Environmentálna výchova 6.ročník Mgr. Gabriela Gencová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Postup prípravy prezentácie
Advertisements

Prajem Ti, aby to bola inšpirácia aj pre Teba.
Prajem Ti, aby to bola inšpirácia aj pre Teba.
“13 RÁD DO ŽIVOTA".
Lekcia od divých husí.
Znečisťovanie ovzdušia
Jadrový reaktor, jadrová elektráreň
Odpad: problém či nepríjemnosť?
Litva Comenius 2015.
NA VIANOCE PAT A MAT.
Jedlé -Nejedlé -Jedovaté
Jadrová energia.
SPOLUPRÁCA RODINY Z MARGINALIZOVANÝCH RÓMSKYCH KOMUNÍT A ŠKOLY
ZŠ s MŠ Malý Čepčín 2013 – – 4. ročník
Základné ukazovatele vývoja národného hospodárstva
ZVUK Marián Pitel.
Energia.
Zuzana Kučerová, 3.A Banská Bystrica, 2009
Človek – chemická továreň
JA ;) Ďalej.
ODKIAĽ JEDLO POCHÁDZA? Zisťuj, skúmaj, pozoruj, povedz iným odkiaľ sa berie jedlo v našom regióne.
Autori: Ľubomír Urík Jakub Makuka
NOVÉ SYSTÉMY LOGITEX PRE NULOVÉ DOMY
NA CESTE DO HORY Z DEDINY LEŽAL GAŠTANKO
Ľad očami geografa Natália Bačíková Dagmar Cesnaková Veronika Ďatková
Alternatívne zdroje energie
Regióny v rámci Ázie Blízky východ (JZ Ázia)
Nastavte sem na začiatok efekt prílet zhora zľava, ktorý pôjde automaticky a rýchlo. Na zvýraznenie použijete vlnu, ktorá pôjde automaticky a rýchlosť.
Elektromagnetické vlnenie
Alternatívne zdroje energie - solárna energia
Mliekujeme.
VÁPNIK.
Permakultúra dizajnuje ekosystémy
Psychické zdravie a stres
Ako ušetriť energiu v domácnosti 
Správanie sa spotrebiteľa Užitočnosť
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Alkohol a alkoholické nápoje
Daňové veci mi rieši zamestnávateľ Daňové priznanie si robím sám
„DEŇ ZEME“ Spolu s občanmi nášho mesta Lipt. Hrádok sme sa zúčastnili akcie „DEŇ ZEME“, ktorá mala za cieľ vyčistiť a skrášliť naše životné prostredie.
Tommy's Window Slideshow
Otestuj sa Kvízové otázky 3. ročník.
Uhlíková stopa výroby drevených dosiek
Letecké vlastnosti vrtuľníkov
Vesmír Rasťo Korčičiak 2.A.
PSYCHOLÓGIA A UČITELIA
Odčítanie celých čísel
DO OKNA NIEČO NARAZILO. BOL TO VTÁČIK!
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti
Ekologické využitie vody a energií v domácnosti (24 jednoduchých rád)
Elektrický prúd v kovoch
Vlak „život“ Pred časom som čítal knihu, v ktorej bol život prirovnaný k ceste vlakom. Je to výnimočne zaujímavé čítanie, pod podmienkou že ho správne.
Súťažno - vzdelávacia aktivita
PYRAMÍDA ZDRAVEJ VÝŽIVY
Keď si sa narodil, plakal si a všetci okolo teba sa usmievali.
Jedného dňa sa učiteľ opýtal svojich žiakov: „Prečo na seba ľudia kričia, keď sú nahnevaní?“ Žiaci sa na chvíľu zamysleli. „Lebo sme rozčúlení – odpovedal.
Rozprávka o nenásytnej Batérii
NA BICYKLI BEZPEČNE Otestuj svoje vedomosti z dopravnej výchovy.
Deň Zeme Romana Jelenčíková 7.A.
Výsledky projektu „V našej škole je pohoda“ za šk. rok 2011/12
Iný pohľad na globálne otepľovanie
Ako šetriť energiu.
 Miriam Spodniaková Pfefferová
Ako u nás len trochu iná ponuka
Pomer prevrátený pomer postupný pomer.
ZÁSADY HLASOVEJ HYGIENY
Energetický audit Andrea Knapiková 2.B.
Štandardy v procese spracovania bibliografických informácií i u nás.
Aerodynamika u áut D.Jesenovský.
Príbeh o anjeloch.
Prepis prezentácie:

Environmentálna výchova 6.ročník Mgr. Gabriela Gencová Prírodné zdroje Environmentálna výchova 6.ročník Mgr. Gabriela Gencová

Čo je energia ?

Žiaci sa pustili do práce

Z odpovedí žiakov: Energia je vlastne elektrina, ktorá poháňa elektrické spotrebiče. Máme z nej elektrinu. Je to prúd, ktorý posiluje svetlá a vyžaruje blesky. Je to zdroj sily alebo nejaký energetický nápoj. Energia je zdroj sily a zábavy, dodáva mi to silu. Energia je napr. elektrina alebo nejaký zdroj, čo poháňa veterné mlyny. Energia je nejaký zdroj, ktorý nám niečo dodáva, z čoho čerpáme tu silu.

Energia je keď niečo robíš rýchlo a tým vytváraš energiu nejakým pohybom alebo silou. Je to, že má chuť do života, má chuť skákať, behať. Je to určitá sila, ktorá poháňa všetky veci a stroje. Zásobuje celý svet, využívame ju v domácnosti, bez energie by napr. nesvietila žiarovka. Elektrárne vyrábajú energiu a zásobujú mestá a dediny. Človek má tiež energiu, ktorú pri námahe stráca a počas spánku dobýja. Energia je taký ziav, že sa to spracováva s prírodných vecí, napr. zo Slnka.

Energia je tajomná sila - nemôžeme ju vidieť, nemôžeme sa jej dotknúť, ale všetci ju potrebujeme a denne používame. Energia má schopnosť konať prácu, vyprodukovať teplo alebo pohyb. Energiu používame na svietenie, vykurovanie alebo ochladzovanie našich domov, na prevádzku áut a strojov. Využívanie energie ale prináša mnohé problémy so znečistením prostredia a spôsobuje zmeny mnohých zložiek prostredia, ktoré majú často charakter nezvratných, pre živé organizmy ohrozujúcich vplyvov. Preto najdôležitejším krokom človeka, ako sa vyrovnať s touto situáciou, je získavať energiu čo najšetrnejšími spôsobmi, aby sa krajina narušovala čo najmenej, a spotrebovávať len toľko energie, ktoré je naozaj nevyhnutne nutné. Dnešná spoločnosť, zvyknutá na všetky výdobytky vedy a techniky, sa ale vybrala cestou neobmedzeného plytvania prírodnými zdrojmi a príroda už naše aktivity nedokáže kompenzovať. Je najvyšší čas, aby sme sa spolu zamysleli nad naším prístupom k darom, ktoré nám príroda ponúka.

Tak poďme hľadať zdroje energie:

Hľadanie zdrojov energie

Delenie prírodných zdrojov: VYČERPATEĽNÉ - NEOBNOVITEĽNÉ UHLIE ZEMNÝ PLYN ROPA URÁN

VYČERPATEĽNÉ - OBNOVITEĽNÉ BIOMASA

NEVYČERPATEĽNÉ SLNKO VIETOR GEOTERMÁLNA ENERGIA VODA

GLOBÁLNA HRA CIEĽ: Upozorniť na rýchle čerpanie svetových zásob neobnoviteľných zdrojov Uvedomiť si znečisťovanie Zeme v dôsledku každodenných činností človeka Racionálne využívať prírodné zdroje

Pomôcky: Kruh so znázornenou zemeguľou (alebo do kruhu zviazaný špagát, ktorý bude zemeguľu symbolizovať), kartičky podnikov (príloha 1), kartičky úloh (príloha 2), kartičky surovín (príloha 3) a kartičky znečistenia (príloha 4).

PRIEBEH Aktivity sa zúčastňujú dve súťažiace skupiny a 4 dobrovoľníci, ktorí reprezentujú inštitúcie: elektráreň, supermarket, rafinériu ropy a vodáreň. Medzi nich prerozdelíme všetky kartičky znečistenia. Do prostriedku miestnosti položíme „zemeguľu“ a uložíme do nej kartičky nerastných surovín. Zo súťažiacich skupín vyberieme dvoch asistentov – pre každú skupinu jedného. Asistentov postavíme postavíme vedľa zemegule a každému dáme polovicu kartičiek úloh.

Žiak od asistenta zoberie kartičku úloh Na zemeguli vyhľadá príslušnú nerastnú surovinu Uteká s ňou do príslušného podniku Tam mu kartičku úlohy a správne priradenú kartičku nerastnej suroviny vymenia za kartičku znečistenia Tú musí zaniesť späť na zemeguľu Hrá sa až do vyčerpania kartičiek. Napr.: žiak dostane kartičku úloh – umy si ruky, hľadá surovinový zdroj na zemeguli (vodu), obe kartičky odnesie do príslušnej inštitúcie (vodárne), tam dostane kartičku znečistenie, ktorú prinesie späť na zemeguľu.

Metodické pokyny Pred hrou je dobré mať teoretický úvod. Vysvetliť žiakom pojmy ako globálne problémy, nerastné suroviny. Počas aktivity upozorníme žiakov, aby si všímali kartičky úloh a pamätali si, čo je na nich napísané. Vtedy im ešte nepovieme prečo. Po aktivite dáme žiakom krátku súťažnú previerku, v ktorej ich vyzveme, aby uviedli čo najviac príkladov ich každodenného konania, ktoré vplýva na životné prostredie a prírodu.

Rozmiestnenie žiakov a smer ich pohybu: Elektráreň Tím 1 Asistent 1 Zemeguľa Vodáreň supermarket Tím 2 Asistent 2 Rafinéria ropy

Príloha 1 – kartičky podnikov Elektráreň Rafinéria ropy Supermarket Vodáreň

Príloha 2 – kartičky úloh zapni rádio prevar vodu v kanvici nabi mobil počúvaj rádio vyfénuj si vlasy pozeraj TV hraj PC hru zamraz jahodovú dreň nabi baterky použi mikrovlnku povysávaj pokos trávnik elektrickou kosačkou UHLIE

Príloha 2 – kartičky úloh príď do školy autom leť lietadlom chyť autobus do mesta zvez sa na motorke použi motorovú pílu choď motorovým člnom choď loďou leť vrtuľníkom pokos trávnik benzínovou kosačkou naštartuj motocykel naštartuj elektrocentrálu skypri pôdu malotraktorom BENZÍN

Príloha 2 – kartičky úloh umy si ruky napi sa vody oper si šaty spláchni WC polej záhradu umy auto napustí vaňu daj si sprchu umy si zuby umy riad umy si topánky zahas oheň VODA

Príloha 2 – kartičky úloh rozbaľ čipsy kúp si maslo otvor konzervu sardiniek uvar sáčkovú olievku upeč si kupovanú pizzu napi sa mlieka z tetrapaku otvor krabičkový džús choď sa najesť do fast foodu otvor bonbonieru vypi fľašu minerálky daj si jogurt kúp si balíček cukríkov JEDLO

Príloha 3 – kartičky surovín Benzín Jedlo Voda Uhlie

Príloha 4 – kartičky znečistenia Znečistenie Odpad

VYHODNOTENIE AKTIVITY Víťazom nie je žiadna skupina. Žiakov zavoláme k zemeguli a pýtame sa čo sa stalo. Žiaci aj sami zistia, že celú zemeguľu znečistili a minuli všetky nerastné suroviny.

Takto to prebiehalo u nás

Zvládli sme to !!!