Testovanie štatistických hypotéz v programe Excel

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
BOX – JENKINSOVE MODELY
Advertisements

Vkladanie diakritiky s využitím štatistickej analýzy textu
Vyhľadávanie informáci
ROZHODOVACIE STROMY doc. Ing. Kristína Machová, CSc.
Využívanie metódy meraní ložísk u výťahoch
E.3. Porovnanie kvality modelov
Základy Ethernetu Dávid Miľo 3.A.
Algorithmic Chemistry in Genetic Programming Informatics and Information Technologies Student Research Conference, 2006 Vojtech Szöcs Vedúci projektu:
Pytagorova veta Autor: Matúš Halaj.
Miestna akčná skupina STREDNÝ LIPTOV
OLYMPIJSKÝ ODZNAK VŠESTRANNOSTI
VEGA 1/0935/13 Vyhodnotenie výsledkov prieskumu 2015
Zlepšiť vzdelávacie prostredie - vylepšiť prístup k CŽV pre všetkých
Makroekonomický jav „...a aby nám žiaci neutiekli...“
ŠTATISTICKÁ INDUKCIA.
Štatistika a spracovanie údajov
Školiteľ: Ing. Helena Fidlerová, PhD.
NOVÉ SYSTÉMY LOGITEX PRE NULOVÉ DOMY
Náhoda a pravdepodobnosť
MANAŽMENT ĽUDSKÝCH ZDROJOV
Mediácia a riešenie sporov pri on-line predaji
POMER RNDr. Marta Megyesiová.
Pravdepodobnosť podmienená.
Vedúci práce: RNDr. Peter Gurský, PhD. Autor: Patrik Sedlák
Regióny v rámci Ázie Blízky východ (JZ Ázia)
FARBOSLEPOSŤ.
Gymnázium Jozefa Gregora Tajovského, Tajovského 25,
24.apríl 2019 Bratislava "Polícia pre 21. storočie"
Úvod do jazyka C Algoritmizácia úloh.
Ing. Alexandra Vašašová
ŠTVORUHOLNÍKY spracovala Mgr. Jaroslava Lošáková
Maturita 2013.
Gravitačné pole Zuzana Fraňová III. E.
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Kritériá vyhodnocovania investičných projektov
Tvorba a manažment projektov
Základné nástroje manažérstva kvality (Kontrolná tabuľka a histogram)
Technická prezentácia
Sem zadajte názov projektu Vaše meno Meno vyučujúceho Vaša škola
Testovanie štatistických hypotéz
9., 10. Snímač realizovaný tlačidlom
Inštalácia Windows verzie
Analýza aktivity na počítači v pracovnom prostredí
Projekt podpora kardiovaskulárneho zdravia v prostredí základných škôl mestskej časti Bratislava - Petržalka.
Dopady aktívnych opatrení trhu práce na zvyšovanie zamestnanosti
Regióny a regionálny rozvoj
Stredná odborná škola - Szakközépiskola Rákocziho 23, Kráľovský Chlmec
ZŠ Park Angelinum Košice
Spracovanie digitálneho videa a vyhodnocovanie jeho kvality - základy
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
ZÁKLADNÉ ÚDAJE oblasť podnikania výroba organokremičitých prípravkov
Ex-post hodnotenie NSRR 2007–2013
Prognóza trhu práce - skúsenosť z Českej republiky
Simplexová metóda Algoritmus primárne simplexovej metódy možno ideovo vyjadriť nasledovným spôsobom: Stanovenie bázického prípustného riešenia (bázy s.
OPTIMALIZÁCIA KAPITÁLOVEJ SKLADBY INVESTÍCIE
Národné fórum pre rozvoj celoživotného vzdelávania Košice,
Formátovanie tabuliek
PREPOJENIE EURÓPSKYCH
Problém výberu portfólia
Metódy tvorby evolučných stromov
Opakovanie Zmesi a chemicky čisté látky.
ŠTATISTIKA A EFKÁRI IVONA MAGYAROVÁ 3.F BANSKÁ BYSTRICA 2006.
Rozpoznávanie obrazcov a spracovanie obrazu
Vyjadrovacie prostriedky v štatistike
Použitie počítačov v geografii (2)
Štatistika Martin Čuka 2010/ B.
PRAVDEPODOBNOSTNÝ POJEM doc. Ing. Kristína Machová, CSc.
Diplomová práca Koncept testovacieho zariadenia na testovanie energetických strát synchro systému Obdobie/Periode 2019/2020 Cieľ práce/Objectives: Zameranie/Fields:
Prepis prezentácie:

Testovanie štatistických hypotéz v programe Excel Dvouvýběrový F-test pro rozptyl Dvouvýběrový t-test s rovností rozptylů Dvouvýběrový t-test s nerovností rozptylů Analýza rozptylu Zuzana Priščáková

Dvouvýběrový F-test pro rozptyl Využitie pri testovaní dvoch zložiek rovnakého typu s nasadením novej technológie pre jednu zložku Podmienky: Zhodný druh zložky Rovnaký typ hodnoty Pozn.: počet hodnôt jednotlivých elementov zložiek nemusí byť rovnaký Testovanie hypotézy o rovnosti stredných hodnôt μ1, μ 2

Dvouvýběrový F-test pro rozptyl t-test pre s rovnosťou rozptylov a t-test s nerovnosťou rozptylov Rozptyl: Testovanie nulovej hypotézy: Vyhodnotenie testu: porovnanie hodnoty testovacej štatistiky F s kritickou tabuľkovou hodnotou F krit (1) Ak F< F krit (1), potom hypotézu nemôžeme zamietnuť, predpoklad o rovnosti disperzií je opodstatnený, porovnané rozdiely nie sú štatisticky významné. Ak P(F<=f)(1)<0,05 (respektíve 0,01), potom testovanú hypotézu zamietame. Dvouvýběrový F-test pro rozptyl   Kontrolná skupina A Kontrolná skupina B Stř. hodnota 29,17 26,56 Rozptyl 33,79 29,78 Pozorování 12,00 9,00 Rozdíl 11,00 8,00 F 1,13 P(F<=f) (1) 0,44 F krit (1) 3,31

Dvouvýběrový t-test s rovností rozptylů Výsledky: Aritmetické priemery Rozptyly Rozsahy súborov Spoločný rozptyl a Hyp. rozdiel stredných hodnôt – nulová hypotéza Rozdíl – počet stupňov voľnosti testovacieho kritéria t T-stat – hodnota testovacieho kritéria Hodnota pravdepodobnosti Kritická hodnota t krit (1) – využitie pri jednostrannej alternatívnej hypotéze Kritická hodnota t krit (2) – využitie pri dvojstrannej alternatívnej hypotéze

Dvouvýběrový t-test s rovností rozptylů Analýza výsledkov: Ak t-stat < t krit (2), potom testovanú hypotézu nemôžeme zamietnuť. Ak P(T<=t)(1)<0,05 (respektíve 0,01), potom testovanú hypotézu zamietame. Dvouvýběrový t-test s rovností rozptylů   Kontrolná skupina A Kontrolná skupina B Stř. hodnota 29,17 26,56 Rozptyl 33,79 29,78 Pozorování 12,00 9,00 Společný rozptyl 32,10 Hyp. rozdíl stř. hodnot 0,00 Rozdíl 19,00 t Stat 1,05 P(T<=t) (1) 0,15 t krit (1) 1,73 P(T<=t) (2) 0,31 t krit (2) 2,09

Dvouvýběrový t-test s nerovností rozptylů Výsledky: Aritmetické priemery Rozptyly Rozsahy súborov Hyp. rozdiel stredných hodnôt – nulová hypotéza Rozdíl – počet stupňov voľnosti testovacieho kritéria t T-stat – hodnota testovacieho kritéria Kritická hodnota t krit (1) – využitie pri jednostrannej alternatívnej hypotéze Kritická hodnota t krit (2) – využitie pri dvojstrannej alternatívnej hypotéze

Dvouvýběrový t-test s nerovností rozptylů Analýza výsledkov: Ak t-stat>t krit (2), potom testovanú hypotézu zamietame. Ak P(T<=t)(2)<0,05 (respektíve 0,01), potom testovanú hypotézu nemôžeme zamietnuť.

Analýza rozptylu ANOVA Nástroje – Analýza dát: Anova: jeden faktor Anova: dva faktory s opakováním Anova: dva faktory bez opakování

Anova: jeden faktor Aplikovanie viacerých metód na rovnaký typ zložiek Podmienky: Zhodný druh zložky Rovnaký typ hodnoty Výstup: Pre jednotlivé úrovne faktora sú vypočítané hodnoty popisných štatistík. Tabuľka jednofaktorovej analýzy rozptylu (SS – súčty štvorcov odchýlok, Rozdíl – počty stupňov voľnosti, MS – hodnota rozptylu, F – hodnota testovacieho kritéria, P – pravdepodobnosť chyby, F krit – kritická hodnota). Ak F krit<F, potom testovanú hypotézu zamietame na zvolenej hladine významnosti, štatisticky významne rozdielna efektívnosť metód.

Anova: jeden faktor Výstup: Pre jednotlivé úrovne faktora sú vypočítané hodnoty popisných štatistík. Tabuľka jednofaktorovej analýzy rozptylu (SS – súčty štvorcov odchýlok, Rozdíl – počty stupňov voľnosti, MS – hodnota rozptylu, F – hodnota testovacieho kritéria, P – pravdepodobnosť chyby, F krit – kritická hodnota). Ak F krit<F, potom testovanú hypotézu zamietame na zvolenej hladine významnosti, štatisticky významne rozdielna efektívnosť metód. Anova: jeden faktor Faktor Výběr Počet Součet Průměr Rozptyl Kontrolná skupina A 15 165 11 2,71 Kontrolná skupina B 198 13,2 6,60 Kontrolná skupina C 216 14,4 9,40 ANOVA Zdroj variability SS Rozdíl MS F Hodnota P F krit Mezi výběry 89,2 2 44,60 7,15 0,00 3,22 Všechny výběry 262 42 6,24 Celkem 351,2 44  

Ďakujem za pozornosť.