Charakteristika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Postup prípravy prezentácie
Advertisements

Prajem Ti, aby to bola inšpirácia aj pre Teba.
Prajem Ti, aby to bola inšpirácia aj pre Teba.
Jar Adely Ostrolúckej ĽUDO ZÚBEK.
Abstrakt Mgr. Imrich IŠTVAN, PhD..
Kristína Fejková VIII.A
Posudzovanie vplyvov na životné prostredie a krajinný vzhľad
Detská populárna pieseň
Dedičné choroby človeka
O myšiach a ľuďoch.
Ernest Hemingway (téma: Nositeľ Nobelovej ceny za literatúru)
OUTPLACEMENT – PRÍPRAVA NA HĽADANIE NOVÉHO PRACOVNÉHO MIESTA
Rôzne podoby lásky 1.
ODKIAĽ JEDLO POCHÁDZA? Zisťuj, skúmaj, pozoruj, povedz iným odkiaľ sa berie jedlo v našom regióne.
Štylistika syntaktických prostriedkov
som slobodný, ak nepoviem k ČOMU som slobodný.
4. prikázanie CTI OTCA I MATKU SVOJU
Rozdiely medzi mužom a ženou!
Riešenie krízových situácií
Market – trh Ing – dej, činnosť
Štátny rozpočet Anna Valachová 3.B
Psychické zdravie a stres
Maturita 2013.
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Manažment kultúry Predmet: Manažment športu – 8. prednáška
Učiteľ v novej epoche.
Gymnázium Jozefa Gregora Tajovského
PSYCHOLÓGIA A UČITELIA
Zákon č. 390/2011 Z. z. Pedagogickí a odborní zamestnanci
vo svetovej literatúre 1. polovica 19. storočia –koniec 19. storočia
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti
Tvorba a manažment projektov
Maturitná skúška zo sjl – písomná časť
Pedagogická a sociálna akadémia Turč. Teplice
Brasília Patrik Kovaľ.
PYRAMÍDA ZDRAVEJ VÝŽIVY
Trojuholníky a ich konštrukcie
Zmes čudáctva a talentu
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE Biológia Osmtické javy v bunke
Vedúci diplomovej práce: prof. Ing. Stanislav Marchevský, Csc.
Dopady aktívnych opatrení trhu práce na zvyšovanie zamestnanosti
Baroková literatúra  MARTIN BORNEMISA v.hB.
Kognitívne schopnosti a ich špecifiká u detí s intelektovým narušením
VIEŠ, ČO MÁŠ ROBIŤ ? Denne seď aspoň 10 minút v tichosti.
ŠTRUKTÚRA TURISTICKEJ PONUKY. Bezpečnostné faktory turizmu
Prehľad projektu Oblasti vzdelávania Veková skupina Vzdelávacie ciele
D I F E R E N C O V A N É V Y U Č O V A N I E
Podnikanie a podnikateľský plán
Osobná Prezentácia Meno a priezvisko.
Výsledky projektu „V našej škole je pohoda“ za šk. rok 2011/12
Zakladanie živností v Maďarsku 1. prednáška
Mária Hrnčárová, Marek Mažáry 3.E
Víta vás nový PowerPoint
Tvorba a manažment projektov
Jozef Gregor Tajovský    Jozef Gregor Tajovský sa narodil v roku 1874 v Tajove a zomrel v roku 1940 v Bratislave. Detstvo prežil v Tajove u starých rodičov.
Gavalcová, Králiková, Slemenská, Strečková 2.A, 2010
Manažment športu Predmet: Manažment športu – 3. prednáška
vypracovala: RNDr. Bertová Oľga
Sneh a ľad v slovenskom jazyku a literatúre
ŠTATISTIKA A EFKÁRI IVONA MAGYAROVÁ 3.F BANSKÁ BYSTRICA 2006.
Kvantitatívny prieskum TV BA
Prevencia kriminality
Vyučovanie prírodopisu / biológie na Slovensku
1. Lexikálna sémantika substantív
Projekt „Bezpečnejšie školy pre deti”
Ako zobrazujeme skutočnosť
Nepriama úmernosť – tabuľka, rovnica a graf
Rekonštrukcia podlahy v 8.A
Prepis prezentácie:

Charakteristika

Obsah 1. Hlavné znaky 2. Druhy 3. Charakteristika osoby 4. Jazyk charakteristiky 5. Kompozícia 6. Maturitné témy z minulých rokov 7. Použitá literatúra

Hlavné znaky Charakteristika (z gréc. charakter – vryté znamenie) je opis vlastností alebo podstatných znakov osoby, veci alebo javu; pričleňuje sa k opisu ako samostatný druh; autor sa okrem vonkajších znakov sústreďuje aj na povahové, vnútorné alebo príznačné vlastnosti hodnotenej osoby, zvieraťa, prostredia, deja a pod. Charakteristika osoby (alebo postavy) zachytáva okrem typických vonkajších znakov (vonkajšia charakteristika – výzor, chôdza, oblečenie) aj povahové, morálne vlastnosti (vnútorná charakteristika).

Druhy charakteristík 1. priama vymenúva vlastnosti priamo (je čestný, kamarátsky..) 2. nepriama vlastnosť postavy vyplynie z konania (autor nemusí o postave povedať, že je lenivá, ale v deji bude iba polihovať a nič neurobí...) 3. vonkajšia zameraná na opis výrazných fyzických čŕt 4. vnútorná zameraná na opis povahových a duševných vlastností 5. subjektívna autor využíva vlastnosti postavy aj na jej hodnotenie

6. objektívna 7. statická 8. vývojová 9. individuálna 10. skupinová autor nezainteresovane vymenúva vlastnosti postavy 7. statická ak sa povaha postavy vykresľuje ako hotová, ucelená v deji nemenná 8. vývojová ak sa sleduje vývoj postavy v priebehu deja a závislosti od neho 9. individuálna charakteristika jednej osoby, 10. skupinová charakteristika skupiny (napr. hudobnej, prípadne triedy a pod.) 11. porovnávacia charakteristika najmenej dvoch postáv či skupín, ktoré porovnávame

Charakteristika osoby Pri charakteristike osoby sledujeme nasledujúce povahové črty: 1. Temperament Reaguje hodnotená osoba na podnety pokojne, uvážlivo, hĺbavo alebo skôr popudlivo, splašene, povrchne? (sangvinik, cholerik, flegmatik, melancholik / introvert, extrovert?) 2. Vzťah k ľuďom Je posudzovaná osoba srdečná, ochotná, obetavá, úprimná, vnímavá, pozorná, alebo je skôr škodoradostná, neznášanlivá, hádavá, podozrievavá?

3. Vzťah k sebe Je osoba, ktorú charakterizujeme, skromná, nenáročná, vyrovnaná, jednoduchá, zdravo ctižiadostivá alebo skôr pyšná, povýšenecká, domýšľavá? Je kritická i sebakritická, dokáže si priznať omyl, ospravedlniť sa alebo si naopak chybu neprizná, je zaťatá, tvrdohlavá, vzťahovačná? Je čistotná, upravená alebo skôr zanedbáva svoj zovňajšok? 4. Záujmy a schopnosti – o čo sa zaujíma? O šport, umenie, domáce práce, prírodné vedy, cudzie jazyky alebo o hudbu? Má ďalšie záujmy? Venuje sa trvalo svojim záujmom, alebo ich často strieda? Je to človek plný elánu, dokáže strhnúť ostatných? V čom vyniká nad ostatnými? V čom za nimi zaostáva?

5. Vzťah k práci a povinnostiam Ako prospieva v škole 5. Vzťah k práci a povinnostiam Ako prospieva v škole? Aké výsledky dosahuje v zamestnaní? Pracuje samostatne, tvorivo, má organizačné schopnosti alebo ho treba usmerňovať a kontrolovať? Je usilovný, dôsledný, snaživý, trpezlivý, sústredný na prácu alebo je naopak lenivý, nesústavný, netrpezlivý, neporiadny? 6. Ďalšie vlastnosti Je pesimista alebo skôr optimista? Je večne nahnevaný alebo nadšený, odvážny, plný elánu? Je veriaci, neveriaci, pochybujúci. Je schopný niesť následky za svoje rozhodnutia? Večne sa sťažuje, zvádza chyby na iných?

Jazyk charakteristiky slovník charakteristiky je všeobecne zrozumiteľný z jazykových prostriedkov sa vyskytujú predovšetkým prídavné mená s hodnotiacim významom a podstatné mená, ba niekedy aj dejové slovesá: Nikdy som nevidela brata plakať. Babička sa pri každých správach trasie od strachu. veľmi často sa uplatňujú citovo zafarbené slová: Bol to dobrý človek. Miška bola taký mamičkin maznáčik. časté sú tiež synonymá podčiarkujúce charakterizovanú vlastnosť alebo antonymá, ktoré môžu charakteristiku zdramatizovať: Bol to pekný sviniar. Keď bolo treba v reštaurácii zaplatiť za obed, okamžite bol z neho chudobný boháč: nikdy nemal pri sebe dosť peňazí.

Kompozícia Vychádzame z opisu, ktorý zvoľna prechádza do charakteristiky. Napríklad spájame povahu človeka s jeho záujmami, rodinným zázemím, všímame si prostredie, v ktorom žije, jeho vzťahy k ľuďom a všetky poznatky postupne ukladáme do jednotiaceho celkového pohľadu. Charakteristika môže obsahovať aj hodnotenie, ale nemá byť súdom. Môže byť zavŕšená zamyslením, úvahou...

Maturitné témy z minulých rokov 2007 žáner nebol vyžrebovaný 2008 Don Quijotte 21. storočia (Charakteristika) 2009 žáner nebol vyžrebovaný 2010 Môj obľúbený filmový alebo literárny hrdina (Charakteristika) 2011 žáner nebol vyžrebovaný 2012 Nemám ju rád/rada, ale musím s ňou žiť ( Charakteristika personifikovanej vlastnosti ) 2013 žáner nebol vyžrebovaný 2014 žáner nebol vyžrebovaný

Použitá literatúra WEIDLEROVÁ, A. – WEIDLER, E.: Sloh na dlani. Druhé vydanie. Bratislava: Príroda 2005. ISBN 80-07-01332-6 HINCOVÁ, K – HÚSKOVÁ, A.: Slovenský jazyk pre 1.- 4. ročník stredných škôl. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo 2008, ISBN 978-80-10-01557-3 CALTÍKOVÁ, M.: Slovenský jazyk 3 pre stredné školy. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana 2010, 64 s. ISBN 978-80-81-20017-5