9. Vodné bomby Niektorí študenti sú neefektívni pri bitkách s balónmi naplnenými vodou, pretože sa ich balóny od nepriateľa odrazia bez prasknutia.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
=MESIAC PRIRODZENÁ DRUŽICA ZEME =
Advertisements

Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Elektromagnetické vlnenie v praxi:
Vyparovanie a var Gabriel Horos.
Katarína Kvaková Katarína Krupová 2. D
HUBBLOV VESMÍRNY ĎALEKOHĽAD
Pozorovanie rastlinných buniek
Gymnázium J.G.Tajovského Kvantová mechanika Doplnok
Svet bublín Martina Ľuptáková, 3.A Šk. rok: 2008/2009.
Kruh a Kružnica.
3D Technológie Michal Kubaľa III.A.
Optika Optika Lenka Heldová III.E Lenka Heldová III.E.
ZVUK Marián Pitel.
Energia.
Intel procesor Lukáš Beď 4.A
Meteorológia.
alebo Od polena ku fenoménu dnešnej hudby
Základy jadrovej Fyziky
Zemplínska Šírava.
Lineárna rovnica ax + b = 0.
Albert Einstein – život a dielo
Mechanické vlnenie Matúš Lauko 3.C.
Alternatívne zdroje energie
Nastavte sem na začiatok efekt prílet zhora zľava, ktorý pôjde automaticky a rýchlo. Na zvýraznenie použijete vlnu, ktorá pôjde automaticky a rýchlosť.
Elektromagnetické vlnenie
Alternatívne zdroje energie - solárna energia
Povrchy a objemy hranatých a rotačných telies
Gymnázium Jozefa Gregora Tajovského, Tajovského 25,
André Marie Ampére
Planéty slnečnej sústavy
Ako ušetriť energiu v domácnosti 
Gravitačné pole Zuzana Fraňová III. E.
Matematika a Fyzika v umení
Časti prenosovej sústavy
MODEL METEOROLOGICKÉHO
H u s t o t a l á t k y Dva rovnako veľké valčeky.
H u s t o t a l á t k y Dva rovnako veľké valčeky.
Magnetické pole PaedDr. Jozef Beňuška
Vesmír Rasťo Korčičiak 2.A.
UHĽOVODÍKY Katarína Bullová 3.D.
Týždeň zdravej výživy v Školskom Klube Detí
DO OKNA NIEČO NARAZILO. BOL TO VTÁČIK!
Chôdzu umožňuje trenie, ktoré udeľuje chodcovi hybnosť dopredu.
Čierne diery.
Elektrický prúd v kovoch
Čierne Diery.
Terézia Šeligová 2.A GSF v Žiline
Keď si sa narodil, plakal si a všetci okolo teba sa usmievali.
Projektová práca Lietadlá
PaedDr. Jozef Beňuška
Analytická geometria lineárnych útvarov
Optika Optické zobrazovanie
Opakovanie sekvencia postupnosť príkazov (príkaz je povel, ktorý počítač alebo iné zariadenie pozná a dokáže vykonať) vykonávanú v takom poradí, v akom.
Michaela Murínová Stanislava rigová iii. A 2009/2010
Terestriálne PLANÉTY Merkúr a Venuša.
Téma: Nástroje na tvorbu prezentácie
Božia vôľa je našim šťastím.
Pomer prevrátený pomer postupný pomer.
Nastavte na tejto snímke vlastné pozadie – konkrétne dvojfarebný prechod, ktorý pôjde „šikmo nahor“
Štandardy v procese spracovania bibliografických informácií i u nás.
Ničivé katastrofy.
Prechod tepla v ustálenom stave
Stredná odborná škola automobilová
Albert Einstein Lukáš Slovík.
Využitie ultrazvuku v medicíne
Aerodynamika u áut D.Jesenovský.
Ukážky z inovácie výučby v predmete
Príbeh o anjeloch.
Základná charakteristika médií Stavba CD-R, CD-RW a DVD
Zrážky 7. ročník.
Prepis prezentácie:

9. Vodné bomby Niektorí študenti sú neefektívni pri bitkách s balónmi naplnenými vodou, pretože sa ich balóny od nepriateľa odrazia bez prasknutia. Preskúmajte pohyb, deformáciu a odraz balóna naplneného vodou. Za akých podmienok balón praskne?

Čo máme pozorovať - odraz (http://youtu.be/VlUNevsIgE4)

Čo máme pozorovať- prasknutie (http://www.youtube.com/watch?v=1qYyVPjs b5k&feature=youtu.be)

Čo sa deje pri páde? Padajúci balón (najmä voda v ňom) má kinetickú energiu Po dopade sa voda rozteká do strán a napína balón Po vrchnej strane bežia smerom k vrcholu vlny Balón sa roztrhne, alebo neroztrhne Ak sa neroztrhne, po chvíli sa začne zmršťovať a vytlačí vodu z okrajov do stredu a smerom do hora. Potenciálna energia stien balóna sa premieňa späť na kinetickú energiu vody Kinetická energia vody sa premieňa na potenciálnu energiu vody - balón sa odráža

Pružnosť stien balóna Analógia povrchového napätia kvapaliny Nie je však konštantné – minimálne ku koncu oblasti pružnosti rastie Dá sa zmerať – zmeriame pretlak v balóne pri nafukovaní vzduchom od jeho polomeru Použijeme vzťah ako pre kvapku vody: Δp = σ (1/R1 + 1/R2) = 2 σ /R Ak sa dosiahne Δpmax, balón praskne

Povrchové vlny Dva druhy vĺn na vode: Gravitačné (vyrovnávanie hladiny spôsobuje najmä gravitácia) Kapilárne (vyrovnávanie hladiny spôsobuje najmä povrchové napätie) Rýchlosť kapilárnych vĺn (napr. Wikipédia): ω – uhlová frekvencia vĺn, σ – povrchové napätie, ρ – hustota vzduchu, ρ’ – hustota vzduchu (zanedbateľná), k – vlnové číslo, λ – vlnová dĺžka

Sú povrchové vlny dôležité pri puknutí balónika? Z videa sa skôr zdá, že priamo nie. Prasklina sa šíri odspodu - z miesta s najväčšou krivosťou

Čo s úlohou? Úloha je skôr opačná – prečo balónik nepraskne, hoci by mal Treba teda skúmať, ako ho hodiť, aby nepraskol (menšia spotreba balónikov ) Prvá rada – kinetická energia sa premieňa na energiu napnutia balónika. Ak už bude balónik vodou „nafúknutý“, bude mať veľkú kinetická energiu, pričom do prasknutia ho bude treba dopnúť iba trochu. Poloprázdny balónik by mal vydržať viac.

Čo s úlohou? Druhá rada – nie celá potenciálna energia sa musí premeniť do napnutia balónika – prúd vody (vír) v balóniku, ... Môže byť dôležitá rotácia balónika pri páde? Balónik nie je všade rovnako pevný – záleží na tom, ktorou stranou padne na podložku? Pri skúmaní dejov veľmi pomôže vysokorýchlostné video. Slušné rýchlosti (až 1000 snímok za sekundu) zvládnu pomerne bežné kompaktné digitálne fotoaparáty. Treba ale veľmi silné svetlo na osvetlenie.

Čo s úlohou? Kvantitatívna teória? Možno nejaký jednoduchý model napínania balónika do tvaru disku, kde sa dá zrátať povrch disku a cez „povrchové napätie“ energia napnutia. Veľmi hrubo: 4πr3/3 = πR2h ΔS = 2πR2 + 2πRh - 4πr2 ΔE = σ ΔS = g.L.ρ.4πr3/3 Vyjadríme z rovníc h(L, r, σ) pmax = 2σ/h = pmax(L, r, σ)

Literatúra Zdá sa, že problém nepraskania vodných bômb nebol doteraz vedecky skúmaný – žiadnu relevantnú časopiseckú alebo knižnú literatúru som nenašiel Veľa videí a kvalitatívnych opisov dejov