Dopyt, ponuka, rovnovážna cena

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Školiteľ: Prof. Ing. Peter Sakál, CSc. TRNAVA 2012
Advertisements

Jadrový reaktor, jadrová elektráreň
Svet bublín Martina Ľuptáková, 3.A Šk. rok: 2008/2009.
Praktická matematika Percentá – daň, DPH.
Základné ukazovatele vývoja národného hospodárstva
Rudolf Zajac Minister zdravotníctva Peter Pažitný
Realitná kancelária a realitný maklér
Makroekonomický jav „...a aby nám žiaci neutiekli...“
Meteorológia.
Nástroj pomoci pri zamestnávaní
Manažment športu Predmet: Manažment športu – 4. prednáška
Pravdepodobnosť podmienená.
MERANIE Krvného TLAKU V ZÁVISLOSTI OD VEKU a námahy
Alternatívne zdroje energie
Market – trh Ing – dej, činnosť
Kupujúci (odberateľ) (objednávajúci)
Rovnice a ich riešenia Dušan Vágner 3.B.
Štátny rozpočet Anna Valachová 3.B
...alebo o tom, pred čím presedíme hodiny a nekazí nám to oči
Účtovanie o peniazoch v hotovosti
Systém celoživotného vzdelávania na Slovensku
Aktuálne makroekonomické dianie a karbónová daň
AMD Am386.
Ako ušetriť energiu v domácnosti 
Možnosti podnikania mladých farmárov v ŽV
POĽNOHOSPODÁRSTVO.
Ing. Magdaléna Hajtmanková
Správanie sa spotrebiteľa Užitočnosť
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Gravitačné pole Zuzana Fraňová III. E.
Právne normy upravujúce podnikateľskú činnosť na Slovensku
Realitná kancelária a realitný maklér
Manažment kultúry Predmet: Manažment športu – 8. prednáška
Nezdaniteľné časti základu dane
Ponuka kladná odpoveď Predávajúci 1 dodávateľ Predávajúci 2 dodávateľ Predávajúci 3 dodávateľ Kupujúci odberateľ Druh písomnosti, v ktorej ten, kto vyrába.
Kritériá vyhodnocovania investičných projektov
Vesmír Rasťo Korčičiak 2.A.
Tvorba a manažment projektov
Plán na zvyšovanie spokojnosti zákazníkov
Kvadratická funkcia y = ax2 + bx + c.
Sem zadajte názov projektu Vaše meno Meno vyučujúceho Vaša škola
Čierne diery.
Čierne Diery.
Predávajúci 1 Predávajúci 2 Predávajúci 3 Kupujúci Dopyt
Náklady podniku Podstata nákladov 1.2 Klasifikácia nákladov
Študijný program Kvalita produkcie strojárskej techniky I. stupeň.
All-Hands Meeting Pezinok 2.0 Porada zamestnancov MsÚ
Dopady aktívnych opatrení trhu práce na zvyšovanie zamestnanosti
Veta a členenie viet Mgr. Michalcová Gabriela.
Podnikanie a podnikateľský plán
Nc Nv Inflexný bod Nf y N, V njc njv ZV ZZ Nm P1 P2 P3 PO IB V1 V2.
Zakladanie živností v Maďarsku 1. prednáška
Vplyv stavebných úprav na všeobecnú hodnotu bytu
Atóm a jeho stavba.
Prognóza trhu práce - skúsenosť z Českej republiky
Simplexová metóda Algoritmus primárne simplexovej metódy možno ideovo vyjadriť nasledovným spôsobom: Stanovenie bázického prípustného riešenia (bázy s.
OPTIMALIZÁCIA KAPITÁLOVEJ SKLADBY INVESTÍCIE
Náklady podniku Podstata nákladov 1.2 Klasifikácia nákladov
Rovnice a ich riešenia.
Lineárne r o v n i c e Mgr. Ján Nandráži spracovala: E. Hlačinová.
Problém výberu portfólia
Štandardy v procese spracovania bibliografických informácií i u nás.
Minimálna mzda za každú hodinu odpracovanú zamestnancom 46,60 Sk,
Vzájomná poloha priamok v rovine
PhDr. Tatiana ARBE, OEMP ÚM STU
Stredná odborná škola automobilová
Vyjadrovacie prostriedky v štatistike
Teórie ekonomického rastu Ing. Magdaléna Hajtmanková
Zrážky 7. ročník.
Nepriama úmernosť – tabuľka, rovnica a graf
Prepis prezentácie:

Dopyt, ponuka, rovnovážna cena

Trhový mechanizmus tvoria ho tri procesy: proces tvorby dopytu proces tvorby ponuky proces tvorby ceny

Dopyt (Demand) Dopyt – je také množstvo výrobkov a služieb, ktoré sú spotrebitelia ochotní a schopní kúpiť pri danej cene. alebo: Dopyt po tovare môžeme charakterizovať ako: ochotu spotrebiteľov kúpiť si určité množstvo tovaru v závislosti od ceny Dopyt vyjadruje vzťah medzi dvoma premennými: cenou tovaru a jeho množstvom Pri vyššej cene sa predá menej tovaru, nižšia cena vyvolá zvýšený dopyt po danom tovare.

Zákon klesajúceho dopytu S rastúcou cenou klesá požadované množstvo statku. Je tomu tak preto, lebo nižšia cena umožní v rámci daného rozpočtového obmedzenia nakúpiť viac statkov. Ľudia nakupujú určité množstvá tovarov v závislosti od ich cien. Čím je tovar drahší, tým menšie množstvo tovarov sú ľudia ochotní kúpiť. Ak sa cena tovarov bude znižovať, dopyt po nich porastie.

Krivka dopytu Funkcia dopytu vyjadruje, ako je dopyt (dopytované množstvo) ovplyvňované cenou - množstvo závisí od ceny! platí zákon klesajúceho dopytu – ak cena tovarov stúpa, dopyt po tovaroch klesá a naopak zmena ceny spôsobuje pohyb pozdlž krivky pri zmene ostatných činiteľov - posun krivky

Činitele ovplyvňujúce dopyt: cena počet kupujúcich – veľkosť trhu výška príjmov, dôchodkov ceny substitučných a komplementárnych tovarov preferencie, móda, ostatné faktory – napr. počasie, erupcie na slnku

Pr: V roku 1996 sa cena mobilných telefónov na Slovensku pohybovala okolo 60 000 Sk. Mohli si ho dovoliť len ľudia s vysokými príjmami. Počet výrobcov sa zvýšil a cena mobilov začala klesať. Mobil sa stal dostupným takmer pre všetkých. V súčasnosti ho vlastní takmer každý člen domácností, niektorí členovia ich majú aj viac. Otázky: Kto vytvára dopyt po tovare? Kedy klesá dopyt po tovare? Aký vzťah vyjadruje dopyt? Ako sa mení dopyt v závislosti od ceny? Zvoľte konkrétny príklad, na ktorom vysvetlíte a graficky znázorníte vzťah dopytu a ceny

Ponuka (Supply) Ponuku tovaru môžeme charakterizovať ako: ochotu výrobcov vyrábať určité množstvo tovaru v závislosti od ceny Správanie sa výrobcov vychádza z motívu podnikateľskej činnosti: cieľ - dosahovanie zisk vyrábať tovary, ktoré bez problémov predajú vyššie ceny znamenajú vyšší zisk ak cena klesne pod výrobné náklady, podnik sa preorientuje na iný výrobok Ponuka tovaru vyjadruje vzťah medzi dvoma premennými: cenou tovaru a ponúkaným množstvom

Vzťah ceny a ponúkaného množstva Ak cena (P) tovaru na trhu stúpa, aj ponúkané množstvo (Q)stúpa a naopak, ak cena tovaru klesá, aj ponúkané množstvo klesá P Qs A 50 60 B 30 47 C 15 D 10 21 E 5 7

Krivka ponuky vyjadruje vzťah medzi cenou a ponúkaným množstvom platí zákon rastúcej ponuky – ak cena tovarov stúpa, aj ponúkané množstvo stúpa pri zmene ceny – pohyb pozdĺž krivky pri zmene ostatných činiteľov - posun krivky

Činitele ovplyvňujúce ponuku: zvýšenie výrobných nákladov výrobcov spôsobí posun krivky ponuky doľava, to znamená, že pri rovnakých cenách budú vyrábať menej, pretože pri vyšších nákladoch budú dosahovať nižšie zisky zníženie výrobných nákladov (technolog. pokrok) spôsobí posun krivky ponuky doprava, pri rovnakých cenách budú vyrábať viacej, pretože pri nižších nákladoch budú dosahovať vyššie zisky ceny substitučných (alternatívnych) výrobkov – ak poklesne cena pšenice, bude poľnohospodársky podnik pestovať jačmeň, aj keď cena jačmeňa sa nezmenila organizácia trhu – ak sa trh monopolizuje, ceny majú tendenciu rásť ostatné faktory napr. počasie /sucho znižuje ponuku/, politika štátu, výška daní, ...

Pr.: Ak bude cena hrozna výhodná, veľa pestovateľov bude pestovať hrozno, lebo sa bude vykupovať za vysokú cenu. Ak cena hrozna poklesne, mnohí výrobcovia v konkurencii ostatných neobstoja a prestanú pestovať hrozno – zasadia zemiaky, ktoré im prinesú vyššie zisky ... Otázky: Aký vzťah vyjadruje ponuka tovaru? Aký cieľ sledujú podniky? Kedy sa výrobcovia snažia viac vyrábať a predávať? Aký rozdiel je medzi krivkou ponuky a dopytu? Aký smer majú tieto krivky?

Trhová rovnováha   Možné ceny (v €) Požadované množstvo QD (v q) Ponúkané QS (v q) Stav na trhu Tlak na ceny A 50 7 60 prebytok ↓ Pokles B 30 14 47 C 15 rovnováha neutrálny D 10 38 21 nedostatok ↑ Rast E 5 51 Rovnováha na trhu nastáva vtedy, keď sa ponuka rovná dopytu t. j. ak sa množstvo tovaru, ktoré sú kupujúci ochotní kúpiť za určitú cenu, zhoduje s množstvom tovaru, ktoré sú výrobcovia ochotní vyrobiť a za určitú cenu predať Bod rovnováhy - equilibrium

Trhová rovnováha PE -rovnovážna cena QE-rovnovážne množstvo P1 , P2 – trhová cena

Kupujúci prichádza na trh a chce kúpiť čo najlacnejšie Kupujúci prichádza na trh a chce kúpiť čo najlacnejšie. Predávajúci chce predať čo najdrahšie, aby dosiahol čo najväčší zisk. Kedy sa vytvorí cena prijateľná pre oboch? Ak bude dopyt vyšší ako ponuka, cena bude stúpať. Ak bude ponuka vyššia ako dopyt, cena bude klesať. V dôsledku stretávania sa predávajúcich a kupujúcich sa na trhu ustáli cena a množstvo tovarov, ktoré sú kupujúci ochotní kúpiť a predávajúci ochotní predať. Sily pôsobiace na trhu /dopyt a ponuka/ sú v rovnováhe – nastáva trhová cenová rovnováha. Nemení sa ani cena ani množstvo.

Spojením krivky ponuky a krivky dopytu na obr. vznikne priesečník, t. j. bod, ktorý označujeme symbolom E Equilibrium – rovnováha Cena, ktorá sa vytvorí na základe rovnováhy ponuky a dopytu sa nazýva rovnovážna cena PE Pri tejto cene nevzniká na trhu ani prebytok, ale ani neexistuje nedostatok tovaru Množstvo, pri ktorom sa ponuka rovná dopytu sa nazýva rovnovážne množstvo QE Nad bodom rovnováhy je na trhu prebytok tovaru, pretože ponuka je väčšia ako dopyt Pod bodom rovnováhy je nedostatok tovarov, pretože dopyt je väčší ako ponuka

Otázky: 1.Kedy nastáva trhová cenová rovnováha? 2.Charakterizujte rovnovážnu cenu 3.Kedy nastáva trhová cenová nerovnováha? 4.Čo je príčinou prebytku tovarov na trhu? 5.Aký vplyv má na výrobcov skutočnosť, že na trhu je prebytok tovarov? 6.Prečo vzniká na trhu nedostatok tovarov? 7.Aký vplyv na výrobcov má skutočnosť, že na trhu je nedostatok tovarov?