Pr. č. 7 Martin Heidegger.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Postup prípravy prezentácie
Advertisements

Prajem Ti, aby to bola inšpirácia aj pre Teba.
Prajem Ti, aby to bola inšpirácia aj pre Teba.
Kvalita života – filozofické a ekonomické faktory vplyvu
December Nemudruj o minulosti, nesnívaj o budúcnosti, ale chop sa okamihu a uč sa od tejto chvíle.
Jar Adely Ostrolúckej ĽUDO ZÚBEK.
“13 RÁD DO ŽIVOTA".
Dobrý pastier Žalm 23 (veršovaná parafráza - MBKB)
Malé dievČatko A zlatý balík.
Miroslav Jakubec, Peter Kardoš
Múdry, kto rozumie iným, osvietený, kto rozumie sebe.
HUBBLOV VESMÍRNY ĎALEKOHĽAD
Určovanie storočí STOROČIE – časová jednotka, ktorá má sto rokov
OUTPLACEMENT – PRÍPRAVA NA HĽADANIE NOVÉHO PRACOVNÉHO MIESTA
NA VIANOCE PAT A MAT.
Pytagorova veta Autor: Matúš Halaj.
OBJAVOVANIE VZOROV POHĽADU PRI NAVIGAČNÝCH ÚLOHÁCH NA WEBE
ZŠ s MŠ Malý Čepčín 2013 – – 4. ročník
Môj najkrajší školský zážitok
PodpornÉ skupinkY pre smútiacich
Naučila som sa ....
Grécko (dovolenková destinácia)
ŠTATISTICKÁ INDUKCIA.
Štylistika syntaktických prostriedkov
Ako čeliť Zlému.
som slobodný, ak nepoviem k ČOMU som slobodný.
Podobne po večeri vzal kalich a hovoril: "Tento kalich je nová zmluva v mojej krvi, ktorá sa vylieva za vás.“ LK 22,20.
Ochrana súkromia medzi matfyzákmi
Sv. Don Bosko * 16. augusta 1815 v Becchi v Taliansku
Autor: Anetka Bednárová 8.C
Permakultúra dizajnuje ekosystémy
RECYKLOHRY na našej ZŠ Ing. Milena Prušanská.
Vplyv sociálnych sietí
Tommy's Window Slideshow
Vyššia nervová činnosť
Daňové veci mi rieši zamestnávateľ Daňové priznanie si robím sám
DUŠE V OČISTCI Mária Simma.
PODNIKOVÉ STRATÉGIE, RAST A ROZVOJ PODNIKU, DIVERZIFIKÁCIA PODNIKANIA
Viem, čím budem a prečo Milan Cák 4 . B.
Prozodické vlastnosti reči I. Časová modulácia reči (PD č. 4)
Modelovanie kontextov s účelom objavenia skrytých kontextov
9/4/2019 Firemná knižnica 2000 Nadežda Andrejčíková N. Andrejčíková.
Čierne Diery.
Vlak „život“ Pred časom som čítal knihu, v ktorej bol život prirovnaný k ceste vlakom. Je to výnimočne zaujímavé čítanie, pod podmienkou že ho správne.
Migrácia, utečenci – podpora samospráv
B. Bystrica – Badín 2014 konferencia o pastorácii rodín vo farnosti
Korene viery v zmŕtvychvstanie v Starom zákone
Keď si sa narodil, plakal si a všetci okolo teba sa usmievali.
Opakovanie sekvencia postupnosť príkazov (príkaz je povel, ktorý počítač alebo iné zariadenie pozná a dokáže vykonať) vykonávanú v takom poradí, v akom.
ŠTRUKTÚRA TURISTICKEJ PONUKY. Bezpečnostné faktory turizmu
Rozprávka o nenásytnej Batérii
NA BICYKLI BEZPEČNE Otestuj svoje vedomosti z dopravnej výchovy.
Sv. alžbeta uhorská.
Mária Hrnčárová, Marek Mažáry 3.E
Ročníková práca – Adam Guláš (IV.D, 2014/2015)
Tvorba a manažment projektov
Pomer prevrátený pomer postupný pomer.
ZÁSADY HLASOVEJ HYGIENY
Štandardy v procese spracovania bibliografických informácií i u nás.
ŠTATISTIKA A EFKÁRI IVONA MAGYAROVÁ 3.F BANSKÁ BYSTRICA 2006.
Metafyzika Modalít Martin Vacek Filozofický Ústav
včielkine Dobrodružstvo
1. Lexikálna sémantika substantív
Ukážky z inovácie výučby v predmete
Štatistika Martin Čuka 2010/ B.
Príbeh o anjeloch.
Informačný seminár – MOPS
Projekt ROZÚZLENIE.
Prepis prezentácie:

pr. č. 7 Martin Heidegger

diela: 1927 - Bytie a čas 1929 – Kant a problém metafyziky 1930 - Čo je matafyzika ? 1943 - O bytostnom určení pravdy 1944 – Výklady k Holderlinovi 1950 - Holzwege 1954 - Prednášky a štúdie 1961 - Nietzsche Martin Heidegger (1889 - 1976 ) fenomenológia existencializmus hermeneutika fundamentálna ontológia

Ako je to s bytím vedomia, ktoré je intencionalitou? Martin Heidegger_problém fenomenológie Husserl vedomie je sféra absolútnych daností - fenomenológia - ako popis intencionality v reflex. postoji - popis oblasti čistých zážitkov – nutných, podstatných a všeobecných štruktúr ABSOLÚTNEHO VEDOMIA k veciam samým Heidegger vedomie však nie je fenomén ale konštrukcia novovekej filozofie (Descartes) ! - na tom Husserl buduje celú stavbu toho, čo je vedomie, ale sa nepýta: "Ako vedomie je?" – bytie vedomia fenomenológia nerieši, ale by mala pretože odlišuje vedomie ako iné bytie ako je bytie vecí, ktoré sa vedomiu ukazujú fenomenológia stavia hrad na piesku pretože sa zabudla pýtať: Čo znamená byť? a Ako je to s bytím vedomia, ktoré je intencionalitou?

Martin Heidegger_otázka bytia_1 JA SÁM – to je to, čo je pôvodné bytie je vždy MOJE BYTIE, bytiu vždy už nejako rozumiem inak by som naň nemohol pýtať AKÉ JE BYTIE TOHO, KTO JE SCHOPNÝ SA NA BYTIE PÝTAŤ? (už mu teda rozumie) nemožno odpovedať na otázku "čo je bytie?" iba "ako je bytie?" Pýtanie sa na bytie jestvujúcna (zmysel bytia) je spôsob bytia toho jestvujúcna, ktoré túto otázku kladie tu-bytie (Dasein, česky "pobyt") jestvujúcno, ktoré rozumie bytiu

Martin Heidegger_otázka bytia_2 tu-bytie (Dasein) jestvujúcno ktoré rozumie bytiu ako? existencia – spôsob tu-bytia ktorému nie je ľahostajné ako je– je interesované na svojom bytí všetko, čo robím - je ukotvené v mojom záujme o bytie - robím ABY ... - existuje len súcno, kt. je človek (x veci, pojmy) ukazuje do súvislostí prírody/kultúry každá vec je vždy v súvislosti poukazov a - svet – je táto súvislosť ako celok vo svojej štruktúre bytie iného - toho, čo nie je existenciou – ku mne prichádza zo sveta – je vždy zjavné vo svetle sveta - vec - je tu aby ... (na niečo, k niečomu) ~ služba má nejaký význam (niečo s ňou môžem) je zjavná vďaka týmto možnostiam. To s čím sa stretávam je odhalené z možností mojej existencie, vďaka tomu je svet svetom. SVET JE TU VŽDY SPOLU S EXISTENCIOU tu-bytie je dnu-vo-svete-bytie (In der Welt sein) - súvis medzi svetom a interesom existencie - k bytiu vecí patrí dnu-vo-svete-bytie (vnútrosvetskosť) - svet je existenciál teoretický postoj je až sekundárny

Martin Heidegger_ontologická diferencia Svet, ako podmienka rozumenia jestvujúcnam, nemôže byť sám jestvujúcnom! Ja ako existujúci - transcendujem jestvujúcno v celku - vzťahujem sa k tomu, čo nie je jestvujúce - vzťahujem sa k bytiu! vďaka tejto transcendencii viem o rozdiele medzi bytím a jestvujúcnom. Heidegger vo svojej fundamentálnej ontológii - kladie základy skúmania bytia, skúma existenciu vďaka ktorej o bytí vieme – analyzuje bytie tu-bytia. → centrálny termín starosť (záujem tu-bytia na svojom bytí) - ontologická diferencia - namiesto totožnosti (tradič. metafyzika) – diferencia.

Martin Heidegger_starosť starosť (Sorge)– štruktúra: - I. naladenie - nedištancovaná jasnosť o nás a našom postavení k celku máme jasno o svojej situácii – o tom čo som si nezvolil a do čoho som vrhnutý a čo musím/nemusím prijať. - II. rozumenie - rozumenie možnostiam, ktoré ma zo sveta oslovujú (musím im rozumieť aby som sa ich mohol chopiť/vyhnúť sa im). K rozumeniu patria možnosti, ktoré si rozvrhujem. - III. reč - ~ výklad, artilulácia toho, čomu rozumiem, s čím sa stretávam. - toto je však stále len úroveň existencie k sebe neprecitnutej, vo vzťahu k veciam, - človek rozptýlený v obstarávaní žije mimo seba, existencia je naladená existencia autentická vs. neautentická existencia navzájom spolu súvisia, jedno nemôže byť bez ostatných som ustavične sa realizujúce bytie je už existenciou

starosť má časovú štruktúru Martin Heidegger_čas starosť má časovú štruktúru I. naladenie moment minulosti III. reč - moment prítomnosti II. rozumenie - moment budúcnosti zmysel bytia súvisí s problémom času existencia ako sme ju popisovali je necelá celok existencie – dovršuje smrť existencia je celá, keď prijme svoju konečnosť - smrť patrí k bytiu pobytu, smrť je fenoménom existencie. Pretože má starosť časovú povahu – je schopná prekročiť prítomné – predbehnúť sa k svojej vlastnej smrti a takto byť celostne. - neautentická existencia pred sebou uteká, uteká pred svojou celosťou, zakrýva svoju konečnosť. autentická vs neautentická existencia líšia sa vzťahom pobytu k svojmu bytiu nie štruktúrou starosti. 3 základné momenty starosti: svedomie, úzkosť, zodpovednosť