Gymnázium Pavla Jozefa Šafárika - Pavol Jozef Šafárik Gimnázium Rožňava Kód ITMS projektu: 26110130661 Názov projektu: Kvalitou vzdelávania otvárame brány.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Typológia listov Kód ITMS projektu:
Advertisements

=MESIAC PRIRODZENÁ DRUŽICA ZEME =
Lekcia od divých husí.
Ekosystém (ecology+system).
Návraty do minulosti Hudba v stredoveku 5. – 14. storočie.
HUBBLOV VESMÍRNY ĎALEKOHĽAD
Večer Canton Fair.
Určovanie storočí STOROČIE – časová jednotka, ktorá má sto rokov
Mgr. Ján Hlaváč, OBN – 1. ročník
NA VIANOCE PAT A MAT.
Ostrovy Talianska Kód ITMS projektu:
Španielsko Kód ITMS projektu:
Gymnázium Pavla Jozefa Šafárika - Pavol Jozef Šafárik Gimnázium Rožňava Kód ITMS projektu: Názov projektu: Kvalitou vzdelávania otvárame brány.
3 X P alebo Prezentácia o úspešnej prezentácii /pre študentov 4. roč
ŠTUDIJNÝ ODBOR 2940 M 05 POTRAVINÁRSTVO – spracovanie mlieka
Grécko (dovolenková destinácia)
ODKIAĽ JEDLO POCHÁDZA? Zisťuj, skúmaj, pozoruj, povedz iným odkiaľ sa berie jedlo v našom regióne.
Autori: Ľubomír Urík Jakub Makuka
Optika. Optické zobrazovanie
Slovensko Kód ITMS projektu:
Sv. Don Bosko * 16. augusta 1815 v Becchi v Taliansku
Štylistika syntaktických prostriedkov
som slobodný, ak nepoviem k ČOMU som slobodný.
Nebojte sa! Ján Pavol II..
Na potulkách Sokolovcami
Mechanické vlnenie Matúš Lauko 3.C.
Riešenie krízových situácií
BENELUX Kód ITMS projektu:
Ľad očami geografa Natália Bačíková Dagmar Cesnaková Veronika Ďatková
(Dátum poslednej aktualizácie: )
Alternatívne zdroje energie - solárna energia
Gymnázium Jozefa Gregora Tajovského, Tajovského 25,
Permakultúra dizajnuje ekosystémy
Ako ušetriť energiu v domácnosti 
FYZIKA & SNEH Zuzana Miklošková, Lucia Šantová, Zuzana Ščehovičová, Jana Tomaníková, II.D.
Maturita 2013.
Zatmenia Slnka a Mesiaca
Gravitačné pole Zuzana Fraňová III. E.
Metódy používané na vyučovaní
MODEL METEOROLOGICKÉHO
TALIANSKO Kód ITMS projektu:
Základy jadrovej fyziky
Ako prezentovať prezentáciu?
Viem, čím budem a prečo Milan Cák 4 . B.
Prozodické vlastnosti reči I. Časová modulácia reči (PD č. 4)
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti
Nebojte sa! Ján Pavol II..
Terézia Šeligová 2.A GSF v Žiline
Súťažno - vzdelávacia aktivita
Analýza aktivity na počítači v pracovnom prostredí
Mgr. Jozef Uríček Matematika - ôsmy ročník
Mgr. Jozef Uríček M a t e m a t i k a 8. r o č n í k
Terestriálne PLANÉTY Merkúr a Venuša.
Ostrovy Španielska Kód ITMS projektu:
Miroslav Hudák 1.D.
Nemecko Kód ITMS projektu:
Víta vás nový PowerPoint
Rovnice a ich riešenia.
ŠTATISTIKA A EFKÁRI IVONA MAGYAROVÁ 3.F BANSKÁ BYSTRICA 2006.
Využitie ultrazvuku v medicíne
POĽSKO Kód ITMS projektu:
Vyjadrovacie prostriedky v štatistike
Vyučovanie prírodopisu / biológie na Slovensku
Sopka z fyzikálneho hľadiska
ČOKOLÁDA Oblasť: Dejepis Vypracovali: Adam Bučko Ivana Dobríková
Ukážky z inovácie výučby v predmete
Štatistika Martin Čuka 2010/ B.
Nepriama úmernosť – tabuľka, rovnica a graf
Egyptské pyramídy.
Prepis prezentácie:

Gymnázium Pavla Jozefa Šafárika - Pavol Jozef Šafárik Gimnázium Rožňava Kód ITMS projektu: 26110130661 Názov projektu: Kvalitou vzdelávania otvárame brány VŠ Meranie času Vzdelávacia oblasť:  Človek a príroda Predmet  Fyzika Ročník, triedy: Sekunda Tematický celok:  Teplota a čas Vypracoval:  Mgr. Jolana Szanková Dátum:  október 2014

Obsah Čas História merania času Meranie času v minulosti Slnečné hodiny Spôsoby merania času Kyvadlové hodiny Rôzne druhy hodín Rôzne druhy hodín dnes Čas ako fyzikálna veličina Meranie teploty v priebehu času Použité zdroje

Čas Čo Vás napadne, ak počujete slovo čas? Asi sa pozriete najskôr na hodinky a uvedomíte si, že čas je niečo čo vieme odmerať. Čas je fyzikálna veličina. Ľudia čas merali odpradávna. Prečo je pre nás dôležité poznať presný čas? Aby sme: - prišli všade včas - stihli autobus - vedeli, kedy je začiatok a koniec vyučovania, prestávky, prázdnin, filmu..., - vedeli, ako dlho trvá cesta, kedy máme užívať lieky atď.

História merania času Meranie času je pravdepodobne také staré ako ľudstvo samo. Ľudia sa oddávna snažili odmerať a vyjadriť plynúci čas pomocou pravidelne sa opakujúcich javov. Deň a noc či ročné obdobia patrili k najstarším spôsobom merania času. 4

Meranie času v minulosti Na meranie času využívali ľudia najrôznejšie spôsoby už dávno pred naším letopočtom. Zachovali sa záznamy o sviečkových, či vodných hodinách a dodnes možno vidieť presýpacie alebo slnečné hodiny. 5

Slnečné hodiny v Egypte Slnečné hodiny sa prvýkrát objavili v starom Egypte okolo roku 3000 pred naším letopočtom a v Číne približne o tisícročie neskôr. Slnečné hodiny v Egypte Slnečné hodiny majú tyč a stupnicu, na ktorú dopadá tieň tyče, podľa ktorého určíme koľko je hodín. 6

Spôsoby merania času Pri konštrukcii Naša Zem sa otáča okolo svojej osi. Ako dlho trvá Zemi, kým sa otočí okolo svojej osi? Jedno otočenie Zeme trvá 24 hodín = 1 deň Slnko na Zem svieti stále. Na tej časti Zeme, ktorú Slnko osvetľuje je deň. Neosvetlená časť Zeme je v tieni - tam je noc. Deň a noc sa pravidelne striedajú. 7

Kyvadlové hodiny Princíp kyvadla objavil okolo roku 1600 Galileo Galilei pri pozorovaní kolísajúceho sa lustra. Zistil, že každý kmit trvá rovnaký čas bez ohľadu na to, ako ďaleko sa luster vychýli a čas kmitu záleží od dĺžky povrazu. V roku 1657 holandský fyzik Christian Huygens využil kyvadlo na zostrojenie hodín a dostal patent na kyvadlové hodiny. Christiaans Huygens 1629 – 1695 holandský fyzik, matematik a astronóm Galileo Galilei 1564 – 1642 taliansky filozof, fyzik, astronóm, matematik 8

Rôzne druhy hodín vreckové atómové najpresnejšie vežové - Pražský orloj vreckové atómové najpresnejšie kukučkové Atómové hodiny - omeškali by sa o 1 sekundu za 3000 rokov 9

Rôzne druhy hodín dnes digitálne vreckové nástenné ručičkové stopky náramkové stopky budík 10

Čas ako fyzikálna veličina je fyzikálna veličina, jej značka je t základnou jednotkou času je: sekunda s ďalšie jednotky času sú: minúta (min), hodina (h), deň (d) [ t ] = s Premeňte jednotky: 5 min = s 2 min 20 s = s 0,5 h = s 3 h 20 min = s 1 h 30 min 5 s = s 1 min = 60 s 1 h = 60 min 1 h = 3 600 s 1 d = 24 h 1 d = 86 400 s 300 1 800 12 000 140 5 405 11

Graf závislosti teploty od času Meranie teploty v priebehu času Pri niektorých druhoch činnosti je potrebné v pravidelných časových intervaloch merať teplotu: napr. meteorológovia pri sledovaní počasia zaznamenáva sa teplota vody v kotolniach, v  hutníctve pri tavení ocele pri tepelnom spracovaní potravín či laboratórnych výskumoch. Graf závislosti teploty od času 12

Použité zdroje Lapitková V.,Koubek V. a kol.: Fyzika pre 7. ročník základnej školy a 2. ročník s osemročným štúdiom, 2010, Didaktis, s. r. o.  Macháček M.: Fyzika pre 6. ročník ZŠ - 1. diel, 1996, SPN Bratislava http://www.oskole.sk/userfiles/image/Zofia/December/Fyzika/Meranie_casu_7r_oktober_html_6b4b2c88.jpg http://www.oskole.sk/userfiles/image/Zofia/December/Fyzika/Meranie_casu_7r_oktober_html_m690d3e5.png http://sk.wikipedia.org/wiki/Galileo_Galilei http://sk.wikipedia.org/wiki/Christiaan_Huygens