Prozodické vlastnosti reči I. Časová modulácia reči (PD č. 4)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Frazeológia.
Advertisements

Postup prípravy prezentácie
Vkladanie diakritiky s využitím štatistickej analýzy textu
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
December Nemudruj o minulosti, nesnívaj o budúcnosti, ale chop sa okamihu a uč sa od tejto chvíle.
Elektromagnetické vlnenie v praxi:
“13 RÁD DO ŽIVOTA".
Kristína Fejková VIII.A
Využívanie metódy meraní ložísk u výťahoch
VRSTVY Rastrova grafika
Spracovali: J.Marko, J.Fašung
„surovinová základňa dreva“
Určovanie storočí STOROČIE – časová jednotka, ktorá má sto rokov
Mgr. Ján Hlaváč, OBN – 1. ročník
Štylistika lexikálnych prostriedkov
Fungovanie nervového systému počas vedomia a nevedomia
Priama a nepriama úmernosť
Svet bublín Martina Ľuptáková, 3.A Šk. rok: 2008/2009.
Extrakcia informácií z medicínskych záznamov
Vypracovali: Ivana Gregorová a Martina Ťažká
ZVUK Marián Pitel.
Energia.
Výučba obchodnej angličtiny
Grécko (dovolenková destinácia)
Meteorológia.
STRED BIBLIE.
Štylistika syntaktických prostriedkov
MODERNIZÁCIA VZDELÁVANIA NA SÚKROMNEJ HOTELOVEJ AKADÉMII
Ako sú na tom naši štvrtáci v čítaní, matematike a prírodovede?
som slobodný, ak nepoviem k ČOMU som slobodný.
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Mechanické vlnenie Matúš Lauko 3.C.
Podobne po večeri vzal kalich a hovoril: "Tento kalich je nová zmluva v mojej krvi, ktorá sa vylieva za vás.“ LK 22,20.
Riešenie krízových situácií
Alternatívne zdroje energie - solárna energia
...alebo o tom, pred čím presedíme hodiny a nekazí nám to oči
Permakultúra dizajnuje ekosystémy
Gymnázium Pavla Jozefa Šafárika - Pavol Jozef Šafárik Gimnázium Rožňava Kód ITMS projektu: Názov projektu: Kvalitou vzdelávania otvárame brány.
Maturita 2013.
Matematika a Fyzika v umení
Časti prenosovej sústavy
Magnetické pole PaedDr. Jozef Beňuška
Buď napojený na Ježiša inak budeš mimo
Základné nástroje manažérstva kvality (Kontrolná tabuľka a histogram)
APLIKÁCIA METODIKY SFUMATO® V 1.ROČNÍKU ZŠ
PSYCHOLÓGIA A UČITELIA
Maturitná skúška zo sjl – písomná časť
MODERNIZÁCIA VZDELÁVANIA NA SÚKROMNEJ HOTELOVEJ AKADÉMII
Čierne diery.
Elektrický prúd v kovoch
Kognitívne schopnosti a ich špecifiká u detí s intelektovým narušením
Didaktika jazykovej a literárnej výchovy slovo v detskej reči I
D I F E R E N C O V A N É V Y U Č O V A N I E
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
ÚVER A DLH – BANKOVÁ SÚSTAVA
ontogenéza detskej reči a výskumy reči po slovensky hovoriacich detí
Ročníková práca – Adam Guláš (IV.D, 2014/2015)
v európskej literatúre
Pomer prevrátený pomer postupný pomer.
ZÁSADY HLASOVEJ HYGIENY
Mäkké a tvrdé spoluhlásky
Základné teórie čítania a písania
PYTAGOROVA VETA.
Organizačná schéma Mesta Vrútky, platná od
Vyjadrovacie prostriedky v štatistike
Použitie počítačov v geografii (2)
1. Lexikálna sémantika substantív
Ako zobrazujeme skutočnosť
Obsah prezentácie digitálna prezentácia Desatoro
Prepis prezentácie:

Prozodické vlastnosti reči I. Časová modulácia reči (PD č. 4) Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť, projekt je spolufinancovaný zo zdrojov ES „Investícia do Vašej budúcnosti“ Prozodické vlastnosti reči I. Časová modulácia reči (PD č. 4)

Zvukové javy reči: segmenty – najmenšie zvukové jednotky (hlásky, fonémy), ktoré vznikajú činnosťou artikulačných orgánov, suprasegmenty – prozodické vlastnosti reči (intonácia), ktoré vznikajú moduláciou, úpravou artikulačného prúdu. Vnímame ich až v rámci slabiky, preto je slabika základnou jednotkou súvislej reči. Artikulačný prúd, hlas sa môže stvárňovať trojako: časovo, silovo a tónovo.

Časová modulácia reči Časovou moduláciou artikulačného prúdu (jeho trvaním a rušením) vznikajú: kvantita (dĺžka), pauza (prestávka), tempo reči (rýchlosť), rytmus.

Kvantita (dĺžka) prejavuje sa v každej slovenskej slabike, je teda univerzálna, v slovách sa striedajú krátke a dlhé slabiky; v slovenčine zvyčajne v jednom slove nenasledujú dve dlhé slabiky za sebou (pravidlo o rytmickom krátení a výnimky z pravidla), protiklad príslušnej dlhej a krátkej samohlásky a slabičnej spoluhlásky je schopný rozlišovať významy slov a tvarov (vinný – vínny, plavky – plávky), výslovnostný pomer krátkej a dlhej hlásky je 1:2.

Pauza (prestávka) a) fyziologická - súvisí s nevyhnutnosťou nádychu, je prerušenie rečového prúdu na určitý čas, prestávkami členíme reč na kratšie alebo dlhšie vetné úseky (frázovanie). Druhy páuz: a) fyziologická - súvisí s nevyhnutnosťou nádychu, b) významová (logická) - vo výpovedi ohraničuje logické úseky: Kam utiecť,/kam?//, c) umelecká/dramatická - ide o druh významovej pauzy, ktorá vytvára napätie vo vnútri textu: nemožno mi ťa // neľúbiť! (A. Sládkovič).

Tempo reči (rýchlosť) je to množstvo slabík alebo slov vypovedaných za istú časovú jednotku. Závisí od: a) temperamentu človeka, b) osobného postoja k obsahu jazykového prejavu, c) obsahovej nasýtenosti textu (čím je prejav sémanticky náročnejší, tým pomalším tempom sa realizuje a naopak. Obsahovo náročnejšie, oficiálne, slávnostné, smútočné prejavy, referáty = 100 slov za minútu a menej. Rozprávanie príbehu, čítanie rozhlasových správ = 120 slov za minútu.

Rytmus z gréckeho slova takt, súmernosť, vzniká pravidelným (vo verši aj zámerným) striedaním istého akustického prvku, napr. prízvuku, jednotkou rytmu je takt. Metrum je ideálna rytmická schéma verša, norma, podľa ktorej básnik tvorí verš, jednotkou metra je stopa.