Sopka z fyzikálneho hľadiska Alexandra Okáľová Evka Paľková Gabika Turčanová Lucia Kováčiková II.A „Beda, kto v mori vidí iba vodu, kto nepočuje nemú prírodu, kto v skalách vidí iba skaly! “ Andrej Sládkovič
Teoretická časť práce
Magma tavenina vysokej teploty (650-1200˚C) vzniká v astenosfére, zriedkavo v spodných častiach litosféry v závislosti od miesta vzniku je jej zloženie iné
Zloženie magmy magmatická tavenina plyny vodné pary Ich vzájomný kvantitatívny pomer je v rôznych typoch magiem variabilný
Láva roztavená hornina vyvrhovaná z krátera sopky počas erupcie pomenúva roztavenú horninu na povrchu Zeme, naopak magma roztavenú horninu pod povrchom teplota lávy sa pohybuje v rozmedzí od 700 °C do 1 200 °C.
Viskozita lávy je stupeň vnútorného trenia kvapaliny jednotkou viskozity je poise – P bolo dokázané, že viskozita lávy je ovplyvnená obsahom SiO2 (ale aj Al2O3 a TiO2) výrazne ovplyvňuje tvar vulkanických telies
Rýchlosť lávy doposiaľ najrýchlejší tok lávy bol nameraný na Havaji, na svahu naklonenom 30˚, kde dosahoval rýchlosť až 900 m/min = 55 km/hod
Teplota lávy pri výstupe z kráteru 1100 – 1200 ˚C z farby taveniny sa dá zistiť jej teplota: viac ako 1200 ˚C = žltá farba 900 až 1100 ˚C = červená farba menej ako 900 ˚C = tmavočervená až čierna
Výskumná časť práce
Čo sme chceli spracovať vypracovali sme anketu, v ktorej sme sa zaoberali sopkou z fyzikálneho hľadiska chceli sme sa dozvedieť, ako sú na tom ľudia s vedomosťami o vulkánoch a o fyzike samotnej
Anketa Vytvorili sme anketu s 15-timi otázkami z teoretickej časti Opýtaných sme si rozdelili do dvoch skupín podľa veku: ľudí do 20 rokov ľudí nad 20 rokov
Hypotéza viac o danej téme budú vedieť mladí ľudia, lebo sa o vulkánoch učia v škole starší ľudia majú viac skúseností a znalostí ako tí mladší na niektoré otázky nebudú vedieť odpovedať účastníci žiadnej skupiny – jednalo sa aj o presné číselné údaje
Opis postupu Vytvorili sme si anketu, ktorú sme spracovali formou dotazníka 2. Polovicu z 30-tich dotazníkov, teda 15 sme položili 1. skupine a 15 skupine č. 2 3. Každú otázku sme vyhodnotili osobitne a vytvorili ku nej graf Na záver sme vyhodnotili našu hypotézu a zhodnotili celkovú úspešnosť 1. a 2. skupiny
Vyhodnotenie Celkový počet odpovedí v ankete bol 450
1. Skupina Počet správnych odpovedí 15-tich opýtaných z celej ankety: 144, čo predstavuje 64 % Počet nesprávnych odpovedí: 81, čo predstavuje 36%
2. Skupina Počet správnych odpovedí 15-tich opýtaných z celej ankety: 121, čo predstavuje 54% Počet nesprávnych odpovedí: 104, čo predstavuje 46%
Spracovanie hypotéz Naša teória sa nám potvrdila, mladí ľudia boli úspešnejší Starší ľudia mali síce menej správnych odpovedí, ako mladší, no zaostávali iba o 10% Naša hypotéza sa nám potvrdila, mnohé odpovede na otázky s číselnými údajmi boli nesprávne
Ukážka dotazníka Aká je približná teplota vnútri Zeme? Správna odpoveď mala byť 4000 – 7000 °C.
Ďakujeme za pozornosť