Publicistický štýl.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Postup prípravy prezentácie
Advertisements

Abstrakt Mgr. Imrich IŠTVAN, PhD..
Dobrý pastier Žalm 23 (veršovaná parafráza - MBKB)
Návraty do minulosti Hudba v stredoveku 5. – 14. storočie.
Štylistika lexikálnych prostriedkov
JUDr. Zuzana Adamová, PhD. Mgr. Richard Bednárik
O myšiach a ľuďoch.
Internet a www.
Meno a priezvisko učiteľa
OUTPLACEMENT – PRÍPRAVA NA HĽADANIE NOVÉHO PRACOVNÉHO MIESTA
Poľsko.
Publicita malého projektu
Náboženský extrémizmus
Základné ukazovatele vývoja národného hospodárstva
Podstata a členenie platobného styku
MANAŽMENT ĽUDSKÝCH ZDROJOV
Ako sú na tom naši štvrtáci v čítaní, matematike a prírodovede?
Tomáš Peprný Filip Wagner 3.C
Ochrana súkromia medzi matfyzákmi
Ľad očami geografa Natália Bačíková Dagmar Cesnaková Veronika Ďatková
Účtovanie o peniazoch v hotovosti
24.apríl 2019 Bratislava "Polícia pre 21. storočie"
Autor: Patrik Januška Vedúci práce: Ing. Eduard Kuric
Cisco a Internetové siete
Imrich Fuhl Skúsenosti zakladateľa portálu Slovákov v Maďarsku
Slovensko v súčasnosti
Web of Science V PRAXI Eniko Toth Szasz
Posilňovanie rovnosti LGBTI osôb v Európskej únii
Tvorba a manažment projektov
EU project guidelines Mgr. Mária Tunová
Prozodické vlastnosti reči I. Časová modulácia reči (PD č. 4)
Slovenský jazyk Štylistika
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti
Maturitná skúška zo sjl – písomná časť
Nebojte sa! Ján Pavol II..
Využitie informácií pri verejnej kontrole
* Politické ideológie II. (smery v politike)
EBSCO Discovery Service ~ Jednoduché vyhľadávanie
Informačné zdroje v heterogénnom prostredí a KIS nového tisícročia
Migrácia, utečenci – podpora samospráv
Korene viery v zmŕtvychvstanie v Starom zákone
Názov aktivity: Letíme raketou
Vedúci diplomovej práce: prof. Ing. Stanislav Marchevský, Csc.
Implementácia a zabezpečenie prevádzky systému ARL – spolupráca knižnice a firmy Dobrý den, vážení a milí, dovolte mi aby som Vam v mene svojom i v mene.
Baroková literatúra  MARTIN BORNEMISA v.hB.
(Dátum poslednej aktualizácie: )
Regióny a regionálny rozvoj
Prehľad projektu Oblasti vzdelávania Veková skupina Vzdelávacie ciele
Pr. č. 7 Martin Heidegger.
ÚVER A DLH – BANKOVÁ SÚSTAVA
Zakladanie živností v Maďarsku 1. prednáška
Osláv aj ty Európsky deň jazykov
 Miriam Spodniaková Pfefferová
Jozef Gregor Tajovský    Jozef Gregor Tajovský sa narodil v roku 1874 v Tajove a zomrel v roku 1940 v Bratislave. Detstvo prežil v Tajove u starých rodičov.
15. máj – Medzinárodný deň rodiny
Komunikácia činom.
4. SVIATOSŤ POKÁNIA.
Štandardy v procese spracovania bibliografických informácií i u nás.
Sneh a ľad v slovenskom jazyku a literatúre
Vírusy a Antivírusy.
Rozpoznávanie obrazcov a spracovanie obrazu
Sopka z fyzikálneho hľadiska
Základné informácie Naše služby Naše aktivity Niečo z nášho života
Použitie počítačov v geografii (2)
Príbeh o anjeloch.
Európsky kontaktný bod pre program Európa pre občanov
Informačné popoludnie SAEC
Ako zobrazujeme skutočnosť
Obsah prezentácie digitálna prezentácia Desatoro
Prepis prezentácie:

Publicistický štýl

Publicistický štýl: vymedzenie štýl, ktorý sa uplatňuje v mediálnej komunikačnej sfére popri tom sa používa aj termín žurnalistický štýl rôzne chápanie vyplýva z rozmanitosti textov a funkcií, ktoré plnia v mediálnom priestore, ale aj z dynamiky samotných médií texty v tlači, rozhlase, televízii, v internetovej komunikácii

Funkcie publicistického štýlu informačná persuazívna presvedčovacia, ovplyvňovacia

persuazívna funkcia prostredníctvom 1. metafory, 2. obrazu a 3. čísla Tri príklady persuazívna funkcia prostredníctvom 1. metafory, 2. obrazu a 3. čísla

1. Používanie slova migrant v slovenskej tlači ...v posledných rokoch imigranti z Líbye zaplavujú juh Apeninského polostrova. Do krajín západnej Európy začali prúdiť ekonomickí migranti z východnej Európy. Migranti v posledných rokoch zaplavili utečenecké tábory na Cypre. Sýrski utečenci sa valia do Únie. Na ceste do Európy je 10 miliónov ľudí. Nie je to vlna, ale tsunami. Frekvencia slova migrant

V písaní o migrantoch sa uplatňuje metafora vody. zaplaviť dok. (o vode ap.) vo veľkom množstve sa rozliať po povrchu, zatopiť prúdiť -i nedok. (o tekutine) prúdom tiecť: valiť sa vo veľkom množstve prichádzať; hrnúť sa, prúdiť: voda, lavína sa v-í; tsunami, cunami ničivá prívalová morská vlna spôsobená zemetrasením

2. Umiestňovanie produktov product placement

1 Typológia žánrov publicistického štýlu https://www.sme.sk/c/1114886/trochu-novinarskej-osvety.html

A Spravodajské žánre publicistického štýlu podávajú vecné a faktografické informácie o aktuálnych udalostiach okrem správ z politického, ekonomického a spoločenského života prináša súčasné spravodajstvo viac informácií zo sféry odbornej rýchlosť v podávaní informácií, autori sú obmedzení časom/rozsahom textu dominantný slohový postup: informačný odpovede na otázky: čo sa stalo, kto to urobil, kedy a kde, niekedy aj ako a prečo sa niečo stalo žánre: správa, krátka správa (noticka), rozšírená správa (má charakter článku, blíži sa k novinárskemu referátu, reportu)

II. Analytické žánre publicistického štýlu sprostredkúvajú informácie a navyše fakty sa analyzujú, komentujú hodnotia nejde vždy o informácie nové, ale sú novým spôsobom posúdené, nová je ich analýza s argumentáciou analytické žánre pátrajú po súvislostiach, príčinách a dôsledkoch vypracúva sa tzv. investigatívny publicistický štýl investigatívny = skúmajúci, pátrajúci, vyšetrujúci: autor textu skúma, vyhľadáva fakty, informácie vo verejnom záujme (v spoločenskej, hospodárskej, politickej oblasti) po r. 1989 sa výrazne prejavuje individualizácia textov publicistického štýlu (texty s podpisom i fotkou), kým v minulosti predstavovali anonymné názory redakcie žánre: názor, úvodník, komentár, glosa, reportáž, blog, podcast glosa krátky komentár polemického charakteru (v tlači, v rozhlase, v televízii) k aktuálnym udalostiam al. problémom, vyjadrujúci postoj

podcast podcast je zvuková nahrávka, ktorú jej autori šíria prostredníctvom internetu alebo mobilných aplikácií, a to väčšinou v sérii ako pravidelnú reláciu od vysielania v rádiu sa podcast líši najmä tým, že je možné jeho vypočutie možné odložiť na neskôr, reláciu si možno vypočuť aj po častiach alebo opakovane monotematický útvar, ktorý analyzuje istú tému monologickým alebo dialogickým spôsobom (moderátor a hosť, hostia) vecné (na poučenie) aj zábavné podcasty (na vyplnenie času) https://podcasty.sme.sk/?ref=menu https://dennikn.sk/tema/podcast/?ref=menu ...

Úloha 3-2-1 Vypočujte si jeden podcast a povedzte: 3 najdôležitejšie informácie 2 informácie, ktoré vás najviac zaujali 1 otázka, ktorú by ste položili autorovi podcastu

Beletristické žánre publicistického štýlu okrem informatívnej a persuazívnej funkcie majú aj estetickú funkciu žánre fejtón, beletrizovaná reportáž, medailón, črta fejtón krátky publicistický útvar s aktuálnou tematikou, podaný ľahko, živo a vtipne; rozhlasová relácia tohto druhu reportáž publ. útvar živo opisujúci skutočnú udalosť na zákl. autorovho očitého svedectva slovom, obrazom: medailón umel. al. publ. útvar venovaný osobnostiam, dielam, udalostiam črta žáner na rozmedzí vecnej a umeleckej prózy s literárnym spracovaním dokumentárnych prvkov, nejakého príbehu al. udalosti

Žánre hovorenej publicistiky televízne besedy, riadené diskusie, polemiky

2 Výrazové prostriedky publicistického štýlu

Jazykové prostriedky dokumentujúce proces automatizácie publicistického vyjadrovania dokumentujúce proces štýlovej aktualizácie

Automatizácia publicistického vyjadrovania príklad: boj boj s černošskou chudobou boj o Becherovku vyhrali Karlove Vary boj s vodičmi milujúcimi rýchlu jazdu boj proti čiernym stavbám boj s celulitídou boj so svojím partnerom boj proti rodine, i za rodinu...

Automatizácia publicistického vyjadrovania príklad: slovné spojenia stereotypné spojenia slov pálčivý problém, téma, otázka časový horizont kľúčový moment plodný dialóg, diskusia vystaviť účet (vláde, poslancom) neurčité odkazy na aktérov udalostí scéna politická, medzinárodná, drogová, domáca, svetová, vrcholná kruhy vládnuce, diplomatické, cirkevné, podnikateľské

Proces štýlovej aktualizácie jazykových prostriedkov Cesta do hlbín slovenskej duše. Česi sa pýtajú, aké naše knihy by mali čítať. 30 rokov po Liberáli vs. katolíci: Čakanie na Godota Pevnosť menom Smer sa začína rúcať šiť niečo modrou niťou (modrá ako symbol pravice) gordická otázka tlačiť na úverovú pílu nestrkajme hlavu do piesku, lebo o ňu prídeme Bugárov Most sa rúca ako domček z karát Film Cesta do hlubin študákovy duše (1939) film Deň po Čakanie na Godota pevnosť Boyard šiť niečo horúcou ihlou gordický uzol tlačiť na pílu strkať hlavu do piesku domček z karát

Záver

Stereotypizácia a aktualizácia: záver spravodajské žánre analytické a beletristické žánre smerujú skôr k stereotypnosti smerujú viac k rôznorodosti, štýlovej individualizácii, originálnosti

Jozef Mistrík: výberová koncepcia štýlu štýl ako výber a zákonité usporiadanie výrazových prostriedkov Primárne štýly (7) hovorový umelecký publicistický náučný administratívny subjektívne štýly rečnícky esejistický subjektívno-objektívne štýly objektívne štýly