Typológia listov Kód ITMS projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentácie
Povrch tela KOŽA Biológia 7. ročník.
Advertisements

Jar 2. ročník.
Posudzovanie vplyvov na životné prostredie a krajinný vzhľad
MPC Nitra, Katka Vajliková SEV SAŽP Dropie
Meno a priezvisko učiteľa
Miestna akčná skupina Stredný Liptov
Choroby tráviacej sústavy
Ostrovy Talianska Kód ITMS projektu:
Španielsko Kód ITMS projektu:
Základná škola v Raslaviciach
Gymnázium Pavla Jozefa Šafárika - Pavol Jozef Šafárik Gimnázium Rožňava Kód ITMS projektu: Názov projektu: Kvalitou vzdelávania otvárame brány.
Učiteľ a čas.
ŠTUDIJNÝ ODBOR 2940 M 05 POTRAVINÁRSTVO – spracovanie mlieka
Optika. Optické zobrazovanie
Slovensko Kód ITMS projektu:
Učíme efektívne a moderne – inovácia vyučovacieho procesu
MODERNIZÁCIA VZDELÁVANIA NA SÚKROMNEJ HOTELOVEJ AKADÉMII
Riešenie krízových situácií
BENELUX Kód ITMS projektu:
(Dátum poslednej aktualizácie: )
Návrh projektu Téma: Zlepšovanie odbornej grafickej pripravenosti žiakov Oblasť vzdelávania: Práca s PC Cieľová skupina: rokov (3 - 4 ročník)
FARBOSLEPOSŤ.
VŠETKOVEDKO   Naša škola sa zúčastnila celoslovenskej vedomostnej súťaže Všetkovedko pre žiakov 2. - 5. ročníka ZŠ.   Naši žiaci súťažili v  samostatných.
Naša škola ZŠ A.Dubčeka.
Gymnázium Pavla Jozefa Šafárika - Pavol Jozef Šafárik Gimnázium Rožňava Kód ITMS projektu: Názov projektu: Kvalitou vzdelávania otvárame brány.
Základná škola v Raslaviciach
Maturita 2013.
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Gravitačné pole Zuzana Fraňová III. E.
Škola vzdelávania, zdravia a pohody, škola kvality.
Karin Blahová, II.B Gymnázium sv. Františka z Assisi v Žiline
REZIDENTSKÝ PROGRAM MZ SR pre všeobecných lekárov a pediatrov
Otestuj sa Kvízové otázky 3. ročník.
Prírodovedné predmety
Základné nástroje manažérstva kvality (Kontrolná tabuľka a histogram)
TALIANSKO Kód ITMS projektu:
Súčasťou projektu bola i revitalizácia drevín a vybudovanie dažďovej záhrady, v ktorej bude zachytávaná časť dažďovej vody zo strechy budovy školy.
UHĽOVODÍKY Katarína Bullová 3.D.
Zákon č. 390/2011 Z. z. Pedagogickí a odborní zamestnanci
a jeho čarovná história
Manažér a jeho funkcie Predmet: Manažment športu – 2. prednáška
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti
MODERNIZÁCIA VZDELÁVANIA NA SÚKROMNEJ HOTELOVEJ AKADÉMII
Počítačová podpora výučby odborných predmetov na UCHHSZ Prezentácia
SEKVENČNÁ ORGANIZÁCIA
Sopky z chemického hľadiska
Trojuholníky a ich konštrukcie
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE Biológia Osmtické javy v bunke
„šírkové spojenia - lepené“
Gymnázium Jozefa Gregora Tajovského Banská Bystrica
Živočíšna a rastlinná bunka
Terestriálne PLANÉTY Merkúr a Venuša.
Zelená Štatistika.
Prehľad projektu Oblasti vzdelávania Veková skupina Vzdelávacie ciele
Kamila Ambrošová Šk. r 2011/ D
Biosyntéza a metabolizmus bielkovín (Chémia - 3.ročník)
Ostrovy Španielska Kód ITMS projektu:
Nemecko Kód ITMS projektu:
Filip Adler, Jozef Pantlík III.F 2009/2010
Matematika a práca s informáciami
Bulharsko Kód ITMS projektu:
doc. RNDr. Katarína Kimáková, CSc. RNDr. Anna Mišianiková, PhD.
PREPOJENIE EURÓPSKYCH
vypracovala: RNDr. Bertová Oľga
Závislosť tráviaceho účinku trypsínu od teploty
ŠTATISTIKA A EFKÁRI IVONA MAGYAROVÁ 3.F BANSKÁ BYSTRICA 2006.
POĽSKO Kód ITMS projektu:
Vyjadrovacie prostriedky v štatistike
Vyučovanie prírodopisu / biológie na Slovensku
Prepis prezentácie:

Typológia listov Kód ITMS projektu: 26110130519 Gymnázium Pavla Jozefa Šafárika – moderná škola tretieho tisícročia Typológia listov Vzdelávacia oblasť:  Človek a príroda Predmet  Biológia Ročník, triedy:  3.ročník Tematický celok:  Rastlinné orgány Vypracoval:  PaedDr. Katarína Adamková Dátum:  23.4.2013

Obsah Typy listov podľa vývinu Typy listov podľa členitosti čepele Typy listov podľa prisadania na stonke Heterofýlia Priebežný test Použité zdroje

Typy listov podľa vývinu Kvetné listy – metamorfózy listov premenené na lupene Listene – list v ktorého pazuchách vyrastajú kvety Listence – listy, ktoré sa nachádzajú medzi listenmi a kvetnými lístkami a sú napojené na kvetnú stopku Asimilačné listy – všetky zelené listy, ktoré sa podieľajú na fotosyntéze Klíčne listy – prvé, ktoré sa založili počas embryonálneho vývinu

Typy listov podľa členitosti čepele 1.Jednoduché a) celistvá čepeľ b) delená čepeľ   2.Zložené Čepeľ majú tvorenú zo samostatných lístkov.

1.jednoduché a) celistvá čepeľ podľa okraja čepele ich delíme: a) celistvookrajový, b) pílkovitý, c) zubatý, d) vrúbkovaný, e) vykrajovaný, f) dvojito pílkovitý, g) dvojito zubatý podľa celistvosti listovej čepele: tvoria: laloky (zasahujú približne do 1/3 čepele) → laločnaté listy úkrojky (zasahujú približne do 1/2 čepele) → zárezové listy diely (zasahujú približne do 2/3 čepele) → dielne listy segmenty (zasahujú takmer ku strednej žilke) → strihané listy

1.jednoduché b) delená čepeľ

2.zložené a) perovito zložené b) dlaňovito zložené párno perovito zložené listy (lístky vyrastajú po bokoch hlavnej listovej stopky označovanej ako listová kostrnka, pár lístkov sa označuje ako jarmo) nepárno perovito zložené listy (agát) b) dlaňovito zložené lístky vyrastajú spoločne na konci hlavnej listovej stopky (pagaštan) dlaňovito zložené: A 3-početný, B 5-početný, C 7-početný perovito zložené: D nepárno, E párno perovito zložené

Typy listov podľa prisadania na stonke a) zrastené protistojné listy b) objímavý list c) zbiehavý list d) prerastený list e) sediaci list f) stopkatý list

Heterofýlia Je schopnosť rastliny tvoriť dva typy listov rozdielne tvarom a niekedy aj funkciou. Napr.: brečtan

Priebežný test 1. Doplňte rozdelenie listov podľa vývinu rastliny: a) ................................. b) ............................. c) ................................. d) ............................. e) kvetné fylómy 2. Jednoduché listy majú čepeľ: a) celistvú alebo b).....................

3. Ktorý z listov má vrúbkovaný okraj čepeľe. 4 3. Ktorý z listov má vrúbkovaný okraj čepeľe? 4. Zakrúžkujte zložený list patriaci agátu.

5. Zakreslite list Pagaštanu konského 5. Zakreslite list Pagaštanu konského. Ide o jednoduchý alebo zložený list? 6. Zárezové listy: a) zasahujú približne do 1/2 čepele b) zasahujú približne do 2/3 čepele c) zasahujú takmer ku strednej žilke

Použité zdroje LENOCHOVÁ, M., NEČAS, O., DVOŘÁK, F. Biológia pre 1.ročník gymnázií. 3.vydanie. Bratislava: SPN, 1994. 211 s. ISBN 80-08-02318-X UŠÁKOVÁ, K., ČIPKOVÁ, E., NAGYOVÁ, S. Biológia 7 - Praktické cvičenia a seminár z biológie I pre gymnáziá. 1.vydanie. Bratislava: SPN, 2007. 110 s. ISBN 978-80-10-00766-0 UŠÁKOVÁ, K., HUDÁK, J., KRAJČOVIČ, J. Biológia pre gymnáziá - 1.časť. 3.vydanie. Bratislava: SPN, 2006. 87 s. ISBN 80-10-00990-3 VILČEK, F. Prehľad biológie I. 1.vydanie. Bratislava: SPN, 1997. 316 s. ISBN 80-08-00990-X lms.planetavedomosti.sk (kurz biológie ZŠ – učiteľ) www.nmj.sk (stredoškolská odborná činnosť/fotodokumentácia) www.oskole.sk (maturity/Bio)