Pomer prevrátený pomer postupný pomer.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Prajem Ti, aby to bola inšpirácia aj pre Teba.
Advertisements

Prajem Ti, aby to bola inšpirácia aj pre Teba.
December Nemudruj o minulosti, nesnívaj o budúcnosti, ale chop sa okamihu a uč sa od tejto chvíle.
“13 RÁD DO ŽIVOTA".
Malé dievČatko A zlatý balík.
Vitajte mamičky Vitajte nám, vitajte nám mamy, mamky, mamičky. Zasmejte sa, pozdvihnite starostlivé hlavičky.
Určovanie storočí STOROČIE – časová jednotka, ktorá má sto rokov
Priama a nepriama úmernosť
NA VIANOCE PAT A MAT.
Percentá Dominik Staňo, 7.C.
Zlomky Z.Tomová 7.a.
Optika Optika Lenka Heldová III.E Lenka Heldová III.E.
Môj najkrajší školský zážitok
Optické prístroje.
JA ;) Ďalej.
ODKIAĽ JEDLO POCHÁDZA? Zisťuj, skúmaj, pozoruj, povedz iným odkiaľ sa berie jedlo v našom regióne.
Sv. Don Bosko * 16. augusta 1815 v Becchi v Taliansku
Štylistika syntaktických prostriedkov
Ako sú na tom naši štvrtáci v čítaní, matematike a prírodovede?
som slobodný, ak nepoviem k ČOMU som slobodný.
Lineárna rovnica ax + b = 0.
Nebojte sa! Ján Pavol II..
POMER RNDr. Marta Megyesiová.
Pravdepodobnosť podmienená.
Občianske združenie Campanula
Rovnice a ich riešenia Dušan Vágner 3.B.
Kto som? Vyslobodíš ma? V.Jančová.
Odkiaľ pochádza jedlo súťažný príspevok
JEDNOTKY OBSAHU km2 ha a m2 dm2 cm2 mm2
Lineárna nerovnica.
Úvod do jazyka C Algoritmizácia úloh.
Tommy's Window Slideshow
Numerácia do 20 Spoznávame čísla 11 až 20 Autor: Mgr.Viera Jančová
Finančná matematika Postupnosti.
H u s t o t a l á t k y Dva rovnako veľké valčeky.
H u s t o t a l á t k y Dva rovnako veľké valčeky.
JA ZLODUCH 1.
Binárne Relácie Szendreyová Alžbeta.
Viem, čím budem a prečo Milan Cák 4 . B.
Odčítanie celých čísel
PRED SVIATOSŤOU ZMIERENIA: 1. Modlím sa k  "Príď, Duchu Svätý, a pomôž mi, aby som spoznal svoje hriechy, úprimne ich oľutoval, vyznal a naozaj sa.
Vlak „život“ Pred časom som čítal knihu, v ktorej bol život prirovnaný k ceste vlakom. Je to výnimočne zaujímavé čítanie, pod podmienkou že ho správne.
(Digitálny prezentačný materiál)
Názov aktivity: Letíme raketou
klikaním na žlté políčka! Potom klikni na výsledok!
Zmes čudáctva a talentu
Jedného dňa sa učiteľ opýtal svojich žiakov: „Prečo na seba ľudia kričia, keď sú nahnevaní?“ Žiaci sa na chvíľu zamysleli. „Lebo sme rozčúlení – odpovedal.
Nebojte sa! Ján Pavol II..
Opakovanie sekvencia postupnosť príkazov (príkaz je povel, ktorý počítač alebo iné zariadenie pozná a dokáže vykonať) vykonávanú v takom poradí, v akom.
Mgr. Jozef Uríček M a t e m a t i k a 8. r o č n í k
Veta a členenie viet Mgr. Michalcová Gabriela.
B A S K E T B A L Pravidlá.
Rozprávka o nenásytnej Batérii
Y = log x y = x2 + 3x + 7 y = x Funkcia y = 3x+ 5 y = sin x y = x + 4.
D I F E R E N C O V A N É V Y U Č O V A N I E
Matematika 6. ročník Spracovala: Mgr. Jaroslava LOŠÁKOVÁ
Výsledky projektu „V našej škole je pohoda“ za šk. rok 2011/12
autor: Ing. Mgr. Peter SLÁVIK
Rovnice a ich riešenia.
VYHĽADÁVANIE LETECKÝCH ZÁJAZDOV
Sv. Don Bosko * 16. augusta 1815 v Becchi v Taliansku
“Ja riadim tvoje kroky“
Lineárne r o v n i c e Mgr. Ján Nandráži spracovala: E. Hlačinová.
Štandardy v procese spracovania bibliografických informácií i u nás.
Rozpoznávanie obrazcov a spracovanie obrazu
Sopka z fyzikálneho hľadiska
Štatistika Martin Čuka 2010/ B.
Značka a logo firmy Hasbro.
Ako zobrazujeme skutočnosť
Nepriama úmernosť – tabuľka, rovnica a graf
Prepis prezentácie:

Pomer prevrátený pomer postupný pomer

Pomer Ivanov otec má 36 rokov a Ivan má 12 rokov. Ivan hovorí otcovi: „Ty si už taký starý? Však si 24 rokov starší ako ja!“ otec sa len pousmeje a povie: „ Ale to sa ti len zdá, však som len trikrát starší ako ty.“ Ivan sa začuduje a rozmýšľa, ako je to možné. Potom si uvedomí, že každý riešil úlohu po svojom.

Porovnávanie O koľko? Koľkokrát? 36 -12 = 24 36 : 12 = 3 Porovnávanie rozdielom Koľkokrát? 36 : 12 = 3 Porovnávanie podielom

Porovnávanie podielom môžeme zapísať aj do tvaru zlomku: 36 : 12 = –––– 36 12 (čítame 36 ku 12)

Porovnávaniu podielom hovoríme POMER

Každý pomer má svoju hodnotu hodnota menšia ako 1 hodnota väčšia ako 1 3 8 8 : 5 = ––- = 1,6 3 : 5 = ––– = 0,6 5 5 7 4 7 : 4 = –– = 1,75 4 : 7 = ––– = 0,571428 4 7

Pomer môžeme zapísať rôznou skupinou čísel, rôznou dvojicou čísel. Hodnota pomeru sa nezmení rozšírením ani krátením oboch čísel v pomere tým istým číslom rôznym od nuly. 36 6 72 3,6 = = = 12 2 24 1,2

V triede je 36 žiakov. Pomer chlapcov ku dievčatám je 5 : 4 V triede je 36 žiakov. Pomer chlapcov ku dievčatám je 5 : 4. Vypočítajte, koľko je v triede chlapcov a koľko je dievčat. 36 žiakov máme rozdeliť v pomere 5 : 4. To znamená, že máme rozdeliť na 9 dielikov, pretože 5 + 4 = 9. 36 : 9 = 4 1 dielik = 4 žiaci Chlapcov ..... 5 dielikov ..... 5 . 4 = 20 Dievčat ..... 4 dieliky ..... 4 . 4 = 16 V triede je 20 chlapcov a 16 dievčat.

Prevrátený pomer Posledný zápas našich hokejistov na majstrovstvách sveta, ktorý hrali s Bieloruskom, skončil 2 : 3. Slovensko si víťazstvom zabezpečilo zotrvanie v A – skupine MS. Viete povedať, ktoré mužstvo hralo ako domáce? Mužstvo na prvom mieste v zápise býva uvádzané ako domáce, domáci prehrali to znamená, že domácim družstvom bolo Bielorusko. Bielorusko : Slovensko = 2 : 3 Ak by bolo Slovensko domácim mužstvom, museli by sme výsledok zapísať prevráteným pomerom Slovensko : Bielorusko = 3 : 2 2 : 3 = 3 : 2

postupný pomer Evke, Zuzke a Petrovi dal otec 40 €, ktoré si majú rozdeliť podľa toho, Ako pomáhali starej mame. Evka pomáhala 3 dni, Zuzka 2 dni a Peter 5 dní. Koľko € dostane každý? Podľa počtu dní by si mali peniaze rozdeliť v pomere 3 : 2 : 5, to znamená, že celú sumu by mali rozdeliť na 10 dielikov, lebo 3 + 2 + 5 = 10. 1dielik ..... 40 : 10 = 4€ Evka ..... 3 dieliky ..... 3 . 4 = 12 € Zuzka ..... 2 dieliky ..... 2 . 4 = 8 € Peter ..... 5 dielikov ..... 5 . 4 = 20 € Spolu ..... 12 + 8 + 20 = 40 €

Postupný pomer je zložený z jednoduchých pomerov: Evka : Zuzka = 12 : 8 = 3 : 2 Zuzka : Peter = 8 : 20 = 2 : 5 Evka : Peter = 12 : 20 = 3 : 5 Prvý pomer vyjadruje pomer peňazí, ktoré dostali, druhý pomer počet dní, ktoré odpracovali.

Na čo používame najčastejšie pomer? zakresliť súčiastky, ktoré používame do strojov zakresliť model telesa, ktoré je väčšie zakresliť model motorky zakresliť mapu

Potrebujeme teda zmeniť skutočné hodnoty, rozmery v nejakom konkrétnom danom pomere. Ak je tento pomer dvoch čísel väčší ako 1, tak rozmer alebo číslo zväčšujeme. Ak je tento pomer dvoch čísel menší ako 1, tak rozmer alebo číslo zmenšujeme.

Zmeňme číslo 56 v pomere 2 : 7 Keďže hodnota pomeru je menšia ako 1, (2 : 7 = 0,285714 alebo –– < 1) budeme zmenšovať: 56 . –- = ––- = 16 2 7 2 112 7 7 Číslo 56 sme zmenšili v danom pomere na číslo 16.

Zmeňme číslo 25 v pomere 7 : 5 Keďže hodnota pomeru je väčšia ako 1, (7 : 5 = 1,4 alebo –– > 1) budeme zväčšovať: 25 . –– = ––- = 35 7 5 7 175 5 5 Číslo 25 sme zväčšili v danom pomere na číslo 35

Mgr. Soňa Motyková ZŠ s MŠ Jána Smreka Melčice – Lieskové Ďakujem za pozornosť. Mgr. Soňa Motyková ZŠ s MŠ Jána Smreka Melčice – Lieskové