Vyučovanie prírodopisu / biológie na Slovensku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Kvalita života – filozofické a ekonomické faktory vplyvu
Advertisements

Typológia listov Kód ITMS projektu:
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Ekosystém (ecology+system).
Posudzovanie vplyvov na životné prostredie a krajinný vzhľad
Vnútorné geologické procesy
ČITATEĽSKÁ GRAMOTNOSŤ
Centrum projektovej podpory
Pozorovanie rastlinných buniek
Všeobecná štruktúra bunky
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave
SPOLUPRÁCA RODINY Z MARGINALIZOVANÝCH RÓMSKYCH KOMUNÍT A ŠKOLY
Zlepšiť vzdelávacie prostredie - vylepšiť prístup k CŽV pre všetkých
ŠTUDIJNÝ ODBOR 2940 M 05 POTRAVINÁRSTVO – spracovanie mlieka
OBČIANSKE ZDRUŽENIE PRIMA ROK 2003
Meteorológia.
MANAŽMENT ĽUDSKÝCH ZDROJOV
Riešenie krízových situácií
Návrh projektu Téma: Zlepšovanie odbornej grafickej pripravenosti žiakov Oblasť vzdelávania: Práca s PC Cieľová skupina: rokov (3 - 4 ročník)
VÁPNIK.
Tlačová konferencia 28.júna 2016 Vitajte!.
Starostlivosť o rodiny profesionálnych vojakov
Permakultúra dizajnuje ekosystémy
ANALÝZA OBSAHOVÉHO ZAMERANIA VÝZIEV NA PREDKLADANIE ŽIADOSTÍ O NFP
Psychické zdravie a stres
Naša škola ZŠ A.Dubčeka.
Imrich Fuhl Skúsenosti zakladateľa portálu Slovákov v Maďarsku
Metódy používané na vyučovaní
Škola vzdelávania, zdravia a pohody, škola kvality.
Karin Blahová, II.B Gymnázium sv. Františka z Assisi v Žiline
Manažment kultúry Predmet: Manažment športu – 8. prednáška
Prírodovedné predmety
Kurz na ochranu človeka a prírody pre 3. ročník
FP7: Výskum v prospech MSP
Tvorba a manažment projektov
Databázové systémy.
PSYCHOLÓGIA A UČITELIA
Intímna hygiena a pohlavné choroby
Zákon č. 390/2011 Z. z. Pedagogickí a odborní zamestnanci
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti
Tvorba a manažment projektov
* Politológia, politika a politický systém
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE Biológia Osmtické javy v bunke
Študijný program Kvalita produkcie strojárskej techniky I. stupeň.
Vedúci diplomovej práce: prof. Ing. Stanislav Marchevský, Csc.
Európsky sociálny fond
Regióny a regionálny rozvoj
Prehľad projektu Oblasti vzdelávania Veková skupina Vzdelávacie ciele
D I F E R E N C O V A N É V Y U Č O V A N I E
Iný pohľad na globálne otepľovanie
Zakladanie živností v Maďarsku 1. prednáška
Mária Hrnčárová, Marek Mažáry 3.E
Vplyv stavebných úprav na všeobecnú hodnotu bytu
Didaktický projekt Traja králi
Moderná škola rodinného typu
 Miriam Spodniaková Pfefferová
Základná škola MARIANKA.
ZÁSADY HLASOVEJ HYGIENY
Vzdelávanie.
doc. RNDr. Katarína Kimáková, CSc. RNDr. Anna Mišianiková, PhD.
Zdravá contra nádorová bunka
Prevencia kriminality
Informačné systémy vo verejnej správe
Sopka z fyzikálneho hľadiska
Aktuálna situácia, ktorú poznáme z praxe:
Ukážky z inovácie výučby v predmete
OBČIANSKE ZDRUŽENIE PRIMA ROK 2012
Informačné popoludnie SAEC
Projekt „Bezpečnejšie školy pre deti”
Prepis prezentácie:

Vyučovanie prírodopisu / biológie na Slovensku

Prírodopis Štátny vzdelávací program (2008) – vymedzuje základné ciele a kľúčové kompetencie. Je východiskom pre školské vzdelávacie programy Základný prvok – špirálovité usporiadanie učiva – v jednotlivých ročníkoch aj tematických celkoch

Ciele učebného predmetu Ciele sú zamerané na poznávanie živej a neživej prírody ako celku, čo predstavuje: 1. Poznať a chápať život v prírodných celkoch a život organizmov v nich žijúcich. 2. Poznať väzby organizmov na životné prostredie v prejavoch života a vzájomných vzťahoch ako súčastí celku. 3. Chápať základné súvislosti a vzťahy prírodných objektov, ako výsledok vzájomného pôsobenia prírodných procesov a javov. 4. Chápať základné biologické procesy vo väzbe na živé a neživé zložky prírody. 5. Viesť k schopnosti triediť informácie a osvojené poznatky a využívať v praktickom živote.

Kompetencie Poznávať živé organizmy a ich význam v prírode a pre život človeka. Chápať lesný, vodný, trávny, poľný ekosystém a ľudské obydlia ako životný priestor organizmov, poznať typických predstaviteľov podľa vonkajších znakov, životných prejavov a potravových vzťahov, zásady prevencie a spôsob ochrany pred škodlivými druhmi. Poznať základnú stavbu, funkcie a životné prejavy rastlinných a živočíšnych buniek, jednobunkových a mnohobunkových organizmov. Poznať základnú stavbu a funkcie sústav orgánov človeka, zásady starostlivosti prvej predlekárskej pomoci pri bežných poraneniach. Rozvíjať poznatky o činnosti ľudského tela, ako celostného systému z hľadiska ochrany zdravia a zdravého životného štýlu. Porozumieť vzťahu neživej a živej prírody a význam jej poznávania. Poznať základnú stavbu a stavebné jednotky Zeme, podstatné zmeny v zemskej kôre, základné vonkajšie a vnútorné geologické procesy, súvislosti geologického vývoja Zeme, prírody a človeka.

Kompetencie Poznať základné podmienky života, faktory prostredia a vzťahy organizmov, následky vplyvu človeka na biosféru a možnosti ich odstránenia Poznať hlavné znaky základných životných procesov baktérii, rastlín, húb a živočíchov, podstatu a význam dedičnosti v prírode a pre človeka. Poznať zložky životného prostredia, ich vzájomný vzťah, význam pre podmienky života organizmov a človeka a faktory vplývajúce na kvalitu životného prostredia, zdravie a spôsob života človeka a organizmov, základné hľadiská ochrany životného prostredia a prírody.

Charakteristika učebného predmetu 5. – 6. ročník Usporiadanie v nadväznosti na osvojené poznatky z nižšieho stupňa a na základe skúsenosti Štruktúra orientovaná na konkrétne prírodné celky, poznávanie organizmov, zovšeobecňovanie poznatkov s pozornosťou na potravové vzťahy a vzťahy k prostrediu

Charakteristika učebného predmetu 7. ročník - Pochopenie človeka ako ako biologického objektu a na základe anatomicko-fyziologických poznatkov, smeruje k pochopeniu princípov individuality, biologickej a sociálnej podstaty človeka - Pochopeniu základných spoločenských vzťahov na základe etických noriem - Štruktúra učiva umožňuje pochopenie, osvojovanie si zdravého životného štýlu a ochranu pred škodlivými vplyvmi

Charakteristika učebného predmetu 8. ročník - Orientuje sa na zloženie Zeme, zemského povrchu v súčinnosti so živými zložkami prírody. - Predstavuje spolu s vedomosťami nadobudnutými v nižších ročníkoch komplexný pohľad na prírodu a jej vývoj. - Ďalej sa orientuje na poznanie vzťahov živej a neživej prírody so zameraním na základné ekologické poznatky. - Obsah ročníka je vcelku zameraný na komplexné poznanie a chápanie vzájomných vzťahov a súvislostí v prírode.

Charakteristika učebného predmetu 9. ročník Orientácia na základné životné procesy z hľadiska funkčných častí tela organizmov, poznatky o podstate života z hľadiska bunkovej štruktúry a dedičnosti. Záver tvorí problematika životného prostredia, ktorá smeruje k pochopeniu základných vzájomných vzťahov, vzťahov k prostrediu s vyústením do poznania vzťahov človeka k prírode a jej ochrane.

Obsah vyučovacieho predmetu 5. ročník (33 hodín) 1. Príroda a život 2. Život v lese 3. Život vo vode a na brehu 4. Život na poliach a lúkach 6. ročník (33 hodín) 1. Život s človekom a v ľudských sídlach 2. Základná štruktúra života 3. Živé organizmy a ich stavba 4. Stavba tela rastlín a húb 5. Stavba tela bezstavovcov

Obsah vyučovacieho predmetu 7. ročník (49 hodín) 1. Stavba tela stavovcov 2. Človek a jeho telo 3. Zdravie a život človeka 8. ročník (33 hodín) 1. Neživá príroda a jej poznávanie. 2. Zem a jej stavba. 3. Stavebné jednotky zemskej kôry 4. Geologické procesy a dejiny Zeme 5. Podmienky života a vzťahy organizmov 9. ročník (33 hodín) 1. Základné znaky a životné procesy organizmov 2. Základná stavba organizmov 3. Dedičnosť a jej podstata 4. Životné prostredie organizmov a človeka

Biológia – ciele učebného predmetu Formovať ucelenú predstavu o rozmanitosti a jednote živej prírody, o javoch a procesoch, ktoré v nej prebiehajú, o zákonitostiach, ktorými sa riadia všetky živé organizmy. Poznávať praktický význam živých organizmov pre život človeka. Poskytnúť poznatky o fungovaní ľudského tela ako celostného systému. Rozvíjať zručnosti pri práci v teréne a v prírodovednom laboratóriu. Rozvíjať schopnosti a zručnosti pri riešení úloh a školských projektov najmä v oblasti ochrany živej prírody a zdravia človeka (samostatne alebo v skupinách).

Kompetencie schopnosť vnímať živú prírodu ako hierarchicky usporiadaný, neustále sa meniaci, dynamický systém; schopnosť chápať vzájomné vzťahy medzi organizmami a ich prostredím; vedieť odlišovať zákonité príčiny biologických procesov od ich vonkajších prejavov; poznať možnosti vyuţitia vlastností a životných prejavov organizmov v biotechnológiách; poznať nebezpečné a patogénne organizmy, ich účinok na ľudský organizmus, možnosti liečby, prevencie a poskytnutia prvej pomoci.

Kompetencie poznať pozitívne aj negatívne účinky životného prostredia na ľudský organizmus; poznať príčiny a možnosti prevencie najčastejších ochorení; schopnosť pozorovať biologické objekty vo voľnej prírode; bezpečne manipulovať s bežným biologickým materiálom pri jeho zbere a spracovaní v laboratóriu; schopnosť pracovať s bežnými laboratórnymi pomôckami a prístrojmi pri poznávaní biologického materiálu. rozvíjať čitateľskú gramotnosť v oblasti odborného biologického textu; schopnosť tvorivo riešiť úlohy, poukazovať na príčiny problémov, navrhovať ich riešenia;

Charakteristika učebného predmetu ročník Svet živých organizmov v prvom ročníku nadväzuje na poznatky základnej školy. Východiskom je tematický celok „Život a voda“, kde vodný ekosystém slúži ako prostriedok pochopenia vzťahov medzi organizmami a prostredím ako aj organizmami navzájom. Tematický celok „Špecializácia rastlín a živočíchov“ vysvetľuje možnosti a formy adaptácií organizmov na rôzne životné podmienky a poskytuje priestor pre projektové vyučovanie. Poznávanie rozmanitosti sveta živých organizmov dopĺňa tematický celok „Mikrosvet“. Praktický význam poznatkov o živých organizmoch približuje tematický celok „Život s človekom“. Záver celej časti patrí systematickému prehľadu prebraných rastlín, húb a živočíchov.

Charakteristika učebného predmetu 2. ročník Zameranie na poznávanie spoločných znakov, vlastností a prejavov živých organizmov. Jednotlivé tematické celky približujú stavbu a organizáciu živých sústav, vysvetľujú podstatu procesov prebiehajúcich v organizmoch na všetkých úrovniach počnúc bunkou. Zdôrazňujú vzájomnú súvislosť medzi stavbou a funkciou orgánov, čoho výsledkom sú životné prejavy organizmov. Praktické cvičenia umožnia žiakom vyskúšať si a v praxi overiť teoretické poznatky rôznymi formami od klasických laboratórnych prác s prírodninami aţ po prácu s informáciami prostredníctvom IKT.

Charakteristika učebného predmetu 3. ročník Zameranie na biológiu človeka a ochranu zdravia. Jeho ťažisko predstavuje tematický celok „Orgánové sústavy človeka“, ktorý okrem informácií o stavbe a funkcii jednotlivých orgánov a orgánových sústav poskytne aj základné informácie o najčastejších poruchách ich činnosti, o ich príčinách, prejavoch, liečbe a prevencii. Nadväzujúci tematický celok „Zdravý životný štýl“ otvára možnosti pre projekty a samostatné práce žiakov. Umožní získať nielen ďalšie poznatky dôležité pre formovanie zodpovedného prístupu k vlastnému zdraviu, ale aj rozvíjať zručnosti pri práci s informáciami. Časť „Základy poskytovania prvej pomoci“ je možné realizovať formou cvičení v nadväznosti na jednotlivé kapitoly o orgánových sústavách človeka, prípadne v spolupráci s učebnou oblasťou Zdravie a pohyb.

Obsah vyučovacieho predmetu Ročník Prehľad tematických celkov Odporúčaný počet hodín I. Svet živých organizmov (66 hodín) Životné prostredie a organizmy 4 Život a voda 30 Špecializácia rastlín a živočíchov 8 Mikrosvet 5 Život s človekom 15 Prehľad systému živej prírody II. Základné znaky, vlastnosti a prejavy živého (99 hodín) Všeobecné vlastnosti živých sústav 2 Stavba a organizácia tela živých organizmov Životné prejavy organizmov 24 Dedičnosť a premenlivosť - vývoj 25 Praktické cvičenia 33 III. Biológia človeka a ochrana zdravia (33 hodín) Orgánové sústavy človeka 20 Zdravý životný štýl Základy poskytovania prvej pomoci