Oheň v chémií 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Postup prípravy prezentácie
Advertisements

Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Editovanie nových záznamov Modifikácia zadaní
Vyparovanie a var Gabriel Horos.
Algorithmic Chemistry in Genetic Programming Informatics and Information Technologies Student Research Conference, 2006 Vojtech Szöcs Vedúci projektu:
Správa za praxe Výrobná činnosť podniku
Odpad: problém či nepríjemnosť?
Pozorovanie rastlinných buniek
Chlieb z hľadiska fyziky
Svet bublín Martina Ľuptáková, 3.A Šk. rok: 2008/2009.
Jadrová energia.
Rozloženie nadpisu Podnadpis.
ZVUK Marián Pitel.
Gymnázium Pavla Jozefa Šafárika - Pavol Jozef Šafárik Gimnázium Rožňava Kód ITMS projektu: Názov projektu: Kvalitou vzdelávania otvárame brány.
charakteristika a biologický význam
Optické prístroje.
Inovácia obsahu a metód vzdelávania prispôsobená potrebám vedomostnej spoločnosti EFEKT VODOVÝCH FARIEB VYPRACOVAL: MGR.ART. BARBORA ČISÁRÍKOVÁ.
Optika. Optické zobrazovanie
Základy jadrovej Fyziky
Tomáš Peprný Filip Wagner 3.C
Ľad očami geografa Natália Bačíková Dagmar Cesnaková Veronika Ďatková
Rovnice a ich riešenia Dušan Vágner 3.B.
VÁPNIK.
Povrchy a objemy hranatých a rotačných telies
PROTOLYTICKÉ REAKCIE.
Biologický experiment
Viem, že robot nie je človek.
Kompostovanie A. Minárik.
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Karin Blahová, II.B Gymnázium sv. Františka z Assisi v Žiline
SILVERGAS s.r.o. Bardejov
MODEL METEOROLOGICKÉHO
Pomôcky: Úloha: igelitové vrecká (4 kusy) 6 kúskov chleba Chladnička Čas: 3 týždne Zistiť ,v ktorom prostredí sa najrýchlejšie vytvorí pleseň na chlebe.
Otestuj sa Kvízové otázky 3. ročník.
Cieľ : Príjem a výdaj vody rastlinnými pletivami, pri rôznych koncentrovaných roztokoch. Materiál a pomôcky : hľuza zemiaka , nôž , sklené nádoby (3ks),
Analytická chémia.
Uhlík Makroelementy.
Adriána Steinhübelová, III. A
UHĽOVODÍKY Katarína Bullová 3.D.
Tlačidlá akcie. M o j a s t r á n k a.
Sem zadajte názov projektu Vaše meno Meno vyučujúceho Vaša škola
Následky fajčenia na pľúca
Elektrický prúd v kovoch
Čierne Diery.
Terézia Šeligová 2.A GSF v Žiline
Papier z chemického hľadiska
ZÁKLADY STROJÁRSKEJ VÝROBY
Sopky z chemického hľadiska
Keď si sa narodil, plakal si a všetci okolo teba sa usmievali.
Aj plyn padá k zemi Kristínka Dovalová.
Balistika.
Terestriálne PLANÉTY Merkúr a Venuša.
Ing. Anton Novotný, Občianske združenie
ZÁKLADNÉ ÚDAJE oblasť podnikania výroba organokremičitých prípravkov
Papier z hľadiska fyziky
Rozloženie nadpisu Podtitul.
Atóm a jeho stavba.
Andrej Šimko 3.D Znečistenie pôdy V okolí Prešova.
IÓNY..
ZÁSADY HLASOVEJ HYGIENY
Závislosť tráviaceho účinku trypsínu od teploty
Opakovanie Zmesi a chemicky čisté látky.
ŠTATISTIKA A EFKÁRI IVONA MAGYAROVÁ 3.F BANSKÁ BYSTRICA 2006.
Stredná odborná škola automobilová
ALKÉNY IX.A.
Použitie počítačov v geografii (2)
Nikola Mečárová,2.B GSF v Žiline
Obsah prezentácie digitálna prezentácia Desatoro
Prepis prezentácie:

Oheň v chémií 2011

Oheň ako dôležitý spolupracovník každého chemika Vo všetkých chemických laboratóriách na svete nájdete jedného prvotriedneho pomocníka, bez ktorého si skutočne žiadny chemik, či už začínajúci alebo expert nevie predstaviť žiadne laboratórium.

Uhlie Uhlie sa skladá z: 1.organickej zložky – C, H, O a v malom množstve S, N 2.anorganickej zložky, ktorú tvoria popoloviny. Popoloviny sú látky, ktoré vznikajú pri dokonavom spálení uhlia a poskytujú popol. Popoloviny rozdeľujeme na vlastné a primiešané

Karbonizácia uhlia -ide o tepelný rozklad tuhých palív bez prístupu vzduchu -hlavným produktom je koks, ktorý sa využíva na výrobu železa a iných kovov -medzi ostatné dôležité produkty karbonizácie patrí decht a koksárenský plyn

Zábavná pyrotechnika Je kategória výbušnín, pri ktorej ide vždy o svetelný, dymový alebo zvukový efekt a pyrotechnické zmesi sú buď v papierových kontajneroch (bežne dostupná pyrotechnika), alebo v plastoch (profesionálna pyrotechnika).

1.trieda pyrotechniky Intenzita hluku vo vzdialenosti 8 metrov nesmie byť vyššia, než 115 decibelov. Patria sem napríklad prskavky Len táto pyrotechnika môže byť predávaná aj v stánkovom predaji a môžu si ju zakúpiť aj neplnoletí.

2.trieda pyrotechniky Sem patria: predmety s hvízdavou náplňou, rímske sviece, gejzíry, minivýbušniny či vystreľovacie púzdra. Predmety tejto a vyšších tried môžu byť predávané iba osobám, starším ako 18 rokov a nesmú sa používať v blízkosti kostolov, škôl, lekárni a pri športových akciách.

3. a 4 trieda pyrotechniky 3.trieda 4.trieda Typickými predmetmi tejto triedy sú okrem rakiet a ohňopádov tiež aj malé talianske pumy, delové rany či veľké japonské slnká. K nákupu je potreba mať preukaz Odpaľovač ohňostrojov. 4.trieda Do tejto triedy patria všetky pyrotechnické predmety, ktoré prekračujú niektorou hodnotou parametre pre 3. triedu. Tieto výrobky nie sú voľne predajné – možné je predávať iba so súhlasom banského úradu.

Naše pokusy

Horenie s1 a s2 prvkov Horenie s1 prvkov Horenie s2 prvkov Pokusom sme dokázali, že s2 prvky sú jasnejšie. Tým sme vyvrátili hypotézu.

Sfarbovanie plameňa s – prvkami Cieľ: Dôkaz iónov s - prvkov v roztokoch podľa sfarbenia plameňa Pomôcky : určitá dĺžka oceľového drôtu, chemické kliešte, skúmavky, kahan Chemikálie : zriedená kyselina chlorovodíková, skúmané vzorky roztokov solí prvkov s (najlepšie dusičnany)

Postup pokusu zafarbenia plameňa 1. Oceľový drôtik najskôr vyčistíme opakovaným ponáraním do zriedenej kyseliny chlorovodíkovej a vyžíhaním (čistenie opakujeme tak dlho, až sa plameň prestane farbiť). 2.Skúmanú vzorku látky naberieme na koniec drôtika a vložíme do vonkajšieho okraja nesvietivého plameňa. Podľa sfarbenia plameňa určíme katióny prítomné v roztoku.

Konkrétne farby plameňov Sfarbenie plameňa Prítomnosť katiónov Žlté Na+ Fialové K+ Tehlovočervené Ca2+ Karmínovočervené Sr2+ Žltozelené Ba2+

Horenie dichrómanu amónneho Horenie dichrómanu amónneho Cieľ: Efektívne poukázať na vlastnosti dichrómanu amónneho. Chemikálie: dichróman amónny Pomôcky: kahan, kovový plech, trojnožka, zápalky

Horenie dichrómanu amónneho Postup: Naberieme asi polovicu lyžičky dichrómanu amónneho a nasypeme ju na pripravenú podložku tak, aby sa nám vytvoril malý kužeľ. Dichróman potom zahrievame plameňom kahana až pokým sa nezačne rozkladať a pozorujeme. Pokus je dobré uskutočniť v tmavej miestnosti z dôvodu väčšej efektívnosti.

Výsledky pokusu Výsledky: Princípom tohto pokusu je oxidačno – redukčná reakcia rozkladu dichrómanu amónneho, ktorej priebeh a produkty pripomínajú aktívny vulkán. Podstatou je nasledovná chemická reakcia:   (NH4)2Cr2O7  ->  Cr2O3  + N2  + 4 H2O

Ohnivá špirála Cieľ: Premena chloridu vápenatého na chlorid meďnatý. Chemikálie: chlorid vápenatý, ľubovoľná kyselina. Pomôcky: tenký medený drôtik, ceruzka, kahan, fľaša so širokým hrdlom.

Chemické výsledky ohnivej špirály Pozorovanie: Medená špirála začne v plynnom chlóre horieť jasným plameňom. Pri tomto horení vzniká chlorid meďnatý, takže pri tomto pokuse je vhodné otvoriť okno, alebo ho robiť v dobre vetranom priestore.

Dôkaz polymérov plameňovou skúškou Cieľ: Plameňovými skúškami dokázať, o aký typ polyméru ide. Chemikálie: vzorky polymérov (plastov – kelímky od potravín, sáčky, obaly, vzorky umelých tkanín atď.) Pomôcky: chemické kliešte, resp. pinzeta, kahan

Postup pokusu s horením polymérov Vzorku látky uchopíme pomocou pinzety vložíme ju do nesvietivej časti kahana a pozorujeme či sa vzorka vložená do plameňa zapáli ľahko, či zhasne po vytiahnutí z plameňa alebo horí ďalej, pozorujeme farbu plameňa, vzhľad vzorky po spálení a zápach, ktorý vylučuje vzorka.

Získané údaje porovnávame s tabuľkou a približne tak určíme názov polyméru, z ktorého je vyrobený príslušný výrobok.

Zdroje informácií a zoznam použitej literatúry: 1. Kostič, Ž. K. – Samák, J.: Medzi hrou a chémiou. Bratislava: Alfa, 1975. str. 43 - 47 2. Randus, J.: Pyrotechnické výrobky. Zábavná pyrotechnika kategórií 1, 2 a 3 časť1. Bratislava: Slovenský ústav technickej normalizácie, 2011. STN 66 8301 (STN EN 15947-1). str. 14 3. Čižmáriková, L. - Holková, J.: Školská encyklopédia Čo by som mal vedieť o svete okolo nás. Prešov: Viktoria Print spol. s.r.o, 2005. ISBN 80-89065-32-5, str. 25, 31, 36, 37, 47 4. http://www.prirodnejavy.eu/pokusy/dichromanova-sopka.htm (2011) 5. http://www.chemia.webzdarma.cz/pokusy/pokusy.doc 6. http://www.cokyno.mypage.cz/menu/prt-a-nam/poznamky-prt (2010-14-03)

Ďakujeme za pozornosť Gabika Bambušeková, Veronika Sanitrová, Daniel Dědič, Daniela Nikšičová, II.C