bunkou. Po pridaní roztoku chloridu sodného sa cytoplazmatická membrána oddelila od bunkovej steny – vnútro bunky sa scvrklo v dôsledku straty vody. Voda prenikala z bunky do prostredia – z prostredia s nižšou koncentráciou soli do prostredia s vyššou koncentráciou soli, čo vysvetľujeme javom osmóza. Tento pohyb vody regulovala polopriepustná cytoplazmatická membrána.

Po pridaní vodného roztoku chloridu sodného sa zmenila cytoplazmatická membrána – oddelila sa od bunkovej steny. Po odsatí vodného roztoku chloridu sodného a pridaní kvapky destilovanej vody nastal opäť jav osmóza – koncentrácia soli v prostredí buniek sa znížila, a tak voda z prostredia začala prúdiť do bunky. Objem bunky sa zväčšil a cytoplazmatická membrána sa priblížila späť k bunkovej stene. Pozorované zmeny v rastlinnej bunke vysvetľuje fyzikálny jav osmóza a vlastnosť cytoplazmatickej membrány – polopriepustnosť. Po posolení reďkovky, uhorky, baklažánu a podobne sa na ich povrchu objavia kvapôčky vody – voda sa dostala z vnútra bunky von, podobne ako po pridaní roztoku NaCl k pokožke cibule.

ZDROJE https://www.google.sk/search http://www.gify.nou.cz/12us_obrazky.htm https://www.google.sk/search?q=pinzeta http://chemia-lab.blogspot.sk/2014/04/pokus https://www.google.sk/search?q=mikroskop

ĎAKUJEM ZA POZORNOSŤ