Objavujeme čaro chémie. 2. ročník kategória: I

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Postup prípravy prezentácie
Advertisements

Jar 2. ročník.
Editovanie nových záznamov Modifikácia zadaní
Kristína Fejková VIII.A
Kvetinková matematika 2. ročník
Prvé jarné kvety.
Múdry, kto rozumie iným, osvietený, kto rozumie sebe.
Oheň v chémií 2011.
Pozorovanie rastlinných buniek
MPC Nitra, Katka Vajliková SEV SAŽP Dropie
Meno a priezvisko učiteľa
OBJAVOVANIE VZOROV POHĽADU PRI NAVIGAČNÝCH ÚLOHÁCH NA WEBE
7., 8. Signalizácia realizovaná LED - diódou
ZŠ s MŠ Malý Čepčín 2013 – – 4. ročník
Môj najkrajší školský zážitok
Optické prístroje.
ODKIAĽ JEDLO POCHÁDZA? Zisťuj, skúmaj, pozoruj, povedz iným odkiaľ sa berie jedlo v našom regióne.
Inovácia obsahu a metód vzdelávania prispôsobená potrebám vedomostnej spoločnosti EFEKT VODOVÝCH FARIEB VYPRACOVAL: MGR.ART. BARBORA ČISÁRÍKOVÁ.
Základná škola Rohožník
som slobodný, ak nepoviem k ČOMU som slobodný.
MERANIE Krvného TLAKU V ZÁVISLOSTI OD VEKU a námahy
Biologický experiment
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Metódy používané na vyučovaní
2. oddelenie školského internátu
MODEL METEOROLOGICKÉHO
Pomôcky: Úloha: igelitové vrecká (4 kusy) 6 kúskov chleba Chladnička Čas: 3 týždne Zistiť ,v ktorom prostredí sa najrýchlejšie vytvorí pleseň na chlebe.
Otestuj sa Kvízové otázky 3. ročník.
Názov aktivity: Alenkine obliečky
Cieľ : Príjem a výdaj vody rastlinnými pletivami, pri rôznych koncentrovaných roztokoch. Materiál a pomôcky : hľuza zemiaka , nôž , sklené nádoby (3ks),
Analytická chémia.
Prírodovedné predmety
Stredná odborná škola obchodu a služieb
JA ZLODUCH 1.
orangutany A PALMOVÉ OLEJE
ŠPECIÁLNA MATERSÁ ŠKOLA BYTČA
Týždeň zdravej výživy v Školskom Klube Detí
Tlačidlá akcie. M o j a s t r á n k a.
Odčítanie celých čísel
DO OKNA NIEČO NARAZILO. BOL TO VTÁČIK!
9/4/2019 Firemná knižnica 2000 Nadežda Andrejčíková N. Andrejčíková.
Sem zadajte názov projektu Vaše meno Meno vyučujúceho Vaša škola
Následky fajčenia na pľúca
Terézia Šeligová 2.A GSF v Žiline
Papier z chemického hľadiska
Ovocný koláč s posýpkou
Dominik Medvecký II.B GSF v Žiline
Názov aktivity: Letíme raketou
klikaním na žlté políčka! Potom klikni na výsledok!
Projekt podpora kardiovaskulárneho zdravia v prostredí základných škôl mestskej časti Bratislava - Petržalka.
Aj plyn padá k zemi Kristínka Dovalová.
Výsledky projektu „V našej škole je pohoda“ za šk. rok 2011/12
Papier z hľadiska fyziky
autor: Ing. Mgr. Peter SLÁVIK
IÓNY..
Naša Skalka / Pestujeme biodiverzitu v meste /
Rovnice a ich riešenia.
Formátovanie tabuliek
Závislosť tráviaceho účinku trypsínu od teploty
Štandardy v procese spracovania bibliografických informácií i u nás.
Opakovanie Zmesi a chemicky čisté látky.
Michaela Kraľovanská, III.B Gymnázium J. Lettricha, Martin 2010/2011
Rozpoznávanie obrazcov a spracovanie obrazu
Sopka z fyzikálneho hľadiska
ALKÉNY IX.A.
Použitie počítačov v geografii (2)
Ukážky z inovácie výučby v predmete
Vytvorenie diagramu zasadacieho poriadku
Ako zobrazujeme skutočnosť
Zrážky 7. ročník.
Prepis prezentácie:

Objavujeme čaro chémie. 2. ročník kategória: I Objavujeme čaro chémie 2. ročník kategória: I. Názov pokusu: Extrakcia prírodných farbív z jesenných listov dubu Meno žiaka: Kristína Dovalová, 6. ročník Meno učiteľa: Ing. Lucia Dovalová Škola: ZŠ s MŠ, Tajovského 2, Badín 976 32

Motivácia: Príroda na jeseň je krásne farebná. Listy stromov tiež menia farby zo zelených na žlté, oranžové či hnedé. Je zaujímavé pozorovať tieto farebné zmeny. S pani učiteľkou sme na chemickom krúžku extrahovali farbivá z listov rôznych rastliniek z našej školskej záhrady. Tento experiment sa mi páčil a tak som poprosila pani učiteľku, či by som mohla skúsiť extrakciu farbív listu buku, ktorý rastie v babkinej záhrade. Zaujal ma tento strom, pretože práve v jesennom období má časť listov ešte zelených a časť je už žltá. Chcela som sa bližšie pozrieť na jeho farby a odhaliť, či list žltý a list zelený sú naozaj rozdielne sfarbené, teda či obsahujú rôzne pigmenty. Ako separačnú metódu som použila chromatografiu na TLC doštičke.

Pomôcky: trecia miska, filtračný lievik, filtračný papier, stojan, filtračný kruh, 2 ks menšia kadička, sklená tyčinka, odmerná banka, pipeta, kahan alebo platnička, nádoba na vodný kúpeľ, nožnice, rukavice

Chemikálie: uhličitan vápenatý, jemný piesok, acetón, listy buku – zelené a žlté, voda, vyvíjacia zmes/mobilná fáza: - lek. benzín-izopropanol-voda 100:10:0,25, TLC doštičky

Postup práce: Niekoľko zelených listov nastriháme na menšie kúsky a rozotrieme v trecej miske s malým množstvom jemného piesku (1 lyžička), uhličitanom vápenatým (1 lyžička) a 2-3 ml acetónu. Zmes prefiltrujeme cez papierový filter namočený v acetóne a premyjeme 10ml acetónu. Filtrát odparíme do sucha v pripravenom vodnom kúpeli v digestore. Suchý odparok necháme vychladnúť. Potom pridáme niekoľko kvapiek acetónu (cca 10 kvapiek), aby sa odparok rozpustil. Na TLC doštičku ceruzkou nakreslíme jemne štartovaciu čiaru vo výške 1 – 2 cm. Pripravený extrakt nanášame na TLC doštičku pipetou na štartovaciu čiaru po jednej kvapke vo vzdialenostiach približne 1cm. TLC doštičku vložíme do sklenej nádoby s vyvíjacou zmesou lek. benzín-izopropanol-voda a sklenú nádobu zakryjeme. Po cca 15 minútach TLC platničku vyberieme z vyvíjacej zmesi a pozorujeme výsledky chromatografie. Postup opakujeme aj so žltými listami. Porovnáme chromatografy zeleného a žltého listu. Bezpečnosť pri práci: - pri extrakcii používame ochranné pomôcky – rukavice. - s acetónom pracujeme v digestore.

Záver: Pomocou chromatografie na TLC doštičke sa mi podarilo extrahovať farbivá zo zeleného aj žltého listu buku. Chromatograf mi ukázal, že zelený list sa skutočne skladá zo zelených farbív – pigmentov a je ich niekoľko. Ale okrem zelených pigmentov obsahuje aj žlté a oranžové. Keď som porovnala chromatograf zeleného a žltého listu, zistila som, že žltý list neobsahuje zelené farbivá takmer vôbec alebo len veľmi málinko. Je to spôsobené tým, že chlorofyl - zelené farbivo sa na jeseň rozkladá, pomaličky sa stráca z listov a listy tak žltnú. Ďakujem pani učiteľke Lucii Dovalovej za to, že mi pomohla s týmto experimentom.

Zdroje: Dnešná škola – III. ročník, č.2., str.22 www.mladychemik.webnode.sk

Fotodokumentácia: ...listy rozotrieme v trecej miske... ... suchý odparok rozpustíme v niekoľkých kvapkách acetónu ... ...zmes prefiltrujeme... ... filtrát odparíme vo vodnom kúpeli ...

Fotodokumentácia: ... na TLC doštičku ceruzkou nakreslíme štartovaciu čiaru... ... extrakt nanášame na TLC doštičku na štartovaciu čiaru po jednej kvapke ... ... TLC doštičku vložíme do sklenej nádoby s vyvíjacou zmesou ...

Fotodokumentácia: zelený list dubu žltý list dubu oranžové farbivo zelené farbivo žlté farbivo ... chromatografy zeleného a žltého listu zelený list obsahuje niekoľko zelených farbív a tiež žlté a oranžové pigmenty žltý list neobsahuje zelené farbivá takmer vôbec, ale žlté a oranžové pigmenty áno ...