Globálne trendy a problémy vo vzdelávaní Paulína Koršňáková, PhD. IEA
Obsah Kontext vzdelávania a výchovy Globálne výzvy pre vzdelávací systém Globálne inštitúcie a ich vízia Obraz slovenského školstva v medzinárodných meraniach Zhrnutie
Kontext vzdelávania a výchovy Tretia industriálna revolúcia (komunikačné technológie) Klimatická zmena (ekológia vs. ekonomika a hospodársky blahobyt) Migrácia a konflikty
Globálne výzvy Pre vzdelávací systém Vzdelávacie systémy pochádzajú z 19. storočia, učitelia z 20. a žiaci z 21. storočia... Je vzdelávanie SLUŽBA alebo PRÁVO? Strata „monopolu“ na vedomosti Koniec prestíže učiteľa (nové povinnosti, nízke finančné ohodnotenie) Neudržateľná misia didaktík („prečerpávanie vedomostí z vedy do vzdelávania“) Chýbajúca výchovná zložka (učitelia sú predmetári) Slabé prepojenie výskumu a pedagogickej praxe Nedostatok spolupráce vrámci školy a podpory vzdelávania spoločnosťou Z pohľadu žiaka Rast nárokov, neistota uplatnenie, strata motivácie
Globálne inštitúcie a ich vízia UNESCO OECD 17 SDGs (ciele pre trvalo udržateľný rozvoj)
Obraz slovenského školstva V medzinárodných meraniach IEA TIMSS (matematika a prírodoveda) 1995-2003 8. ročník 2007-2015 4. ročník PIRLS (čítanie s porozumením) 2001-2016 4. ročník ICCS (občianske vzdelávanie) 1999, 2009, 2022? ICILS (digitálna gramotnosť) 2013 OECD PISA 2003-2015 PIAAC http://www.oecd.org/skills/piaac/skills -matter-9789264258051-en.htm TALIS 2008-2013
PISA Mathematics performance (2003-2015, 478 b., chlapci) https://data.oecd.org/slovak-republic.htm Mathematics performance (2003-2015, 478 b., chlapci) Science performance (2006-2015, 460 b., chlapci) Reading performance (2003-2015, 435 b., chlapci)
Výdavky na žiaka podľa OECD OECD (2018), Education spending (indicator). doi: 10.1787/ca274bac-en (Accessed on 18 June 2018)
Štúdie IEA http://www.nucem.sk/sk/medzinarodne_merania http://timssandpirls.bc.edu/pirls2016/international-results/download-center/ http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/index.html PIRLS a TIMSS prírodoveda = nad priemerom zúčastnených krajín, v priemere krajín OECD a EÚ TIMSS matematika = v priemere zúčastnených krajín, pod priemerom krajín OECD a EÚ ICCS 2009 = nad priemerom http://www.nucem.sk/documents//27/medzinarodne_merania/iccs/publikacie/ICCS_09_pr ve_zverejnenie.pdf ICILS 2013 = priemer porovnateľný s Nemeckom, nižší ako v ČR alebo Poľsku https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2F978-3-319-14222-7.pdf
Zhrnutie Vlastný SPOLOČNÝ plán pre slovenské školstvo V. Sutejev, Rozprávky a obrázky
Priestor pre Otázky a poďakovanie...