Aktivity na podporu čítania s porozumením cloze test pojmové mapovanie Vennov diagram T-schéma sprievodca predpovedí testovanie žiackych predpovedí INSERT interaktívny systém na efektívne čítanie a myslenie stratégia viem – naučil som sa – chcem vedieť recipročné vyučovanie metóda vytvárania súhrnov (resumé) z textu štruktúrované čítanie 3-2-1 ...
Cloze test metóda na zisťovanie stupňa porozumenia textu žiakmi text s vynechaným každým n-tým slovom
Moja cesta do amazonskej džungle sa začala v Lime, v peruánskom hlavnom meste. Rieka Amazonka v niektorých miestach vyzerá ako more. Nedovidíte na breh. Zastavila som sa so sprievodcom v malej dedine. Niečo sme vyložili, niečo sme naložili. A išlo sa ďalej. Hovorili sme najmä o delfínoch. Domorodci si delfíny veľmi vážia. No nevedomky delfíny ničia. Počet delfínov je žalostne nízky a nezvyšuje sa. Naopak.
___________ je alarmujúca ___________ je alarmujúca. Miestni obyvatelia ___________ používajú ako skládku. Civilizácia ___________ dala plastové fľaše a ___________ vrecúška. Ale nenaučila ich, ___________ majú s týmito vecami___________ . A domorodci ich hádžu ___________ rieky tak ako ostatný___________ . Na svojej ceste som ___________ veľa mŕtvych zvierat. Smrť ___________ z nich spôsobili odpadky. Hlavne igelitové tašky.
Vennov diagram Skúmanie spoločných a rozdielnych vlastností predmetov, javov Komparácia Uvedomovanie si zhôd a rozdielov medzi vlastnosťami, situáciami, predmetmi, pojmami, príležitosťami, riešeniami...
Z. Hirschnerová – J. Kesselová – M. Sedláková: Slovenský jazyk pre 4 Z. Hirschnerová – J. Kesselová – M. Sedláková: Slovenský jazyk pre 4. ročník ZŠ ukážka z učebnice
U6/s. 82 Porovnajte život indiánskej rodiny so životom súčasnej rodiny. Čo majú spoločné? V čom sa odlišujú? Zhody a rozdiely si zapíšte a potom o nich spoločne diskutujte. Porovnajte jednočlennú a dvojčlennú vetu.
Čo už viem Čo nové som sa naučil + Čo chcem vedieť Oživenie poznatkov, ktoré o téme žiaci už majú Učenie je spájanie skôr získaných poznatkov s novými Žiaci samostatne formulujú, čo nové sa naučili Učenie je akt zmeny Žiaci formulujú otázky, na ktoré by chceli získať odpoveď, ale v texte ich nenašli Učenie je proces
Z. Hirschnerová – J. Kesselová – M. Sedláková: Slovenský jazyk pre 3 Z. Hirschnerová – J. Kesselová – M. Sedláková: Slovenský jazyk pre 3. ročník ZŠ ukážka z učebnice
Citoslovcia Bŕ, hŕ, vŕ, pŕ, fŕ, kŕ 1. Spomeňte si na citoslovcia, ktoré ste preberali v 6. ročníku v téme O dyme, ktorý hrmí, a vyplňte prvé políčko tejto tabuľky. Čo už viem o citoslovciach Čo nové som sa dnes o citoslovciach dozvedel Čo by som sa ešte chcel o citoslovciach dozvedieť
3. V nasledujúcom texte vyhľadajte citoslovcia. Milka bola paf do Igora. No ten sa rachol do Zuzky a nemal odvahu jej povedať ani bé. Po dlhých och a ach Igor poslal Zuzke lístok, aby prišla do kina. Srdce mu bim-bam a buch-buch, keď stál pred kinom a čakal. A zrazu cupi-lupi – Milka. Zuzka vraj lístok draps a šup do smetí. Aby vstupenka nešla fuč, povedal Igor Milke...
Aby vstupenka nešla fuč, povedal Igor Milke... Milka bola paf do Igora. No ten sa rachol do Zuzky a nemal odvahu jej povedať ani bé. Po dlhých och a ach Igor poslal Zuzke lístok, aby prišla do kina. Srdce mu bim-bam a buch-buch, keď stál pred kinom a čakal. A zrazu cupi-lupi – Milka. Zuzka vraj lístok draps a šup do smetí. Aby vstupenka nešla fuč, povedal Igor Milke... Citoslovcia nahraďte ich čo najvýstižnejšími plnovýznamovými slovami. Napríklad: Zuzka vraj lístok draps a šup do smetí. Zuzka vraj lístok rozdriapala a hodila ho do smetí.
Je slovenčina bohatá na citoslovcia? Áno Nie
Šušušu – pst. Jaj – och! Ó! Bum! juj. Hm, hm... Hop – trop. Ľaľa! Šuch, šuch. Tik – tak, kukuk, tik – tak, kukuk....bŕŕŕ! Jaj? Juj!!! Švrc, bác, hihihi. Hm, hm, ccc...cŕnk, cŕnk...
Šušušu – pst. Jaj – och! Ó! Bum! juj. Hm, hm... Hop! Ľaľa! Šuch, šuch. Tik – tak, kukuk, tik – tak, hihihi, Bŕŕŕ! Jaj? Juj!!! Hajde!
Šušušu – pst. Jaj – och! Ó! Bum! juj. Hm, hm... Hop! Ľaľa! Šuch, šuch. Tik – tak, kukuk, tik – tak, hihihi, Bŕŕŕ! Jaj? Juj!!! Hajde!